Regenwaterpomp goedkoper dan leidingwater?
Re: Regenwaterpomp goedkoper dan leidingwater?
Zijn er dan twee putten, een met grondwater en een met regenwater ?ThibautD schreef:Toen wij ons huis kochten zagen we dat er een steenput aanwezig was.
Jammer genoeg was deze door de toenmalige eigenaar aangegeven en dus gekend.
Hierdoor betalen wij €70/jaar aan kosten om het putwater dat wij in de riool lozen te reinigen.
Dit is een aparte factuur die wij krijgen van de belastingsdienst.
Het regenwater gebruiken wij niet maar daar betalen we ook een som voor op onze waterfactuur.
Nu verbruiken wij hierdoor wel maar 1-2 m³ per jaar aan stadswater (keuken is volledig op stadswater).
Geen idee of ik hierdoor goedkoper uitkom, maar zo'n extra taks is wel iets om rekening mee te houden.
Voor zover ik mijn watermaatschappij kan volgen zijn die € 70 onterecht (https://www.farys.be/wat-zijn-kleinverbruikers)
De voorzorgsmaatregelen die de watermaatschappij oplegt zijn inderdaad overdreven bij normale werking.joverwimp schreef:Wij gebruiken inmiddels al 40 jaar regenwater voor WC, wasmachine, afwas en douche. Het water wordt opgepompt door een vrij eenvoudige hydrofoorgroep (Gardena 4000/4i art.1481) met elektronische regeling & beveiliging tegen droogloop en een filter. Die wordt amper vuil, zowat om de vijf jaar te reinigen.
Nu is sanitair gebruik ( afwas, douche) niet meer toegelaten omdat drinkwater in contact komt met 'vervuild' regenwater.
Als het pompwater een hogere druk heeft dan het regenwater zou het regenwater in de distributieleidingen terecht komen.
Dat lijkt me overdreven:
- de pomp geeft een druk van 2 à 3 bar, het leidingwater 6. Bovendien zitten voor en na de watermeter terugslagkleppen.
- wij (ook onze kinderen) hebben het zonder gezondheidsproblemen overleefd. Als regenwater zo gevaarlijk is, zou men ook zwemmen in open lucht moeten verbieden.
Het is bij een waterlek in de stadswaterdistibutie dat de druk daar plots zakt. Op zo'n moment kunnen bepaalde types terugslagkleppen ook falen. Dan wordt er regenwater in de distributieleiding gezogen van bij particuliere gebruikers zoals u.
Het is daarom dat een fysieke barrière tussen de netten vereist wordt. Dit betekent jammer genoeg dat mengkranen zoals thermostatische douchekranen niet half op regenwater kunnen werken. Ofwel volledig wel ofwel volledig niet. De keuze is dan logisch volledig niet (omwille van legionella et cet...)
De grootste waterbesparingen zitten echter sowieso bij toiletten, tuinbesproeing en wasmachines.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Jip, wij hebben een regenput (die we niet gebruiken) en een steenput.
Daarnaast hebben we ook een aansluiting voor stadswater.
Ik heb dit een tijdje terug gevraagd aan de watermaatschappij en volgens hen kreeg ik terecht 2 facturen.
Ik zal de factuur eens opzoeken en nog eens navragen.
Daarnaast hebben we ook een aansluiting voor stadswater.
Ik heb dit een tijdje terug gevraagd aan de watermaatschappij en volgens hen kreeg ik terecht 2 facturen.
Ik zal de factuur eens opzoeken en nog eens navragen.