Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Regenwaterpomp goedkoper dan leidingwater?

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
63 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
y20dth
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer y20dth
Verstuur privébericht

Regenwaterpomp goedkoper dan leidingwater?

• Citeer

Bericht door y20dth » 23 februari 2009, 18:33

Hallo forumleden,

Probleem: Ik overweeg een regenwaterpomp aan te sluiten, maar vraag me af of het wel goedkoper is dan gewoon leidingwater.

Situatie: In ons huurappartement (of beter, in de garage) staat een regenwaterpomp. Deze pomp is enerzijds aangesloten op een bassin onder de tuin, en anderzijds aan 2 kranen in de tuin. Het water kan dus (denk ik) alleen gebruikt worden voor het besproeien van de tuin en het wassen van de auto.
De pomp is een gigantische machine. Een ketel van +- 80-100L, en een pomp (Hermes) van 0,37Kw (110-220v).
Bij het intrekken in het appartement heeft de eigenaar uitgelegd dat de pomp nog niet werd gebruikt, maar dat ik het gerust mocht aansluiten als ik er gebruik van wou maken.
Natuurlijk is regenwater gratis, maar het oppompen en onder druk zetten (mbv de pomp) natuurlijk niet.
Ik vraag me dus af of de meerkost op de elektriciteitsfactuur zal opwegen tegen de minkost op de waterfactuur.

Vraag:
1. Hoe reken ik het elektrisch verbruik om naar een Liter of m3-opbrengst water ?
2. Heeft iemand hier ervaring mee?
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Maynard_Keynes

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

Re: Regenwaterpomp goedkoper dan leidingwater?

• Citeer

Bericht door paul » 23 februari 2009, 19:18

y20dth schreef: Hallo forumleden,

Probleem: Ik overweeg een regenwaterpomp aan te sluiten, maar vraag me af of het wel goedkoper is dan gewoon leidingwater.

Situatie: In ons huurappartement (of beter, in de garage) staat een regenwaterpomp. Deze pomp is enerzijds aangesloten op een bassin onder de tuin, en anderzijds aan 2 kranen in de tuin. Het water kan dus (denk ik) alleen gebruikt worden voor het besproeien van de tuin en het wassen van de auto.
De pomp is een gigantische machine. Een ketel van +- 80-100L, en een pomp (Hermes) van 0,37Kw (110-220v).
Bij het intrekken in het appartement heeft de eigenaar uitgelegd dat de pomp nog niet werd gebruikt, maar dat ik het gerust mocht aansluiten als ik er gebruik van wou maken.
Natuurlijk is regenwater gratis, maar het oppompen en onder druk zetten (mbv de pomp) natuurlijk niet.
Ik vraag me dus af of de meerkost op de elektriciteitsfactuur zal opwegen tegen de minkost op de waterfactuur.

Vraag:
1. Hoe reken ik het elektrisch verbruik om naar een Liter of m3-opbrengst water ?
2. Heeft iemand hier ervaring mee?
Om het vraagstuk te kunnen oplossen , moet je ook nog de capiciteit in bv. in kubieke meter water per uur dat die pomp kan verwerken.

De prijzen van het water en de electriciteit is ook nog eens afhankelijk van bij welke maatschappij je bentk aangesloten :
ontbrekende gegevens : capaciteit van de pomp ( m3 per uur bv. °
                                    prijs van een kubieke meter drinkwater
                                    prijs van een kilowatuur.

Normaal mag je wel 99,9% zeker zijn dat het regenwater goedkoper gaat uitvallen,

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 23 februari 2009, 19:35

Als je het enkel gebruikt voor de tuin en voor de auto is d'er geen probleem, wel opletten als je d'er bvb 'n wasmachine ed op aansluit.  In de zomer (als de put soms ver leeg komt) kan d'er wel vuil mee naar boven komen hoor.
Ik weet niet of dit probleem algemeen is maar ik ken 2 koppels die daar 'n toilet hebben op aangesloten en die het hun al beklaagd hebben omdat het dan precies is of d'er net iemand in het toilet heeft geplast.  :(
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!

Maarten
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Maarten
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Maarten » 24 februari 2009, 10:20

wij hebben hier onze wc's ook op regenwater. Als de put in de zomer leeg is, kan er idd wat vuil mee naar boven komen, maar dan schakel je gewoon over naar stadswater en spoel je nog een keer door. Op de wasmachine staat een filter, dus daar zijn nog geen problemen mee geweest. Naar mijn mening zou iedereen regenwater voor de wc's moeten gebruiken. De enigste personen van wie ik het normaal vind dat ze geen regenwater gebruiken voor hun wc's zijn diegenen die graag eens uit hun toilet drinken ;).

Rozenbosch
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rozenbosch
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rozenbosch » 24 februari 2009, 20:46

Wie regenwater gebruikt, verbruikt minder leidingwater.
De milieubelasting voor waterzuivering wordt berekend aan de hand van uw waterverbruik van leidingwater.

Regenwater komt niet op uw waterfactuur en is dus niet belastbaar: een fiscaal voordeel dus.

R.

indigo

• Citeer

Bericht door indigo » 10 maart 2009, 07:55

Wij spoelen ons toilet beneden al jaren door met regenwater dat we met emmers door het toilet gieten (dus zoals in de oude tijd)
Voordeel : veel lagere waterfactuur en tevens minder zuiveringstaks te betalen en bijkomend voordeel is dat regenwater veel zachter is waardoor de toiletpot veel minder kalkvorming vertoont en het gebruik van agressieve toiletreinigers echt beperkt is.

yezzer
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer yezzer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door yezzer » 10 maart 2009, 10:29

Maarten schreef: wij hebben hier onze wc's ook op regenwater. Als de put in de zomer leeg is, kan er idd wat vuil mee naar boven komen, maar dan schakel je gewoon over naar stadswater en spoel je nog een keer door. Op de wasmachine staat een filter, dus daar zijn nog geen problemen mee geweest. Naar mijn mening zou iedereen regenwater voor de wc's moeten gebruiken. De enigste personen van wie ik het normaal vind dat ze geen regenwater gebruiken voor hun wc's zijn diegenen die graag eens uit hun toilet drinken ;).
ik deel diezelfde mening: beide wc's op regenwater, buitenkraantjes ook op regenwater (voor o.a.tuin en auto, etc), en ook wasmachine op regenwater.
put is 10.000 liter en eveneens omschakelbaar op stadswater mocht die ooit droog staan, wat nog niet is voorgekomen. mijn pomp is wel een hydrofoorgroep van 60 liter en geen traaglopende 'steekpomp' van vroeger, die wellicht lang moet staan draaien en dus ook wellicht met meer electriciteit gaat lopen...
maar ik meen dat dit toch te verwaarlozen is tov het voordeel
(reken maar eens uit hoeveel je per dag doorspoelt en hoeveel water uw wasmachine per jaar verbruikt, en vermenigvuldig dat maar maal de kubieke meterprijs en tel daar ook maar de saneringsbijdrage en andere belastingen bij en je zult algauw ontdekken dat je een zaak doet)
uiteraard toch uw put eerst goed reinigen als je dat voor de eerste keer wilt gaan gebruiken, en bovendien regelmatig een controle doen en ook uw dakgoten toch minstens 1x per jaar ontdoen van bladeren en zand.
sommige mensen douchen zich zelfs met regenwater...misschien zijn er hier users die dat doen: ervaringen?
Rozenbosch schreef: Wie regenwater gebruikt, verbruikt minder leidingwater.
De milieubelasting voor waterzuivering wordt berekend aan de hand van uw waterverbruik van leidingwater.

Regenwater komt niet op uw waterfactuur en is dus niet belastbaar: een fiscaal voordeel dus.

R.
klopt en hopelijk blijft dat zo!
Laatst gewijzigd door yezzer op 10 maart 2009, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

varkentje
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer varkentje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door varkentje » 10 maart 2009, 10:54

Wij hebben een waterput in de tuin (geen regenwater). Alles in huis is daar op aangesloten. Uiteraard gaat alles eerst door een filter. We gebruiken dat water voor alles behalve voor te drinken. We drinken flessenwater. De put is nog nooit leeg geweest. We verbruiken dan ook nul liter leidingwater.
Er is wel de mogelijkheid om op leidingwater over te schakelen in geval de pomp moest defect geraken of de put zou leeg geraken.

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 10 maart 2009, 11:51

indigo schreef: Wij spoelen ons toilet beneden al jaren door met regenwater dat we met emmers door het toilet gieten (dus zoals in de oude tijd)
Voordeel : veel lagere waterfactuur en tevens minder zuiveringstaks te betalen en bijkomend voordeel is dat regenwater veel zachter is waardoor de toiletpot veel minder kalkvorming vertoont en het gebruik van agressieve toiletreinigers echt beperkt is.
Echt of is dit een grapje ?

Giet je dan het water in de spoelbak en spoel je dan door ?

Het lijkt me raar voor als er gasten op bezoek komen. 
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]

torrevieja
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer torrevieja
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door torrevieja » 10 maart 2009, 12:21

waarschijnlijk zullen de emmers gewoon in de toiletpot gegoten worden en als er bezoek is kunnen die doorspoelen met leidingwater. Denk ik toch; mvg

Arcane
Full Member
Full Member

• Citeer

Bericht door Arcane » 10 maart 2009, 13:33

Natuurlijk is regenwater goedkoper. Waarom zouden anders zoveel mensen het gebruiken?

Hier hebben we ook twee regenputten (2x6000 als ik mij niet vergis), en dat scheelt massa's. Alles in huis is erop aangesloten (wasmachine, buitenkranen, badkamer... wel via filter natuurlijk), behalve de keuken, waar we leidingwater gebruiken om te koken. En alles kan door één draai aan een kraantje gewoon op leidingwater gezet worden, als de putten leeg zijn.

Ik zou het nooit anders willen. :)

JurgenG

• Citeer

Bericht door JurgenG » 10 maart 2009, 14:16

yezzer schreef: sommige mensen douchen zich zelfs met regenwater...misschien zijn er hier users die dat doen: ervaringen?
Ja, al 41 jaar...

Het enige waarvoor wij kraantjeswater gebruiken is om onze tanden te poetsen en om te koken.

2 x 15000 liter beschikbaar  ;)

yezzer
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer yezzer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door yezzer » 13 maart 2009, 20:28

JurgenG schreef:
yezzer schreef: sommige mensen douchen zich zelfs met regenwater...misschien zijn er hier users die dat doen: ervaringen?
Ja, al 41 jaar...

Het enige waarvoor wij kraantjeswater gebruiken is om onze tanden te poetsen en om te koken.

2 x 15000 liter beschikbaar  ;)
en hoe pak je dat dan practisch en technisch aan?
als je bvb in uw bad zit, of onder uw douche staat die op regenwater is aangesloten (dus zowel warm als koud dan neem ik aan), en je wilt dan uw tanden poetsen, hoe gaat dat practisch in zijn werk?
da kan toch niet dat je dan ergens een bekertje meeneemt met kraantjeswater?
en in 1 boiler kunt ge toch maar 1 soort water tegelijk steken?
stel dat is regenwater -  maar datzelfde verwarmde regenwater komt dan uit de keukenkraan? of is er daar onder de pompsteen een klein apart boilertje op stadswater?
en in de badkamer aan de lavabo's: komt daar dan ook verwarmd stadswater (met aparte boiler) toe, zodat je daar uw tanden kunt poetsen?
ik heb mij dat al zitten afvragen hoe je dat dus aanpakt, want als je effectief 2 aparte warmwatertoestellen (boilers dus) moet aanspreken (1 op regenwater en 1 op stadswater), dan kan dat toch ook wel niet zo'n economische oplossing zijn dacht ik.

ik heb het voorlopig gehouden bij de koudwatertoestellen, zoals wc's, wasmachine en buitenkraantjes...

graag toch wat toelichting / uitleg nopens de technische kant van de zaak, vandaar mijn opmerking/vraag in mijn vorige post!

JurgenG

• Citeer

Bericht door JurgenG » 13 maart 2009, 21:31

yezzer schreef: en hoe pak je dat dan practisch en technisch aan?
Niet moeilijk, koud water aan lavabo in badkamer en aan pompbak zijn aparte kranen met stadswater.

Al de rest van het huis hangt aan de pomp met regenwater.

Tanden poetsen doen we met koud water  :D

Technisch moet er wel een volledige scheiding van beide circuits zijn, dus op de pompbak in de keuken en op de lavabo in de badkamer staan effectief telkens 2 kranen.

yezzer
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer yezzer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door yezzer » 14 maart 2009, 10:00

JurgenG schreef:
yezzer schreef: en hoe pak je dat dan practisch en technisch aan?
Niet moeilijk, koud water aan lavabo in badkamer en aan pompbak zijn aparte kranen met stadswater.

Al de rest van het huis hangt aan de pomp met regenwater.

Tanden poetsen doen we met koud water  :D

Technisch moet er wel een volledige scheiding van beide circuits zijn, dus op de pompbak in de keuken en op de lavabo in de badkamer staan effectief telkens 2 kranen.
...en die dubbele (aparte) kranen leveren dan wellicht én koud stadswater én warm stadswater als ik het goed voorheb (in de keuken toch): je kunt toch immers uw vaat of afwas niet gaan doen met warm regenwater, gemengd met koud stadswater neem ik aan?

in dat geval heb je toch minstens 2 warmwaterboilers nodig: 1 op regenwater en 1 op stadwater?

tanden poetsen met koud stadwater is uiteraard geen enkel probleem...maar als je dat dan in uw bad of douche eens wilt gaan doen, hoe gaat dat dan in zijn werk?

toch wel interessant om de hele technische mikmak en het practisch dagdagelijks gebuik m.b.t. welk water waar, eens goed onder de loupe te nemen als je bvb schikt te bouwen of te renoveren...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

63 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy