Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Ik denk niet dat ze het systeem ooit zullen laten instuiken. Ze zullen wel "vers" geld weten te vinden door onder andere de anticipatieve heffing van de groepsverzekeringen/pensioenspaarplannen nog met een paar % te verhogen. Of de vrijstellingen voor spaargeld af te schaffen/in te perken.
Een kapitaalstelsel is uiteraard veel eerlijker maar dat krijg je nooit meer opgezet. Hoe ga je dat financieren? Of ga je retroactief alle pensioenen gaan herberekenen op basis van het nieuwe systeem. Dat krijg je nooit verkocht en er zullen nogal rechtzaken volgen. Je zit met een hoop gepensioneerden die ook in armoede zouden belanden. Aangezien ze via allerlei gunstregimes op veel te jonge leeftijd zijn kunnen stoppen.
Je zou wel tijdelijk voor een hybride stelsel kunnen gaan, totdat alles uitgefaseerd is. Maar dan ga je wel jaren met tekorten zitten en we hebben nu al geen geld .
De vraag is, als het systeem instort, wat er allemaal mee de put in gaat.
Hoeveel is een rijhuis dat nu 250.000 opbrengen dan nog waard.
Het zou wel eens kunnen gepaard gaan met het instuiken van de huizenmarkt.
Dan gaan er meerdere hun voorbereiding (incl ikzelf) zien instuiken.
Om het leven goedkoper te maken : hier pensioen ontvangen en ver van hier gaan opdoen.
Dan mag het zelfs wat minder zijn.
Om het leven goedkoper te maken : hier pensioen ontvangen en ver van hier gaan opdoen.
Dat zal inderdaad waarschijnlijk gaan gebeuren. Er zijn al heel wat gepensionneerder weg hier. Dat maakt het dan nog moeilijker omdat zij hun geld (gaan) uitgeven in andere landen. Ik ken er al heel wat.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 18:33 De vraag is, als het systeem instort, wat er allemaal mee de put in gaat.
61.556 Belgen die met pensioen gaan wonen nu al in het buitenland (cijfer 01/01/2022) en België betaalt hen 116 miljoen per maand aan pensioenen Het merendeel in Portugal. De rest in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Nederland. Dat kost België dus veel b.t.w. en accijns die niet hier wordt uitgegeven.
Het aantal dat naar Portugal is gegaan is de laatste 10 jaar verviervoudigd. Portugal kent ook geen vermogensbelasting.
Trouwens ruim 1 op de 5 belgen is met staatspensioen.
5 miljoen werkenden moeten het pensioen betalen van 2,6 miljon gepensionneerden Belgen.
Hoe lang denk je dat onze "werklustige" jeugd dat nog gaat doen?
Het aantal dat naar Portugal is gegaan is de laatste 10 jaar verviervoudigd. Portugal kent ook geen vermogensbelasting.
5 miljoen werkenden moeten het pensioen betalen van 2,6 miljon gepensionneerden Belgen.
Niet lang meer. Trouwens, ze beginnen ook steeds later te werken want iedereen wil persé naar de unief. Ik ken verschillende jongeren in mijn familie die 26 jaar zijn en nog steeds studeren (en het is niet voor dokter). En als ze dan eindelijk afgestudeerd zijn willen ze eerst nog een sabbatical om de wereld te zien. Op die manier gaan we er inderdaad niet raken.
Precies, bereid je daar maar op voor. Beter voor je eigen pensioen zorgen als het even kan.Kwakkie schreef: ↑26 augustus 2024, 19:18 Niet lang meer. Trouwens, ze beginnen ook steeds later te werken want iedereen wil persé naar de unief. Ik ken verschillende jongeren in mijn familie die 26 jaar zijn en nog steeds studeren (en het is niet voor dokter). En als ze dan eindelijk afgestudeerd zijn willen ze eerst nog een sabbatical om de wereld te zien. Op die manier gaan we er inderdaad niet raken.
Portugal was heel interessant maar is het nu een pak minder: vorig jaar werd de fiscale vrijstelling van 10 jaar voor buitenlandse gepensioneerden geschrapt. Tot vorig jaar werd je als gepensioneerde dus 10 jaar lang vrijgesteld van inkomstenbelasting, nu niet meer.Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 19:07 61.556 Belgen die met pensioen gaan wonen nu al in het buitenland (cijfer 01/01/2022) en België betaalt hen 116 miljoen per maand aan pensioenen Het merendeel in Portugal. De rest in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Nederland. Dat kost België dus veel b.t.w. en accijns die niet hier wordt uitgegeven.
https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... 96853.html
Ik denk dat pensioen voor iedereen een basisinkomen moet zijn. Laat ons zeggen : net genoeg om te overleven.
Zelf ben ik er geen voorstander van om te gaan uitzoeken voor wie het er niet moet zijn of voor wie het nog minder moet zijn dan dat.
Dat niet iedereen het daar eens mee is begrijp ik wel maar mijn mening blijft dezelfde.
Op een zekere manier moet je ook wel mensen wat meer de kans geven om hier te blijven wonen en geld op te doen.
Als ze dat nu nog niet mee in de pot rekenen dan komt dat later wel. Voortschrijdend inzicht..
Zelf ben ik er geen voorstander van om te gaan uitzoeken voor wie het er niet moet zijn of voor wie het nog minder moet zijn dan dat.
Dat niet iedereen het daar eens mee is begrijp ik wel maar mijn mening blijft dezelfde.
Op een zekere manier moet je ook wel mensen wat meer de kans geven om hier te blijven wonen en geld op te doen.
Als ze dat nu nog niet mee in de pot rekenen dan komt dat later wel. Voortschrijdend inzicht..
Met een staatspensioen zit je meestal onder de grens van inkomstenbelasting.ConradR schreef: ↑26 augustus 2024, 19:35Portugal was heel interessant maar is het nu een pak minder: vorig jaar werd de fiscale vrijstelling van 10 jaar voor buitenlandse gepensioneerden geschrapt. Tot vorig jaar werd je als gepensioneerde dus 10 jaar lang vrijgesteld van inkomstenbelasting, nu niet meer.Finny10 schreef: ↑26 augustus 2024, 19:07 61.556 Belgen die met pensioen gaan wonen nu al in het buitenland (cijfer 01/01/2022) en België betaalt hen 116 miljoen per maand aan pensioenen Het merendeel in Portugal. De rest in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Nederland. Dat kost België dus veel b.t.w. en accijns die niet hier wordt uitgegeven.
https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... 96853.html
Halewyn, dat kun je wel vinden, maar wie gaat dat in de toekomst ophoesten. De jeugd zeker niet.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 19:56 Ik denk dat pensioen voor iedereen een basisinkomen moet zijn. Laat ons zeggen : net genoeg om te overleven.
Wij wilden later een pensioen. Wil de jeugd dat niet ? Als er geen pensioenstelsel is gaan er velen later dikke miserie hebben.
Eerlijk gezegd : iedereen heeft over alles wel zijn mening. Zo heb ik dat ook over de pensioenen en de kost ervan.
Het lijkt me wel een dusdanig moeilijke materie dat ik denk dat er misschien geen enkel goed plan kan voor gevonden worden.
Het is moeilijk om dat met mijn gedachten te omvatten. Iedere ingreep brengt miserie voor andere mensen. Niet ingrijpen is niet betaalbaar.
Ik ben tevreden dat ik zoiets niet moet beslissen.
Eerlijk gezegd : iedereen heeft over alles wel zijn mening. Zo heb ik dat ook over de pensioenen en de kost ervan.
Het lijkt me wel een dusdanig moeilijke materie dat ik denk dat er misschien geen enkel goed plan kan voor gevonden worden.
Het is moeilijk om dat met mijn gedachten te omvatten. Iedere ingreep brengt miserie voor andere mensen. Niet ingrijpen is niet betaalbaar.
Het grote probleem is het pensioenstelsel zelf in België en Franrijk.haelewyn schreef: ↑26 augustus 2024, 21:47 Wij wilden later een pensioen. Wil de jeugd dat niet ? Als er geen pensioenstelsel is gaan er velen later dikke miserie hebben.
Er is nooit een goed gevulde pensioenpot opgebouwd via rente en goede beleggingen in het verleden.
Het was altijd de werkenden betalen het pensioen van de ouderen.
Echter als mensen minder gaan werken en de jeugd helemaal geen zin meer heeft om te werken en daar komt nog vergrijzing en immigratie van (economische) vluchtelingen bij. Dan kan het niet anders dan dat het systeem in elkaar klapt. En zeker in een land met een hoge staatsschuld en chronisch begrotingstekort met veel te veel ambtenaren, dat niet wil bezuinigen, wordt het hopeloos.
Ik denk dat een gemiddelde mens maar aan een toekomstig pensioen begint te denken vanaf ongeveer 45 jaar. Dat was in elk geval bij mij zo. Toen ik jong was dacht ik daar allemaal niet aan en was dat een ver van mijn bed show. Ik ben ook vrij laat met pensioensparen begonnen.
Tegenwoordig is het wel belangrijk dat men zo vroeg mogelijk begint met aan het pensioen te denken en de nodige maatregelen te nemen. Het zal voor de jongeren van nu inderdaad waarschijnlijk verschieten zijn binnen pakweg 40 jaar.
Tegenwoordig is het wel belangrijk dat men zo vroeg mogelijk begint met aan het pensioen te denken en de nodige maatregelen te nemen. Het zal voor de jongeren van nu inderdaad waarschijnlijk verschieten zijn binnen pakweg 40 jaar.
Ik ben bang van al eerder dan 40 jaar.Kwakkie schreef: ↑26 augustus 2024, 22:00 Ik denk dat een gemiddelde mens maar aan een toekomstig pensioen begint te denken vanaf ongeveer 45 jaar. Dat was in elk geval bij mij zo. Toen ik jong was dacht ik daar allemaal niet aan en was dat een ver van mijn bed show. Ik ben ook vrij laat met pensioensparen begonnen.
Het best is pensioensparen in eigen hand beheer houden.
Het wordt je op school helaas niet geleerd hoe je met geld om moet gaan en waar je voor moet sparen.Kwakkie schreef: ↑26 augustus 2024, 22:00 Ik denk dat een gemiddelde mens maar aan een toekomstig pensioen begint te denken vanaf ongeveer 45 jaar. Dat was in elk geval bij mij zo. Toen ik jong was dacht ik daar allemaal niet aan en was dat een ver van mijn bed show. Ik ben ook vrij laat met pensioensparen begonnen.
Het motto is tegenwoordig helaas: "lenen en genieten, later is ver weg en dan zien we wel weer. Tenslotte moet de staat toch voor ons zorgen".