reisbijstandsverzekering in coronatijden
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Misschien aan Jan Hesp vragen zit eerst in onze zakken (bvb woonbonus) en is nu toch met geld aan het smijten.Nefertari schreef: ↑11 december 2020, 20:16 Omdat op reis gaan er momenteel niet meer inzit door de corona-beperkingen, vraag ik mij af hoe dat zit met een jaarverzekering voor reisbijstand.
Wij hebben een jaarcontract (wereldwijde personenbijstand, pechbijstand, annulatie, bagage) waar we de voorbije maanden geen gebruik konden van maken.
Toen ik in het voorjaar besliste om toch nog voor een jaar bij te betalen, zag het er naar uit dat die hele toestand na enkele maanden zou voorbij zijn.
Maar intussen is dit ijdele hoop gebleken, en geloof ik niet dat we het eerstvolgende jaar nog zullen kunnen/durven/mogen reizen, zoals dit vroeger onbezorgd kon.
Iemand enig idee of er mogelijkheid bestaat om te onderhandelen over een gedeeltelijke terugbetaling voor dergelijke polissen?
Of bijvoorbeeld een opschorting van enkele maanden?
Tenslotte hebben de reisverzekeraars nu ook een jaar zonder veel kosten gehad, toch?
Estate Guru believer.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Ik vrees dat daar weinig aan te veranderen is. Jij hebt die genomen en bent niet op reis geweest. Daar kan de verzekeraar niets aan doen. De mogelijkheid om te reizen was er deze zomer.
Als je een autoverzekering hebt en een jaar niet met de auto kan rijden kan je daarna ook niet rekenen op een compensatie.
Als je een autoverzekering hebt en een jaar niet met de auto kan rijden kan je daarna ook niet rekenen op een compensatie.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Da's nu echt wel de grenzen aftasten he

Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Nou nee, ik tast geen grenzen af. Een bepaald land geeft me toelating om te reizen, dus ik zoek een verzekering die mij dekt ook als het een niet-essentiële reis betreft (en waarvoor ik netjes wil betalen). Helemaal niets illegaal, 100% legaal.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Ik kan mij uiteraard ook vergissen, maar mijn veronderstelling was gebaseerd op volgende redenering:MoreOrLess schreef: ↑11 december 2020, 20:20Dat zou ik toch niet zomaar durven stellen.
Al die toeristen die geblokkeerd ergens zaten omdat ze in hun eigen land niet meer binnen mochten.
Of in hun vakantieverblijf langer moesten blijven omdat ze in quarantaine waren geplaatst.
Of de geboekte maar afgelaste reizen omdat de grenzen dicht gingen.
Enfin, ik kan me natuurlijk vergissen.
Toeristen die geblokkeerd zaten: dat gebeurde vooral in de beginperiode, toen corona onverwachts overal in Europa tegelijk toesloeg. Niemand had dit toen kunnen voorzien.
Maar sindsdien is zowat de hele reissector in mekaar gestuikt.
Wie nadien het risico nam om nog een reis te boeken, werd niet gedekt door een specifieke "annulatie"verzekering (als je bijvoorbeeld niet kon vertrekken of vervroegd moest terugkomen wegens een corona-uitbraak in het hotel).
Die verzekering komt alleen nog tussen bij wie effectief onverwachts ziek valt (al-dan-niet Covid-19).
En in een klassieke, algemene reisbijstandsverzekering zit niet automatisch een annulatieverzekering inbegrepen. Daardoor valt voor de verzekeringen het "risico bijstand" veel lager uit; wat dus op het eerste zicht minder kosten zou moeten meebrengen voor de verzekeringen.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Zó had ik het nog niet bekeken.itssam schreef: ↑11 december 2020, 20:50 Onderhandelen over gedeeltelijke terugbetaling of opschorting, ben ik niet zo zeker van.
...
De bijstand zelf wordt door gespecialiseerde bedrijven georganiseerd en de verzekeraar betaalt die zoals op voorhand afgesproken. Maw gelijkaardige uitgaven voor verzekeraars en banken in 2020, ondanks daling bijstandsdossiers. Maar sommige klanten haken af omwille van onzekerheid verre reizen komende jaren, dus prognose van dalende inkomsten 2021-2022.
Anderzijds weet ik uit goede bron dat de bedrijven die de bijstand zelf verlenen inderdaad een pak minder operationele kosten hebben gehad. Ondanks zeer hoge uitgaven voor delicate medische dossiers waarvoor kost wat het kost een oplossing moest worden gevonden, maakt het echt grote volumeverschil + stabiele inkomsten dat de meesten een goed financiëel jaar achter de rug hebben. Maar ze verwachten natuurlijk ook dalende inkomsten voor komende jaren. Dus moeilijk te voorspellen.
...
Maar we kunnen nu eenmaal niet met de onderaannemers van de verzekeraars gaan onderhandelen.
Eigenlijk zou het in dit geval aan de reisbijstandsverzekeraars moeten zijn om daarmee andere afspraken te maken, zodat zij op hun beurt een kleine toezegging kunnen doen aan hun klanten (die ze anders misschien dreigen te verliezen).
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
R1150GS schreef: ↑11 december 2020, 21:17 Ik heb ook een jaarcontract. Maar waarom zouden ze dat ( gedeeltelijk) moeten terugbetalen. We hebben- en zelfs nu nog- steeds kunnen reizen, zij het weliswaar naar minder landen dan anders.
….
Of ik volgende polis, vervaldag in maart, nog ga verlengen weet ik nog niet.
Daar heb jullie een punt, natuurlijk.
De enige buitenlandse reis die ik effectief al geboekt had toen corona volop uitbrak, (reisperiode september 2020; voorschot betaald sinds 2019) werd geannuleerd en door de organisator zélf volledig terugbetaald. Dus financieel ik mag niet klagen.
Ter compensatie (lees maar "als troost") ben ik een weekje naar de Ardennen geweest; wat ook mooi is.
Maar daarvoor had ik geen dure all-in reisbijstands-jaarverzekering nodig. Als deze niet kan tijdelijk opgeschort worden, dan zal ik deze voorlopig ook niet meer verlengen.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Je kan een toezegging vragen, maar dat zal gaan over de toekomst en niet over het verleden. Logisch dat ze moeite willen doen om klanten te houden. Ik zou bvb veel lagere premie proberen onderhandelen. Of anders ermee stoppen en wanneer je terug wil gaan reizen de goedkoopst mogelijke reisbijstand nemen. Of eventueel een upgrade van kredietkaart vragen als je via een bank gaat?Nefertari schreef: ↑12 december 2020, 19:54Maar we kunnen nu eenmaal niet met de onderaannemers van de verzekeraars gaan onderhandelen. Eigenlijk zou het in dit geval aan de reisbijstandsverzekeraars moeten zijn om daarmee andere afspraken te maken, zodat zij op hun beurt een kleine toezegging kunnen doen aan hun klanten (die ze anders misschien dreigen te verliezen).
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Pandemie (en vaak epidemie) is een standaard uitsluitingsgrond in dat soort contracten; juridisch is het geen vanzelfsprekende verwachting. Het is één zaak om in de huidige omstandigheden te reizen naar waar het toegelaten is en bijstand te verwachten voor een beenbreuk of een voedselvergiftiging of zo, maar dekking voor Covid zelf is niet standaard (anders zou je de vraag hier niet stellen).
Commerciële overwegingen spelen natuurlijk ook. Ik zou even de klantendienst van Europ Assistance contacteren. Zou me niet verwonderen dat zij dat wel gaan aanvaarden.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Itssam, dat weet ik allemaal wel (ik heb momenteel drie bijstandsverzekeringen en alle drie sluiten COVID uit) daarom dat ik vraag naar ervaringen of iemand weet heet van een verzekering die COVID niét uitsluit. In de hoop dat iemand toevallig me verder kan helpen.
Naar Europ-Assistance heb ik al drie maal gemaild, geen antwoord gekregen. En aan de telefoon denk ik niet dat ik geholpen zal worden, ik kan niet verwachten dat een callcenter-dame of heer me correct kan beantwoorden en is er bovendien geen bewijs mocht men mij zeggen 'jaja, dat is gedekt' en het uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. (slechte ervaringen met zoiets)
Naar Europ-Assistance heb ik al drie maal gemaild, geen antwoord gekregen. En aan de telefoon denk ik niet dat ik geholpen zal worden, ik kan niet verwachten dat een callcenter-dame of heer me correct kan beantwoorden en is er bovendien geen bewijs mocht men mij zeggen 'jaja, dat is gedekt' en het uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. (slechte ervaringen met zoiets)
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Werk je niet met een makelaar, Poldermol? Die mensen moeten je toch het beste kunnen adviseren. 

Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Als ik deze vraag stelde, was dat omdat ik een tijd geleden hierover “ergens” iets had opgevangen, maar ik wist niet meer waar. - Daarom vroeg ik naar jullie eventuele ervaringen en/of meningen hierover.
In afwachting van jullie reacties, was ik zelf ook verder gaan opzoekingen doen, en zó vond ik toevallig terug wat ik er vroeger over opgevangen had.
Namelijk: bij Radio 2, “De Inspecteur” 18/05/2020.
https://radio2.be/de-inspecteur/als-je- ... eursradio2
Door de coronacrisis zijn veel reizen afgelast. Kan een reisverzekering die geldig is voor een jaar met een paar maanden verlengd worden? En kun je je geld recupereren als je een reisverzekering hebt genomen voor een specifieke reis?
...
Xavier Van Caneghem van Europ-Assistance zegt bij de Inspecteur op Radio 2: “Om de reizigers en onze klanten specifiek te ondersteunen heeft Europ-Assistance beslist om haar jaarabonnees een eenmalige korting toe te kennen van 12 procent en die korting gaat automatisch in bij een volgende vernieuwing van het contract. Via deze geste wil Europ-Assistance de periode van de lockdown compenseren en een teken geven dat wij onze klanten willen ondersteunen in deze moeilijke tijden.”
VAB en TUI bekijken nog of ze de verloren tijd kunnen compenseren en op welke manier. Joni Junes van VAB : “We bekijken hoe we op een andere manier onze leden kunnen vergoeden of compenseren. Het is een unieke situatie die voor iedereen nieuw is en zodra we dit hebben uitgewerkt zullen we hierover uitgebreid communiceren naar al onze leden. “
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Awel, neen, pukkie. Dus dat was eigenlijk mijn plan voor de komende week, eens even binnenwippen bij een professional
Ik vind genoeg verzekeringen die COVID dekken als ik kan bewijzen dat het een essentiële reis is (inclusief mijn huidige dingesen bij Belfius, Allianz en zelfs Europ Assistance bij de kredietkaarten). Maar ik heb dan liever een verzekering die ook een niet-essentiële reis dekt. Kwestie dat er dan sowieso geen discussie is over het essentieel karakter
In mijn geval wordt het een gemengde reis. Een stukje essentieel, een stukje niet-essentieel. En mijn geluk kennende zou een COVID-geval zich natuurlijk voordoen op het niet-essentiële gedeelte
Ik ben gerust bereid 150-250 EUR neer te leggen voor een extra verzekering maar heb op eigen houtje niets passends gevonden.


In mijn geval wordt het een gemengde reis. Een stukje essentieel, een stukje niet-essentieel. En mijn geluk kennende zou een COVID-geval zich natuurlijk voordoen op het niet-essentiële gedeelte

Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Waar zit ZAO als je hem nodig hebt? Hij kan je mss op weg helpen. Ik wil het maandag ook wel eens voorleggen bij mijn makelaar.
Re: reisbijstandsverzekering in coronatijden
Ik heb even met een vriendin gesproken die in de branche werkt. In het onwaarschijnlijke geval dat je via je werkgever AG Health Care hebt: die dekken bij wijze van spreken alles, zolang er geen reisverbod vanuit BE is noch inreisverbod vanuit het bestemmingsland.Poldermol schreef: ↑12 december 2020, 20:31En aan de telefoon denk ik niet dat ik geholpen zal worden, ik kan niet verwachten dat een callcenter-dame of heer me correct kan beantwoorden en is er bovendien geen bewijs mocht men mij zeggen 'jaja, dat is gedekt' en het uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. (slechte ervaringen met zoiets)
Maar in de praktijk zou het bvb ook bij Protections OK zijn. Je kan daar ook extensies vragen (normaal gezien is er een beperking van 3 maanden reisduur ). Dus ik zou hen dan eens contacteren.
Dit staat letterlijk op hun website:
"Er is een aanpassing aan de guidelines voor medische bijstand. Klanten kunnen hun reisbijstand inroepen zolang hun reis niet wordt verboden door de Belgische overheid (FOD Buitenlandse Zaken) of de overheid van het land van bestemming. Voor dit land waarborgen wij alle gedekte gevallen dus ook indien u ziek wordt door Covid-19.
Dit is GEEN aanpassing van onze algemene voorwaarden maar een ruimere toepassing om tegemoet te komen aan de behoeftes van onze klanten."