reisverzekering ipv verplichte ziekteverzekering
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
reisverzekering ipv verplichte ziekteverzekering
Ik ben rentenier: ik leeft van mijn kapitaal, heb al een paar jaar niet gewerkt, en heb geen vervangingsinkomen.
Nu in België is een ziekteverzekering verplicht, en voor iemand in mijn situatie komt dat nogal prijzig uit.
Daarbij komt dat ik geen interesse heb om in België te wonen, aangezien ik hier toch niet moet zijn om te werken en geen gezin heb.
Het buitenland daarentegen is veel goedkoper en veel beter weer. Mijn domiciliëring verplaatsen zie ik wel nog niet zitten.
Komt daarbij dat een reisverzekering ook veel goedkoper is, bvb bij Allianz betaal je 25 euro voor 3 maanden, en je hoeft niet bij een mutualiteit aangesloten te zijn.
Dus had ik mijn (Liberale) mutualiteit gecontacteerd. Eerst zei men dat ik mijn bijdragen gewoon kon stopzetten, maar zonet kreeg ik bericht dat mijn inschrijving verplicht is, en ik dus toch moet blijven betalen.
Maar ik herinner me dat ik eens had gelezen dat je als iemand bent die niet werkt en geen vervangingsinkomen hebt, je de mogelijkheid hebt om je uit te schrijven van die verplichte Belgische ziekteverzekering. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Nu in België is een ziekteverzekering verplicht, en voor iemand in mijn situatie komt dat nogal prijzig uit.
Daarbij komt dat ik geen interesse heb om in België te wonen, aangezien ik hier toch niet moet zijn om te werken en geen gezin heb.
Het buitenland daarentegen is veel goedkoper en veel beter weer. Mijn domiciliëring verplaatsen zie ik wel nog niet zitten.
Komt daarbij dat een reisverzekering ook veel goedkoper is, bvb bij Allianz betaal je 25 euro voor 3 maanden, en je hoeft niet bij een mutualiteit aangesloten te zijn.
Dus had ik mijn (Liberale) mutualiteit gecontacteerd. Eerst zei men dat ik mijn bijdragen gewoon kon stopzetten, maar zonet kreeg ik bericht dat mijn inschrijving verplicht is, en ik dus toch moet blijven betalen.
Maar ik herinner me dat ik eens had gelezen dat je als iemand bent die niet werkt en geen vervangingsinkomen hebt, je de mogelijkheid hebt om je uit te schrijven van die verplichte Belgische ziekteverzekering. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Re: reisverzekering ipv verplichte ziekteverzekering
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik kan mij niet voorstellen dat men iemand in deze situatie kan verplichten om aangesloten te zijn bij een mutualiteit.Sanem2 schreef:....Maar ik herinner me dat ik eens had gelezen dat je als iemand bent die niet werkt en geen vervangingsinkomen hebt, je de mogelijkheid hebt om je uit te schrijven van die verplichte Belgische ziekteverzekering. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Maar niet aangesloten zijn betekent ook dat men geen recht heeft op de tussenkomsten van het RIZIV (legt de wettelijk voorziene tussenkomsten door mutualiteiten vast). Bijgevolg moet de patient voor alle medische kosten de volle pot betalen.
(Heb je al eens op een ziekenhuisfactuur gezien hoeveel de tussenkomst van de mutualiteit (RIZIV) bedraagt in verhouding tot de tussenkomst van de patient? Of ken je de werkelijke totaalprijs van medicijnen die je zou moeten betalen zonder mutualiteit?)
Bij ziekte of ongeval op reis, komt een reisbijstandsverzekering normaal gezien alleen tussen voor het verschil, na aftrek van de door het RIZIV voorziene tussenkomsten. En bovendien zijn de bedragen voor medische kosten zeer beperkt.
Uittreksel uit een reisbijstandsverzekering: "Medische kosten moeten eerst ingediend worden bij uw mutualiteit. Daarna kan u originele afrekening samen met de kopieën van de facturen en rekeningen aan ons overmaken. Indien zij een tussenkomst weigeren, vragen wij u een attest van de weigering en de originele bewijsstukken van uw kosten."
Als je niet officieel werkt of daar inkomsten uit hebt,je geen vervangingsinkomsten hebt, of je renteniert ben je niet verplicht een ziekteverzekering te hebben.
Je hebt dan wel geen recht op enige terugbetaling.
Ik heb een tijdje geleden me in hetzelfde verdiept en kwam aan de weet dat je, zolang je op Belgisch grondgebied bent ingeschreven, recht hebt op medische verzorging.
Als je geen bijdragebons hebt van een uitkering of een loon in BE moet je zelf bijdragen betalen die hoog kunnen uitvallen, maar dat is je waarschijnlijk al overkomen.
Reisverzekering / Bijstandsverzekering : die dekt inderdaad alleen maar 3 aaneengesloten maanden per reis.
Misschien kan je om de x maanden even terugkomen naar Belgie en bewijzen dat je die reis gemaakt hebt ?
Als er ooit twijfel is zal je moeten kunnen tonen wanneer je vertrokken bent in BE en wanneer je terug bent gekomen.
Er is ook nog altijd zoiets als een 'Schengen verzekering' die bv wordt afgesloten door mensen die in de Schengenzone reizen.
In het land van je bestemming bestaat ook vast wel een soort ziektekostenverzekering of hospitalisatieverzekering. In Azie bv is dat zeker beschikbaar en ook redelijk betaalbaar. Ik hoorde van een hospitalisatieverzekering met hele goeie voorwaarden in Thailand bv voor rond de 500 euro per dag. Daguitkering inbegrepen, net als hospitalisatie in een superluxueuze kamer.
Als je geen bijdragebons hebt van een uitkering of een loon in BE moet je zelf bijdragen betalen die hoog kunnen uitvallen, maar dat is je waarschijnlijk al overkomen.
Reisverzekering / Bijstandsverzekering : die dekt inderdaad alleen maar 3 aaneengesloten maanden per reis.
Misschien kan je om de x maanden even terugkomen naar Belgie en bewijzen dat je die reis gemaakt hebt ?
Als er ooit twijfel is zal je moeten kunnen tonen wanneer je vertrokken bent in BE en wanneer je terug bent gekomen.
Er is ook nog altijd zoiets als een 'Schengen verzekering' die bv wordt afgesloten door mensen die in de Schengenzone reizen.
In het land van je bestemming bestaat ook vast wel een soort ziektekostenverzekering of hospitalisatieverzekering. In Azie bv is dat zeker beschikbaar en ook redelijk betaalbaar. Ik hoorde van een hospitalisatieverzekering met hele goeie voorwaarden in Thailand bv voor rond de 500 euro per dag. Daguitkering inbegrepen, net als hospitalisatie in een superluxueuze kamer.
bedankt, dat was de wet die ik zochtSpaarplan schreef:vroeger-stoppen-met-werken-doet-langer- ... en#p167488
tja, temeer omdat ik niet meer in België wens te verblijven. ik betaal dus grotendeels voor een geneeskundig systeem dat ik niet zal gebruikenNefertari schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat men iemand in deze situatie kan verplichten om aangesloten te zijn bij een mutualiteit.
in het contract bij Allianz staat het zo:Nefertari schreef:Bij ziekte of ongeval op reis, komt een reisbijstandsverzekering normaal gezien alleen tussen voor het verschil, na aftrek van de door het RIZIV voorziene tussenkomsten. En bovendien zijn de bedragen voor medische kosten zeer beperkt.
ik heb het drie keer nagevraagd en je moet niet aangesloten zijn bij een mutualiteit voor hen (voor andere verzekeraars wel, tenzij je een duurder contract neemt), de enige beperking is dat je maximaal 3 maanden verzekerd bentDe buitenlandse medische kosten, na aftrek van de vergoedingen waarop u recht heeft bij de sociale zekerheid of de verzekering van uw ziekenfonds. In geval van hospitalisatie kan Allianz Global Assistance de medische kosten voorschieten. In geval van de formule Multirisico: onbeperkt.
dus als ik iets voor hebt betaalt Allianz alle kosten op het moment zelf, onbeperkt, en mijn Belgische mutualiteit komt voor niets tussen (als ik er geen heb)
maar dan heb je internationale verzekeringen als worldnomads.com, duurder maar onbeperkt in tijd
heb het nagevraagd en je moet ook niet in België verzekerd zijn
zij dekken tot 1 miljoen, zal wel genoeg zijn vermoed ik
dat is wat ik zoek. enig idee waar dat in de wet staat? zal eens naar het ministerie bellenludo schreef:Als je niet officieel werkt of daar inkomsten uit hebt,je geen vervangingsinkomsten hebt, of je renteniert ben je niet verplicht een ziekteverzekering te hebben.
maar dus mijn mutualiteit weigert mijn inschrijving stop te zetten
ik had het in juli nagevraagd
ze hebben mij pas in september geantwoord, omdat de enige persoon die het wist op vakantie was
dan hebben ze me gezegd dat het in orde was, dat ik me niet moest uitschrijven, maar dat ze gewoon mijn facturatie gingen stopzetten
maar een paar weken later kreeg ik bericht dat ik toch moest blijven betalen
dus ze weten het zelf niet helemaal precies
ja dat is dus mijn situatie. de vraag is of er uitzonderingen uitzonderingen bestaan op die wethaelewyn schreef:Ik heb een tijdje geleden me in hetzelfde verdiept en kwam aan de weet dat je, zolang je op Belgisch grondgebied bent ingeschreven, recht hebt op medische verzorging.
er bestaan langere contracten van Belgische verzekeraars (tot maximaal een jaar), maar die zijn een pak duurder (inschrijving bij mutualiteit al dan niet vereist). het is dus meer een marktafspraak tussen verzekeraars dan iets andershaelewyn schreef:Reisverzekering / Bijstandsverzekering : die dekt inderdaad alleen maar 3 aaneengesloten maanden per reis.
en zoals ik boven aangaf zijn er internationale verzekeraars die betere voorwaarden aanbieden
het is hier eigenlijk voornamelijk een probleem van kost: ik krijg in het buitenland betere prijzen en voorwaarden dan in België (wat representatief is voor mijn redenen om België in het algemeen te verlaten)
nu ik kan gemakkelijk om de paar maanden terug in België zijn (zo deed ik het het afgelopen jaar)
als ik van die dure mutualiteit afgeraak betaalt het verschil in kosten mijn vliegtuigticket van om het even waar
aankomst en vertrek bewijzen is gemakkelijk, ik neem altijd het vliegtuig dus dat is allemaal goed gedocumenteerd
het enige probleem is dat ik dan niet in België ben verzekerd (en dat is net de enige plaats waar ik met de auto rijd dus zowat de gevaarlijkste)
ik dacht eventueel een korte verzekering voor Nederland te nemen, in het ergste geval moet ik snel de grens over naar een ziekenhuis ginder. weet niet of dat zou lukken, maar in elk geval blijf ik niet langer dan een paar dagen in België dan
wel ik ga volgende week van Seoul naar Bangkok, hoop daar 6 maanden te blijven, dus dat zal ik dan ook eens bekijken (maar ik vermoed dat je een typfout hebt gemaakt, 500 euro per dag klinkt behoorlijk duur )haelewyn schreef:Er is ook nog altijd zoiets als een 'Schengen verzekering' die bv wordt afgesloten door mensen die in de Schengenzone reizen.
voor langere periodes is een reisverzekering ook wel duur, als ik niet van mijn mutualiteit afgeraak zal ik het daar dan mee doen
Zou toch maar oppassen: Zie ook: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 43&t=61628
Om nog eens de mogelijkse kosten te plaatsen bij geen ziekteverzekering:
mijn schoonvader heeft diabetis en (niet meer te verwijderen) prostaatkanker:
Kostprijs medicijnen : rond de 7000 euro per maand !
Kostprijs thuishulp: rond 1700 euro per maand.
Via ziekenkas: ongeveer 99% terugbetaald door overheid !
Om nog eens de mogelijkse kosten te plaatsen bij geen ziekteverzekering:
mijn schoonvader heeft diabetis en (niet meer te verwijderen) prostaatkanker:
Kostprijs medicijnen : rond de 7000 euro per maand !
Kostprijs thuishulp: rond 1700 euro per maand.
Via ziekenkas: ongeveer 99% terugbetaald door overheid !
Je mutualiteit ( ziekenkas) kan je niet verplichten bij hun aangesloten te blijven en het jaarlijks lidgeld (80 euro ) te betalen.
Je bent vrij je aan te sluiten bij gelijk welke ziekenkas, indien je een aansluiting wenst.
Je kan je ook aansluiten bij het " hizv " , dit is gratis en je betaald geen lidgeld.
http://hziv.fgov.be/Model4-10-N.htm
Je bent vrij je aan te sluiten bij gelijk welke ziekenkas, indien je een aansluiting wenst.
Je kan je ook aansluiten bij het " hizv " , dit is gratis en je betaald geen lidgeld.
http://hziv.fgov.be/Model4-10-N.htm
RIZIV gebeld, de ambtenaar aan de lijn verzekerde dat ik wel degelijk het recht heb om mij uit te schrijven. Hij stelde voor om hun juridische dienst te mailen, dat dan maar gedaan, maar kan even duren voor ze antwoorden.
Jep ... Denkfout... Moest 500 euro per jaar zijn. Het is maar dat.Sanem2 schreef: wel ik ga volgende week van Seoul naar Bangkok, hoop daar 6 maanden te blijven, dus dat zal ik dan ook eens bekijken (maar ik vermoed dat je een typfout hebt gemaakt, 500 euro per dag klinkt behoorlijk duur )
voor langere periodes is een reisverzekering ook wel duur, als ik niet van mijn mutualiteit afgeraak zal ik het daar dan mee doen
uiteindelijk iemand van het hoofdkantoor aan de lijn gekregen, en het bleek allemaal geen probleem te zijn
ter info, als je in België geen inkomsten hebt, moet je dus niet bij een mutualiteit ingeschreven zijn
ter info, als je in België geen inkomsten hebt, moet je dus niet bij een mutualiteit ingeschreven zijn