Relatiebreuk huis verkopen na 5 maand
TIP
Relatiebreuk huis verkopen na 5 maand
Hallo,
5 maanden geleden heb ik een woning gekocht met mijn vriendin, nu is de relatie beëindigd en
wil mijn ex niet meer doorgaan
. Ik vraag me af wat de beste oplossing is om hier uit te komen.
We kunnen beiden het huis niet huis niet houden omdat we de lening niet alleen mogen dragen van de bank.
Acte verleden op 24/04/2017
geleend bedrag: 225000 euro
huis gekocht voor: 225000euro
Klein beschrijf
Notariskosten: 18435,60euro (ik: 12435euro / ex: 6000euro)
Verbouwing badkamer: ik: 2500euro
Ik heb online enkele zaken opgezocht maar geraak er moeilijk uit.
Enkel vragen:
Zijn er boetes te betalen omdat het huis geen 3 jaar bewoond was
Is van mijn kant een pandwissel (goedkoper huis) een oplossing
Aan welke kosten mogen we ons verwachten wanneer we het huis verkopen
Vriendelijke groeten,
Steff
5 maanden geleden heb ik een woning gekocht met mijn vriendin, nu is de relatie beëindigd en
wil mijn ex niet meer doorgaan

We kunnen beiden het huis niet huis niet houden omdat we de lening niet alleen mogen dragen van de bank.
Acte verleden op 24/04/2017
geleend bedrag: 225000 euro
huis gekocht voor: 225000euro
Klein beschrijf
Notariskosten: 18435,60euro (ik: 12435euro / ex: 6000euro)
Verbouwing badkamer: ik: 2500euro
Ik heb online enkele zaken opgezocht maar geraak er moeilijk uit.
Enkel vragen:
Zijn er boetes te betalen omdat het huis geen 3 jaar bewoond was
Is van mijn kant een pandwissel (goedkoper huis) een oplossing
Aan welke kosten mogen we ons verwachten wanneer we het huis verkopen
Vriendelijke groeten,
Steff
Re: Relatiebreuk huis verkopen na 5 maand
Jammere zaak, vastgoed snel kopen en verkopen is één van de snelste manieren om hopen geld te verliezen.
Waarschijnlijk kan je overmacht inroepen om van onder de boete uit te komen. Daarnaast kan je bij een verkoop van vastgoed binnen de 2 jaar ook een teruggave van 3/5de van de betaalde registratierechten bekomen. Geen idee hoe dat zit met klein beschrijf, maar daar zou je normaal ook aanspraak op moeten kunnen maken (op zich dus beter om nu te verkopen, dan binnen 2,5 jaar).
Notariskosten alsook het hypotheekrecht ben je kwijt (2x de akte + 1% van het leningbedrag + diverse gemaakte kosten). Als je verkoopt via een makelaar komen die kosten er ook nog eens bij (maar is niet altijd echt nodig -- hebben in veel gevallen weinig meerwaarde, en een goede notaris kan zonder problemen advies geven langs juridische kant)
Verdeling met je ex moet je zelf bekijken.
Het doel is nu je woning te verkopen aan een zo hoog mogelijke prijs, zodat je (misschien) alle kosten kan recupereren.
Waarschijnlijk kan je overmacht inroepen om van onder de boete uit te komen. Daarnaast kan je bij een verkoop van vastgoed binnen de 2 jaar ook een teruggave van 3/5de van de betaalde registratierechten bekomen. Geen idee hoe dat zit met klein beschrijf, maar daar zou je normaal ook aanspraak op moeten kunnen maken (op zich dus beter om nu te verkopen, dan binnen 2,5 jaar).
Notariskosten alsook het hypotheekrecht ben je kwijt (2x de akte + 1% van het leningbedrag + diverse gemaakte kosten). Als je verkoopt via een makelaar komen die kosten er ook nog eens bij (maar is niet altijd echt nodig -- hebben in veel gevallen weinig meerwaarde, en een goede notaris kan zonder problemen advies geven langs juridische kant)
Verdeling met je ex moet je zelf bekijken.
Het doel is nu je woning te verkopen aan een zo hoog mogelijke prijs, zodat je (misschien) alle kosten kan recupereren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hey Steff.
Jammer nieuws, dat alleszins.
Wat betreft de boete, daar denk ik niet dat je je veel zorgen om moet maken. Tenzij het gewijzigd is, vroeger gold die alleszins alleen als je niet effectief op die plaats gedomicilieerd was geweest, én was dat een belasting op gerealiseerde meerwaarde. Jij zal er wel je domicilie gehad hebben, en ik hoop voor jou dat je een meerwaarde kan realiseren, maar dat is geen zekerheid. Zie: http://www.cibweb.be/nieuws/de-verkoop- ... ebelasting
Of pandwissel kan, daar kan ik niet op antwoorden, maar da's ook alleen van toepassing indien jij een betaalbare woonst vindt én op dat moment al een koper voor je oude huis, ik weet niet hoe groot die kans is.
Jammer nieuws, dat alleszins.
Wat betreft de boete, daar denk ik niet dat je je veel zorgen om moet maken. Tenzij het gewijzigd is, vroeger gold die alleszins alleen als je niet effectief op die plaats gedomicilieerd was geweest, én was dat een belasting op gerealiseerde meerwaarde. Jij zal er wel je domicilie gehad hebben, en ik hoop voor jou dat je een meerwaarde kan realiseren, maar dat is geen zekerheid. Zie: http://www.cibweb.be/nieuws/de-verkoop- ... ebelasting
Of pandwissel kan, daar kan ik niet op antwoorden, maar da's ook alleen van toepassing indien jij een betaalbare woonst vindt én op dat moment al een koper voor je oude huis, ik weet niet hoe groot die kans is.
Normaal betaal je de extra vijf procent registratie + boete op de helft van de bijkomende registratie. Doch vroeger kon je overmacht inroepen ( bij scheiding ) en moest je de boete's niet betalen,,,maar weet niet of dit heden nog van toepassing is.
Verder als het abattement is toegepast geweest zal daar ook een herberekening op gemaakt worden.
Als je binnen 2 jaar een ander eigendom zou aankopen,( na verkoop van huidig eigendom) heb je recht op teruggave van eerder betaalde registratie recht van je vorige eigendom.
Verder zal er een herberekening( boete) gebeuren van de bank wegens vervroegde terugbetaling
( wederbeleggingsvergoeding) van de lening.( dacht max.3 maand intresten)
Ook zal je je de schrapping van je hypotheek moeten betalen bij de hypotheekbewaarder.
Bijkomend eventuele notariskosten voor opzoekingen en attesten.
Best raad ik je aan,ga je langs de bank en de notaris om exate info en cijfer materiaal.
Verder als het abattement is toegepast geweest zal daar ook een herberekening op gemaakt worden.
Als je binnen 2 jaar een ander eigendom zou aankopen,( na verkoop van huidig eigendom) heb je recht op teruggave van eerder betaalde registratie recht van je vorige eigendom.
Verder zal er een herberekening( boete) gebeuren van de bank wegens vervroegde terugbetaling
( wederbeleggingsvergoeding) van de lening.( dacht max.3 maand intresten)
Ook zal je je de schrapping van je hypotheek moeten betalen bij de hypotheekbewaarder.
Bijkomend eventuele notariskosten voor opzoekingen en attesten.
Best raad ik je aan,ga je langs de bank en de notaris om exate info en cijfer materiaal.
Laatst gewijzigd door ludo op 21 augustus 2017, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Pandwissel moeilijk he. Deze Lening staat op 2 namen.
Dat gaan ze volgens mij niet zomaar op 1 naam zetten.
Dus de leen, akte en notariskosten komen opnieuw bij aankoop nieuw huis.
Registratierechten kunnen in mindering bij aankoop nieuw huis.
En als ik Fakkels artikel lees zou je er eerst 12 maand moeten wonen om geen meerwaardebelasting te hebben.
Ruzie Kost Geld zei mn vader altijd, dat zal hier niet anders zijn.
Ik zou toch in verstandhouding trachten voor beide minst dure oplossing te zoeken om van huis af te geraken. Eens informeren bij notaris?
Dat 1 van 2 blijft wonen en stukje huur betaalt aan andere (die ook zn deel afbetaling blijft doen) onhaalbaar zeker?
Familie? Ouders die kunnen "helpen"?
Zeker rekening houden met evt lange verkoopduur of minwaarde.
Good Luck
Dat gaan ze volgens mij niet zomaar op 1 naam zetten.
Dus de leen, akte en notariskosten komen opnieuw bij aankoop nieuw huis.
Registratierechten kunnen in mindering bij aankoop nieuw huis.
En als ik Fakkels artikel lees zou je er eerst 12 maand moeten wonen om geen meerwaardebelasting te hebben.
Ruzie Kost Geld zei mn vader altijd, dat zal hier niet anders zijn.
Ik zou toch in verstandhouding trachten voor beide minst dure oplossing te zoeken om van huis af te geraken. Eens informeren bij notaris?
Dat 1 van 2 blijft wonen en stukje huur betaalt aan andere (die ook zn deel afbetaling blijft doen) onhaalbaar zeker?
Familie? Ouders die kunnen "helpen"?
Zeker rekening houden met evt lange verkoopduur of minwaarde.
Good Luck
Ik dacht ook aan eentje blijven wonen en stuk huur betalen maar dat zal idd onmogelijk want ik vermoed redelijk zware afbetaling met een geleend bedrag van 225000.
Het belangrijkste is dat jullie toch proberen in vriendschap uit elkaar te gaan en in vriendschap te verdelen. Als er ruzie gemaakt wordt zal het allemaal nog veel meer kosten.
Het belangrijkste is dat jullie toch proberen in vriendschap uit elkaar te gaan en in vriendschap te verdelen. Als er ruzie gemaakt wordt zal het allemaal nog veel meer kosten.
Eentje blijven wonen en zgz huur betalen,dan wordt je nooit 100% eigenaar,en de mede ontlener blijft mede hoofdelijk aansprakelijk,met gevolg dat hij/zij nooit zelf nog een lening kan bekomen moest hij of zij later een ander pand willen kopen. Er zou dan dat deel aan de andere ( deelgenoot) kunnen verkopen, maar dan zit je in dezelfde situatie als dat je nu zit en je niet kredietwaardig genoeg bent, en erop zou kunnen staan om uit onverdeeldheid te treden, en ben je verplicht om te verkopen. Zou dus de slechtste zet van je leven zijn.anonymous schreef: ↑21 augustus 2017, 11:48 Ik dacht ook aan eentje blijven wonen en stuk huur betalen maar dat zal idd onmogelijk want ik vermoed redelijk zware afbetaling met een geleend bedrag van 225000.
-
- VIP member
- Contacteer:
Bedoel eerder korte termijn he. "Gedwongen" snel snel verkopen nog slechter denk ik
Is het huis samen verhuren een optie?
dan gaan jullie wel boetes krijgen maar het biedt nog mogelijkheden toe naar een gezamenlijke toekomst.
dan gaan jullie wel boetes krijgen maar het biedt nog mogelijkheden toe naar een gezamenlijke toekomst.
In de praktijk hebben jullie maar twee mogelijke oplossingen:
- Jullie komen overeen (wat betreft het huis) en werken een oplossing uit waar jullie tezamen het minste financieel nadeel van hebben.
- Komen jullie hierin niet overeen zal het, zoals eerder gezegd, geld kosten. Bijt dan zo vlug mogelijk door deze zure appel heen, draag beiden of alleen dit verlies en kijk niet meer om maar vooruit naar een nieuw begin.
Alle andere opties en geschillen doen het verlies alleen maar hoger oplopen.
- Jullie komen overeen (wat betreft het huis) en werken een oplossing uit waar jullie tezamen het minste financieel nadeel van hebben.
- Komen jullie hierin niet overeen zal het, zoals eerder gezegd, geld kosten. Bijt dan zo vlug mogelijk door deze zure appel heen, draag beiden of alleen dit verlies en kijk niet meer om maar vooruit naar een nieuw begin.
Alle andere opties en geschillen doen het verlies alleen maar hoger oplopen.
Laatst gewijzigd door Cronos op 22 augustus 2017, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
indien praten nog mogelijk is ...
- Het huis verhuren?
- Een van jullie blijft wonen en (halve) huur opbrengt?
Kwestie van het huis nog een paar jaar aan te houden om het op zijn minst break even te kunnen verkopen?
- Het huis verhuren?
Kwestie van het huis nog een paar jaar aan te houden om het op zijn minst break even te kunnen verkopen?
Waarom zou de andere party maandelijks betalen voor iets waar ze geen genot van heeft, en of er niet woont.realisticview schreef: ↑21 augustus 2017, 18:18 indien praten nog mogelijk is ...
- Het huis verhuren?
De eerste jaren betaal je weinig kapitaal terug, en omzeggens alleen maar intresten, de schuld zal daardoor zeker niet dalen, en is uitsel van executie volgens mij,,, en het is nog maar de vraag hoeveel het in waarde zou " kunnen " ?? stijgen.
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Het huis hebben ze nog maar 5 maand.
Indien ze het NU verkopen is de kans groter dat ze beiden er hun broek aan scheuren.
Met een volwassen oplossing zouden ze dit kunnen voorkomen ...
Indien ze het NU verkopen is de kans groter dat ze beiden er hun broek aan scheuren.
Ze zullen er allezins niet gunstig uitkomen, maar om het in TS zijn situatie niet te verkopen als de relatie omzeggens finaal gedaan is, is het best schoon schip maken als hij het toch niet kan inkopen, en de bittere pil slikken.realisticview schreef: ↑21 augustus 2017, 19:37 Het huis hebben ze nog maar 5 maand.
1/De intresten staan superlaag, en kunnen volgens mij alleen maar stijgen, met gevolg dat de prijzen van vastgoed zullen dalen.
2/ De eerste jaren betaal je weinig kapitaal terug aan de bank, en omzeggens alleen maar intresten.De kapitaal schuld aan de bank blijft omzeggens hetzelfde binnen dit en 5 jaar of zal noemenswaardig niet veel dalen.
De kosten, schuldsaldo - brand verzekering - ki - eventuuel periode van leegstand -onderhoud herstellingen aan huis blijven ook een vaste kost hebben als je niet verkoopt, wie gaat dat allemaal betalen??????
Wat als je het zou verhuren, en je hebt een niet solvabele huurder??? De lening moet wel betaald blijven elke maand, en dekt de huurwaarde wel de volledige kost, lening enz.

Blijft als een zwaard van damocles boven beider hoofden hangen en hypothekeert hun beider leven als later een andere partner in het spel komt,zullen ze ook geen lening meer kunnen aangaan.
Merci iedereen voor de reacties,
Wat ik er van uit maak is verkopen, best uit de hand voor zo'n hoog mogelijke prijs.
Ik neem spoedig contact op met de notaris om te weten als we kunnen 'genieten' van overmacht.
Ik en mijn ex proberen overeen te komen in de situatie en willen allebei de meest voordelige oplossing.
We gaan nu elk om beurt het huis bewonen voor 14 dagen.
Hopelijk verliezen we niet te veel centen.
Mvg
Steff
Wat ik er van uit maak is verkopen, best uit de hand voor zo'n hoog mogelijke prijs.
Ik neem spoedig contact op met de notaris om te weten als we kunnen 'genieten' van overmacht.
Ik en mijn ex proberen overeen te komen in de situatie en willen allebei de meest voordelige oplossing.
We gaan nu elk om beurt het huis bewonen voor 14 dagen.
Hopelijk verliezen we niet te veel centen.
Mvg
Steff