Rente op termijnrekeningen in België: afspraken tussen de grootbanken?
TIP
Rente op termijnrekeningen in België: afspraken tussen de grootbanken?
Ik zat vandaag de bruto-rentes te vergelijken die de grotere banken geven op termijnrekeningen ofwel deposito's voor 1 jaar in België en Nederland. Het merkwaardige is dat die in België rond de 3-3,5% zitten en in Nederland rond de 5% (zie http://www.dividendpagina.nl/deposito.asp ). Banken als Fortis, ABN AMRO, ING bank en de Postbank geven daar (ruim) 5%. Hoe kan dat nu? Voor zover ik weet heeft dit niets met regelgeving te maken. Ik vermoed afspraken tussen de grootbanken in België.
Al is het natuurlijk practisch gezien wat lastig (rekening openen in NL en internationale overschrijvingen), volgens mij belet niets je om een deposito in NL af te sluiten. Wel netjes aangeven bij de belastingen, natuurlijk, en gewoon de onroerende voorheffing betalen. Dan heb je dus én de hoge rente, én de grote zekerheid van een grootbank!
Al is het natuurlijk practisch gezien wat lastig (rekening openen in NL en internationale overschrijvingen), volgens mij belet niets je om een deposito in NL af te sluiten. Wel netjes aangeven bij de belastingen, natuurlijk, en gewoon de onroerende voorheffing betalen. Dan heb je dus én de hoge rente, én de grote zekerheid van een grootbank!
Re: Rente op termijnrekeningen in België: afspraken tussen de grootbanken?
ik vind dit een goed idee, maar als leek weet ik ook niet
waaraan ik me moet verwachten.
ik heb vb Rabobank.nl vergeleken met Rabobank.be
en in NL geven ze op de Rabo Spaarvast Rekening 5%
gaat wel 15% RV af maar blijft dan toch nog 4.25% over
in Belgie zou dat 4% zijn. Of vergis ik me?
waaraan ik me moet verwachten.
ik heb vb Rabobank.nl vergeleken met Rabobank.be
en in NL geven ze op de Rabo Spaarvast Rekening 5%
gaat wel 15% RV af maar blijft dan toch nog 4.25% over
in Belgie zou dat 4% zijn. Of vergis ik me?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
je vergist je: in belgië geeft rabobank nog slechts 2,63% bruto, (netto: 2,24%) op de termijnrekening van 1 jaar...
Da's toch mooi voor domme Belgenneoboy007 schreef: je vergist je: in belgië geeft rabobank nog slechts 2,63% bruto, (netto: 2,24%) op de termijnrekening van 1 jaar...
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Kunnen wij als Belg niet gewoon een rekening openen in een kantoor bij een Nederlands Fortis-kantoor en dan gewoon de R.V. van 15% betalen in België?
ik zou het allemaal niet zo weten ( = leek) maar volg dit topic met argusogen :-)
Om als particulier een rekening in Nederland te openen moet je in het bezit zijn van een "sofinummer" (toegekend door de Nederlandse fiscus). Wordt (denk ik) enkel toegekend als je in Nederland woonachtig bent.
Dat klopt voor een aantal banken helaas in Nederland.pelouse schreef: Om als particulier een rekening in Nederland te openen moet je in het bezit zijn van een "sofinummer" (toegekend door de Nederlandse fiscus). Wordt (denk ik) enkel toegekend als je in Nederland woonachtig bent.
Lang leve het vrije verkeer van goederen en diensten in de EER.
Rabobank Holland zou een uitzondering maken heb ik onlangs ergens op Spaargids gelezen, en die zouden wel klanten zonder sofinummer aanvaarden.