Rentecalculator
Rentecalculator
Als ik inlog en kijk bij de rentecalculator dan zie ik 2 kolommen staan. In de kolom 01/01 tot 31/12 staat er ook reeds een getal bij reeds uitbetaalde rente. Hoe kan er dit jaar al reeds iets uitbetaald zijn? Of betreft dit het berekend bedrag die ik aan rente zal ontvangen eind het jaar? In de eerste kolom staat er 0 bij reeds uitbetaalde rente, wat terecht is.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Re: Rentecalculator
Dezelfde vraag kwam ook voor in dit topic
Hierbij in elk geval nogmaals hetzelfde antwoord:
Dat is inderdaad normaal maar ik ben het met u eens dat dit enigszins verwarrend kan zijn.
De kolom '01/01 tot 31/12' werd voorzien om een simulatie te tonen van de rente die u op 31/12 van het huidige kalenderjaar opgebouwd, verworven en uitbetaald zal krijgen. Het betreft daardoor een simulatie van uw rentesituatie alsof het 31/12 zou zijn.
Omwille van de trimestriële uitbetaling van de getrouwheidspremie bestaat de kans dat u op 01/04, 01/07 of 01/10 al (een deel van) uw getrouwheidspremie zal krijgen uitbetaald. Het getoonde bedrag bij 'Reeds uitbetaalde rente' in de kolom '01/01 tot 31/12' is dus de totale som van getrouwheidspremie die u op 01/04, 01/07 of 01/10 zal krijgen uitbetaald indien de situatie op uw rekeningen niet wijzigt.
Het is wat moeilijk te omschrijven omdat het een beetje een bizar concept is om op een toekomstige datum een bedrag te tonen dat op dat ogenblik in het verleden uitbetaald werd maar waarbij de datum van de uitbetalingen op het ogenblik van de simulatie nog in de toekomst ligt. Kortom: moeilijk uit te leggen dus
We gaan bij een toekomstige update van de rentecalculator in elk geval die omschrijving en de weergave van de getoonde bedragen nog verder vereenvoudigen en verduidelijken.
Hierbij in elk geval nogmaals hetzelfde antwoord:
Dat is inderdaad normaal maar ik ben het met u eens dat dit enigszins verwarrend kan zijn.
De kolom '01/01 tot 31/12' werd voorzien om een simulatie te tonen van de rente die u op 31/12 van het huidige kalenderjaar opgebouwd, verworven en uitbetaald zal krijgen. Het betreft daardoor een simulatie van uw rentesituatie alsof het 31/12 zou zijn.
Omwille van de trimestriële uitbetaling van de getrouwheidspremie bestaat de kans dat u op 01/04, 01/07 of 01/10 al (een deel van) uw getrouwheidspremie zal krijgen uitbetaald. Het getoonde bedrag bij 'Reeds uitbetaalde rente' in de kolom '01/01 tot 31/12' is dus de totale som van getrouwheidspremie die u op 01/04, 01/07 of 01/10 zal krijgen uitbetaald indien de situatie op uw rekeningen niet wijzigt.
Het is wat moeilijk te omschrijven omdat het een beetje een bizar concept is om op een toekomstige datum een bedrag te tonen dat op dat ogenblik in het verleden uitbetaald werd maar waarbij de datum van de uitbetalingen op het ogenblik van de simulatie nog in de toekomst ligt. Kortom: moeilijk uit te leggen dus
We gaan bij een toekomstige update van de rentecalculator in elk geval die omschrijving en de weergave van de getoonde bedragen nog verder vereenvoudigen en verduidelijken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb mijn Plus account op 1 januari (uitvoering overschrijving 2 januari) bijgestort (tot 144 615 euro) om zo net onder de 1880 euro aan intresten te zitten (omwille van de vrijstelling van roerende voorheffing). Ik merk echter dat de rentecalculator maar uitgaat van 1 798,66 euro aan intresten op 31 december 2015. Is daar een verklaring voor? Ik ga ervan uit dat stortingen in januari nog altijd getrouwheid genieten voor 31 december 2015, maar zelfs als dat niet het geval zou zijn, klopt dat bedrag van 1 798,66 euro niet en zou de berekening een kleine 400 euro lager moeten liggen.
Ik heb via de beveiligde website van Rabo.be ook een bericht gestuurd dat er voor mijn Rabo Plus Account precies iets niet klopt met de simulatie van de rente op 31/12.
Ik heb er een bepaald bedrag opstaan sinds vorige maand (december 2014). Eind december verwacht ik dus minimum op dit bedrag 1,30% rente (waarbij ik weet dat de basisrente mogelijks kan veranderen tijdens het jaar). Maar dit is niet het geval, de rentecalculator geeft minder aan.
Ik denk dat het voor mijn 'gewone' Rabo spaarrekening wel klopt. Dat is moeilijker na te gaan voor mij.
Ik heb er een bepaald bedrag opstaan sinds vorige maand (december 2014). Eind december verwacht ik dus minimum op dit bedrag 1,30% rente (waarbij ik weet dat de basisrente mogelijks kan veranderen tijdens het jaar). Maar dit is niet het geval, de rentecalculator geeft minder aan.
Ik denk dat het voor mijn 'gewone' Rabo spaarrekening wel klopt. Dat is moeilijker na te gaan voor mij.
Vanaf 10/03/2014 is de basisrente 0,1% en de premierente 1,2% vanaf 10/09/2014.
Voorbeeld: Bijgevoegd een sheet met een kapitaal van 10.000 € met startvaluta 16/12/2013 tot 1/1/2016 en de dagelijkse waarde.
Mvg,
Voorbeeld: Bijgevoegd een sheet met een kapitaal van 10.000 € met startvaluta 16/12/2013 tot 1/1/2016 en de dagelijkse waarde.
Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De 11maandenregel bestaat niet meer.Kurt schreef:Ik ga ervan uit dat stortingen in januari nog altijd getrouwheid genieten voor 31 december 2015, maar zelfs als dat niet het geval zou zijn, klopt dat bedrag van 1 798,66 euro niet en zou de berekening een kleine 400 euro lager moeten liggen.
Sinds vorig jaar wordt de verworven getrouwheidspremie elk kwartaal uitbetaald, en is er dus geen reden meer voor het bestaansrecht van de 11maandenregel.
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
We kunnen best individueel voor uw rekeningen nakijken of de berekening volledig klopt. Normaalgezien zou dat wel het geval moeten zijn. Stuur me gerust een privébericht met uw gegevens zodat we dit verder kunnen nakijken. U kunt ook altijd een e-mail sturen naar info@rabobank.be.Kurt schreef:Ik heb mijn Plus account op 1 januari (uitvoering overschrijving 2 januari) bijgestort (tot 144 615 euro) om zo net onder de 1880 euro aan intresten te zitten (omwille van de vrijstelling van roerende voorheffing). Ik merk echter dat de rentecalculator maar uitgaat van 1 798,66 euro aan intresten op 31 december 2015. Is daar een verklaring voor? Ik ga ervan uit dat stortingen in januari nog altijd getrouwheid genieten voor 31 december 2015, maar zelfs als dat niet het geval zou zijn, klopt dat bedrag van 1 798,66 euro niet en zou de berekening een kleine 400 euro lager moeten liggen.
Wat een mogelijke verklaring kan zijn: De 11-maanden regel bestaat niet meer sinds de invoering van de kwartaaluitbetaling van de getrouwheidspremie. Een storting op valutadatum 2 januari zal dus nog géén getrouwheidspremie hebben opgeleverd op 31/12/2015. De premie op dit bedrag zal slechts verworven zijn op 02/01/2016 en uitbetaald worden op 01/04/2016. Het is dus mogelijk dat de afwijking van 400 euro die u aangeeft veroorzaakt wordt doordat het bedrag dat u bijstortte op 31/12/2015 énkel basisrente zal opleveren en nog geen getrouwheidspremie (die wordt immers pas uitbetaald op 1 april 2016).
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Als het bedrag op uw rekening enkel een storting betreft van december 2014 (en er geen andere bedragen op een eerder tijdstip op de rekening werden gestort) dan zou het inderdaad moeten zijn dat u eind 2015 voor een gans jaar basisrente zou moeten krijgen (van 01/01/2015 tem 31/12/2012) én voor een gans jaar getrouwheidspremie (vanaf storting in december 2014 tem verwervingsdatum in december 2015). Als dat niet klopt dan kijken we dit graag verder voor u na. Net zoals voor Kurt: stuur me gerust een privé-bericht met uw gegevens of contacteer ons via info@rabobank.be.Bart schreef:Ik heb via de beveiligde website van Rabo.be ook een bericht gestuurd dat er voor mijn Rabo Plus Account precies iets niet klopt met de simulatie van de rente op 31/12.
Een mogelijke verklaring kan zijn dat er al eerder op uw rekening bedragen stonden die op andere tijdstippen getrouwheidpremie opleveren. Uiteraard kunnen we dat pas met zekerheid zeggen door uw specifieke rekeningen te controleren.
Rabobank.be schreef:Als het bedrag op uw rekening enkel een storting betreft van december 2014 (en er geen andere bedragen op een eerder tijdstip op de rekening werden gestort) dan zou het inderdaad moeten zijn dat u eind 2015 voor een gans jaar basisrente zou moeten krijgen (van 01/01/2015 tem 31/12/2012) én voor een gans jaar getrouwheidspremie (vanaf storting in december 2014 tem verwervingsdatum in december 2015). Als dat niet klopt dan kijken we dit graag verder voor u na. Net zoals voor Kurt: stuur me gerust een privé-bericht met uw gegevens of contacteer ons via info@rabobank.be.Bart schreef:Ik heb via de beveiligde website van Rabo.be ook een bericht gestuurd dat er voor mijn Rabo Plus Account precies iets niet klopt met de simulatie van de rente op 31/12.
Een mogelijke verklaring kan zijn dat er al eerder op uw rekening bedragen stonden die op andere tijdstippen getrouwheidpremie opleveren. Uiteraard kunnen we dat pas met zekerheid zeggen door uw specifieke rekeningen te controleren.
Inderdaad. Ik heb via mail ondertussen een toelichting gekregen bij de berekening. Dit is me nu duidelijk.
Het bedrag dat ik overschreef naar mijn Plus Account komt van mijn Rabo spaarrekening, en bevat overschrijvingen van meerdere data...
Bedankt voor de toelichting. Prima service!
- Rabobank.be
- Woordvoerder
- Contacteer:
Bedankt voor uw reactie!
Ik begrijp nu dat de verwarring is ontstaan omwille van een bedrag, afkomstig van een andere rekening bij Rabobank.be, waarbij op het overgeschreven bedrag verschillende getrouwheidspremies 'in opbouw' werd overgedragen naar uw Rabo Spaarrekening. De befaamde proportionele overdracht dus.
Het maakt de situatie er alleszins niet eenvoudiger/transparanter op. Beste manier om dit te kunnen nakijken is uw 'kalender lopende getrouwheidspremies' te consulteren. Dit kan ook gewoon via het online bankieren van Rabobank.be (bij rentecalculator). In dit overzicht vindt u voor alle bedragen op uw rekening de datum waarop de getrouwheidspremie is beginnen lopen, de rentevoet, einddatum en verwacht resultaat.
Als u in deze kalender met lopende getrouwheidspremies ziet dat bepaalde stortingen deels een verschillende getrouwheidsrentevoet kregen toebedeeld dan gaat het om overgedragen premies, afkomstig van een andere rekening bij Rabobank.be.
Ik begrijp nu dat de verwarring is ontstaan omwille van een bedrag, afkomstig van een andere rekening bij Rabobank.be, waarbij op het overgeschreven bedrag verschillende getrouwheidspremies 'in opbouw' werd overgedragen naar uw Rabo Spaarrekening. De befaamde proportionele overdracht dus.
Het maakt de situatie er alleszins niet eenvoudiger/transparanter op. Beste manier om dit te kunnen nakijken is uw 'kalender lopende getrouwheidspremies' te consulteren. Dit kan ook gewoon via het online bankieren van Rabobank.be (bij rentecalculator). In dit overzicht vindt u voor alle bedragen op uw rekening de datum waarop de getrouwheidspremie is beginnen lopen, de rentevoet, einddatum en verwacht resultaat.
Als u in deze kalender met lopende getrouwheidspremies ziet dat bepaalde stortingen deels een verschillende getrouwheidsrentevoet kregen toebedeeld dan gaat het om overgedragen premies, afkomstig van een andere rekening bij Rabobank.be.