Restkapitaal na pandwissel
TIP
Restkapitaal na pandwissel
Allemaal,
Ik ben het noorden even kwijt in alle opties die er zijn bij een verkoop/aankoop van een woning.
Meer bepaald de voorgestelde pandwissel door de bank maakt het mij onduidelijk. Ken wel alle voorwaarden waaraan ik moet voldoen, maar ik vraag me af hoeveel restkapitaal ik nog ga hebben na de aankoop van het pand, dit is belangrijk om het totale budget voor renovatie/nieuwbouw te kennen. Pandwissel is belangrijk omdat ik de woonbonus en gunstige tarief van 1.6% niet wil kwijtspelen.
situatie als volgt:
Huidige woning geschat op 285k
Hierop zit een lening van in totaal 175k waarvan nog 120k kapitaal moet afgelost worden.
ik wil dit pand verkopen om een nieuw pand te kopen. Heb hiervoor ook 100k eigen middelen.
De grond die ik op het oog heb bevat een bouwvallige boerderij die afgebroken wordt en waar een nieuwbouw gaat komen.
aankoopprijs 220k
ik koop dus iets voor 220k, met 100k eigen middelen en de 120k lening die overgedragen wordt.
bij een pandwissel wordt de volledige verkoopsom aan mij doorgestort.
wil dat dan zeggen dat mijn bruikbaar kapitaal na aankoop onderstaande is:
285k (verkoop woning) + 100k (eigen middelen) - 100k (nodig voor aankoop boerderij) = 285k
OF moet ik van dit bedrag nog het resterende kapitaal van de lening aftrekken (omdat ik dit wel krijg van de koper van mijn huis, maar dat moet doorstorten naar de verkoper van de boerderij) en rest er mij dus 165k eigen kapitaal na aankoop om in de renovatienieuwbouw te steken?
Vraag is dus: hoeveel restkapitaal is er MET pandwissel na de aankoop van het nieuwe pand: 285 of 165k
Dank bij voorbaat
K
Ik ben het noorden even kwijt in alle opties die er zijn bij een verkoop/aankoop van een woning.
Meer bepaald de voorgestelde pandwissel door de bank maakt het mij onduidelijk. Ken wel alle voorwaarden waaraan ik moet voldoen, maar ik vraag me af hoeveel restkapitaal ik nog ga hebben na de aankoop van het pand, dit is belangrijk om het totale budget voor renovatie/nieuwbouw te kennen. Pandwissel is belangrijk omdat ik de woonbonus en gunstige tarief van 1.6% niet wil kwijtspelen.
situatie als volgt:
Huidige woning geschat op 285k
Hierop zit een lening van in totaal 175k waarvan nog 120k kapitaal moet afgelost worden.
ik wil dit pand verkopen om een nieuw pand te kopen. Heb hiervoor ook 100k eigen middelen.
De grond die ik op het oog heb bevat een bouwvallige boerderij die afgebroken wordt en waar een nieuwbouw gaat komen.
aankoopprijs 220k
ik koop dus iets voor 220k, met 100k eigen middelen en de 120k lening die overgedragen wordt.
bij een pandwissel wordt de volledige verkoopsom aan mij doorgestort.
wil dat dan zeggen dat mijn bruikbaar kapitaal na aankoop onderstaande is:
285k (verkoop woning) + 100k (eigen middelen) - 100k (nodig voor aankoop boerderij) = 285k
OF moet ik van dit bedrag nog het resterende kapitaal van de lening aftrekken (omdat ik dit wel krijg van de koper van mijn huis, maar dat moet doorstorten naar de verkoper van de boerderij) en rest er mij dus 165k eigen kapitaal na aankoop om in de renovatienieuwbouw te steken?
Vraag is dus: hoeveel restkapitaal is er MET pandwissel na de aankoop van het nieuwe pand: 285 of 165k
Dank bij voorbaat
K
Re: Restkapitaal na pandwissel
Vandaag : 285-120+100=265
Morgen: evenveel verdeeld over:
kapitaal in woning: is100 (de rest is van de bank)
De rest is dus 165 in cash.
Lening van 120.
Morgen: evenveel verdeeld over:
kapitaal in woning: is100 (de rest is van de bank)
De rest is dus 165 in cash.
Lening van 120.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 december 2024, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel dat je dit doet zonder pandwissel, dan kom je op hetzelfde uit, vermits een pandwissel niet voor plots extra geld zorgt.
Verkoop woning aan 285K - 120K lening = 165K + 100K cash = 265K totaal "eigen middelen"
Aankoop woning aan 220K - 120K lening = 100K nog cash te betalen
265K totaal "eigen middelen" - 100K cash te betalen = 165K "eigen middelen" over
Hou misschien best ook rekening met registratie en administratie kosten (notaris en bank).
Een pandwissel is niet gratis, de hypotheek moet bv. "verhuizen" (1 opheffen en 1 vestigen) van pand en dat heeft ook een kost.