Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik vind dat continu op de man spelen van Finny10 zelfs een ban waard tbh. Wat een peutergedrag.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoe dikwijls moet ik het nog herhalen? Excuses, excuses en nog eens excuses.
Noorwegen is inderdaad uniek, ze verzinnen daar geen excuses maar weten daar van aanpakken. Kortom, zever in pakskes.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
... net zoals het de realiteit, de werkelijkheid is dat België totaal niet vergelijkbaar is met Noorwegen
Omdat Noorwegen al slapende rijk wordt omwille van de export van zijn grote voorraden gasolie (wij hebben die niet) en dus centen genoeg heeft om EV's te subsidiëren.
Omdat Noorwegen meer dan voldoende elektriciteit heeft om die EV's te laten bollen omwille van zijn waterkrachtcentrales die voor zowat 90% van de elektriciteitsproductie zorgen (en wij hebben die amper).
Het probleem met Spaarplan is dat hij steeds zeer eenzijdige informatie geeft en uit die eenzijdige informatie dan verkeerde conclusies trekt (zoals België het voorbeeld van Noorwegen voorspiegelen).
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog iets over rijden met een ev...
Ik heb hier in de gemeente palen die op 31/12 laadden aan 54 cent.
Vanaf 1/1 is dat 92 cent per kwh geworden.
Er is in die branche nogal wat willekeur.
Als je het zelf moet betalen kan je best iedere keer checken in je app van je laadkaart wat de prijs vandaag is. Gisteren is immers voorbij.
Ik heb hier in de gemeente palen die op 31/12 laadden aan 54 cent.
Vanaf 1/1 is dat 92 cent per kwh geworden.
Er is in die branche nogal wat willekeur.
Als je het zelf moet betalen kan je best iedere keer checken in je app van je laadkaart wat de prijs vandaag is. Gisteren is immers voorbij.
Re: Rijden met EV vs ICE
Beweer je nu dat Noorwegen zowel olie als elektriciteit in overvloed heeft en dan vol voor de EV gaat ipv. voor de ICE?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 15:12 Omdat Noorwegen al slapende rijk wordt omwille van de export van zijn grote voorraden gasolie (wij hebben die niet) en dus centen genoeg heeft om EV's te subsidiëren.
Omdat Noorwegen meer dan voldoende elektriciteit heeft om die EV's te laten bollen omwille van zijn waterkrachtcentrales die voor zowat 90% van de elektriciteitsproductie zorgen (en wij hebben die amper).
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Met de opbrengsten van de export van aardolie financieren ze hun subsidiepolitiek met betrekking tot EV’s (met o.a. vrijstelling van BTW). Dat is hun goed recht … maar die aardolie die ze exporteren veroorzaakt dan wel ergens anders op deze aardkloot CO2-uitstootQwan schreef: ↑6 januari 2025, 19:24Beweer je nu dat Noorwegen zowel olie als elektriciteit in overvloed heeft en dan vol voor de EV gaat ipv. voor de ICE?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 15:12 Omdat Noorwegen al slapende rijk wordt omwille van de export van zijn grote voorraden gasolie (wij hebben die niet) en dus centen genoeg heeft om EV's te subsidiëren.
Omdat Noorwegen meer dan voldoende elektriciteit heeft om die EV's te laten bollen omwille van zijn waterkrachtcentrales die voor zowat 90% van de elektriciteitsproductie zorgen (en wij hebben die amper).
En in tegenstelling tot België heeft Noorwegen ten allen tijde voldoende elektriciteit om EV’s te kunnen opladen want ze hebben veel waterkrachtcentrales en hangen dus niet af van energiebronnen die afhankelijk zijn van weersomstandigheden zoals zonnig wind. Bij ons zou kernenergie deze functie kunnen vervullen
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Het gaat me helemaal niet over hun aardolie of voldoende elektriciteit (die wij tot nu toe ook nog altijd hebben), maar blijkbaar rijden ze ook wel graag met die EVs?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 19:35Met de opbrengsten van de export van aardolie financieren ze hun subsidiepolitiek met betrekking tot EV’s (met o.a. vrijstelling van BTW). Dat is hun goed recht … maar die aardolie die ze exporteren veroorzaakt dan wel ergens anders op deze aardkloot CO2-uitstoot
En in tegenstelling tot België heeft Noorwegen ten allen tijde voldoende elektriciteit om EV’s te kunnen opladen want ze hebben veel waterkrachtcentrales en hangen dus niet af van energiebronnen die afhankelijk zijn van weersomstandigheden zoals zonnig wind. Bij ons zou kernenergie deze functie kunnen vervullen
Problemen als beperkte autonomie, laadtijden, winterkoude, lange afstanden, ... hoor ik hier vooral van mensen die zelf geen EV rijden, maar voor de Noren lijken die problemen dan toch ook minder groot te zijn dan ze hier afgeschilderd worden? Als ze kunnen kiezen, gaat 90% voor een EV.
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar ze kiezen natuurlijk ook voor de vele voordelen die EV's daar hebben.Qwan schreef: ↑6 januari 2025, 22:38Het gaat me helemaal niet over hun aardolie of voldoende elektriciteit (die wij tot nu toe ook nog altijd hebben), maar blijkbaar rijden ze ook wel graag met die EVs?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 19:35
Met de opbrengsten van de export van aardolie financieren ze hun subsidiepolitiek met betrekking tot EV’s (met o.a. vrijstelling van BTW). Dat is hun goed recht … maar die aardolie die ze exporteren veroorzaakt dan wel ergens anders op deze aardkloot CO2-uitstoot
En in tegenstelling tot België heeft Noorwegen ten allen tijde voldoende elektriciteit om EV’s te kunnen opladen want ze hebben veel waterkrachtcentrales en hangen dus niet af van energiebronnen die afhankelijk zijn van weersomstandigheden zoals zonnig wind. Bij ons zou kernenergie deze functie kunnen vervullen
Problemen als beperkte autonomie, laadtijden, winterkoude, lange afstanden, ... hoor ik hier vooral van mensen die zelf geen EV rijden, maar voor de Noren lijken die problemen dan toch ook minder groot te zijn dan ze hier afgeschilderd worden? Als ze kunnen kiezen, gaat 90% voor een EV.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
En ze kiezen natuurlijk ook voor hun portemonnee en de vele financiële (en andere) voordelen die de overheid biedt aan EV’s:Qwan schreef: ↑6 januari 2025, 22:38Het gaat me helemaal niet over hun aardolie of voldoende elektriciteit (die wij tot nu toe ook nog altijd hebben), maar blijkbaar rijden ze ook wel graag met die EVs?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 19:35
Met de opbrengsten van de export van aardolie financieren ze hun subsidiepolitiek met betrekking tot EV’s (met o.a. vrijstelling van BTW). Dat is hun goed recht … maar die aardolie die ze exporteren veroorzaakt dan wel ergens anders op deze aardkloot CO2-uitstoot
En in tegenstelling tot België heeft Noorwegen ten allen tijde voldoende elektriciteit om EV’s te kunnen opladen want ze hebben veel waterkrachtcentrales en hangen dus niet af van energiebronnen die afhankelijk zijn van weersomstandigheden zoals zonnig wind. Bij ons zou kernenergie deze functie kunnen vervullen
Problemen als beperkte autonomie, laadtijden, winterkoude, lange afstanden, ... hoor ik hier vooral van mensen die zelf geen EV rijden, maar voor de Noren lijken die problemen dan toch ook minder groot te zijn dan ze hier afgeschilderd worden? Als ze kunnen kiezen, gaat 90% voor een EV.
- Geen 25% BTW op de aankoop van een EV (tot een bedrag van 500.000 Noorse kronen);
- Elektrische auto’s mogen in Noorse steden over de busbaan rijden om files te vermijden;
- De tarieven voor de tolwegen en veerboten zijn gunstiger als je elektrisch rijdt;
- Gratis parkeren en voorbehouden plaatsen voor EV’s in sommige steden;
- …
Verder heeft Noorwegen een zeer uitgebreid laadpalennet, een zeer goed en performant elektriciteitsnet en goedkope elektriciteitsprijzen (dankzij de vele waterkrachtcentrales)
Onder die voorwaarden zou ik het ook overwogen om met een EV te rijden (al kan je jezelf afvragen of het om een vrije of een gedwongen keuze gaat).
Los daarvan vind ik dat je nogal gemakkelijk over de hoge Belgische elektriciteitsprijzen en de beperkte capaciteit van het Belgische elektriciteitsnet gaat …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb 2 EVs: ene van 10 jaar oud en één van 8 jaar oud. Ik verbruik 20kWh per 100 km, wat mij 4 Euro kost als ik thuis laad en gratis is als ik een supercharger gebruik. De Audi of BMW die het alternatief was, krijg je niet onder de 8l/100 km en zou me nu meer dan 12 Euro (da's maal 3) kosten per 100 km. Tot zover de hoge elektriciteitsprijzen zeker?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 23:43 Los daarvan vind ik dat je nogal gemakkelijk over de hoge Belgische elektriciteitsprijzen en de beperkte capaciteit van het Belgische elektriciteitsnet gaat …
Ook de beperkte capaciteit van ons elektriciteitsnet die je aanhaalt, heb ik op die 10 jaar nog niet ervaren. Veel doemscenario's en afschakelplannen, maar uiteindelijk blijft de kerstverlichting bij de buren gewoon branden, zelfs als ik mijn 2 EVs inplug.
Het enige wat ik mij beklaag, is dat ik 8 jaar geleden beter TSLA gekocht had ipv. een Tesla
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Gratis superchargers met gratis elektriciteit? Je bedoelt waarschijnlijk dat je werkgever betaalt …Qwan schreef: ↑Gisteren 01:10Wat bedoel je hier juist mee? Ik heb 2 EVs: ene van 10 jaar oud en één van 8 jaar oud. Ik verbruik 20kWh per 100 km, wat mij 4 Euro kost als ik thuis laad en gratis is als ik een supercharger gebruik. De Audi of BMW die het alternatief was, krijg je niet onder de 8l/100 km en zou me nu meer dan 12 Euro (da's maal 3) kosten per 100 km. Tot zover de hoge elektriciteitsprijzen zeker?VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 23:43 Los daarvan vind ik dat je nogal gemakkelijk over de hoge Belgische elektriciteitsprijzen en de beperkte capaciteit van het Belgische elektriciteitsnet gaat …
Ook de beperkte capaciteit van ons elektriciteitsnet die je aanhaalt, heb ik op die 10 jaar nog niet ervaren. Veel doemscenario's en afschakelplannen, maar uiteindelijk blijft de kerstverlichting bij de buren gewoon branden, zelfs als ik mijn 2 EVs inplug.
Het enige wat ik mij beklaag, is dat ik 8 jaar geleden beter TSLA gekocht had ipv. een Tesla
Ik kijk gewoon naar hoeveelheid 1 kWh elektriciteit in België en in Noorwegen kost en dan is België duur en Noorwegen goedkoop. Dat is belangrijk voor wie geen gratis elektriciteit heeft …
Voldoende capaciteit? Zolang niet iedereen met EV’s rijdt of verwarmt zal het lukken (mits het importeren van elektriciteit en het gebruik van gascentrales, jet motoren …). Maar ons wagenpark bevat 6 miljoen wagens (vrachtwagens niet meegerekend). Zo’n 250.000 ervan zijn momenteel volledig elektrisch …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Het feit dat je nog nooit heb gehoord van de gratis supercharger geeft aan dat je toch niet zoveel kennis hebt van elektrisch rijden dan je doet uitschijnen....
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Laat ik dat uitschijnen? Dankjewel, maar ik zal het in ieder geval nooit zelf gezegd hebben ...
Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?
Gratis bestaat niet: gratis bussen, gratis treinen, gratis elektriciteit ... ofwel wordt het door iemand anders betaald, of is er een andere tegenprestatie vereist (zoals winkelen) of wordt het doorgerekend. Het jaar gratis supercharge tanken bij aankoop van een Tesla is gewoon doorverrekend in de aankoopprijs. Gratis opladen bij winkels gaat gepaard met een tegenprestatie die geld oplevert, nl. winkelen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Misschien moeten we het anders verwoorden ipv. een zinloze discussie over het concept gratis te starten: het feit dat je 'gratis supercharging' associeert met 'de werkgever betaalt' ipv. met 'het zat in de aankoopprijs en de marketingstrategie van Tesla' doet mij, veje en hopelijk nogal wat mensen vermoeden dat je geen idee hebt waarover je spreekt als het over EVs gaat.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:56 Laat ik dat uitschijnen? Dankjewel, maar ik zal het in ieder geval nooit zelf gezegd hebben ...
Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?
Gratis bestaat niet: gratis bussen, gratis treinen, gratis elektriciteit ... ofwel wordt het door iemand anders betaald, of is er een andere tegenprestatie vereist (zoals winkelen) of wordt het doorgerekend. Het jaar gratis supercharge tanken bij aankoop van een Tesla is gewoon doorverrekend in de aankoopprijs. Gratis opladen bij winkels gaat gepaard met een tegenprestatie die geld oplevert, nl. winkelen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat je de voor- en nadelen van rijden met een ICE wel kent, maar veel kennis over het rijden met een EV lijkt er niet te zijn. Je mag natuurlijk een mening hebben, maar er is een verschil tussen een mening, een gefundeerde mening en de mening van een "expert". Ik verwacht dat je wel een gefundeerde mening hebt over het rijden met een ICE, dus misschien moet je dan eens uitleggen hoeveel de brandstof kost om 100 km met een auto te rijden die je kan vergelijken met een Tesla Model S van 2016.
Als ik alles zelf betaal, kom ik op 4 Euro voor die 100 km. Als ik rekening houd met zonnepanelen (maar ja, die moesten natuurlijk ook betaald worden) en supercharging (en ja, ergens betaalt er daar ook iemand voor), kom ik op minder dan 1 Euro per 100 km.
Da's de kant van de vergelijking die ik goed ken. Vul jij nu jouw kant in, en dan kunnen we eens kijken of de Belgische elektriciteitsprijzen al dan niet een probleem zijn voor het rijden met een EV vs ICE (ik verwacht een meerprijs van ruim 20.000 Euro om 200.000 km met een vergelijkbare ICE te rijden).