Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor mij ook. As er dan ook nog een handbak bij is en een leuke atmosferische 6 cilynder motor ben ik helemaal tevree, maar tussen droom en werkelijkheid staan soms praktische bezwaren.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het profiel van "iedereen" is niet gelijk aan het proces van "iedereen anders".JustSpike schreef: ↑Vandaag 09:55
De taksen en verzekering op een benzinewagen zijn lager dan die op een EV. De herstellingen, daar moeten we niet in overdrijven: als ik de zaken wegdenkt die zich ook op een EV zouden voordoen (banden, lakschade, kapotte luidspreker, kapotte slotjes, kapotte lampjes,...) dan blijft enkel de nieuwe koppeling op 150.000 km over. Dat is een 1000 euro, maar als je dat spreid over de 17 jaar dat ik al met de auto rijd, vat dat prima mee. Daarmee maak je het verschil aanschafprijs EV vs ICE nooit goed.
Ik betaal altijd weinig verzekering omdat ik het geluk heb al meer dan 20 jaar geregistreerd schadevrij te rijden.
Een koppeling heb ik nog nooit moeten laten vervangen in mijn leven. Ik koop ongeveer om de 2 a 4 jaar een nieuwe. Afhankelijk van de inspiratie van het moment en de mogelijkheid om de beste deal te verzilveren. Mijn auto geeft me een stuk plezier in her leven en dat mag me wel iets kosten in aankoop en afschrijving. Niet aan herstellingen.
Naar mijn gevoel maak je de prijs nooit goed met de voordelen van een elektrische auto.
Ik heb enkel een hybride auto gekocht omdat die goedkoop was na slechts 2,5 jaar en 22.000 km op de teller. Nieuw, aan het dubbele van de prijs of nog iets meer, zou ik die auto nooit kopen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Bij de meeste EV's is het een warmtepomp waardoor dat best meevalt. Maar bij sommigen is het inderdaad gewoon een weerstand en daar is de impact van verwarming bij koud weer dan heel groot.
Het wordt altijd wel aangeraden om nog van aan de stekker voor te verwarmen als je de range op een koude dag maximaal wil gebruiken.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Een elektrische weerstand is erg efficient in het produceren van warmte. Bijna 100% van de energie wordt in warmte omgezet.reteiP schreef: ↑Vandaag 11:23 Bij de meeste EV's is het een warmtepomp waardoor dat best meevalt. Maar bij sommigen is het inderdaad gewoon een weerstand en daar is de impact van verwarming bij koud weer dan heel groot.
Het wordt altijd wel aangeraden om nog van aan de stekker voor te verwarmen als je de range op een koude dag maximaal wil gebruiken.
Van een warmtepomp in een auto ben ik niet overtuigd. Zo'n ding weegt 15 kilo en is pas efficient als je al een hele tijd aan het rijden bent.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik mag nog steeds geen links plaatsen, maar als je nu volgende tekst:
nl/autonieuws/elektrisch/moet-je-echt-kiezen-voor-warmtepomp-in-elektrische-auto
achter go car (in 1 woord) punt be plakt dan krijg je een artikeltje te zien die de vergelijking maakt tussen met en zonder warmtepomp.
nl/autonieuws/elektrisch/moet-je-echt-kiezen-voor-warmtepomp-in-elektrische-auto
achter go car (in 1 woord) punt be plakt dan krijg je een artikeltje te zien die de vergelijking maakt tussen met en zonder warmtepomp.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Artikel gelezen, conclusie is niet echt heel compleet van de gocar vrienden.
Ze houden namelijk nergens rekening met de mogelijkheid tot opwarmen van de auto aan de laadkabel. En dat heeft imo een veel grotere impact op je keuze. Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat. Die persoon hoeft niet bij te betalen voor een warmtepomp.
Het omgekeerde voor wie de auto altijd publiek buiten geparkeerd staat. En ergens tussenin voor wie een carport heeft.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Ze houden namelijk nergens rekening met de mogelijkheid tot opwarmen van de auto aan de laadkabel. En dat heeft imo een veel grotere impact op je keuze. Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat. Die persoon hoeft niet bij te betalen voor een warmtepomp.
Het omgekeerde voor wie de auto altijd publiek buiten geparkeerd staat. En ergens tussenin voor wie een carport heeft.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Kun je de batterijen en het interieur dan niet opwarmen met een klassieke weerstand-verwarming?
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat de autonoie van je EV enorm hard afneemt in de winter. Zo'n warmtepomp zou de range in de winter kunnen doen toenemen, en daar gaat het over. Echter, dat wordt genuanceerd of zelfs tegengesproken door het artikel.reteiP schreef: ↑29 minuten geleden Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE
En dat opwarmen via de laadkabel kost geen stroom of wat?reteiP schreef: ↑29 minuten geleden Wie de auto in een garage in de woning heeft staan heeft de mogelijkheid tot opwarmen aan het en moet de auto veel minder opwarmen omdat deze niet buiten staat.
Zij spreken vooral over lange/korte trajecten. Maar daar gelden de voor en nadelen ook voor een ICE. Wie zeer korte trajecten doet verslindt ook erg veel brandstof aan het ontdooien van ruiten en opwarmen van het interieur (ja ook de zetelverwarming komt via de erg inefficiënte omzetting van de verbrandingsmotor naar elektriciteit). Kortom, wie niet ver moet neemt beter niet de auto. Ook niet in de winter. Of je accepteert dat je comfort erg veel energie kost en dan is er geen verschil tussen een elektrische auto of een verbrandingsmotor.
Interieur verwarming bij een EV kost je stroom en rijbereik, bij een ICE gebruik je hiervoor het energie verlies (restwarmte) van de motor, dat kost je geen extra brandstof of rijbereik, het elektrisch verbruik van het ventilatortje is verwaarloosbaar, dat ga je niet zien in een hoger benzine of diesel verbruik.
Bij een EV is het trouwens niet enkel de interieur verwarming die het rijbereik doet afnemen, ook en vooral de temperatuur van de batterij maakt dat ze bij koude minder kan laden en leveren. Ik hoor je al afkomen met batterij verwarmen maar dat verbruikt nog meer stroom dan wat er gewonnen wordt door een warme batterij.