Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik vergelijk bakfietsen natuurlijk met fietsen en niet met auto’s. Ik vergelijk toch ook geen SUV’s met vrachtwagens?Gudrun schreef: ↑6 februari 2024, 15:34Het aantal ongevallen met dergelijke is juist bijzonder laag. Bovendien is de ernstgraad van een dergelijk ongeluk vele malen kleiner. Jij maakt wellicht de vergelijking met een gewone fiets, maar de correcte vergelijking is uiteraad een auto van bijna 2 ton. Met een bakfiets rijd je om de kinderen naar school te voeren, om inkopen te doen etc. Dat zijn dingen die je anders met de auto doet. Maw een subsidie is hier op zijn plaats, en die kan makkelijk gefinancierd worden met een belasting op SUVs.m-peeters schreef: ↑6 februari 2024, 14:55 Of waarom geen bakfietsen verbieden of beter nog, ze belasten?
Die dingen zijn levensgevaarlijk, nemen veel plaats in beslag (zowel op de weg als op het vlak van parkeergelegenheid) en bij een ongeval met voetgangers veroorzaakt zo'n bakfiets veel meer schade dan een gewone fiets.
Boodschappen met een wagen? Kinderen naar school met de wagen? Niet echt milieuvriendelijk …
Re: Rijden met EV vs ICE
De kranten staan vol met doden door/met bakfietsen, toch? Laat ons even serieus blijven.
Iedere dieselauto berokkent de samenleving door giftige uitlaatgassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en Oxford University:
https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-kost ... gle.com%2F
Iedere dieselauto berokkent de samenleving door giftige uitlaatgassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en Oxford University:
https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-kost ... gle.com%2F
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat lijkt me kort door de bocht.
Stel dat ik een vliegende auto ontwerp, ga je die dan vergelijken met een gewone auto? Ik kan me voorstellen dat je die ook wilt gaan vergelijken met kleine vliegtuigjes, waarom niet?
Een (elektrische - want dat zijn ze tegenwoordig allemaal) bakfiets is een hybride-voertuig. Het heeft kenmerken die niet bij een klassieke fiets passen (aangedreven door een motor, cargo-ruimte) en eigenschappen, die wel bij een fiets passen (2 wielen, wendbaar en stil). Van zodra men een dergelijk voertuig aankoopt om daar auto-kilometers mee te vervangen, is de vergelijking met een auto de juiste vergelijking.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Precies. Ben je al eens op een Delhaize-parking of aan een schoolpoort geweest?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
In de hoop dat er een bevoegde minister of een volksvertegenwoordiger meeleest. Voorstel voor jaarlijkse taks:
- fiets zonder ondersteuning: 20 euro
- elektrische fiets: 50 euro
- speed pedelecs: 100 euro
Verder is er nog het probleem van de 'brede' fietsen: fiets met een fietskar, driewielers voor volwassenen en de scooters met 3 of 4 wielen. Als je die op een fietspad wil voorbijsteken moet je uitwijken naar een berm of de openbare weg. Ook best gevaarlijk. Daarom mss alle fietsen verplichten om richtingaanwijzers en spiegels te hebben... Alle gekheid op een stokje, het zal altijd wel iets zijn. Maar over die taksen wil ik mss wel een debat starten.
- fiets zonder ondersteuning: 20 euro
- elektrische fiets: 50 euro
- speed pedelecs: 100 euro
Verder is er nog het probleem van de 'brede' fietsen: fiets met een fietskar, driewielers voor volwassenen en de scooters met 3 of 4 wielen. Als je die op een fietspad wil voorbijsteken moet je uitwijken naar een berm of de openbare weg. Ook best gevaarlijk. Daarom mss alle fietsen verplichten om richtingaanwijzers en spiegels te hebben... Alle gekheid op een stokje, het zal altijd wel iets zijn. Maar over die taksen wil ik mss wel een debat starten.
Re: Rijden met EV vs ICE
Er is helemaal geen probleem met de fiets, integendeel, door het gebruik van de fiets minder vervuilende auto's op de weg. Trouwens, die fietsbelastingen zijn indertijd afgeschaft omdat ze meer kosten om ze te innen en controleren dan ze opbrachten.
De zaak niet omdraaien, niet de (bak)fiets is het probleem maar de vervuilende auto's. EV's zijn alvast een oplossing voor de vervuiling, zeker die op zonnepanelen rijden.
De zaak niet omdraaien, niet de (bak)fiets is het probleem maar de vervuilende auto's. EV's zijn alvast een oplossing voor de vervuiling, zeker die op zonnepanelen rijden.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Er is weldegelijk een probleem met die brede fietsen.Spaarplan schreef: ↑6 februari 2024, 17:15
Er is helemaal geen probleem met de fiets, integendeel, door het gebruik van de fiets minder vervuilende auto's op de weg. Trouwens, die fietsbelastingen zijn indertijd afgeschaft omdat ze meer kosten om ze te innen en controleren dan ze opbrachten.
De zaak niet omdraaien, niet de (bak)fiets is het probleem maar de vervuilende auto's. EV's zijn alvast een oplossing voor de vervuiling, zeker die op zonnepanelen rijden.
Bij slecht weer blijven die EV's dan gewoon stilstaan neem ik aan? Wegens geen opbrengst van zonnepanelen ...
Re: Rijden met EV vs ICE
Debat gesloten. Er komt asap een ministerieel besluit.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als dit voor jou de prijs is van de maatschappelijke kosten(veiligheid, gezondheid, ruimtegebruik,...) die fietsen met zich meebrengt dan hebben we wat mij betreft een deal.pukkie007 schreef: ↑6 februari 2024, 17:01 In de hoop dat er een bevoegde minister of een volksvertegenwoordiger meeleest. Voorstel voor jaarlijkse taks:
- fiets zonder ondersteuning: 20 euro
- elektrische fiets: 50 euro
- speed pedelecs: 100 euro
Verder is er nog het probleem van de 'brede' fietsen: fiets met een fietskar, driewielers voor volwassenen en de scooters met 3 of 4 wielen. Als je die op een fietspad wil voorbijsteken moet je uitwijken naar een berm of de openbare weg. Ook best gevaarlijk. Daarom mss alle fietsen verplichten om richtingaanwijzers en spiegels te hebben... Alle gekheid op een stokje, het zal altijd wel iets zijn. Maar over die taksen wil ik mss wel een debat starten.
En dan nu nog de taksen voor auto's opnieuw definiëren volgens dezelfde criteria en in verhouding.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dé prijs van de maatschappelijke kost bestaat niet. In mijn voorbeeld zijn het allemaal gunsttarieven. Ik blijf wel nul euro taksen betalen voor mijn Siebener natuurlijk.
Re: Rijden met EV vs ICE
Van waar kom je dan met die 20, 50, 100€? Dat lijken mij toch vrij exacte getallen?
Re: Rijden met EV vs ICE
Zo veilig is fietsen nu ook weer niet, ruim 100 doden, bijna 1200 zwaar en 12.000 lichtgewonden per jaar en stijgende.
Re: Rijden met EV vs ICE
Duim.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Graag gedaan.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen