Rijden met EV vs ICE
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Van duimzuigerij gesproken. Heb je onderaan die nota gezien?
Hoe kun je nu de uitstoot van een EV berekenen als je niet weet waar die zijn electriciteit haalt?
Die komt hopelijk van kerncentrales, maar kan evengoed van Tinne's gascentrales komen.
Hoe kun je nu de uitstoot van een EV berekenen als je niet weet waar die zijn electriciteit haalt?
Die komt hopelijk van kerncentrales, maar kan evengoed van Tinne's gascentrales komen.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 7 februari 2024, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Bedank je nu jezelf
Dat kan duiden op een psychologisch probleem (zoals schizofrenie). Of je bent gewoon vergeten van nickname te wisselen …
Re: Rijden met EV vs ICE
Kan je hier duidelijk zien:
https://app.electricitymaps.com/zone/BE
Momenteel veel nucleair, maar zon en wind komen al regelmatig in de buurt van de 4GW van Nucleair.
Er wordt relatief weinig gas gebruikt. Veel variaties worden opgevangen met de pompcentrale of met de interconnecties met de buurlanden.
https://app.electricitymaps.com/zone/BE
Momenteel veel nucleair, maar zon en wind komen al regelmatig in de buurt van de 4GW van Nucleair.
Er wordt relatief weinig gas gebruikt. Veel variaties worden opgevangen met de pompcentrale of met de interconnecties met de buurlanden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Van zonnepanelen natuurlijk, dat weet toch iedereen.CarpeNoctem schreef: ↑7 februari 2024, 06:40Van duimzuigerij gesproken. Heb je onderaan die nota gezien?
Hoe kun je nu de uitstoot van een EV berekenen als je niet weet waar die zijn electriciteit haalt?
Die komt hopelijk van kerncentrales, maar kan evengoed van Tinne's gascentrales komen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Gelukkig hebben we nucleair ... met dit weer levert de zon zo goed als niks. En veel wind is er momenteel blijkbaar ook niet.Woz schreef: ↑7 februari 2024, 07:20 Kan je hier duidelijk zien:
https://app.electricitymaps.com/zone/BE
Momenteel veel nucleair, maar zon en wind komen al regelmatig in de buurt van de 4GW van Nucleair.
Er wordt relatief weinig gas gebruikt. Veel variaties worden opgevangen met de pompcentrale of met de interconnecties met de buurlanden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Spaarplan heeft idd meerdere accounts. Meer kans op foutieve of gekleurde info. In zijn beginperiode had hij nog enkele interessante posts, nu is het koppig vasthouden aan zijn zonnepanelen vanuit zijn op steenkool verwarmde jacuzzi.
Ik werk niet graag met 'Makro-prijzen'. Dat heb ik vroeger zelf ook nooit gedaan. Het kostte 90.000 Bef en geen 89.999. Idem dus voor die fietstaksen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Toch nog 104gr CO2 per opgewekte kWh. Trek daar 5% transmissie verliezen van af en je komt op 109,2gr/kWh aan het stopcontact.Woz schreef: ↑7 februari 2024, 07:20 Kan je hier duidelijk zien:
https://app.electricitymaps.com/zone/BE
Momenteel veel nucleair, maar zon en wind komen al regelmatig in de buurt van de 4GW van Nucleair.
Er wordt relatief weinig gas gebruikt. Veel variaties worden opgevangen met de pompcentrale of met de interconnecties met de buurlanden.
Een EV die 0,23kWh/km verbruikt komt vandaag op 25gr/km. Een ICE stoot met 125gr/km 5 keer meer uit.
Maar je bekijkt dit best op jaarbasis, in 2023 veroorzaakte de stroomproductie 167gr CO2 per kWh, min 5% transmissie = 175gr/kWh. Een EV stoot dan 40gr/km uit, dat is 1/3 van een ICE, niet bepaald wow en ver van koolstof neutraal.
En dan moet je nog in rekening brengen dat er in 2023 aanzienlijk minder stroom verbruikt is door zwakke industrie en door consumenten die bespaard hebben op hun verbruik door de hoge prijs begin 2023 (ter vergelijk in 2020 was het 214gr/kWh). Plus de vier kerncentrales waarvan er binnenkort twee weg vallen. Zolang we vier kerncentrales hebben en het stroom verbruik niet stijgt stoot een EV 3 keer minder CO2 uit, helaas gaan we naar 2 kerncentrales en zal het stroomverbruik aanzienlijk stijgen door elektrificatie van vervoer, verwarming en industrie. De gascentrales van Tinne gaan met andere woorden nog veel kilowatts mogen leveren en de uitstoot van EV's zal in België nog stijgen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Daar valt weinig tegenin te brengen.
Maar er komen steeds meer windmolens, solar, batterijparken, interconnecties bij.
Dus de trend, met ups en downs langs het parcours, lijkt mij toch dalende te zijn voor wat co2-uitstoot voor elektriciteitsproductie.
Maar er komen steeds meer windmolens, solar, batterijparken, interconnecties bij.
Dus de trend, met ups en downs langs het parcours, lijkt mij toch dalende te zijn voor wat co2-uitstoot voor elektriciteitsproductie.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja, er gaan nog wat windmolens en zonnepanelen bijkomen maar dat zal niet volstaan, ons stukje zee is daar veel te klein voor. En interconnecties zijn goed om de energie zekerheid te verhogen, voor CO2 reductie gaat het niet de oplossing zijn, kijk wat Nederland 396gr en Duitsland 336gr momenteel aan CO2 uitstoten, ook daar moet er bij weinig wind bijgestookt worden met gas en kolen en ook daar is er een elektrificatie aan de gang. Wie vandaag in Nederland met een EV rijdt stoot al bijna even veel uit als een ICE en een Pool met een EV (momenteel 170gr/km) pleegt een aanslag op het klimaat.
Re: Rijden met EV vs ICE
Met zonnepanelen en windmolens op land alleen al 118GW vermogen, dus zonder windmolens op zee is meer dan genoeg energie te plukken. Alleen de wil ontbreekt om te oogsten.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Niet de wil ontbreekt, Spaarplan. Het geld, de tijd, de grondstoffen, de plaats, de mankracht om het te realiseren en te onderhouden. En binnen 20 jaar mag je alles gaan afbreken, recycleren en opnieuw opbouwen. Waarom zit jij niet in de politiek? Vooral in de Europese zou je niet misstaan.
Re: Rijden met EV vs ICE
1- Probeer maar ergens een windmolen aan land geïnstalleerd te krijgen, er zit altijd wel een beschermde vogel in de buurt of te dicht bij bebouwing of grond wordt niet afgestaan, enz..
2- Geïnstalleerd vermogen is niet gelijk aan opgewekt vermogen. 1GW zonnepanelen leveren maar 880GWh per jaar of hetzelfde wat een continu draaiende gas gestookte generator van 100MW op een jaar kan produceren. Voor het opgewekt vermogen van één kerncentrale heb je dus 10GW zonnepanelen nodig. En dan zit je nog met een piek aanbod wat in de zomermaanden nu al te groot is en bij momenten voor negatieve stroomprijzen zorgt. Er speelt wel wat meer dan "de wil" alleen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Spaarplan=Woz?
Deze had ik nu niet door. Het wordt hier hoe langer hoe gekker
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik zie de drijvende windmolens wel sterk opkomen.
Onder andere Bekaert zet daar sterk op in met de ontwikkeling van kabels om die windmolens op hun plaats te houden.
https://trends.knack.be/ondernemen/beka ... indmolens/
En voor wat betreft solar: er zijn nog zoveel plaatsen waar er panelen kunnen gelegd worden: op serres, op velden hoog genoeg dat de tractor er onder kan rijden en ze zorgen ook voor beschutting van de gewassen, om autoparkings te overdekken,...
Het gaat over oplossingen bedenken, dingen uitproberen en als het goed werkt verder opschalen.
Sommige dingen werken niet of niet goed genoeg, kan gebeuren dan is het zoeken naar iets anders.
Landen als Polen zitten nog regelmatig in de smog met hun koolcentrales.
Je kan niet ontkennen dat dit aspect hier al heel erg verbeterd is. Herinner u de verkeersborden met 'smog' en de snelheidsbeperkingen? Toen stonden de kerncentrales er ook al.
Onder andere Bekaert zet daar sterk op in met de ontwikkeling van kabels om die windmolens op hun plaats te houden.
https://trends.knack.be/ondernemen/beka ... indmolens/
En voor wat betreft solar: er zijn nog zoveel plaatsen waar er panelen kunnen gelegd worden: op serres, op velden hoog genoeg dat de tractor er onder kan rijden en ze zorgen ook voor beschutting van de gewassen, om autoparkings te overdekken,...
Het gaat over oplossingen bedenken, dingen uitproberen en als het goed werkt verder opschalen.
Sommige dingen werken niet of niet goed genoeg, kan gebeuren dan is het zoeken naar iets anders.
Landen als Polen zitten nog regelmatig in de smog met hun koolcentrales.
Je kan niet ontkennen dat dit aspect hier al heel erg verbeterd is. Herinner u de verkeersborden met 'smog' en de snelheidsbeperkingen? Toen stonden de kerncentrales er ook al.
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
En ?
Zou jij er één in je tuin willen staan hebben, misschien kunnen we er nog een "Ventilus"-lijn, een gsm-mast en een elektriciteitspaal naast zetten ... eens kijken hoe je dan zou reageren.
Laatst gewijzigd door Abatoetnie op 7 februari 2024, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.