Rijden met EV vs ICE
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Tja, inderdaad. Die loodzware EV's rijden al onze wegeninfrastructuur in de prak.
Maar hoe al die extra rubberpartikels uit ons milieu gaan halen?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Zover ik begreep, moeten in alle steden alle straten open om er veel zwaardere kabels te leggen. Vergeet ook niet dat gas en olie verdwijnen voor verwarmen, zodat er 's winters als het vroeg donker wordt ook nog heel wat warmtepompen staan te draaien.Spaarplan schreef: ↑3 maart 2024, 08:58Valt nogal mee hoor:m-peeters schreef: ↑3 maart 2024, 08:37
Omdat het elektriciteitsnet anders overbelast geraakt. Om alles te elektrificeren hebben we een veel zwaarder elektriciteitsnet nodig. Dat kost miljarden euro’s maar de groene jongens “vergeten” die kosten steeds mee in rekening te brengen als het gaat om de kostprijs van EV.
https://www.solarchamp.eu/nl/webshop/zo ... abels.html.
Ik ben er van overtuigd dat het netto resultaat een forse besparing zal zijn. Vergeet niet dat een diesel alleen al 15000 euro kost aan de samenleving ivm gezondheidskosten. De kostprijs van fossiele onzin voor de samenleving is zeer hoog, dat is alvast zeker.
4 miljard als ik het mij goed herinner om het netwerk te versterken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als dat allemaal gaat lukken in België, dan moeten we België wel overkappen. Want met oosten- of zuidoosten wind krijgen al die vervuiling en fijn stof uit Polen en andere voormalige Oostbloklanden hier. En met westen- of noordwesten wind idem van uit midden- en noord Engeland.
Maar als we België overkappen dan hebben we weer geen wind voor de windmolens om groene stroom op te wekken. Maar misschien kunnen we dat dan weer oplossen met grote elektrische ventilatoren die voor wind zorgen.
Maar als we België overkappen dan hebben we weer geen wind voor de windmolens om groene stroom op te wekken. Maar misschien kunnen we dat dan weer oplossen met grote elektrische ventilatoren die voor wind zorgen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Niet overal, z'n 40 procent van het LS net als ik het mij goed herinner. Ondanks mijn warmtepomp verbruik ik niet meer stroom dan vroeger door optimalisatie allerhande (geen pomp van de gasketel, overal led verlichting, zuiniger toestellen, betere isolatie... Enz)JOKER247 schreef: ↑3 maart 2024, 16:45Zover ik begreep, moeten in alle steden alle straten open om er veel zwaardere kabels te leggen. Vergeet ook niet dat gas en olie verdwijnen voor verwarmen, zodat er 's winters als het vroeg donker wordt ook nog heel wat warmtepompen staan te draaien.Spaarplan schreef: ↑3 maart 2024, 08:58
Valt nogal mee hoor:
https://www.solarchamp.eu/nl/webshop/zo ... abels.html.
Ik ben er van overtuigd dat het netto resultaat een forse besparing zal zijn. Vergeet niet dat een diesel alleen al 15000 euro kost aan de samenleving ivm gezondheidskosten. De kostprijs van fossiele onzin voor de samenleving is zeer hoog, dat is alvast zeker.
4 miljard als ik het mij goed herinner om het netwerk te versterken.
Er is hoe dan ook werk aan de winkel al was het alleen al om ons netwerk te beschermen tegen cyberaanvallen.
Ik hou uiteraard geen rekening met het totaal jaarlijks verbruik want dat is veel minder door mijn zonnepanelen. Mijn piekvermogen was in 2023 3680W.
Bidirectioneel laden EV kan een deel van de oplossing zijn voor netcongestie.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Groene jongens en rekenen gaat niet samen:
- ofwel gebruiken ze cijfers van dubieuze oorsprong (geen officiële cijfers maar van een of andere milieubeweging),
- of ze rekenen allerlei bijkomende en moeilijk te becijferen kosten door (zoals de “maatschappelijk kost” van diesel of benzine)
- of ze vergeten” bepaalde zaken (zoals de “maatschappelijke kost” van EV waardoor de vergelijking ICE tegenover EV scheef getrokken wordt, uiteraard in het voordeel van EV. Ook het feit dat er veel taksen, accijnzen en BTW wordt betaald op benzine en diesel durven ze wel eens vergeten.
Ter info, van de 1,79 euro die aan de pomp betaalt voor 1 liter benzine gaat bijna 60% of meer dan 1 euro naar de schatkist.
De kostprijsberekening van 1 liter benzine ziet er als volgt:
29,3% productprijs
12,3% marge en distributiekost
0,5% Apetra-bijdrage (opslag)
40,7% accijnzen
17,3% BTW
Re: Rijden met EV vs ICE
Toch betaal je nog te weinig:m-peeters schreef: ↑4 maart 2024, 07:52 Ter info, van de 1,79 euro die aan de pomp betaalt voor 1 liter benzine gaat bijna 60% of meer dan 1 euro naar de schatkist.
De kostprijsberekening van 1 liter benzine ziet er als volgt:
29,3% productprijs
12,3% marge en distributiekost
0,5% Apetra-bijdrage (opslag)
40,7% accijnzen
17,3% BTW
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0921003943
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
LOL Je bewijst net mijn punt over de groene jongens en rekenen LOLSpaarplan schreef: ↑4 maart 2024, 15:40Toch betaal je nog te weinig:m-peeters schreef: ↑4 maart 2024, 07:52 Ter info, van de 1,79 euro die aan de pomp betaalt voor 1 liter benzine gaat bijna 60% of meer dan 1 euro naar de schatkist.
De kostprijsberekening van 1 liter benzine ziet er als volgt:
29,3% productprijs
12,3% marge en distributiekost
0,5% Apetra-bijdrage (opslag)
40,7% accijnzen
17,3% BTW
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0921003943
Groene jongens en rekenen gaat niet samen:
- ofwel gebruiken ze cijfers van dubieuze oorsprong (geen officiële cijfers maar van een of andere milieubeweging),
- of ze rekenen allerlei bijkomende en moeilijk te becijferen kosten door (zoals de “maatschappelijk kost” van diesel of benzine)
- of ze vergeten” bepaalde zaken (zoals de “maatschappelijke kost” van EV waardoor de vergelijking ICE tegenover EV scheef getrokken wordt, uiteraard in het voordeel van EV. Ook het feit dat er veel taksen, accijnzen en BTW wordt betaald op benzine en diesel durven ze wel eens vergeten.
Re: Rijden met EV vs ICE
Intussen blijft het muisstil over de maatschappelijke kost (of gezondheidskost) van EV’s en het feit dat deze kost bijna even hoog (of even laag) is voor een benzinewagen.
m-peeters schreef: ↑3 maart 2024, 10:53 Heb je dan ook de fijn stof afkomstig van de banden van EV's en hun gezondheidskost (een goede 900 euro) mee gerekend in de kostprijsberekening van EV's? Ik vrees van niet ...
Voor benzineauto's is de gezondheidskost slechts 1600 euro.Rekening houdende met de veel lagere aankoopprijs voor een benzinewagen lijkt me een benzinewagen kosten/baten momenteel de beste beslissing ...
Re: Rijden met EV vs ICE
MSN: altijd maar zwaarder: kampeerauto’s straks tot 4,25 ton en bestelbussen ook - https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/a ... ad84&ei=68
Re: Rijden met EV vs ICE
, toch wat minder i.v.m. bandenslijtage, vangrail etc.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De schade die die obese EV's aanrichten is slechts één van de vele olifanten in de kamer wat EV's betreft
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Aan de ene kant SUV's verketteren wegens te zwaar en aan de andere kant auto's alsmaar zwaarder maken. De meeste van die beleidsmakers en groene jongens, meisjes en x'en stonden duidelijk niet op de eerste rij toen het gezond verstand werd uitgedeeld.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Leuke fotoshop, maar zo gaat het er inderdaad aan toe. Mijne Siebener wordt nog steeds in Duitsland gemaakt. Er zal ook wel wat Chinees materiaal inzitten en dat moet natuurlijk ook in de fabriek geraken.