Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor zover ik weet kan je de echt goedkope (-10000 euro) Chinese ev merken hier niet kopen. Hoe dan ook, de Europese merken zijn voor mij voorlopig veel te duur en ik denk niet dat er veel druk op de prijzen komt, mensen zijn hier gewoon veel te betalen voor een auto. Komt nog bij dat de overheid voor alle bijkomende kosten van het autorijden gemiddeld 5000 euro per auto per jaar uitgeeft terwijl het openbaar vervoer op apegapen ligt. Voor sommige mensen is er geen alternatief voor een auto vanwege de verrommeling van onze openbare ruimte en de afbouw van het openbaar vervoer.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Kleine goedkope Chinese EVs, DW heeft er een korte documentaire over gemaakt.
China has a solution to the EV problem: Price! Electric cars are expensive in Europe but China is producing a wide range of cheap small electric cars and now they are going global! Will these mini-cars be just as big of a hit in Europe as they were domestically?
https://m.youtube.com/watch?v=o5_IwZPLYNc
China has a solution to the EV problem: Price! Electric cars are expensive in Europe but China is producing a wide range of cheap small electric cars and now they are going global! Will these mini-cars be just as big of a hit in Europe as they were domestically?
https://m.youtube.com/watch?v=o5_IwZPLYNc
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Je zou bijna gaan denken dat je een % krijgt op elke verkochte Chinese EV
Los van de prijs, heb je ook al aan de verkeersveiligheid, de milieukost inzake productie en transport, de arbeidsomstandigheden en de grote mate van afhankelijkheid van China gedacht als we massaal Chinese wagens zouden kopen?
Los van de prijs, heb je ook al aan de verkeersveiligheid, de milieukost inzake productie en transport, de arbeidsomstandigheden en de grote mate van afhankelijkheid van China gedacht als we massaal Chinese wagens zouden kopen?
Re: Rijden met EV vs ICE
Buiten het feit dat ik geen zaken doe of heb met de Chinezen zijn je opmerkingen wel terecht. Toch denk ik dat er nog ruimte is om ook in Europa iets aan de prijzen te doen al was het alleen al maar door de auto's kleiner te maken. Het komt ook aan bod in de docu, de producenten zijn niet geïnteresseerd in de onderkant van de markt en dan krijg je een situatie waar enkel de hogere en middenklasse nog een auto kan kopen. De onderkant van de samenleving blijft zo twee keer in de kou staan: onbetaalbare auto's en openbaar vervoer dat op geen kl*ten trekt. Het is niet omdat ik bewust geen auto wil kopen dat iedereen zich dat kan permitteren om niet te doen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Daar moet je begrip voor hebben, nieuwe technologie introduceren is duur, die extra aanloop kosten kunnen enkel in het dure segment (vooral leasing markt) worden verantwoord. Niemand gaat een surplus van €20.000 op een autootje van €15.000 betalen, terwijl er wel genoeg bereid waren om €20.000 extra te betalen voor een €60.000 auto. Naarmate de meerkost voor elektrificatie afneemt zullen er wel meer kleinere auto's volgen, is trouwens al aan het gebeuren.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als chinese auto's niet voldoen aan de Europese normen dan komen ze er niet in.
Net zoals bijvoorbeeld een gedrocht als de Amerikaanse cybertruck.
Ik denk dat we stilaan kunnen besluiten dat de technische verschillen tussen ev en ice compleet ondergesneeuwd geraken door de mogelijkheid tot het maken van emotionele keuzes op gebied van welke auto wil ik rijden? (Of zelfs wil ik wel een eigen auto?)
De range aan keuzes en variaties op gebied van gewicht, motorvermogen, aerodynamica,... is zodanig groot.
En dan heb je ook nog eens de rijstijl, het aantal afgelegde kilometers,....
Alhoewel ik nog steeds van mening ben dat in het grote plaatje beschouwd een ev een iets betere auto is dan een ice als je de vergelijking maakt tussen 2 min of meer gelijke modellen. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijking tussen een Tesla 3 en een BMW 3.
Net zoals bijvoorbeeld een gedrocht als de Amerikaanse cybertruck.
Ik denk dat we stilaan kunnen besluiten dat de technische verschillen tussen ev en ice compleet ondergesneeuwd geraken door de mogelijkheid tot het maken van emotionele keuzes op gebied van welke auto wil ik rijden? (Of zelfs wil ik wel een eigen auto?)
De range aan keuzes en variaties op gebied van gewicht, motorvermogen, aerodynamica,... is zodanig groot.
En dan heb je ook nog eens de rijstijl, het aantal afgelegde kilometers,....
Alhoewel ik nog steeds van mening ben dat in het grote plaatje beschouwd een ev een iets betere auto is dan een ice als je de vergelijking maakt tussen 2 min of meer gelijke modellen. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijking tussen een Tesla 3 en een BMW 3.
Re: Rijden met EV vs ICE
Obesitas, niet alleen in de prijzen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Tja, zo een oude mini of fiat500 voldoet niet meer aan de huidige veiligheidsnormen, tegenwoordig moeten er voldoende kreukelzones en verstevigingen zijn om crashtesten te doorstaan. En natuurlijk is er dan extra volume rond de cockpit noodzakelijk, al die extra veiligheid vraagt niet enkel volume, ook het gewicht neemt toe. Om dezelfde reden gaan die goedkope mini Chinese auto's hier niet op de markt komen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Er waren de voorbije jaren ook al heel wat goedkope Chinese wagens op fossiele brandstoffen. Je kon ze zien op YouTube of Instagram en ze waren te koop aan belachelijk lage prijzen, maar om dezelfde reden - niet voldoen aan de Europese (veiligheids)normen) - zijn ze hier nooit op de markt gekomen. Hetzelfde geldt voor die goedkope Chinese EV.vortex schreef: ↑9 maart 2024, 11:27Tja, zo een oude mini of fiat500 voldoet niet meer aan de huidige veiligheidsnormen, tegenwoordig moeten er voldoende kreukelzones en verstevigingen zijn om crashtesten te doorstaan. En natuurlijk is er dan extra volume rond de cockpit noodzakelijk, al die extra veiligheid vraagt niet enkel volume, ook het gewicht neemt toe. Om dezelfde reden gaan die goedkope mini Chinese auto's hier niet op de markt komen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ook wat betreft omvang van de auto en zijn kreukelzones kunnen we de vraag stellen of we veiligheid niet verwarren met emotie.
Verzekeringsmaatschappijen geven korting op de jaarlijkse premie afhankelijk van welke veiligheidsopties er aanwezig zijn in de auto. Automatisch remmen is al lang geen exotische optie meer.
En in de nabije toekomst zal je misschien nog wel zelf rijden maar zal er AI meekijken, net alsof er een rij-instructeur naast je zit.
Als de kans op botsen kleiner wordt dan heb je ook minder kreukelzone nodig en dus minder omvang van de auto.
De risicoanalyses van de verzekeringsmaatschappijen zullen het uitwijzen in welke richting we zullen evolueren.
Verzekeringsmaatschappijen geven korting op de jaarlijkse premie afhankelijk van welke veiligheidsopties er aanwezig zijn in de auto. Automatisch remmen is al lang geen exotische optie meer.
En in de nabije toekomst zal je misschien nog wel zelf rijden maar zal er AI meekijken, net alsof er een rij-instructeur naast je zit.
Als de kans op botsen kleiner wordt dan heb je ook minder kreukelzone nodig en dus minder omvang van de auto.
De risicoanalyses van de verzekeringsmaatschappijen zullen het uitwijzen in welke richting we zullen evolueren.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik citeer Neil Winton op Forbes:
"The European automotive industry in general and green lobbyists in particular say affordable electric vehicles are the key to success as sales move from mainly well-heeled first adopters and business buyers to the mass market.
The trouble is, the cheapest prices need to be at least half of the current level of around €25,000 after tax ($27,000), determinedly called “affordable” by industry leaders. It’s ominous for the future health of the European auto industry that Chinese automakers can do even better than that now, with little city cars like the BYD Seagull starting at around €10,200 ($11,000)."
Amen.
"The European automotive industry in general and green lobbyists in particular say affordable electric vehicles are the key to success as sales move from mainly well-heeled first adopters and business buyers to the mass market.
The trouble is, the cheapest prices need to be at least half of the current level of around €25,000 after tax ($27,000), determinedly called “affordable” by industry leaders. It’s ominous for the future health of the European auto industry that Chinese automakers can do even better than that now, with little city cars like the BYD Seagull starting at around €10,200 ($11,000)."
Amen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Je blijft zomaar lukraak wat zaken posten die in jouw kraam passen maar zonder iets te checken
De prijzen van BYD op de Belgische markt kan je terugvinden in Autogids: https://www.autogids.be/merk--byd/prijs.html
Ze variëren van 30.000 euro voor een stadswagen (BYD Seagull) tot 75.000 euro voor een luxeberline (BYD Han). De batterij is inbegrepen in de prijs
Ik blijf voorlopig nog wel enkele jaren met mijn benzinewagen rijden, denk ik
De prijzen van BYD op de Belgische markt kan je terugvinden in Autogids: https://www.autogids.be/merk--byd/prijs.html
Ze variëren van 30.000 euro voor een stadswagen (BYD Seagull) tot 75.000 euro voor een luxeberline (BYD Han). De batterij is inbegrepen in de prijs
Ik blijf voorlopig nog wel enkele jaren met mijn benzinewagen rijden, denk ik
Re: Rijden met EV vs ICE
Byd Seagull zie ik niet in de link staan? Ik dacht niet dat die auto hier al te koop is. Hij zou goedkoper dan de Dacia worden verkocht en heeft nieuwe batterij technologie (sodium-ion) die goedkoper is.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Sorry, het moet BYD Dolphin zijn. Dat is momenteel de goedkoopste BYD op de Belgische markt met een prijs van 30.000 euro.
Als je een groter model wil dan dat stadswagentje dan kan de prijs oplopen tot 75.000 euro. Batterij inbegrepen
Als je een groter model wil dan dat stadswagentje dan kan de prijs oplopen tot 75.000 euro. Batterij inbegrepen