Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
En neit alleen met de auti's zelf, maar ook (en vooral) met de infrastructuur. STel dat je letterlijk op elke parkeerplaats zou kunnen snelladen, aan een snelheid van 30 seconden per 100 km. Dan zou de autonomie van EVs geen punt zijn. Iedereen zou volstaan met een batterijtje van 40kWh. Het is niet zozeer de range van EVs dat meot verbeteren, het is vooral de infrastructuur.
Maar idd, over een jaar of 20 laden we misschien inductief op tijdens het rijden op de snelweg. De huidige generatie EVs is over 10 jaar volstrekt waardeloos en bespottelijk.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zal wel eerder omgekeerd zijn, batterijen worden goedkoper met meer kWh per kilo, dus volgende generaties EV gaan een grotere range voor hetzelfde of minder geld hebben. Laad infrastructuur is afhankelijk van het beschikbaar vermogen op de lokale netten, daar is momenteel niet de capaciteit aanwezig voor een volledige EV transitie. De netwerken in elke straat aanpassen zal lang duren en veel kosten, daarnaast zal het thuisladen in steden en dichte bebouwing sowieso problematisch blijven. Meer range en buiten dicht bebouwde zone's laden of wisselen zal een meer waarschijnlijkere evolutie zijn.sintorama schreef: ↑14 maart 2024, 11:46
En neit alleen met de auti's zelf, maar ook (en vooral) met de infrastructuur. STel dat je letterlijk op elke parkeerplaats zou kunnen snelladen, aan een snelheid van 30 seconden per 100 km. Dan zou de autonomie van EVs geen punt zijn. Iedereen zou volstaan met een batterijtje van 40kWh. Het is niet zozeer de range van EVs dat meot verbeteren, het is vooral de infrastructuur.
Maar idd, over een jaar of 20 laden we misschien inductief op tijdens het rijden op de snelweg. De huidige generatie EVs is over 10 jaar volstrekt waardeloos en bespottelijk.
Re: Rijden met EV vs ICE
Welke ontkenningsfase?Woz schreef: ↑14 maart 2024, 11:22Hoe zou je zoiets kunnen timen? De dingen gebeuren gewoon zoals ze gebeuren.m-peeters schreef: ↑14 maart 2024, 10:35
Oei, blijkbaar op zere teentjes getrapt
Nogmaals, innovatie is nodig maar het gaat om de TIMING. Momenteel staat gans het EV gebeuren nog onvoldoende op punt om ICE wagens volledig te kunnen vervangen: zware en dure batterij, beperkt rijbereik, langzaam laadproces, elektriciteitsnet niet aangepast en hoge prijs ...
Over X aantal jaar rijden we allemaal, ikzelf ook, waarschijnlijk met een non-ICE wagen. Vermoedelijk een EV maar het kan net zo goed eentje op waterstof of nog andere energiebron zijn. Tot dan zullen we ons ook nog met ICE wagens ons moeten verplaatsen ...
Ik vergelijk het met videorecorders.
In de jaren '70 en '80 betaalden mensen tot 40.000 BEF (of 1.000 EURO) voor zoiets zwaar, onhandig en duur:
https://www.betamax-video.de/bilder/sys ... 20oben.jpg
Nadien in de jaren '90 en '00 kwam de dvd recorder en nog later de HD-recorder (licht, klein en goedkoop).
Vermoedelijk lachen we over 10 of 20 jaar met de EV's, laadpalen en -karretjes van vandaag ... maar gelukkig heb je pioniers die de eerste modellen "uitproberen".
En niemand die zegt dat je een early adopteer moet zijn. Niets mis met wat de kat uit de boom kijken maar hoe sneller je uit de ontkenningsfase geraakt hoe sneller je kan beginnen nadenken hoe je zelf het best kan inspelen op veranderingen die er zitten aan te komen.
Inderdaad binnen 10j lachen we met een oude kar zoals een Tesla 3. Maar dat doen we ook bij ice.
Dat geldt eigenlijk voor alles. Niet panikeren, niet ontkennen, wel nadenken. Nadenken kost zelfs geen geld.
Nog iets om over na te denken:
https://youtu.be/Sq1QZB5baNw?feature=shared
Dat EV's nog maar in een beginstadium zitten en nog niet op punt staan ... dat is geen ontkenning maar realiteit.
Dat we kernenergie nodig hebben en er niet komen met enkel wind en zon ... ook dat is realiteit.
Dromen van zelfrijdende EV's die zonder enige begeleiding rondrijden en waarbij de fabrikanten alle verantwoordelijkheid op zich nemen, dat mag van mij maar is en blijft dromen. Dat is geen realiteit en ook niet de nabije toekomst ....
Denken dat we momenteel of de eerstkomende jaren zonder kernenergie kunnen is gewoon kortzichtig en gebaseerd op (geitenwollensokken)emoties.
Momenteel heb ik zonnepanelen (sinds 2009 al trouwens) maar een EV komt er bij mij momenteel niet in. Gewoon een kwestie van prijs/kwaliteit en gebruiksgemak.
Ik zou nu voor een benzinewagen opteren moest ik een nieuwe wagen moeten aankopen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het gaat ook helemaal niet over de huidige realiteit maar over wat er zit aan te komen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat er zit aan te komen? Goedkopere benzine en LPG doordat de vraag ernaar zakt en er toch een vergelijkbare hoeveelheid aardolie wordt gedestilleerd voor kerosine en diesel, vliegtuigen, vrachtvervoer en scheepvaart gaan immers nog lang niet op duurzaam over
Re: Rijden met EV vs ICE
Laat die early adopters maar test- en ontwikkelingspiloot spelen. Ze kopen voor veel geld een auto die nog in de kinderschoenen qua ontwikkeling staat. Hoe zouden de Tesla kopers van twee-drie jaar geleden zich voelen nu ze de ene prijsdaling na de andere te zien krijgen. De restwaarde van hun wagen keldert.
Ik wacht wel tot de auto's en de infrastructuur beter zijn alvorens ik ook maar een EV zou overwegen.
Moest ik nu een nieuwe auto nodig hebben dan is het opnieuw eentje op lpg.
Ik wacht wel tot de auto's en de infrastructuur beter zijn alvorens ik ook maar een EV zou overwegen.
Moest ik nu een nieuwe auto nodig hebben dan is het opnieuw eentje op lpg.
Re: Rijden met EV vs ICE
Onzin!
Wat denk je m-peeters, woz en spaarplan nog steeds dezelfde?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Natuurlijk, nog steeds geen greintje twijfel
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 14 maart 2024, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je hebt jezelf enige tijd geleden verraden toen je als Spaarplan een duimpje gaf aan Woz ... en Spaarplan (had nickname Woz moeten zijn) antwoordde met "graag gedaan".
Het is ook niet makkelijk switchen van nicknames om 3u26 en 3u35 in de morgen ...
Het vermoeden bestond trouwens al langer, en niet enkel bij mij ...
CarpeNoctem schreef: ↑7 februari 2024, 11:25Spaarplan=Woz?
Deze had ik nu niet door. Het wordt hier hoe langer hoe gekker
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 14 maart 2024, 14:23, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Berichten: 758
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat een gedoe met die nicknames. Snap niet dat iemand zich daar kan mee bezig houden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik snap ook niet wat iemand tracht te bereiken met dergelijke insinuatie.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is een ziekte. Schizofrenie.Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2024, 14:21 Wat een gedoe met die nicknames. Snap niet dat iemand zich daar kan mee bezig houden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Omdat iemand een andere mening heeft over een bepaald onderwerp probeer je te insinueren dat die persoon ziek is?
Flink hoor.
Flink hoor.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het ontspoort hier een beetje; ik vraag mij of er ook zo'n discussie was bij de transitie van stoomtreinen op steenkool naar een geëlektrificeerd net .....
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben spaarplan.