Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar met die fossiele branstof kun je nog een extra jerrycan meenemen, met die elektrische auto gaat dat niet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Of in 5 minuutjes opnieuw voltanken. Met een EV gaat dat ook niet. En met mijn combinatie van benzine en lpg raak ik zelfs 1200 km ver zonder te moeten tanken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Door een zuinige rijstijl verbruik ik minder dan de fabrieksopgave. Moet ik dan de constructeur betalen ?
Re: Rijden met EV vs ICE
Er zal wel ergens in het ADR-reglement staan wat mag en niet mag betreffende vervoer van vloeibare brandstoffen. (Rekening houdend dat na 6 maanden de kwaliteit van de brandstof al dalende is, oa door condensvorming in de jerrycan).
Een jerrycan is voor noodgeval bij een ice zoals een gewone verlengkabel voor ev.
Een jerrycan is voor noodgeval bij een ice zoals een gewone verlengkabel voor ev.
Re: Rijden met EV vs ICE
Waarom heeft een EV een frunk? Om een jerrycan benzine in op te bergen voor de stroomgroep in de koffer
Re: Rijden met EV vs ICE
Nee hoor , gewoon extra bagageruimte. 95 % van de tijd laad je thuis op. Geen onnodig tijdverlies meer bij tankstations.
Re: Rijden met EV vs ICE
De Dacia heeft geen frunk , de Tesla wel. Twee uurtjes extra naar Zuid Frankrijk weegt niet op tegen maandelijks een kwartier verliezen aan een duur tankstation en in de garage voor onderhoud.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat een benzinewagen sneller volgetankt is dan een EV weet iedereen wel. Zijn er nog voordelen aan een benzinewagen?
Re: Rijden met EV vs ICE
Geen Dacia fan meer? Oh ja natuurlijk, automatische indexering van uitkeringen is net weer gewest.
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad deze maand 2% extra pensioen en uitbetalingen interesten termijnrekening. Leven als god in Belgie dus.Omnium verzekering Tesla 900 euro is inderdaad extreem duur net zoals 0,00 euro biv en verkeersbelasting , daar heeft u zeker een punt. De Dacia Sandero Lpg is op vlak van verzekering met 650 euro veel goedkoper.
Re: Rijden met EV vs ICE
Af en toe eens de veiligheidsvoorschriften herhalen kan nooit kwaad:
Waar moet ik rekening meehouden om veilig te tanken?
Q8 maakt van veiligheid een absolute topprioriteit. Onze brandstoffen, onze tankstations en onze systemen voldoen allemaal aan de hoogste veiligheidsnormen. Desalnietemin geven je ook graag enkel tips mee, om zelf veilig te handelen op een tankstation:
De noodstop:
Elk station heeft een duidelijk aangeduide noodstop. Zorg ervoor dat je de noodstop weet zitten zodat je meteen kan reageren mocht dat nodig zijn.
Bezinedampen:
Zet steeds jouw motor af, laat je gsm in de wagen en rook nooit op een tankstation. Ondanks dat benzinedampen op een tankstation gerecupereerd worden, blijven deze dampen steeds ontvlambaar en kan het kleinste vonkje deze doen ontbranden.
Statische elektriciteit:
Om jezelf te ontladen van statisch elektricitieit raak je best steeds met de blote hand de carrosserie van jouw wagen aan. Zeker als je terug in je wagen gaat raak dan achteraf opnieuw eerst de carrosserie aan voor je het tankpistool weer vastneemt.
Tankpistool:
Hou het tankpistool steeds in de gaten tijdens het tanken zodat de tank niet overloopt. Vergeet ook zeker na het tanken het pistool niet terug te hangen.
Jerrycans:
Vul een jerrycan nooit in de wagen of de kofferbak, maar zet hem op de grond. Laat het pistool ook altijd contact maken met de jerrycan om zo statische elektriciteit te vermijden.
Asbak:
Leeg de asbak nooit in de vuilbak. Eén enkel smeulende sigaret kan de vuilnisbak in brand steken.
Voor elektrische auto's zijn er ook veiligheidsvoorschriften:
- Ondergrondse parkings van kantoren/bedrijven (niet verplicht bij appartementsgebouwen) zijn te voorzien van een noodstop ter hoogte van de inritten om de laadpalen elektrisch af te koppelen in geval van calamiteiten (brandweer beslist).
- iedere AC laadstekker moet beveiligd zijn met een eigen 30mA differentieelstroominrichting (gelijkaardige beveiliging als bij uw badkamer thuis)
Re: Rijden met EV vs ICE
Je vergeet de veilighedsinstructies voor de brandweer te vermelden wanneer ze moeten tussenkomen bij een brand van een EV of een ICE.