Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Het aantal ev's op de baan stijgt nog steeds snel. Alleen is de versnelling van de groei van ev's wat afgezwakt.
De belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat de energieprijzen gedaald zijn. Het is allemaal niet zo dringend meer, niet meer top of mind.
Als om een of andere reden we weer richting een energiecrisis(je) evolueren dan zal het wel weer zijn waarom hebben 'ze'(politici) dit niet kunnen voorzien? Waarom hebben 'ze'(politici) geen lange termijnvisie?
De belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat de energieprijzen gedaald zijn. Het is allemaal niet zo dringend meer, niet meer top of mind.
Als om een of andere reden we weer richting een energiecrisis(je) evolueren dan zal het wel weer zijn waarom hebben 'ze'(politici) dit niet kunnen voorzien? Waarom hebben 'ze'(politici) geen lange termijnvisie?
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat weten we toch, waarom ze (politici) geen lange termijnvisie hebben.Woz schreef: ↑16 mei 2024, 16:14 Het aantal ev's op de baan stijgt nog steeds snel. Alleen is de versnelling van de groei van ev's wat afgezwakt.
De belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat de energieprijzen gedaald zijn. Het is allemaal niet zo dringend meer, niet meer top of mind.
Als om een of andere reden we weer richting een energiecrisis(je) evolueren dan zal het wel weer zijn waarom hebben 'ze'(politici) dit niet kunnen voorzien? Waarom hebben 'ze'(politici) geen lange termijnvisie?
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik zou zeggen kijk eens naar de piekprijzen van benzine en stroom tijdens vorige energie crisis, benzine was toen 23% duurder en stroom maar liefst 300%. Als we dat nog eens meemaken, zal dat zeker niet positief zijn voor de verkoop van EV'sWoz schreef: ↑16 mei 2024, 16:14 Het aantal ev's op de baan stijgt nog steeds snel. Alleen is de versnelling van de groei van ev's wat afgezwakt.
De belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat de energieprijzen gedaald zijn. Het is allemaal niet zo dringend meer, niet meer top of mind.
Als om een of andere reden we weer richting een energiecrisis(je) evolueren dan zal het wel weer zijn waarom hebben 'ze'(politici) dit niet kunnen voorzien? Waarom hebben 'ze'(politici) geen lange termijnvisie?
Het zal wel voornamelijk aan de aankoopprijs liggen en het gebrek aan laad mogelijkheden in dichte bebouwing.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zeker daaraan maar ook aan >>
- slechte ervaringen van early adopters..
- Typische kwalen aan bestaande merken..
- Niet iedereen woont in een halfopen of open bebouwing. Voor de anderen blijft het Lastig om te laden aan eigen infrastructuur. De openbare infrastructuur is duurder en niemand betaalt graag 40 procent meer voor zijn brandstof dan een ander.
- slechte ervaringen van early adopters..
- Typische kwalen aan bestaande merken..
- Niet iedereen woont in een halfopen of open bebouwing. Voor de anderen blijft het Lastig om te laden aan eigen infrastructuur. De openbare infrastructuur is duurder en niemand betaalt graag 40 procent meer voor zijn brandstof dan een ander.
Re: Rijden met EV vs ICE
En niet in parkeergarages mogen of op ferries.vortex schreef: ↑16 mei 2024, 17:33Ik zou zeggen kijk eens naar de piekprijzen van benzine en stroom tijdens vorige energie crisis, benzine was toen 23% duurder en stroom maar liefst 300%. Als we dat nog eens meemaken, zal dat zeker niet positief zijn voor de verkoop van EV'sWoz schreef: ↑16 mei 2024, 16:14 Het aantal ev's op de baan stijgt nog steeds snel. Alleen is de versnelling van de groei van ev's wat afgezwakt.
De belangrijkste reden lijkt mij te zijn dat de energieprijzen gedaald zijn. Het is allemaal niet zo dringend meer, niet meer top of mind.
Als om een of andere reden we weer richting een energiecrisis(je) evolueren dan zal het wel weer zijn waarom hebben 'ze'(politici) dit niet kunnen voorzien? Waarom hebben 'ze'(politici) geen lange termijnvisie?
Het zal wel voornamelijk aan de aankoopprijs liggen en het gebrek aan laad mogelijkheden in dichte bebouwing.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik rijd momenteel toch erg voordelig EV : 15 kwh aan 0,26 euro/kwh per 100 km = 3,90 euro/100 km. Daar heb je nauwelijks 2 liter stinkende brandstof voor. Voorlopig ook nog 0,00 euro verkeersbelasting. Ook nauwelijks onderhoudskosten (remolie , pollenfilter en airco). Dank u mevrouw Lydia.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ook geen afschrijving en verzekering waarschijnlijk? Of tel je die voor het gemak niet mee?Brembos schreef: ↑16 mei 2024, 17:49 Ik rijd momenteel toch erg voordelig EV : 15 kwh aan 0,26 euro/kwh per 100 km = 3,90 euro/100 km. Daar heb je nauwelijks 2 liter stinkende brandstof voor. Voorlopig ook nog 0,00 euro verkeersbelasting. Ook nauwelijks onderhoudskosten (remolie , pollenfilter en airco). Dank u mevrouw Lydia.
Re: Rijden met EV vs ICE
Afschrijving zeker niet hoger dan ouderwetse brandstof auto , verzekering vergelijkbaar met mijn oude stinker.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ach, heb je dan toch zo een Dacia model3 gekocht? Ik betaal 7 euro meer per 100km, voor mij op jaarbasis €700 meer aan brandstof, reken met verkeersbelasting er bij €1000/jaar duurder. Elk jaar dat ik met mijn fossiel blijf rijden en de niet uitgegeven €40.000 aan 2,5% beleg, levert dat €1000 op, dus meerprijs energie en wegentaks compenseert sowieso. Ondertussen worden die EV's meer dan €1000 per jaar goedkoper en komt er meer en wellicht betere keuze op de markt, Kortom wachten is win win winBrembos schreef: ↑16 mei 2024, 17:49 Ik rijd momenteel toch erg voordelig EV : 15 kwh aan 0,26 euro/kwh per 100 km = 3,90 euro/100 km. Daar heb je nauwelijks 2 liter stinkende brandstof voor. Voorlopig ook nog 0,00 euro verkeersbelasting. Ook nauwelijks onderhoudskosten (remolie , pollenfilter en airco). Dank u mevrouw Lydia.
Re: Rijden met EV vs ICE
Vandaag nog even met een oud fossiel mogen/moeten rijden. Zeer oncomfortabel die goed hoorbare en trillende motor van de Skoda Octavia 1.4 van 2018.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het staafmixer geluid van een EV is inderdaad zeer oncomfortabel, gelukkig zorgt het Belgisch wegdek er voor dat er steeds voldoende trillingen en rol geluiden zijn om dat irritant gezoem te overstemmen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Staafmixergeluid ? Ik heb geen vibrator in tijdens het rijden. De motor is geruisloos. Voor de rest ook veel minder geluid door de dubbele beglazing rondom. Ook best wel lastig dat ik de oldtimer Skoda niet kan bijtanken in mijn garage.
Laatst gewijzigd door Brembos op 16 mei 2024, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Lijkt me dat full omnium toch wel aanzienlijk hoger is bij een EV gezien de nieuwprijs.
Die afschrijving kom je nog wel achter. Of hebben ze je zwart op wit gegeven waarvoor ze hem terug kopen na een X aantal jaar?
Re: Rijden met EV vs ICE
Verzekering full omnium was praktisch gelijk aan die van de stinker in 2020 , rond de 900 euro.