Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik kom net van het hond uitlaten op de hei. Daar een leuk gesprek gehad met de in groen pak gehulde groene van natuurpunt.
Hij was met een benzine voertuig.
Ja ze hadden ook al een aantal jaren EV's, alleen was de max. range nu nog maar 30 km en konden ze daarom er niet meer mee werken, dus waren ze maar weer overgestapt op een Dacia op benzine.
Hij was met een benzine voertuig.
Ja ze hadden ook al een aantal jaren EV's, alleen was de max. range nu nog maar 30 km en konden ze daarom er niet meer mee werken, dus waren ze maar weer overgestapt op een Dacia op benzine.
Re: Klimaathysterie
Inruilwaarde is bij mij altijd 0 gerekend, eender welk type auto en is altijd al zo geweest hier.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 13:19 Tja, dat is natuurlijk een argument om een discussie uit de weg te gaan. Ik vond de redenen waarom Hertz 20.000 EV's dumpt helemaal niet zo vaag (die andere genegeerde link). Een auto verhuurder weet als geen ander wat het onderhoud en schade herstel van zijn vloot kost en wat de te verwachten inruilwaarde is.
Dus u schuift mijn praktijkervaring in allerlei weersomstandigheden dus gewoon weg van iemand die er normaal mee rijdt? Ik zie dan ook dat u een "performance" model Y neemt (zie hieronder aangeduid in het vet): dat is de minst verkochte Y en heeft zodanig veel PK's dat diegene die daarmee rijden een heel sportieve rijstijl hebben. Dat gaat u dan vergelijken met een ICE waar normaal mee gereden wordt. Misschien moet u dan beter die Y Performance vergelijken met een uitgebouwde zware BMW van 4 liter cc. Eens kijken wie dan wint... Dat heeft dus niets met "enthousiasteling" te maken, maar met appelen met appelen te vergelijken en niet met citroenen zoals jij doet.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 09:08 Verbruikscijfer komt van WhattTheRange, aan hun werkelijke cijfers hecht ik meer geloof dan aan wat de fabrikant of een over enthousiaste bezitter vertelt. Hierin zitten ook de laad en stilstandsverliezen, iets waarover elke fabrikant zwijgt natuurlijk, die toont enkel de kWh die uit de accu komen.
vortex schreef: ↑1 februari 2024, 09:08Hoe bereken wij het praktijkverbruik?
Het praktijkverbruik van Tesla Model Y 75kWh ev performance awd aut op Whattherange is berekend aan de hand van analyse van laadpasdata. Deze gegevens zijn verzameld over een langere periode, waarbij het werkelijke aantal geladen kilowatturen is opgeteld en gedeeld door de afgelegde afstand.
Het energiegebruik omvat in deze berekening ook de laadverliezen. Dit is van belang omdat deze kilowatturen daadwerkelijk worden verbruikt en moeten worden opgewekt. Het display van de auto houdt geen rekening met deze verliezen bij het tonen van het energieverbruik in kWh/100 km of Wh/km.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 09:08 Ieder rekent natuurlijk met zijn stroomprijs (hier Engie direct maandelijkse eind factuur, dus goed zicht op de actuele totaal kost van stroom)
ICE komt dus op €9986 op 7 jaar. (13587km * 6l/100km * €1,75 * 7jaar)
EV op €4565 op 7 jaar. (13587km * 0,16kWh/km * €0,3 * 7jaar)
Een besparing van €5424 op 7 jaar, lijkt mij nog ruim te weinig om de meerprijs te compenseren. (Hoewel ik die 0,16kWh/km met een dikke schep zout neem)
Ik heb ook een maandelijkse afrekening, vandaar dat ik alles zo minitieus kan bijhouden.
Daarnaast moet je ook rekenen dat je geen BIV dient te betalen en geen verkeersbelasting. Ook heb je geen jaarlijks onderhoud meer. Op die 7 jaar komt er gemakkelijk 800 euro per jaar bij aan onderhoud + verkeersbelasting.
Enfin hier mij berekening op het moment begin juni vorig jaar:
Benzinewagen:
- BIV: 596,44
- Verkeersbelasting: 300
- Onderhoud/jaar: 400 (afwisselend klein = 300 en groot onderhoud = 500)
- Verbruik: 8l
- Prijs benzine/l: 1,6
- 18.000 km/jaar
- Totaal = 3004 kost per jaar (excl. BIV)
EV:
- BIV: 0
- Verkeersbelasting: 0
- Onderhoud/jaar: 200 (2 jaarlijks 400)
- Verbruik: 0,16 kWh/km
- Prijs elektriciteit: 0,24/kWh
- 18.000 km/jaar
- Totaal = 691,2 kost per jaar
Verschil per jaar = 2.312,80
Dit heb ik dan geëxtrapoleerd naar 10 jaar en de BIV bijgerekend en ik kom uit dat de EV dik 7000 euro goedkoper is na 10 jaar. Break-even punt is dus iets na de 7 jaar plus minus.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog een probleem dat al even boven water gekomen is met Tesla:
https://www.automotive-online.nl/manage ... de-schade/
https://www.automotive-online.nl/manage ... de-schade/
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Klimaathysterie
Zoals ik al eerder schreef in dit topic heeft die zware motoren te maken voor de remkracht en regenereren mogelijk te maken. One pedal driving is net 1 van de grootste voordelen van EV.
In de tabellen zie ik ook de klassieke merken bijna even slecht scoren. Dan is VW, Audi en consoorten ook brol. Wel een feit: het zal van het model afhangen en het zijn ook nog nieuwe merken/modellen. Verbazingwekkend is wel dat Polestar ook zo slecht scoort en dat is dan onderdeel van Volvo...Destereir schreef: ↑1 februari 2024, 13:39 https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzo ... 0uitslagen.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... erliezers/
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... uwbaarheid
Het verbaast me dat je me een link vraagt, Vaganzza, omdat ik over dit probleem met Tesla al jaren lees. Maar voila... hier zijn de links.
Je mag gerust aannemen dat ik zoiets niet uit mijn hoge hoed schud.
Het is zoals bij Apple: koop nooit een eerste generatie van een product. Beter is het een 2e of 3e generatie te kopen.
Land Rover is ook al uitgeroepen tot minst betrouwbare merk en die scoren nu 20% beter dan VW, om maar een vb te geven.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Vw is brol.
Dat wordt alleen hoog ingeschat omdat het een hype is zoals Apple. Maar een iPhone geeft nu eenmaal bovengemiddeld veel problemen om mee te telefoneren.
Dat wordt alleen hoog ingeschat omdat het een hype is zoals Apple. Maar een iPhone geeft nu eenmaal bovengemiddeld veel problemen om mee te telefoneren.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dieselgate is ook ooit boven water gekomen. Alle merken zullen wel ergens zaken verbergen of een loopje nemen met de werkelijkheid. Daar maak ik mij geen illusies over, ongeacht het merk of type voertuig.Destereir schreef: ↑1 februari 2024, 13:51 Nog een probleem dat al even boven water gekomen is met Tesla:
https://www.automotive-online.nl/manage ... de-schade/
Wel compleet off topic, maar dit interesseert mij wel waar dit op gebaseerd is. Ik denk dat elk merk smartphone tegenwoordig dezelfde belkwaliteit heeft met eenzelfde ontvangst.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja... dat is je goed recht.
Ik ken mensen die een land rover of range rover kopen. Geld genoeg. Als er wat veel last mee is kopen ze wel een nieuwe als deze uit garantie is.
Mijn portemonnee kan dat niet aan.
Voor wie dat wel wil doen : de markt is vrij, nietwaar.
Anders reden we allemaal in een vw golf of opel astra.
Ik ken mensen die een land rover of range rover kopen. Geld genoeg. Als er wat veel last mee is kopen ze wel een nieuwe als deze uit garantie is.
Mijn portemonnee kan dat niet aan.
Voor wie dat wel wil doen : de markt is vrij, nietwaar.
Anders reden we allemaal in een vw golf of opel astra.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Rijden met EV vs ICE
De iPhone 4s en 6 bv hadden een gekend probleem met enkele modules. Ontwerpfout.. dus in elke verkochte telefoon een probleem.
Om van de ultra slechte batterijen te zwijgen waar men dan nog als verkoper van een toestel van 1000 euro de garantie weigert... tot ze het mes op de keel krijgen.
Ja.. het is overal wat. Maar erger bij Apple en bij Tesla dan bij Samsung en suzuki.
Dat zou een argument zijn om niet premium te kopen m.i.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Klimaathysterie
Hoe kun je nu een ervaring van minder dan een jaar extrapoleren naar 10 jaar? Verder neem ik aan dat je ook verzekerd bent? En geef me nog eens snel de juiste uitleg waarom je de restwaarde steeds op nul zet. BTW, moest je niet elektrisch rijden zou je dan evenveel zonnepanelen laten leggen hebben? Heb je een laadpaal laten installeren? Toch allemaal relevante aspecten als je correct wil rekenen als Oppergids.Vaganzza schreef: ↑1 februari 2024, 13:48
Enfin hier mij berekening op het moment begin juni vorig jaar:
Benzinewagen:
- BIV: 596,44
- Verkeersbelasting: 300
- Onderhoud/jaar: 400 (afwisselend klein = 300 en groot onderhoud = 500)
- Verbruik: 8l
- Prijs benzine/l: 1,6
- 18.000 km/jaar
- Totaal = 3004 kost per jaar (excl. BIV)
EV:
- BIV: 0
- Verkeersbelasting: 0
- Onderhoud/jaar: 200 (2 jaarlijks 400)
- Verbruik: 0,16 kWh/km
- Prijs elektriciteit: 0,24/kWh
- 18.000 km/jaar
- Totaal = 691,2 kost per jaar
Verschil per jaar = 2.312,80
Dit heb ik dan geëxtrapoleerd naar 10 jaar en de BIV bijgerekend en ik kom uit dat de EV dik 7000 euro goedkoper is na 10 jaar. Break-even punt is dus iets na de 7 jaar plus minus.
Re: Rijden met EV vs ICE
Geloof mij: de mijne ook niet. Ik moet weloverwogen keuzes maken.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Het lijkt mij dat je voor een eerlijke vergelijking wel de afschrijving er bij moet rekenen plus een omnium verzekering voor de eerste 5 jaar.
Een normale gebruikelijke afschrijving is 5 jaar minus de restwaarde.
Een normale gebruikelijke afschrijving is 5 jaar minus de restwaarde.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ga er nog eentje schrijven en dan stop ik :
Ik kan me heel goed voorstellen dat je verliefd kan worden op een Tesla.
Ik zou dat ook kunnen. Zonder twijfel.
Als ik er bv. een zou krijgen van het werk zou ik er heel blij mee zijn.
Maar dan aub wel met een tankkaart die ook aan een snellader werkt.
Ik heb deze week een ritje gemaakt met een deelauto, ook volledig elektrisch. Die is nu toevallig, sinds 2024 zelfs pas, beschikbaar op een paar honderd meter van de deur.
Voor een ritje van een uur betaalde ik minder dan 10 euro.
Als ik NU zou moeten beslissen welke auto ik zou kopen, is er een kans dat ik het gewoon bij een deelauto zou houden. En dan zijn we wel ecologisch goed bezig. Beter 1 auto delen met 10 man dan 10 auto's, 1 voor elk.
In de praktijk zou ik dan ook veel meer te voet gaan en het openbaar vervoer nemen. Ook weer positief.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je verliefd kan worden op een Tesla.
Ik zou dat ook kunnen. Zonder twijfel.
Als ik er bv. een zou krijgen van het werk zou ik er heel blij mee zijn.
Maar dan aub wel met een tankkaart die ook aan een snellader werkt.
Ik heb deze week een ritje gemaakt met een deelauto, ook volledig elektrisch. Die is nu toevallig, sinds 2024 zelfs pas, beschikbaar op een paar honderd meter van de deur.
Voor een ritje van een uur betaalde ik minder dan 10 euro.
Als ik NU zou moeten beslissen welke auto ik zou kopen, is er een kans dat ik het gewoon bij een deelauto zou houden. En dan zijn we wel ecologisch goed bezig. Beter 1 auto delen met 10 man dan 10 auto's, 1 voor elk.
In de praktijk zou ik dan ook veel meer te voet gaan en het openbaar vervoer nemen. Ook weer positief.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Re: Klimaathysterie
1. deze berekening was gemaakt met de gekende vermoedelijke kosten gekend in juni, maar verbruik van fabrikanten niet gevolg. Wel zelf een inschatting gemaakt van reëel verbruik. Daar kom ik nu idd mee overeen, wat dus maakt dat mijn berekening in mijn geval zeer goed zit. Enkel die laadpaal zit er idd nog niet in omdat ik dat ook nog niet van zin was in eerste instantie (ik heb maanden enkel via stopcontact en mobiele lader geladen), dus die kan je nog van de 7000 aftrekken. Die kostte in totaal incl plaatsing en keuring 1.300 euro. Dus die 7.000 is dan 5.700. Nog altijd een groot verschil op 10 jaar.pukkie007 schreef: ↑1 februari 2024, 14:06 Hoe kun je nu een ervaring van minder dan een jaar extrapoleren naar 10 jaar? Verder neem ik aan dat je ook verzekerd bent? En geef me nog eens snel de juiste uitleg waarom je de restwaarde steeds op nul zet. BTW, moest je niet elektrisch rijden zou je dan evenveel zonnepanelen laten leggen hebben? Heb je een laadpaal laten installeren? Toch allemaal relevante aspecten als je correct wil rekenen als Oppergids.
2. verzekering was weinig verschil, verwaarloosbaar in mijn geval.
3. zonnepanelen lagen er al. Da's een aparte discussie maar die brengen sowieso op.
4. vergeet ook niet dat je met ICE hoe langer hoe meer kans hebt op kosten van motor onderdelen, in feite is dit bijna een zekerheid. Met EV is die kans veel kleiner, maar uitzonderlijke kosten kunnen bij elk type wagen. Vandaar dat ik ze bij ICE zelfs voor de motoronderdelen niet meegerekend heb (enkel onderhoudskosten zelf van klein en groot onderhoud)
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
[*]
Bij Tesla gaan snelladen bij een Tesla Supercharger: veel beschikbaar, geen kaart nodig en goedkoopste snellaad tarieven.
Ik ga, als particulier, sowieso uit van 0 restwaarde. Dat is dus voor de EV altijd nadeliger qua berekening. Omnium zou ik geen 5 jaar aanhouden, max 3 jaar denk ik. Is voor mij trouwens de eerste keer dat ik nu een omnium heb, alle vorige wagens nooit genomen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!