Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Met de attitude zoals hiervoor zal de "maatschappij" er nooit klaar voor zijn (het kan niet, het zal niet en het gaat toch nooit zijn).Abatoetnie schreef: ↑5 juni 2024, 19:40De scenario's waarin het niet werkt zijn echter overduidelijk in de meerderheid.
Of een EV nu al of niet voordeliger is voor het milieu is me nog niet echt duidelijk maar dat hij veel te vlug wil gepusht worden in een maatschappij die er totaal niet klaar voor is is een absolute zekerheid.
Doe eens moeite en verbeter de wereld, denk niet altijd eerst aan jezelf!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik denk dat mijn bijdrage tot de wereld vele keren groter is dan (veel) van diegenen die rondvlammen in peperdure EV's, ik voel me dus zeker niet aangesproken. Ik zeg gewoon dat de maatschappij op dit moment niet is ingericht op massaal veel EV's ... dat kan je toch niet ontkennen ? En aan het tempo dat de omschakeling gebeurt zal het ook niet voor morgen zijn. Wat is de zin van iedereen te verplichten van met een EV rond te rijden als de capaciteit er niet is om dat te bewerkstelligen. Onnozel voorbeeld : als de overheid iedereen van vandaag op morgen verplicht om vanaf nu enkel en alleen nog brood te eten en er is maar één bakker in de wijde omgeving die brood bakt ... dan zitten we toch ook met een probleem en zal er veel honger geleden worden.Spaarplan schreef: ↑5 juni 2024, 20:34Met de attitude zoals hiervoor zal de "maatschappij" er nooit klaar voor zijn (het kan niet, het zal niet en het gaat toch nooit zijn).Abatoetnie schreef: ↑5 juni 2024, 19:40
De scenario's waarin het niet werkt zijn echter overduidelijk in de meerderheid.
Of een EV nu al of niet voordeliger is voor het milieu is me nog niet echt duidelijk maar dat hij veel te vlug wil gepusht worden in een maatschappij die er totaal niet klaar voor is is een absolute zekerheid.
Doe eens moeite en verbeter de wereld, denk niet altijd eerst aan jezelf!
Re: Rijden met EV vs ICE
Amper een goeie 100 jaar geleden was de maatschappij ook niet ingericht op automobiliteit. Alle transport gebeurde met paarden.
In een 15-tal jaar is de volledige omschakeling doorgevoerd (+/- 1900 tot 1915).
Nochthans kunnen paarden dingen die auto’s niet kunnen. En toch is het gebeurd.
Tegenwoordig zijn paarden een elite-hobby, wie had dat gedacht 100 jaar geleden.
Waarschijnlijk zullen fossiele knetterbakjes dezelfde weg opgaan.
Tegelijk is het ook voor niemand verboden om een paard te bezitten en om er dagelijks mee naar je werk te gaan of boodschap te doen.
Paarden worden niet uitgesloten uit de verkeerswetgeving en voor zo ver ik weet hoef je geen belastingen te betalen op paardenbezit of om er mee op de openbare weg te mogen.
Voor mij gaat het louter om de verandering die ik zie gebeuren. Ik vind verandering interessant om te observeren en mee te maken.
De EV’s op zich zijn daarin bijzaak.
Als ik persoonlijk zou mogen kiezen tussen een EV-straatbeeld/samenleving en een voetgangers/fietsers-straatbeeld/samenleving dan kies ik onmiddellijk voor het laatste.
In een 15-tal jaar is de volledige omschakeling doorgevoerd (+/- 1900 tot 1915).
Nochthans kunnen paarden dingen die auto’s niet kunnen. En toch is het gebeurd.
Tegenwoordig zijn paarden een elite-hobby, wie had dat gedacht 100 jaar geleden.
Waarschijnlijk zullen fossiele knetterbakjes dezelfde weg opgaan.
Tegelijk is het ook voor niemand verboden om een paard te bezitten en om er dagelijks mee naar je werk te gaan of boodschap te doen.
Paarden worden niet uitgesloten uit de verkeerswetgeving en voor zo ver ik weet hoef je geen belastingen te betalen op paardenbezit of om er mee op de openbare weg te mogen.
Voor mij gaat het louter om de verandering die ik zie gebeuren. Ik vind verandering interessant om te observeren en mee te maken.
De EV’s op zich zijn daarin bijzaak.
Als ik persoonlijk zou mogen kiezen tussen een EV-straatbeeld/samenleving en een voetgangers/fietsers-straatbeeld/samenleving dan kies ik onmiddellijk voor het laatste.
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik zou ook een voergangers/fietsers-straatbeeld/samenleving hebben en dan nog liefst één waar er geen sprake is van smartphones en social media ... er komen alsmaar meer - en wie kon dit niet voorspellen ? - berichten over hoe "fucked up" de generatie die zijn opgegroeid in met die toestellen/sites ...
Jammer genoeg zijn die zaken blijvers, net zoals auto's (in welke vorm dan ook) blijvers zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben tegen verbieden van sociale media in de openbare ruimte gekoppeld aan een leeftijd. Thuis en op school doen ouders en directie wat ze nodig achten. Er is inderdaad een probleem met asociale media maar laten we niet overdrijven.Abatoetnie schreef: ↑5 juni 2024, 22:01Ik zou ook een voergangers/fietsers-straatbeeld/samenleving hebben en dan nog liefst één waar er geen sprake is van smartphones en social media ... er komen alsmaar meer - en wie kon dit niet voorspellen ? - berichten over hoe "fucked up" de generatie die zijn opgegroeid in met die toestellen/sites ...
Jammer genoeg zijn die zaken blijvers, net zoals auto's (in welke vorm dan ook) blijvers zijn.
Terzake, de omschakeling naar een duurzame samenleving gaat veel te traag, zeker bij vervoer waar de vervuiling nog blijft toenemen. Ik ben zelf een fervente fietser en heb geen auto, spijtig genoeg zijn deelauto's en openbaar vervoer geen goed alternatief, zeker na jaren van mismanagement en onderfinaciering. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het station in Mechelen bloed mijn hart bij zoveel waan/onzin, grootheidswaanzin en je staat daar als reiziger letterlijk in de kou. In het station van sint-niklaas kan je na 19u niet gaan kakken... We lijken in onze openbare ruimte steeds meer op een ontwikkelingsland en dat heeft zeker niet alleen met onderfinaciering te maken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Ontwikkelingsland lijkt mij wat overdreven als ik kijk naar wat er allemaal gebeurd is in de omgeving waar ik woon (Regio Kortrijk).
Veel betere fiets- en wandelinfrastructuur, meer groen.
Maar zoals altijd: er blijft nog altijd veel werk, er komt steeds werk bij, het is nooit af, alles infrastructuur gaat ook weer kapot/verslijt terwijl je er op staat te kijken.
Ik ben blij dat ik een beetje een karakter heb die om kan met voortdurende verandering. Ik ken veel mensen die daar veel moeite mee hebben. Onder andere omdat het via internet/sociale media veel meer binnenkomt en dan ook nog eens het meeste drama en de bizarre uitzonderingen het eerst.
Veel betere fiets- en wandelinfrastructuur, meer groen.
Maar zoals altijd: er blijft nog altijd veel werk, er komt steeds werk bij, het is nooit af, alles infrastructuur gaat ook weer kapot/verslijt terwijl je er op staat te kijken.
Ik ben blij dat ik een beetje een karakter heb die om kan met voortdurende verandering. Ik ken veel mensen die daar veel moeite mee hebben. Onder andere omdat het via internet/sociale media veel meer binnenkomt en dan ook nog eens het meeste drama en de bizarre uitzonderingen het eerst.
Re: Rijden met EV vs ICE
Toch wel hoor. Ik vergelijk het even met Thailand voor het "gemak", in zelfs het kleinste stationnetje zijn er openbare toiletten... Dat is toch wel het minimum dat je mag eisen van openbare diensten die mensen vervoeren (ik denk ook aan de vele subsidies die ze opeisen)?! Vergelijk het even met: Japan, Taiwan, singapoor, honk kong... Overal openbare toiletten en allemaal kraaknet. De metrostations in Antwerpen, nergens een toilet te bespeuren, dat is gewoonweg degoutant en amateuristisch.Woz schreef: ↑6 juni 2024, 11:17 Ontwikkelingsland lijkt mij wat overdreven als ik kijk naar wat er allemaal gebeurd is in de omgeving waar ik woon (Regio Kortrijk).
Veel betere fiets- en wandelinfrastructuur, meer groen.
Maar zoals altijd: er blijft nog altijd veel werk, er komt steeds werk bij, het is nooit af, alles infrastructuur gaat ook weer kapot/verslijt terwijl je er op staat te kijken.
Ik ben blij dat ik een beetje een karakter heb die om kan met voortdurende verandering. Ik ken veel mensen die daar veel moeite mee hebben. Onder andere omdat het via internet/sociale media veel meer binnenkomt en dan ook nog eens het meeste drama en de bizarre uitzonderingen het eerst.
Fiets infrastructuur dient in de eerste plaats om je te verplaatsen, daarna voor vermaak en tourisme, toch zeker als het een alternatief wil zijn voor het belangrijke woon en werk verkeer met de auto.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja klopt. Gratis, propere openbare toiletten zou een mooie algemene dienstverlening zijn.
In heel veel landen heel gebruikelijk, in andere dan weer helemaal niet.
Ik las wel onlangs dat de NMBS bezig is met een project om in stations gratis drinkwater beschikbaar te maken via een automaat om je fles te vullen.
Zelf vergelijk ik nogal met de periode 30 jaar geleden, toen ik dezelfde leeftijd had als mijn zoon nu.
En wat mij betreft zijn er onmiskenbaar heel veel zaken veel beter dan vroeger.
Smartphones en sociale media zijn er dan wel weer bijgekomen. Maar laat nu net mijn zoon (14j) iemand zijn die vanuit zichzelf pertinent een smartphone en sociale media weigert.
(hij heeft wel zeker nog zijn portie internet via zijn laptop)
In heel veel landen heel gebruikelijk, in andere dan weer helemaal niet.
Ik las wel onlangs dat de NMBS bezig is met een project om in stations gratis drinkwater beschikbaar te maken via een automaat om je fles te vullen.
Zelf vergelijk ik nogal met de periode 30 jaar geleden, toen ik dezelfde leeftijd had als mijn zoon nu.
En wat mij betreft zijn er onmiskenbaar heel veel zaken veel beter dan vroeger.
Smartphones en sociale media zijn er dan wel weer bijgekomen. Maar laat nu net mijn zoon (14j) iemand zijn die vanuit zichzelf pertinent een smartphone en sociale media weigert.
(hij heeft wel zeker nog zijn portie internet via zijn laptop)
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog een voorbeeld, laatst zat ik in een trein met meer dan 500 zitplaatsen (bij 500 ben ik gestopt met tellen) en er was 1 toilet op de ganse trein die werkte. Ik vroeg aan de conducteur of dat normaal was en hij antwoordde laconiek: nieuwe tijden he. Ik kan zo nog vele zaken opnoemen die fout zijn/gaan bij het openbaar vervoer...
Je zou je voor minder terug met een auto verplaatsen.
De overheid eist veel geld op via belastingen, ik heb daar geen probleem mee maar dat geld moet wel goed ingezet worden.
Je zou je voor minder terug met een auto verplaatsen.
De overheid eist veel geld op via belastingen, ik heb daar geen probleem mee maar dat geld moet wel goed ingezet worden.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6730
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Steek de wagens inderdaad onder de grond met tunnels rechtstreeks naar parkeerplaatsen. Alleen kost dat voor sommigen dan weer teveel.
Al die idyllische ideëen zijn wellicht mooi, maar kosten vaak ook veel geld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6730
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Wees blij dat de trein werkte.
Mogelijke oplossing: betaalde toiletten in de stations en de treinen
Eventueel met zo'n systeem als in Duitsland dat je een bonneke krijgt.
Maar nee, 't moet allemaal gratis, en dan maar klagen dat het op niets trekt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Iedere persoon die je ziet te voet of met de fiets, die zit niet in een auto op dat moment.
Iedere auto neemt zelf op ieder moment ongeveer 20m² potentiële grond in gebruik die zou kunnen gebruikt worden voor andere zaken zoals huizen.
Eigenlijk nog veel meer als je bedenkt hoeveel infrastructuur er nodig is om effectief jezelf met een auto te kunnen verplaatsen.
Auto’s zullen altijd blijven bestaan maar ze zullen wel minder worden in aantal omdat er een trend is naar meer (elektrisch) fietsen en naar zelfrijdende taxi’s die veel efficiënter en dus goedkoper zullen zijn dan zelf een auto bezitten.
Iedere auto neemt zelf op ieder moment ongeveer 20m² potentiële grond in gebruik die zou kunnen gebruikt worden voor andere zaken zoals huizen.
Eigenlijk nog veel meer als je bedenkt hoeveel infrastructuur er nodig is om effectief jezelf met een auto te kunnen verplaatsen.
Auto’s zullen altijd blijven bestaan maar ze zullen wel minder worden in aantal omdat er een trend is naar meer (elektrisch) fietsen en naar zelfrijdende taxi’s die veel efficiënter en dus goedkoper zullen zijn dan zelf een auto bezitten.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het gaat idd al jaren achteruit met de kwaliteit van de dienstverlening, veiligheid, toiletten en propere infrastructuur horen daar bij. En het is niet doordat de NMBS geen geld krijgt van de overheid, kost ons bakken geld dat openbaar vervoer maar dat wordt blijkbaar liever gebruikt voor megalomane projecten ipv in de eerste plaats te zorgen dat materiaal en de basis dienstverlening in orde blijft. Dat het personeel daardoor onverschillig, gelaten en bij de minste aanleiding staakt hoeft niet te verbazen, een typisch rot staatsbedrijf.Spaarplan schreef: ↑7 juni 2024, 11:23 Nog een voorbeeld, laatst zat ik in een trein met meer dan 500 zitplaatsen (bij 500 ben ik gestopt met tellen) en er was 1 toilet op de ganse trein die werkte. Ik vroeg aan de conducteur of dat normaal was en hij antwoordde laconiek: nieuwe tijden he. Ik kan zo nog vele zaken opnoemen die fout zijn/gaan bij het openbaar vervoer...
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat heb ik nergens geschreven: "moet allemaal gratis"?! Voor mij hoeft het trouwens niet gratis maar in ons land wel met registratie (in de stations) want ik vrees anders dat "jongeren" het boeltje op de korste keren uitschakelen.EarthNvstr1 schreef: ↑7 juni 2024, 11:30Wees blij dat de trein werkte.
Mogelijke oplossing: betaalde toiletten in de stations en de treinen
Eventueel met zo'n systeem als in Duitsland dat je een bonneke krijgt.
Maar nee, 't moet allemaal gratis, en dan maar klagen dat het op niets trekt.
Trouwens, de trein is ook een beetje EV.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen