Rijden met EV vs ICE
Re: Klimaathysterie
LOL, neem gerust de lichtste versie, verbruik verschilt amper. En ja, een data set van een grotere groep gebruikers over een langere periode is voor mij meer indicatief dan de ervaring van één enkele bezitter of wat de fabrikant belooft. En ik vind de methode van verbruiksmeting aan de hand van laadpassen en gereden kilometers ook betrouwbaarder dan wat de boordcomputer of fabrikant vertelt, ook de laad en stilstand verliezen zitten daar immers in. Als ik voor mezelf reken zal het op basis zijn van 0,23kWh/km en aan de stroomprijs die ik betaalVaganzza schreef: ↑1 februari 2024, 13:48Dus u schuift mijn praktijkervaring in allerlei weersomstandigheden dus gewoon weg van iemand die er normaal mee rijdt? Ik zie dan ook dat u een "performance" model Y neemt (zie hieronder aangeduid in het vet): dat is de minst verkochte Y en heeft zodanig veel PK's dat diegene die daarmee rijden een heel sportieve rijstijl hebben. Dat gaat u dan vergelijken met een ICE waar normaal mee gereden wordt. Misschien moet u dan beter die Y Performance vergelijken met een uitgebouwde zware BMW van 4 liter cc. Eens kijken wie dan wint... Dat heeft dus niets met "enthousiasteling" te maken, maar met appelen met appelen te vergelijken en niet met citroenen zoals jij doet.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 09:08 Verbruikscijfer komt van WhattTheRange, aan hun werkelijke cijfers hecht ik meer geloof dan aan wat de fabrikant of een over enthousiaste bezitter vertelt. Hierin zitten ook de laad en stilstandsverliezen, iets waarover elke fabrikant zwijgt natuurlijk, die toont enkel de kWh die uit de accu komen.
BIV en verkeersbelasting zijn momenteel (hoe lang kun je er op rekenen?) enkele pro argumenten die ik niet zal tegenspreken. Onderhoud is er nog wel, EV's hebben ook remmen, filters, banden en andere slijtage onderdelen. Het onderhoud van een moderne ICE is tegenwoordig ook maar om de twee jaar en die 5 liter olie plus olie filter extra gaan het grote verschil niet maken. Je kan dat natuurlijk allemaal zelf doen (zoals ik) maar voor een nieuwe auto ga je toch best de voorgeschreven onderhoudsintervallen in een garage doen, ten eerste voor de garantie en ten tweede voor de extra dienstverlening bij pech bv.
Mij zul je niet horen zeggen dat een EV slechter is dan een ICE of dat rijbereik of verwachtte levensduur van de accu het grote probleem is. In tegendeel, een EV is op verschillende punten gewoon beter dan een ICE, alleen de prijs is nog veel te hoog en niet iedereen kan "goedkoop" thuis laden.
Re: Klimaathysterie
Ok dan rekent u daar maar mee, geen probleem. Ik reken wel voor mijn specifieke situatie. Als ik die website moet geloven, kon ik mijn rit van 400 km in een lagere temperatuur zelfs nog niet halen en ik had nog zeker 80km over. Dus geloof wat je wilt.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 14:46 LOL, neem gerust de lichtste versie, verbruik verschilt amper. En ja, een data set van een grotere groep gebruikers over een langere periode is voor mij meer indicatief dan de ervaring van één enkele bezitter of wat de fabrikant belooft. En ik vind de methode van verbruiksmeting aan de hand van laadpassen en gereden kilometers ook betrouwbaarder dan wat de boordcomputer of fabrikant vertelt, ook de laad en stilstand verliezen zitten daar immers in. Als ik voor mezelf reken zal het op basis zijn van 0,23kWh/km en aan de stroomprijs die ik betaal
Tja, kan wijzigen in elke richting natuurlijk.
Onderhoud EV is vooral filters, remmen niet als je een EV hebt die volledig met one pedal driving kan doen.vortex schreef: ↑1 februari 2024, 14:46 Onderhoud is er nog wel, EV's hebben ook remmen, filters, banden en andere slijtage onderdelen. Het onderhoud van een moderne ICE is tegenwoordig ook maar om de twee jaar en die 5 liter olie plus olie filter extra gaan het grote verschil niet maken. Je kan dat natuurlijk allemaal zelf doen (zoals ik) maar voor een nieuwe auto ga je toch best de voorgeschreven onderhoudsintervallen in een garage doen, ten eerste voor de garantie en ten tweede voor de extra dienstverlening bij pech bv.
Mij zul je niet horen zeggen dat een EV slechter is dan een ICE of dat rijbereik of verwachtte levensduur van de accu het grote probleem is. In tegendeel, een EV is op verschillende punten gewoon beter dan een ICE, alleen de prijs is nog veel te hoog en niet iedereen kan "goedkoop" thuis laden.
Thuisladen is idd wel een must om het goedkoper te kunnen hebben. Prijs te hoog... Ik ben toch wel verschoten van de nieuwprijs van zelfs benzinewagens tov toen ik mijn vorige wagens kost.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ga er ook nog eentje schrijven en dan stop ik er ook mee want mensen die alleen maar door een roze bril kijken zijn toch niet te overtuigen.
Logisch dat je na maar een paar maanden met een nieuwe auto te hebben gereden heel content bent, wie zou het niet zijn.
De Leafs die wij hebben zijn nu een jaar of 3 oud. We hebben ook nog benzine en dieselwagens en je raadt nooit waarmee het meeste gereden wordt. Het zijn niet de Leafs. Het is aangenaam rijden dat wel zolang je al die elektronische rommel zoals afstandsradar, line assist en collision warning kan uitschakelen want dat is gewoonweg irritant. Ik en de meesten met mij willen zelf wel beslissen hoe we rijden.
Die one pedal vind ik wel plezant maar ik ben de enige hier. De rest wordt er gek van en schakelt het uit.
Minder onderhoud zeg je? Misschien wel maar ze rekenen dan weer goed door in hun tarieven want uiteraard moeten ze ergens uitwinnen dat je wat minder komt.
Wij hadden geluk dat onze batterij al na anderhalf jaar naar de vaantjes was zodat het in garantie was want anders had ons bedrijf zelf de 7000 euro herstellingskosten mogen ophoesten.
De plaatselijke garage kon trouwens geen nieuwe batterij steken want ze hadden niet de kennis en het materiaal om eraan te werken, daarvoor moest de wagen naar Gent en zijn we hem 4 maand kwijt geweest. Hou er dus rekening mee dat je bij ietwat meer problemen dat een klein akkefietje waarschijnlijk niet terecht kan in de garage waar je de auto gekocht hebt.
Kom binnen een paar jaar nog eens terug om je ervaringen neer te pennen. Hopelijk geen defecten aan je electronica want anders leg je best een spaarpot aan om dit op te vangen.
Logisch dat je na maar een paar maanden met een nieuwe auto te hebben gereden heel content bent, wie zou het niet zijn.
De Leafs die wij hebben zijn nu een jaar of 3 oud. We hebben ook nog benzine en dieselwagens en je raadt nooit waarmee het meeste gereden wordt. Het zijn niet de Leafs. Het is aangenaam rijden dat wel zolang je al die elektronische rommel zoals afstandsradar, line assist en collision warning kan uitschakelen want dat is gewoonweg irritant. Ik en de meesten met mij willen zelf wel beslissen hoe we rijden.
Die one pedal vind ik wel plezant maar ik ben de enige hier. De rest wordt er gek van en schakelt het uit.
Minder onderhoud zeg je? Misschien wel maar ze rekenen dan weer goed door in hun tarieven want uiteraard moeten ze ergens uitwinnen dat je wat minder komt.
Wij hadden geluk dat onze batterij al na anderhalf jaar naar de vaantjes was zodat het in garantie was want anders had ons bedrijf zelf de 7000 euro herstellingskosten mogen ophoesten.
De plaatselijke garage kon trouwens geen nieuwe batterij steken want ze hadden niet de kennis en het materiaal om eraan te werken, daarvoor moest de wagen naar Gent en zijn we hem 4 maand kwijt geweest. Hou er dus rekening mee dat je bij ietwat meer problemen dat een klein akkefietje waarschijnlijk niet terecht kan in de garage waar je de auto gekocht hebt.
Kom binnen een paar jaar nog eens terug om je ervaringen neer te pennen. Hopelijk geen defecten aan je electronica want anders leg je best een spaarpot aan om dit op te vangen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Trivium, Nissan is voor mij een gevestigd merk. Koop geen EV bij een gevestigd merk. Ze doen het praktisch allemaal slechter dan nieuwkomers en hun verdienmodel moet stand houden op 1 of andere manier. Dat model met concessies is met EV compleet achterhaald. En eerlijk: ik heb met mijn vorige wagens door dat model ook al veel extra kosten gehad, die, bij sommige kosten, vermoedelijk niet nodig waren.
Je verwijt mij door een roze bril te kijken, terwijl ik het net realistisch uitgerekend heb met de gekende waarden op dat moment... Ik zeg toch ook niet dat jullie door een zwarte bril kijken? Velen geloven niet in die lagere onderhoudskosten, ik wel. Ga je daarmee nooit iets tegenkomen? Nee, die kans is er altijd. EV of non-EV, die kans is er altijd. En eerlijk, zo goedkoop zijn herstellingen bij andere merken ook niet hoor, terwijl de gebruikskosten wel een pak lager zijn en, als je genoeg km's bolt, de aankoopprijs terug verdient na x aantal jaar.
Je verwijt mij door een roze bril te kijken, terwijl ik het net realistisch uitgerekend heb met de gekende waarden op dat moment... Ik zeg toch ook niet dat jullie door een zwarte bril kijken? Velen geloven niet in die lagere onderhoudskosten, ik wel. Ga je daarmee nooit iets tegenkomen? Nee, die kans is er altijd. EV of non-EV, die kans is er altijd. En eerlijk, zo goedkoop zijn herstellingen bij andere merken ook niet hoor, terwijl de gebruikskosten wel een pak lager zijn en, als je genoeg km's bolt, de aankoopprijs terug verdient na x aantal jaar.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Iemand ervaring met deze ev, lijkt me wel iets voor mij gezien de prijs?
https://m.youtube.com/watch?v=9AL5RQ9XgMo
https://m.youtube.com/watch?v=9AL5RQ9XgMo
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Allez, Vaganzza is met zijn EV nog eens door het topic geraasd. Eerst een discussie, dan verplaatst, dan gewist en dan ... de pist in.
Trivium zijn uitdaging mag naar de prullenbak. Tenzij iemand anders met zijn EV het duel aan wil gaan. Brembos?
Trivium zijn uitdaging mag naar de prullenbak. Tenzij iemand anders met zijn EV het duel aan wil gaan. Brembos?
Re: Rijden met EV vs ICE
Die laatste berichten waren meer persoonlijke aanvallen en off topic berichten dan het over dit onderwerp ging.
Inhoudelijk heb ik geen argumenten meer gezien waar ik echt de behoefte had om op te reageren, maar op zich hoef ik mij hiervoor verre van te verantwoorden.
Discussie kan, als het maar op een ordentelijke manier gebeurt en met echte inhoudelijke argumenten.
Inhoudelijk heb ik geen argumenten meer gezien waar ik echt de behoefte had om op te reageren, maar op zich hoef ik mij hiervoor verre van te verantwoorden.
Discussie kan, als het maar op een ordentelijke manier gebeurt en met echte inhoudelijke argumenten.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Het was me wat indertijd:
https://m.youtube.com/watch?v=5c2m5hhh5Kw
Eerlijk, als het om het geluid is toch liever deze:
https://m.youtube.com/watch?v=0RmTEXfXjQQ
https://m.youtube.com/watch?v=5c2m5hhh5Kw
Eerlijk, als het om het geluid is toch liever deze:
https://m.youtube.com/watch?v=0RmTEXfXjQQ
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Allez Vaganzza, die discussies gingen er toch niet over? Elkeen was overtuigd van zijn eigen gelijk, geen verwensingen of scheldwoorden. Als de lat zo hoog ligt, dan kan je bijna elk topic sluiten. Soit, spijtig van het knipwerk maar de wereld draait nog. Ta, lad.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Tenzij ik hier iets gemist heb ging het er inderdaad in deze draad naar kroegnormen redelijk beschaafd aan toe
En ik ga nu nooit weten wat Trivium geantwoord heeft op mijn Elon Musk-post
En ik ga nu nooit weten wat Trivium geantwoord heeft op mijn Elon Musk-post
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Trivium zal zijn voorzorgen wel genomen hebben. Kom maar op met die printscreens!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik had geantwoordCarpeNoctem schreef: ↑2 februari 2024, 17:31 Tenzij ik hier iets gemist heb ging het er inderdaad in deze draad naar kroegnormen redelijk beschaafd aan toe
En ik ga nu nooit weten wat Trivium geantwoord heeft op mijn Elon Musk-post
Excuus, ik volg die gasten niet zo, ik heb leukere dingen te doen zoals deze middag een toertje met de moto doen. Het zonnetje schijnt.
Wel grappig dat een mod verzeild geraakt in een discussie en dan maar de berichten die hem niet aanstaan wist terwijl er geen enkele persoonlijke aanval of scheldpartij was. Andere topics worden dan wel constant vervuild door persoonlijke aanvallen en die berichten mogen blijven staan.
Het antwoord van de mod is dan "ik hoef me niet te verantwoorden". Dat doet me aan bepaalde regimes denken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Laatste reactie ivm bovenstaande 5 berichten: te veel off topic in non-berichten, is ook een reden om zaken te verwijderen om een topic leesbaar te houden.
Als er andere berichten zijn, in andere topics, waarvan je vindt dat ze onze aandacht verdienen, dan moet je ze vooral melden. Dan wordt dat beoordeeld. Misbruik is er in beide richtingen: zowel bij melders als niet-melders.
Als er andere berichten zijn, in andere topics, waarvan je vindt dat ze onze aandacht verdienen, dan moet je ze vooral melden. Dan wordt dat beoordeeld. Misbruik is er in beide richtingen: zowel bij melders als niet-melders.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!