Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ter info :
Belgische basisprijzen Golf Variant :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 22.250 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trednline 24.500 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 25.750 euro
Duitse basisprijzen :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 15.900 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trendline 17.700 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 17.400 euro
Bij de Belgische wagens mag je nog +/- 3.000 euro korting aftrekken. Mijn wagen werd besteld in februari 2014 (ik heb toen ook de premie aangevraagd) maar pas geleverd in januari 2015. Mijn volgende komt over 4 jaar zeker weer van daar !
De cng versie moet op 15.000 km binnen voor olieverversing (wel goedkopere olie , geen dure Longlife dus) en op 30.000 voor groot onderhoud.
Belgische basisprijzen Golf Variant :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 22.250 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trednline 24.500 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 25.750 euro
Duitse basisprijzen :
- 1.2 TSI 110 pk Trendline : 15.900 euro
- 1.6 TDI 110 PK Trendline 17.700 euro
- 1.4 TGI CNG Trendline : 17.400 euro
Bij de Belgische wagens mag je nog +/- 3.000 euro korting aftrekken. Mijn wagen werd besteld in februari 2014 (ik heb toen ook de premie aangevraagd) maar pas geleverd in januari 2015. Mijn volgende komt over 4 jaar zeker weer van daar !
De cng versie moet op 15.000 km binnen voor olieverversing (wel goedkopere olie , geen dure Longlife dus) en op 30.000 voor groot onderhoud.
Ik zit momenteel in het zuiden van Frankrijk met een wagen die ik niet met CNG kan vullen wegens; ...?.een defect aan de wagen....!
Erg leuk om elke 150 à 200 km opnieuw een tankstation te moeten zoeken!!!!
Wagen is nog géén 4 maanden oud met 7000 km op de teller.
Het is mijn tweede fiat doblo op cng, de eerste moest ik ook al na 3 jaar inleveren daar de kosten hoger waren dan de waarde van de wagen......
Het gratis 800 nummer in geval van pech is niet per gsm te bereiken.
En als je via een vast toestel verbinding krijgt, zit je een half uur "keuze- cijfertjes" in te drukken om dan te horen te krijgen dat ze eigenlijk niets kunnen doen...
Bij mijn concessie houder hetzelfde verhaal!
Gelukkig nog een VAB asstistance genomen op de vorig wagen en nog geldig om me nu te komen depaneren.
Wordt vervolgd.
|<
Erg leuk om elke 150 à 200 km opnieuw een tankstation te moeten zoeken!!!!

Wagen is nog géén 4 maanden oud met 7000 km op de teller.
Het is mijn tweede fiat doblo op cng, de eerste moest ik ook al na 3 jaar inleveren daar de kosten hoger waren dan de waarde van de wagen......
Het gratis 800 nummer in geval van pech is niet per gsm te bereiken.
En als je via een vast toestel verbinding krijgt, zit je een half uur "keuze- cijfertjes" in te drukken om dan te horen te krijgen dat ze eigenlijk niets kunnen doen...
Bij mijn concessie houder hetzelfde verhaal!
Gelukkig nog een VAB asstistance genomen op de vorig wagen en nog geldig om me nu te komen depaneren.
Wordt vervolgd.
|<
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Fiat blijft Fiat. Op de Belgische markt zijn d'er zo eens een ganse reeks Bravo's gekomen (diesel-modellen) met een spuitmond aan de tank voor een benzine-versie. Dat wil dus zeggen dat ge niet automatisch kunt tanken en problemen hebt met het pistool -dat vanwege het verschil in brandstof- anders gekromd is om verkeerd tanken te bemoeilijken.
Fiat heeft voor z'n prijs goeie dieselmotoren -vandaar zo gegeerd in mobilhomes- maar al de rest er rond is dikke rommel.
Sorry dat ik het zeg.
Fiat heeft voor z'n prijs goeie dieselmotoren -vandaar zo gegeerd in mobilhomes- maar al de rest er rond is dikke rommel.
Sorry dat ik het zeg.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Mja , in Duitsland staat Fiat nu eenmaal voor 'Fehler in alle Teilen'. De Vw/Seat/Skoda CNG modellen bleken wel eens problemen te hebben met roestvorming aan de stalen CNG tanks. Vanaf November 2014 gebruikt VW echter tanks in composietmateriaal (roestvrij en 50 kg lichter) voor de Golf. Deze zitten ook al in mijn wagen. De lange wachttijd, 11 maand , was dus toch voor iets goed.
KACE : Kan je eens vertellen wat er met de vorige DOBLO dan allemaal mis geweest is ? En wat is nu precies het technisch euvel dat er voor zorgt dat je niet kan tanken ?
Spruitekop : Wat je schrijft over Fiat kan ik bevestigen. Ik heb 4 FIAT wagens versleten als zelfstandige.
Met een Toyota heb ik nu, na bijna 10 jaar en 120.000 km veel minder problemen dan met de Fiats na 50.000 km en 2 jaar.
Het hield niet op met bv de Marea en de Stilo. Veel korting bij aankoop op die wagens maar dure onderdelen eens de garantie uit is.
Mijn idee erover : Rommel !
De Doblo diesel 105 pk die ik gehad heb en de bestelwagen waren de betere van de hoop.
Met de Doblo wel één grote panne gehad in garantie : versnellingsbak stuk , één van de versnellingen (3de) stuk. De versnellingsbak is hersteld door de garage zelf en binnen garantie. Verder alleen een thermostaat of waterpomp + slot van de achterdeur eraan stuk gehad als ik het me nog goed herinner.
De Ducato was de beste van de hoop maar die heb ik minder lang gehad. Je kan zeggen : dat is deels Peugeot maar dat maakt weinig uit :-) Ik had ook een Scudo en daar hebben ze eens in garantie 5000 euro stukken (werkuren inbegrepen) aan vervangen tot ze tot de vaststelling kwamen dat de inspuitcomputer stuk was en dat die de verkeerde onderdelen aanwees (turbo, brandstofpomp, injectiepomp diesel).
Mocht dit verhaal helpen om iemand bij te staan in de keuze van een automerk : graag gedaan :-)
Spruitekop : Wat je schrijft over Fiat kan ik bevestigen. Ik heb 4 FIAT wagens versleten als zelfstandige.
Met een Toyota heb ik nu, na bijna 10 jaar en 120.000 km veel minder problemen dan met de Fiats na 50.000 km en 2 jaar.
Het hield niet op met bv de Marea en de Stilo. Veel korting bij aankoop op die wagens maar dure onderdelen eens de garantie uit is.
Mijn idee erover : Rommel !
De Doblo diesel 105 pk die ik gehad heb en de bestelwagen waren de betere van de hoop.
Met de Doblo wel één grote panne gehad in garantie : versnellingsbak stuk , één van de versnellingen (3de) stuk. De versnellingsbak is hersteld door de garage zelf en binnen garantie. Verder alleen een thermostaat of waterpomp + slot van de achterdeur eraan stuk gehad als ik het me nog goed herinner.
De Ducato was de beste van de hoop maar die heb ik minder lang gehad. Je kan zeggen : dat is deels Peugeot maar dat maakt weinig uit :-) Ik had ook een Scudo en daar hebben ze eens in garantie 5000 euro stukken (werkuren inbegrepen) aan vervangen tot ze tot de vaststelling kwamen dat de inspuitcomputer stuk was en dat die de verkeerde onderdelen aanwees (turbo, brandstofpomp, injectiepomp diesel).
Mocht dit verhaal helpen om iemand bij te staan in de keuze van een automerk : graag gedaan :-)
Allee, dan is de Opel (die door sommige VW bezitters minachtend bekeken wordt) nog voor op zijn tijd met VW.Brembos schreef:De Vw/Seat/Skoda CNG modellen bleken wel eens problemen te hebben met roestvorming aan de stalen CNG tanks. Vanaf November 2014 gebruikt VW echter tanks in composietmateriaal (roestvrij en 50 kg lichter)

Mijn Zafira Tourer CNG (zonder subsidies helaas) uit 2012 gebruikt ook al composiet tanks.

had ik hem 1.5 maand later ingebruik genomen, had ik de 2.000 € van de aardgasfederatie. Ondanks die premie, zijn er toen nog niet veel verkocht herinner ik mij.
Deze vooruitgang is te danken aan het gebruik van hoogtechnologisch composietmateriaal zoals koolstofvezel ter vervanging van de conventionele stalen gascilinders. Daardoor kon ook het gewicht teruggedrongen worden met 85 kilogram.
http://www.opel.be/Media/news/pdfs/zafi ... cng_nl.pdf
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Voor of achter op z'n tijd zal ook wel te maken gehad hebben met de U-turn die VW gemaakt heeft tov andere brandstoffen dan diesel en benzine. Tot enkele jaren geleden verloor je bij VW nog je garantie op motordefecten als je wou over schakelen op LPG.
Ik ken iemand en die schakelde pas na 2 jaar over op LPG omdat hij anders geen bedrijfsgarantie meer had op motordefecten. De groene Duitse visie heeft bedrijven in 'n razende vaart -gedwongen?- in 'n andere richting laten kijken.
Ik ken iemand en die schakelde pas na 2 jaar over op LPG omdat hij anders geen bedrijfsgarantie meer had op motordefecten. De groene Duitse visie heeft bedrijven in 'n razende vaart -gedwongen?- in 'n andere richting laten kijken.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdfhaelewyn schreef:Alle respect voor wie de stap zet naar CNG.
Ik vraag me af of de verbrandingstemperatuur bij CNG ook hoger is dan bij benzine zodat dit in de zomer en / of filerijden voor wat hogere temperatuur en meer inwendige slijtage zorgt.
Ik heb het gevoel dat de beproefde dieseltechnologie me momenteel nog altijd meest aanspreekt.
Het lijkt me (subjectief) minder erg om iets meer te betalen bij aankoop en daarna jaren goedkoper te tanken dan omgekeerd.
Benzine-auto voordeliger ? Zelfs met 15.000 km per jaar ben ik niet overtuigd.
kijk pag. 30-33
de CNG tanks zijn een stuk sterker dan die flauwe benzinetanks. Als er iemand in uw gat rijdt, zou ik meer schrik hebben met een volle benzinetank, dan met 3 cng tanks.
Werkingsdruk tot +300 bar
Barstdruk vanaf 750 bar
http://www.autofans.be/nieuws/officieel ... 000-kmjaar
je moet niet alleen de brandstofprijs in rekening nemen. Rond de kerktoren rijden is slecht voor uw diesel en roetfilter (die verstopt raakt) Hierdoor kan je zware kosten krijgen.
maar ja, wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.

Mijn CNG (en vroeger LPG) motor blijft veel properder dan een dieselwagen (vraag maar aan uw garagist die de olie ververst). Kleppen zijn speciaal gemaakt om bestand te zijn tegen hogere temperaturen.
CNG wagens bestaan al van 2001. en het is eigenlijk een beetje de technologie van LPG (die er eind jaren 70 al was). Een CNG wagen is eigenlijk een benzinewagen die op CNG rijdt, met aangepaste kleppen die harder zijn.
In 2012 was VW/Audi ook al serieus bezig met standaard CNG wagens!!!Spruitekop schreef:Voor of achter op z'n tijd zal ook wel te maken gehad hebben met de U-turn die VW gemaakt heeft tov andere brandstoffen
Caddy, Touran, Passat
Audi A3 kort erop
Opel had van 2001 de zafira met CNG. Had Opel een LPG versie ook verkocht (zoals in Nederland), had ik zeker deze genomen. Dan ben je gerust in gans Europa. En nog goedkoper tanken.
Seot Leon heeft ook standaard een CNG versie.
Heb lang getwijfeld nu VW of bij opel te blijven (ook wegens dure onderhoudskosten bij vw). Wilde wel een Caddy CNG, maar die gebruikten een veel te dure 2l. (BIV+jaarlijkse taks)....in de Touran zat de 1.4TSI, en had die in een Caddy gezeten, dan had ik deze gekozen. (grote dealer op 100 m. van mijn deur, waarvan de zoon van de de eigenaars in klas van mijn dochter zat

satsurfer schreef: de CNG tanks zijn een stuk sterker dan die flauwe benzinetanks. Als er iemand in uw gat rijdt, zou ik meer schrik hebben met een volle benzinetank, dan met 3 cng tanks.
je moet niet alleen de brandstofprijs in rekening nemen. Rond de kerktoren rijden is slecht voor uw diesel en roetfilter (die verstopt raakt) Hierdoor kan je zware kosten krijgen.
maar ja, wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.![]()
Mijn CNG (en vroeger LPG) motor blijft veel properder dan een dieselwagen (vraag maar aan uw garagist die de olie ververst). Kleppen zijn speciaal gemaakt om bestand te zijn tegen hogere temperaturen.
CNG wagens bestaan al van 2001. en het is eigenlijk een beetje de technologie van LPG (die er eind jaren 70 al was). Een CNG wagen is eigenlijk een benzinewagen die op CNG rijdt, met aangepaste kleppen die harder zijn.
Den uil hier heeft een dikke bril op hoor.. Ik denk dat ik wel degelijk zien-en kan

Ik doe met de dieselwagen zo weinig mogelijk korte afstanden.
Er worden voldoende lange afstanden gereden om de dieselfilter niet te laten verstopt raken. Dat stuk is zeker onder controle.
Wat ik niet echt vermeld heb is dat ik een occasie - diesel heb gekocht en ik heb het enkel over de rekening die ik voor mezelf maak.
Die zegt me dat ik momenteel en in mijn persoonlijk geval nog altijd goedkoper af ben met een dieselauto dan deze NU buiten te gooien voor een benzine. Ik verwacht mijn auto in te ruilen over een jaar of 3, misschien 5. Dan moet ik de rekening maar eens opnieuw maken.
Geloof niet blindelings alles wat je leest. Die 30.000 km per jaar zijn niet op iedere gebruiker en iedere situatie van toepassing.
Eén richtcijfer geven is onmogelijk.
Ik heb vroeger met Opel gereden op LPG. Vectra motor 2000 cc. Geen last gehad van de kleppen. Wel (!) van de cylinderkoppakking die er al bij 100.000 km door ging. Bij filerijden was ook duidelijk dat de gewone koeling van het blok niet afdoende was. De motor werd heter dan bij benzine, toen ik op gas reed. In de zomer zag 'het beestje' af als ik ergens stond aan te schuiven. Ik meen zelf dat die cylinderkoppakking die stuk ging, geen toeval was.
Kleppen werden vroeger bij het installeren van LPG (vooral bij sommige merken) al eens preventief vervangen en dan werden daar hardere metalen voor gebruikt.
Ik trek deze ervaring zeker niet door naar CNG.
Er zijn nog niet genoeg aantallen CNG motoren gemaakt om ieder typisch CNG probleem op dit moment uit te sluiten. Althans : dat is mijn mening. Dat ze ondertussen wel al IETS geleerd hebben in de ontwikkeling van motoren zal ook wel waar zijn.
LPG tanks en CNG tanks lijken me betrouwbaarder dan benzinetanks. Daarover ben ik het met je eens.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Waarom worden risico's beperkt tot de tanks?haelewyn schreef:LPG tanks en CNG tanks lijken me betrouwbaarder dan benzinetanks. Daarover ben ik het met je eens.
Dat gas wordt toch ook naar voor getransporteerd via leidingen richting de motor, een aanrijding kan er toch voor zorgen dat die leidingen geraakt worden en lekken? Bij aanrijding zal natuurlijk -door de klap- de doorvoer afgesloten worden maar er gaat toch nog resterend gas zijn dat VOOR of NA die klep kan ontsnappen? Ooit zo eens 'n Peugeot 308 (benzine) in de fik zien gaan na 'n frontale aanrijding (en daar was een toevoerstop ingebouwd!) en toch waren er 3 omstaande bestuurders (met 3 blustoestellen) nodig om het brandje te blussen onder de motorkap. Leidingen waren er in ieder geval aan door de brand. Vandaar m'n afkeer van benzine (en zeker gas)... dan draag ik liever wat bij voor de staatsschuld met m'n diesel.

En met die brandblussers die in de wagen zitten kan je beter hopen dat je 'n volle blaas hebt ipv zo'n verplicht toestel, want dat is leeg voor je het vast hebt.

waarom weeral zo'n paniekzaaierij?Spruitekop schreef:een aanrijding kan er toch voor zorgen dat die leidingen geraakt worden en lekken? Bij aanrijding zal natuurlijk -door de klap- de doorvoer afgesloten worden maar er gaat toch nog resterend gas zijn dat VOOR of NA die klep kan ontsnappen?

de wagens worden fabriek-af gemonteerd.
Je had vroeger van die bricoleurs die LPG installeerden nadien. Zelfs dan.....Ken je 1 iemand die in de lucht gevlogen is -ondanks slechte installatie?

Ken je 1 CNG wagen die ontploft is?
CNG wordt niet vloeibaar, maar in gasvorm opgeslagen in de auto. In tegenstelling tot LPG (Liquefied Petroleum Gas), is CNG lichter dan lucht, waardoor het bij een lek onmiddellijk oplost in de lucht en niet onder de wagen kan blijven hangen. Zo bestaat er niet het minste explosiegevaar. CNG-wagens mogen daarom ook gewoon parkeren in ondergrondse garages. CNG heeft bovendien een schonere verbranding dan LPG en is een pak zuiniger.
http://www.colruytgroup.be/fr/node/456
De CNG industrie boomt in de meeste Europese landen voor diverse redenen (tussenstap tot op elektriciteit rijden echt de moeite wordt en betaalbaar). Er komen meer & meer tankstations, Transportbedrijven beginnen het al te gebruiken en alleen maar de voordelen ervan inziend.
De Zafira gebruikt dit al van 2001 (nog altijd zelfde motor)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Zafira
Dus vermoed dat ze -en andere merken- al wat know-how hebben ivm CNG.
Maar er zijn enkele azijnpissers hier op spaargids....die het glas liever halfleeg zien, dan halfvol.

Niemand verplicht U CNG te nemen, voor mij is het niet alleen het financiëel aspect....Waarom doen premium merken zoals Porsche, Ferrari,....het zeer goed, veel beter dan de Tesla (ondanks dat die 100% fiscaal aftrekbaar is voor zelfstandigen en niets verbruikt)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Nee, nog niet geweten dat die ontploft is, ik KEN ook niemand die met LPG of CNG rijdt.
Maar inderdaad, je hoort er weinig of niets van (maar ze rijden dan ook nog niet dik gezaaid rond) buiten dat die bus in NL die zichzelf begon af te fakkelen hoor je geen problemen. Maar zoals ik zeg: ze rijden niet dik en ze moeten dan nog in 'n ongeval terecht komen.
Kans is dus héél erg klein.
De schrik is iets persoonlijks en sta me toe van d'er mijn eigen mening (angst) over te hebben.

Maar inderdaad, je hoort er weinig of niets van (maar ze rijden dan ook nog niet dik gezaaid rond) buiten dat die bus in NL die zichzelf begon af te fakkelen hoor je geen problemen. Maar zoals ik zeg: ze rijden niet dik en ze moeten dan nog in 'n ongeval terecht komen.
Kans is dus héél erg klein.
De schrik is iets persoonlijks en sta me toe van d'er mijn eigen mening (angst) over te hebben.

Je bent geen azijnpisser omdat je een eigen mening hebt of omdat je, ondanks alle mogelijke adviezen toch nog een andere keuze maakt.
We leven niet in een maatschappij waar ieder individu de andere moet volgen, blindelings.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken, als ik niet mis ben.
Misschien denkt niet iedereen er hetzelfde over.
Over benzine : bij benzine zijn ook de dampen het lichtst ontvlambaar, meer dan de vloeistof.
Brandblussers : De oorsprong van de brand afsnijden van de zuurstof helpt meer dan het blussen met poederblussers.
Als het mogelijk is natuurlijk. Klassiek geval is een brand onder de motorkap. Deze zo lang mogelijk gesloten houden helpt het meest. Bij het openen krijg je direct een opflakkering van de brand.
In theoretische modellen moet je zoiets dan ook blussen door de motorkap enkele cm op te lichten en dan richting de vuurhaard te spuiten. In praktijk twijfel ik hier wel of dat altijd gaat lukken
Een brand aan de achterkant van het motorblok bv...
We leven niet in een maatschappij waar ieder individu de andere moet volgen, blindelings.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken, als ik niet mis ben.
Misschien denkt niet iedereen er hetzelfde over.
Over benzine : bij benzine zijn ook de dampen het lichtst ontvlambaar, meer dan de vloeistof.
Brandblussers : De oorsprong van de brand afsnijden van de zuurstof helpt meer dan het blussen met poederblussers.
Als het mogelijk is natuurlijk. Klassiek geval is een brand onder de motorkap. Deze zo lang mogelijk gesloten houden helpt het meest. Bij het openen krijg je direct een opflakkering van de brand.
In theoretische modellen moet je zoiets dan ook blussen door de motorkap enkele cm op te lichten en dan richting de vuurhaard te spuiten. In praktijk twijfel ik hier wel of dat altijd gaat lukken

- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Motorkap zo lang mogelijk gesloten houden helpt inderdaad het best maar bij een frontale botsing staat die meestal (ook door invoering van kreukzones) op 'n 'tentje'.