Risco Kaupthing Edge?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Risco Kaupthing Edge?
Dit nieuwsbericht is gebaseerd op hun CDS (Credit Default Swap) ratings, zoals bijna al die andere doemberichten. Bekijk ook even dit artikel op Reuters uit januari, toen was de geruchtenmolen net aan het zwengelen...rob schreef: Kaupthing is inderdaad de grootste bank in Ijsland (305.000 inwoners). Ze staan wel, onder de zowat 80 Europese banken, op de 2de plaats qua risico om failliet te gaan binnen de 5 jaar (kans 57% volgens HLN, bron : ?). Op de eerste plaats staat de 3de grootste bank van Ijsland, op de derde plaats de 2de grootste bank van Ijsland.
Berichten zonder bronvermelding laten natuurlijk geen interpretatie toe.
Ze vertrouwden vroeger bijna volledig op interbancair korte termijn krediet voor hun dagdagelijkse operaties. Toen het alsmaar moeilijker werd om kredietverleners vinden, hebben ze aan de alarmbel getrokken. Ze zijn van strategie veranderd en hebben besloten om het benodigde kapitaal bij de spaarders op te halen - die kunnen een deftige vergoeding wel pruimen! Je merkt het ook aan de manier waarop ze communiceren, de nadruk ligt op een lange termijnrelatie met de klant.
IJsland is altijd al erg gevoelig geweest voor een hoge inflatie als je de geschiedenis bekijkt. De verzwakkende munt van Kaupthing's thuisbasis is precies de reden waarom ze de laatste tijd zoveel spaarcenten over hun landsgrenzen willen ophalen.rob schreef:Feit is wel dat de inflatie torenhoog is in Ijsland. Einde maart 2008 verhoogde de Ijslandse Centrale Bank met 1.25% de rentevoet tot 15%(DE TIJD). De Ijslanders zweren bij lange termijn schulden. In de commentaren op dit artikel nog : "de balans van Kaupthing maakt water, hun munt verzwakt zienderogen tegen de euro, de bankexplosie overtreft deze die we gekend hebben in de USA".
Laatst gewijzigd door phase op 8 augustus 2008, 03:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het toch zou misgaan moet je dan zelf achter je geld aan en moet je dus bijgevolg een advocaat onder de arm nemen ( kost ook veel dus dag intrest opbrengst ) of zorgt het garantiefonds of de curator daar voor en moet je je van niets iets aantrekken?
Jaren zal je op je geld moeten wachten...als dat gebeurt.Tenzij er een andere bank deze onmiddellijk overneemt.De meeste betrokkene verenigen zich dan via een bemiddelaar.
Men spreekt hier enkels posts terug van zo'n 3 maand in het geval van problemen...
Maar ja, als als als ....er kan zoveel gebeuren...
Maar ja, als als als ....er kan zoveel gebeuren...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ben ik zo naïef om te denken dat wanneer een bank er slecht voor staat (en dus failliet zou kunnen gaan), dit toch reeds snel geweten is door het grote publiek. Hierdoor heb je toch nog wel enkele dagen of zelfs weken de tijd om alles veilig naar een andere rekening over te schrijven?
Ik zie het niet gebeuren dat een bank van de ene dag op de andere failliet kan gaan en je geld dus direct geblokkeerd is, of heb ik het hier fout?
Ik zie het niet gebeuren dat een bank van de ene dag op de andere failliet kan gaan en je geld dus direct geblokkeerd is, of heb ik het hier fout?
zo is dat. Bij Northern rock bank in Engeland stonden ook lange rijen aan te schuiven op hun geld af te halen en tis hun allemaal gelukt.
Nu kaupthing heeft in mij nog een A rating gekregen van Moody's. Dit is lager dan voorheen maar toch nog steeds goed.
Bovendien hebben ze over het eerste halfjaar 313 miljoen euro winst gemaakt.
Tis niet omdat ze volgend kwartaal verlies zouden maken, dat ze ineens over kop zouden gaan. Bovendien zal de ijslandse regering de bank ook wel steunen. Dus de angst van velen is hier totaal misplaats. Verder heb je ook nog steeds je dekking tot 20000 euro.
Nu kaupthing heeft in mij nog een A rating gekregen van Moody's. Dit is lager dan voorheen maar toch nog steeds goed.
Bovendien hebben ze over het eerste halfjaar 313 miljoen euro winst gemaakt.
Tis niet omdat ze volgend kwartaal verlies zouden maken, dat ze ineens over kop zouden gaan. Bovendien zal de ijslandse regering de bank ook wel steunen. Dus de angst van velen is hier totaal misplaats. Verder heb je ook nog steeds je dekking tot 20000 euro.
Ik denk ook wel dat Kaupthing de voorwaarden voor zijn Kaupthing Edge spaarrekening zal verlengen na december 2008 om een leegloop te vermijden... Of zie ik dit verkeerd?
@ Xyper
Kaupthing zal de tendens van de andere banken volgen, er net iets boven blijven. En de tendens bij de andere banken zal afhangen van de inflatie. En ik heb zo'n vermoeden dat de inflatie in België zal afnemen, terwijl de inflatie deze maand in Nederland is toegenomen (van 2.5 naar 3.1 of zo). En dan zal Rabo misschien met premie werken. Dus afwachten waar de rentevoet naar toe gaat en welke vw Kaupthing zal bieden. Ik denk wel dat ze aan de top blijven.
Kaupthing zal de tendens van de andere banken volgen, er net iets boven blijven. En de tendens bij de andere banken zal afhangen van de inflatie. En ik heb zo'n vermoeden dat de inflatie in België zal afnemen, terwijl de inflatie deze maand in Nederland is toegenomen (van 2.5 naar 3.1 of zo). En dan zal Rabo misschien met premie werken. Dus afwachten waar de rentevoet naar toe gaat en welke vw Kaupthing zal bieden. Ik denk wel dat ze aan de top blijven.
Ik hoop het ook , ja.
Indien dit zo zou blijven zou ik ook overwegen één van de lonen daar te laten storten... als ik me niet vergis geven ze 4.50% bruto op de lopende rekening (3.82% netto). Toch handig als er paar euro op blijft staan af en toe.
Ik stort toch automatisch elke maand via doorlopende opdracht de benodigde sommen naar ING (zichtrekening) dus bankkaarten zijn niet nodig voor mij.
Indien dit zo zou blijven zou ik ook overwegen één van de lonen daar te laten storten... als ik me niet vergis geven ze 4.50% bruto op de lopende rekening (3.82% netto). Toch handig als er paar euro op blijft staan af en toe.
Ik stort toch automatisch elke maand via doorlopende opdracht de benodigde sommen naar ING (zichtrekening) dus bankkaarten zijn niet nodig voor mij.
Hallo,
ik heb de voorbije twee weken tweemaal met de klantendienst van Kaupthing gebeld.
Eenmaal werd mij verplicht 1000 euro op de rekening te laten staan, anders moest ze worden gesloten.
De tweede maal vertelde men mij dat als ik geen 1000 euro laat staan op de rekening dat ik gewoon niet kan genieten van de aangroeipremie.
Rara, wat is er nu van? Kan iemand van jullie mij bevestigen welke de juiste versie is?
PS: bedoeling is om even alles weg te nemen zolang ik geen centjes kan missen.
ik heb de voorbije twee weken tweemaal met de klantendienst van Kaupthing gebeld.
Eenmaal werd mij verplicht 1000 euro op de rekening te laten staan, anders moest ze worden gesloten.
De tweede maal vertelde men mij dat als ik geen 1000 euro laat staan op de rekening dat ik gewoon niet kan genieten van de aangroeipremie.
Rara, wat is er nu van? Kan iemand van jullie mij bevestigen welke de juiste versie is?
Nogmaals bellen en bevestiging vragen !Hasse schreef: Hallo,
Als het iemand met 100% kan zeggen, is het KE wel.
Desnoods met een toontje van...
Wanneer (welke datum) is er in Belgie ooit een bank failliet gegaan?
Ik bedoel, ik ben geen expert in dit soort zaken maar voor mij zou zoiets echt ongelofelijk lijken .
Ik bedoel, ik ben geen expert in dit soort zaken maar voor mij zou zoiets echt ongelofelijk lijken .
Het is toch gebeurd hoor : in 1997 is de bank Max Fischer ( Antwerpen , veel diamantairs als klant ) frauduleuls bankroet gegaan. Uitspraak van de rechtbankBethere schreef: Wanneer (welke datum) is er in Belgie ooit een bank failliet gegaan?
in 2007.
Er zouden er voordien nog een aantal kleine banken geweest zijn, maar dan zit je al makkelijk 30 tot 40 jaar in het verleden.
Als student wip ik geregeld eens onder die 1000€-grens die Kautphing op z'n Edge rekeningen stelt. Toen ik enkele weken geleden een brief kreeg van een revisorenkantoor om mijn tegoeden bij KE te verifiëren kreeg ik nochthans een rentevergoeding conform het toen geldend tarief van 4% + 2% + 1%. (Ik ben er wel nog niet zolang klant dat ik er een getrouwheidspremie zou kunnen genieten)Hasse schreef: Hallo,
Pecunia non olet
Wat ik mij nog afvraag: wat na 31/08? Hoeveel aangroei geven zij dan nog? 1%?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!