roerende voorheffing meerdere rekeningen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: roerende voorheffing meerdere rekeningen
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen;
- als ik op rekening a een intrest ontvang die hoger is dan 980 euro, en waarop de rv al is ingehouden,
- en op rekening b een intrest die lager is dan 980 euro,
moet ik dan enkel de intrest van rekening b aangeven?
- als ik op rekening a een intrest ontvang die hoger is dan 980 euro, en waarop de rv al is ingehouden,
Toch speciaal: in bijna alle andere fiscale zaken gaat het altijd om de betaal/ontvangstdatum. Voorbeelden:
-kinderopvang = jaar van betalen ongeacht in welk jaar de opvang plaatsvond
-loon = jaar van loonontvangst ongeacht in welk jaar de prestaties daarvoor plaatsvonden (ik weet van 1 case waar het ene jaar 11 lonen en het volgende jaar 13 lonen belast werden, bezwaar omdat dit nadelig was voor de persoon en buiten zijn wil/macht om gebeurde leverde zelfs niets op - sed lex = dura lex dus)
-dienstencheques = besteljaar telt ookal is het gebruik het jaar erna pas (of nog een jaar verder als je steeds omruilt omdat ze niet op geraken)
-....
-kinderopvang = jaar van betalen ongeacht in welk jaar de opvang plaatsvond
-loon = jaar van loonontvangst ongeacht in welk jaar de prestaties daarvoor plaatsvonden (ik weet van 1 case waar het ene jaar 11 lonen en het volgende jaar 13 lonen belast werden, bezwaar omdat dit nadelig was voor de persoon en buiten zijn wil/macht om gebeurde leverde zelfs niets op - sed lex = dura lex dus)
-dienstencheques = besteljaar telt ookal is het gebruik het jaar erna pas (of nog een jaar verder als je steeds omruilt omdat ze niet op geraken)
-....
Volgens de fiscus is het de datum van toekenning of betaalbaarstelling = verworven. De interesten worden op 31/12/X toegekend en tellen mee voor dat belastbaar jaar X ongeacht of ze nu op 1/1/X+1of later effectief op de rekening worden ontvangen. Zie https://financien.belgium.be/nl/onderne ... oorheffing
https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03303.html
Mogelijk werd dat KB nog gewijzigd maar ik deed geen moeite die op te zoeken
Volgens stradalex is de datum van toekenning of betaalbaarstelling https://www.stradalex.com/nl/sl_rev_utu ... 2002_5p264
21 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het KB/WIB 92 met betrekking tot de voorwaarden tot vrijstelling van de spaardeposito's beoogd in artikel 21, 5°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, en de voorwaarden van het aanbod van tarieven op deze laatste,De roerende voorheffing moet worden aangegeven en betaald binnen de 15 dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten.
https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 03303.html
Mogelijk werd dat KB nog gewijzigd maar ik deed geen moeite die op te zoeken
Dus interesten en getrouwheidspremie 1/1/X is fiscaal 31/12/X-1, 1/4/X is fiscaal 31/3/X, 1/7/X is fiscaal 30/6/X en 1/10/X is fiscaal 30/9/X.Inderdaad, zowel voor de basisrente als voor de getrouwheidspremie verwijst het feit dat zij op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober in rekening worden gebracht, naar een bancaire situatie waarbij geld ter beschikking wordt gesteld van een cliënt, wat niets verandert aan het feit dat de aldus betaalde rente, vanuit fiscaal oogpunt, is toegekend op de laatste dag van het tijdperk waarop ze betrekking heeft (artikel 267, vijfde lid, WIB 92, en artikel 200, a, en 204, 2°, KB/WIB 92). Bovendien is de roerende voorheffing betaalbaar binnen de 15 dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten en moet uiterlijk binnen 15 dagen na die toekenning of betaalbaarstelling een aangifte worden ingediend (artikel 412, eerste lid, WIB 92, en artikel 85, KB/WIB 92).
Volgens stradalex is de datum van toekenning of betaalbaarstelling https://www.stradalex.com/nl/sl_rev_utu ... 2002_5p264
Onder datum van toekenning of betaalbaarstelling dient volgens het Hof te worden begrepen: de datum waarop de genieter daadwerkelijk over de inkomsten kan beschikken of ze kan innen. Er is geen toekenning of betaalbaarstelling indien de algemene vergadering de bepaling van de concrete datum waarop de inkomsten kunnen worden geïnd overlaat aan de raad van bestuur. A contrario, wanneer de algemene vergadering beslist om een dividend uit te keren zonder aan de raad van bestuur te gelasten een datum te bepalen waarop de dividenden ter beschikking worden gesteld, moeten de dividenden geacht worden te zijn toegekend of betaalbaar gesteld op de datum van de algemene vergadering.
Inderdaad.Mazinger999 schreef: ↑25 augustus 2023, 23:19 Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen;
Maar de voorbije jaren kwam men niet zo snel over een intrest van 980 euro met een intrestvoet van 0,11%. Bij de aangifte van 2024 (inkomsten van 2023) zal dat bij veel mensen sneller het geval zijn.
Bovendien lijkt het me toch een wettelijke verplichting dat de financiële instelling een overzicht bezorgt bij de uittreksels van de totale intrest van het voorbije jaar (dus getrouwheidspremie op 1/4, 1/7, 1/10 en basis- en getrouwheidspremie van 1/1).
Groter is het risico dat mensen de aangifte vergeten bij afgesloten rekeningen.
[/quote]
Bovendien lijkt het me toch een wettelijke verplichting dat de financiële instelling een overzicht bezorgt bij de uittreksels van de totale intrest van het voorbije jaar (dus getrouwheidspremie op 1/4, 1/7, 1/10 en basis- en getrouwheidspremie van 1/1).
[/quote] Is het zo dat men het totaal moet bezorgen op het einde van het jaar? Ik heb dit in het verleden nog nooit ontvangen behoudens vergissing. Moet zelf de verschillende intresten optellen van de verschillende periode en deze dan per bank ook optellen. Het zou inderdaad wel handiger zijn dat de banken op het einde van het jaar de volledige som van de intresten betaald voor dat jaar bezorgen
[/quote] Is het zo dat men het totaal moet bezorgen op het einde van het jaar? Ik heb dit in het verleden nog nooit ontvangen behoudens vergissing. Moet zelf de verschillende intresten optellen van de verschillende periode en deze dan per bank ook optellen. Het zou inderdaad wel handiger zijn dat de banken op het einde van het jaar de volledige som van de intresten betaald voor dat jaar bezorgen
Nu ja, mijn ontvangen rentes waar geen voorheffing op is afgehouden moet ik ook jaarlijks zelf optellen.
Men maakt zelf de keuze moeilijk (meerdere rekeningen) of makkelijk bij een enkele instelling.
En elke ontvangen rente staat op een uitreksel.
Of het zo moeilijk is dit bij te houden op de pc ....... per periode?
Ja Mijne Good old money uit 97 helpt me daarbij op mijn Windows 10 pc.
Ik lees op kbc.be het volgende:
Berekening van het aan te geven bedrag in de belastingaangifte:
totaal verworven interesten voor toepassing van de roerende voorheffing: 2.000 + 1.200 + 1.150 +1.950 = 6.300 euro
totaal verworven interesten waarop geen roerende voorheffing is ingehouden: 980 euro + 980 euro + 980 euro + 980 euro = 3.920 euro
Verplicht aan te geven rente: 3.920 euro - 980 euro = 2.940 euro
Maar de banken heeft de RV reeds afgehouden van 15%, moet je dan nog wel iets invullen op 1151 / 2151 bij je belastingsaangifte? Het zijn 4 gereglementeerde rekeningen.
Ook begrijp ik hun berekening niet zo goed.
3.920 euro - 980 euro , waar komt dit ineens vandaan?
Voorbeeld voor een persoon met spaarrekeningen bij verschillende financiële instellingenWat als ik meerdere spaarrekeningen heb?
De bank bekijkt elke spaarrekening afzonderlijk. Maar het kan natuurlijk dat de som van de interesten op al je spaarrekeningen (bij dezelfde of verschillende banken) hoger is dan het maximum dat vrijgesteld is van belastingen. Bovendien worden de interesten van minderjarige kinderen meegeteld bij de interesten van de ouders. Het gedeelte van de spaarinkomsten dat hoger is, moet je zelf vermelden op je belastingaangifte bij de codes 1151 of 2151.
Code: Selecteer alles
KBC KBC Bank X Bank Y
Verworven intresten 2.000 euro 1.200 euro 1.150 euro 1.950 euro
Bedrag vrij van RV (in 2023) 980 euro 980 euro 980 euro 980 euro
Interesten waarop de bank RV inhoudt 1.020 euro 220 euro 170 euro 970 euro
Door de bank ingehouden RV 153 euro 33 euro 25,5 euro 145,5 euro
totaal verworven interesten voor toepassing van de roerende voorheffing: 2.000 + 1.200 + 1.150 +1.950 = 6.300 euro
totaal verworven interesten waarop geen roerende voorheffing is ingehouden: 980 euro + 980 euro + 980 euro + 980 euro = 3.920 euro
Maar de banken heeft de RV reeds afgehouden van 15%, moet je dan nog wel iets invullen op 1151 / 2151 bij je belastingsaangifte? Het zijn 4 gereglementeerde rekeningen.
Ook begrijp ik hun berekening niet zo goed.
3.920 euro - 980 euro , waar komt dit ineens vandaan?
De banken hanteren een vrijstelling van 980 euro per spaarrekening. Maar die vrijstelling is niet per spaarrekening maar per persoon. Vandaar dat je nog 980 euro + 980 euro + 980 euro (oftewel 3.920 euro - 980 euro) = 2.940 euro moet aangeven.
Ben ik verkeerd, maar voor koppel * 2 elk die vrijstelling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja.
De banken hebben nl. slechts een deel RV afgehouden.
3.920 = totaal intresten waar nog geen RV afgehouden werd
980 = vrijgesteld bedrag waarop geen RV betaald moet worden
KBC KBC Bank X Bank Y
Verworven intresten 2.000 euro 1.200 euro 1.150 euro 1.950 euro
Bedrag vrij van RV (in 2023) 980 euro 980 euro 980 euro 980 euro
Interesten waarop de bank RV inhoudt 1.020 euro 220 euro 170 euro 970 euro
Door de bank ingehouden RV 153 euro 33 euro 25,5 euro 145,5 euro
Wat als de verworven intresten dan net niet voldoende waren bv:
KBC KBC Bank X Bank Y
Verworven intresten 900 euro 800 euro 750 euro 950 euro
3.400 euro (Totaal verworven interesten) - 980 euro (RV-vrijstelling) = 2.420 euro aangeven?
Wat als de verworven intresten dan net niet voldoende waren bv:
KBC KBC Bank X Bank Y
Verworven intresten 2000 euro 1000 euro 750 euro 950 euro
is het dan 980 + 980 + 750 + 950 = 3.660 - 980 = 2680 euro aangeven ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Al die zever heb je niet als je:
- maar één spaarrekening hebt;
- of ervoor zorgt niet boven de 980 euro interest uit te komen; als die kans er in zit zijn er alternatieven zoals termijnrekeningen, maar dan moet je wel op tijd switchen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je meer dan 6k aan intrest op een spaarboekske hebt, dan zou ik toch eens nadenken om dat geld elders te parkeren. Termijnrekening, staatsbons, ...
Ik zou er ongemakkelijk van worden, zoveel geld onbenut op een ellendig spaarboekske te zien staan. Een spaarboekske is om noodgevallen te overbruggen. Daar mag niet meer dan een paar (tien)duizend Euro op staan, want dan loop je toch wat opbrengst mis. Er zijn genoeg alternatieven voor mensen die weinig risico willen.
Ik zou er ongemakkelijk van worden, zoveel geld onbenut op een ellendig spaarboekske te zien staan. Een spaarboekske is om noodgevallen te overbruggen. Daar mag niet meer dan een paar (tien)duizend Euro op staan, want dan loop je toch wat opbrengst mis. Er zijn genoeg alternatieven voor mensen die weinig risico willen.