Roerende voorheffing spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Roerende voorheffing spaargeld?
Ik vind het systeem van RV op geregl spaarrek een echte SCHANDE.
In principe heb je enkel vrijstelling van de reeds verlaagde RV van 15% tot een bedrag van 980 € aan intresten maar vermits de Fiscus wel alle rekeningnrs van je kent maar niet de bedragen die erop staan, is er dus behoorlijke rechtsonzekerheid ivm wie gecontroleerd gaat worden op evt. ontduiking van RV.
Mijn voorstel:
Elke spaarder duidt 1 rekening aan waarop hij die vrijstelling wil genieten, de bank geeft dat rek nr door aan de NBB met een * en houdt op die rekening de RV in vanaf 980€ aan intresten.
Op spaarrekeningen die niet met een * werden aangeduid, dient de bank vanaf de eerste € intrest dus 15% RV af te houden.
Controle is simpel: elke belastingplichtige kan maar 1 spaarrekening met * hebben, dat kan men computergestuurd checken.
Gedaan met invullen op belastingbrief onder code 1151/2151 of het zogezegd vergeten zijn...
Ik heb een vraagje aangaande wat ik lees over de spaarrekening:
Je betaalt geen roerende voorheffing als de rente op je ING Spaarrekening minder dan 980 euro bedraagt. Dit bedrag wordt verdubbeld voor rekeningen op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden, d.w.z. een maximum van 1.960 euro (voor aanslagjaar 2024 - inkomsten 2023).
Als je rente hoger is dan 980 euro (1.960 euro voor gehuwden of wettelijk samenwonenden), betaal je 15% roerende voorheffing op de rente boven dit bedrag (voor aanslagjaar 2024 - inkomsten 2023).
Ik ben gehuwd maar de rekening staat alleen op mijn naam . Als gehuwde kom in dan in mijn geval aan dit : d.w.z. een maximum van 1.960 euro of betaal ik R.V. vanaf euro 980 ?
Mijn echtgenote heeft ook spaarrekeningen bij twee andere banken, ook alleen haar naam als titularis. Als wij deze boekjes bij elkaar tellen zit onze rente boven eur 980. Moeten wij als gehuwden op onze rente boven 980 R.V. betalen en moeten wij al onze spaarboekjes laten veranderen en als titularissen de rekeningen op onze beide namen zetten.
Je betaalt geen roerende voorheffing als de rente op je ING Spaarrekening minder dan 980 euro bedraagt. Dit bedrag wordt verdubbeld voor rekeningen op naam van gehuwden of wettelijk samenwonenden, d.w.z. een maximum van 1.960 euro (voor aanslagjaar 2024 - inkomsten 2023).
Als je rente hoger is dan 980 euro (1.960 euro voor gehuwden of wettelijk samenwonenden), betaal je 15% roerende voorheffing op de rente boven dit bedrag (voor aanslagjaar 2024 - inkomsten 2023).
Ik ben gehuwd maar de rekening staat alleen op mijn naam . Als gehuwde kom in dan in mijn geval aan dit : d.w.z. een maximum van 1.960 euro of betaal ik R.V. vanaf euro 980 ?
Mijn echtgenote heeft ook spaarrekeningen bij twee andere banken, ook alleen haar naam als titularis. Als wij deze boekjes bij elkaar tellen zit onze rente boven eur 980. Moeten wij als gehuwden op onze rente boven 980 R.V. betalen en moeten wij al onze spaarboekjes laten veranderen en als titularissen de rekeningen op onze beide namen zetten.
Op een individuele rekening met rente boven de €980, gaat de bank automatisch RV inhouden, lijkt me. Uw partner kan bij een andere bank immers ook een individuele rekening met meer dan €980 rente hebben.
Ik denk dat die verdubbeling dus enkel geldt voor rentes die je op een gezamenlijke rekening ontvangt of de rentes op individuele rekeningen opgeteld zolang je beiden individueel onder de €980 ontvangen rente blijft.
Ook al ben je gehuwd, je gaat volgens mij toch RV moeten betalen (of aangeven in je belastingaangifte) op de ontvangen rentes van individuele rekeningen boven de €980, ook als uw partner weinig of geen rente ontvangen heeft.
Ik denk dat die verdubbeling dus enkel geldt voor rentes die je op een gezamenlijke rekening ontvangt of de rentes op individuele rekeningen opgeteld zolang je beiden individueel onder de €980 ontvangen rente blijft.
Ook al ben je gehuwd, je gaat volgens mij toch RV moeten betalen (of aangeven in je belastingaangifte) op de ontvangen rentes van individuele rekeningen boven de €980, ook als uw partner weinig of geen rente ontvangen heeft.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt. Je kunt het wel recupereren als je samen met je partner onder 2×980 zit. Dat kan niet via de belastingaangifte. Je moet de FODFIN rechtstreeks contacteren.
De overheid kent niet alleen de rekeningnummers maar ook de BEDRAGEN en dit alle 6 maanden: zie het CAP.spaarfreakje schreef: ↑28 februari 2023, 22:44
In principe heb je enkel vrijstelling van de reeds verlaagde RV van 15% tot een bedrag van 980 € aan intresten maar vermits de Fiscus wel alle rekeningnrs van je kent maar niet de bedragen die erop staan, is er dus behoorlijke rechtsonzekerheid ivm wie gecontroleerd gaat worden op evt. ontduiking van RV.
Met een spaarboekje van 56k aan 1,75% zit je aan het maximum waarop geen rv verschuldigd is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat bedoelt u met CAP ? Hebt u daar een website van ?Leontje schreef: ↑24 april 2023, 19:00De overheid kent niet alleen de rekeningnummers maar ook de BEDRAGEN en dit alle 6 maanden: zie het CAP.spaarfreakje schreef: ↑28 februari 2023, 22:44
Website CAP waar je kunt zien wat de overheid van je weet: https://cappcc.nbb.be/my.policy
De vrijstelling van 980 euro geldt alleen voor 'gereglementeerde spaarrekeningen'
Op termijnrekeningen is altijd roerende voorheffing 30% verschuldigd. Ook zo op kasbons en op niet-gereglementeerde geldrekeningen zoals de Medirect ME3 Spaarrekening en NIBC Flexrekening waar ook 30% RV moet betaald worden
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... sten-op-je
-
- Hero Member
- Contacteer:
KLOPT maar is nog maar heel recent (in alle stilte beslist in dec 2022).Leontje schreef: ↑24 april 2023, 19:00De overheid kent niet alleen de rekeningnummers maar ook de BEDRAGEN en dit alle 6 maanden: zie het CAP.spaarfreakje schreef: ↑28 februari 2023, 22:44
-
- Verbannen Gebruiker
Het is beslist en gepubliceerd in 2019 dat het vanaf 1 januari 2022 start. Het heeft ook regelmatig in alle kranten gestaan, het staat op financiële websites, op de websites van de banken, op de websites van financiële kantoren en vermogensbeheerders, financiële advocaten, Test Aankoop, .... En zelfs op HLNspaarfreakje schreef: ↑25 april 2023, 02:56KLOPT maar is nog maar heel recent (in alle stilte beslist in dec 2022).
De bedragen staan vermeld vanaf 31/12/2020 bij de rekeningen. Ik stel vast dat er nog veel onwetendheid en/of onjuistheid heerst omtrent het CAP. Ik raad iedereen aan om persoonlijk via Itsme eens aan te loggen en de bedragen, rekeningnummers en datums na te zien.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 07:11 ...
Het is beslist en gepubliceerd in 2019 dat het vanaf 1 januari 2022 start. Het heeft ook regelmatig in alle kranten gestaan, ...
Er is ook een inconsistentie op gebied van de effectenrekeningen (men noemt dit bij het CAP: contracten) tussen medehouderschap en volmachthouder (worden verschillend berekend) (Dit is out of topic).
Het CAP is het "Centraal Aanspreekpunt van de rekeningen en financiële contracten" en hoort bij de Nationale Bank België. Het zit wat verborgen onder "Kredietcentrales", maar met deze link komt u er wel:
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... racten-cap; dan kunt u verder op de knop klikken: "Mijn gegevens raadplegen".
Let op, financiële contracten zijn in deze context ook: verzekeringscontracten (zoals gewone tak21-, tak23-rekeningen) en effectenrekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
()
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 25 april 2023, 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Bedankt Yaris en Leontje !Yaris schreef: ↑24 april 2023, 20:48 Website CAP waar je kunt zien wat de overheid van je weet: https://cappcc.nbb.be/my.policy