Roerende voorheffing spaargeld?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Roerende voorheffing spaargeld?
Door de lage rentes heb ik hier jaren niet over na moeten denken, maar dit jaar ontvang ik meer dan 980 euro rente.
De helft van mijn spaargeld staat op een termijnrekening en de andere helft op een gewone spaarrekening.
Op de gewone spaarrekening ontvang ik minder dan die 980 euro.
Echter opgeteld met de termijnrekening zit ik hier wel boven. Moet ik die termijnrekening er bij optellen, aangezien hier al allerlei heffingen afgehaald zijn?
De helft van mijn spaargeld staat op een termijnrekening en de andere helft op een gewone spaarrekening.
Echter opgeteld met de termijnrekening zit ik hier wel boven. Moet ik die termijnrekening er bij optellen, aangezien hier al allerlei heffingen afgehaald zijn?
Re: Roerende voorheffing spaargeld?
Termijnrekening moet je niet meetellen omdat daar al 30% rv afgehouden is.Schaap85 schreef: ↑20 januari 2023, 09:40 Door de lage rentes heb ik hier jaren niet over na moeten denken, maar dit jaar ontvang ik meer dan 980 euro rente.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je teveel spaargeld zou hebben is dat dit jaar nog niet van belang. Je zal de inkomsten verwerven ten laatste op 31/12/23 en die moeten aangeven in de loop van 2024.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Als je te veel spaargeld zou hebben is dat dit jaar wel al van belang. Dan moet je al uitkijken naar andere spaarvormen. Eind 2023 is het te laat.
Dus stel ik ontvang 1000 euro rente op mijn termijnrekening waar dus al heffingen afgehouden zijn en 800 euro rente op mijn spaarrekening, dien ik dus niks op te geven bij mijn belastingaangifte?
Zou me geen zorgen maken met een inflatie van 11 %.Schaap85 schreef: ↑20 januari 2023, 09:40 Door de lage rentes heb ik hier jaren niet over na moeten denken, maar dit jaar ontvang ik meer dan 980 euro rente.
Spaargeld smelt zoals de sneeuw.
Mijn eigen spaargeld heeft vorig jaar 10,66 % bruto opgebracht.
Natuurlijk met iets anders risico.
Keuzes maken in het leven zeker.
Zou me geen zorgen maken met een inflatie van 11 %.
[/quote]
Hier geen risico's, dus ik ben al blij met mijn 1 tot 2 procent netto ;-) Maar weinig zin om op dat beetje dan ook nog eens extra heffingen te moeten gaan betalen.
[/quote]
Hier geen risico's, dus ik ben al blij met mijn 1 tot 2 procent netto ;-) Maar weinig zin om op dat beetje dan ook nog eens extra heffingen te moeten gaan betalen.
Inflatie kan wel eens richting deflatie gaan.burgundy schreef: ↑20 januari 2023, 10:54Zou me geen zorgen maken met een inflatie van 11 %.Schaap85 schreef: ↑20 januari 2023, 09:40 Door de lage rentes heb ik hier jaren niet over na moeten denken, maar dit jaar ontvang ik meer dan 980 euro rente.
10,66% zal met een pak meer risico zijn.
Aandelen = risico
Fondsen = risico
Etf = risico
Een lening aangaan voor eender wat is ook een risico.
Centen in startende ondernemingen investeren, minder belasting betalen is ook een risico.
Neen veel liever die krijgt belastingen terug en ik moet altijd bijbetalen. (vet he met huidige rente, sr en termijn rekeningen)
Spaargeld laten opeten door waardevermindering van geld is dan de oplossing.
Heel veel spaargeld bij een speler is geen risico volgens u? Och ja de lege doos van 100.000 €
De bedienden bij de bank en hun verhaaltjes.
Ooit was er eens een bank en zijn kantoorhouder van Bacob spaargeld bracht daar 3,75 % op.
Een andere speler gaf vlot 9 %.
Volgens die Bacob was Argenta een heel groot risico om spaargeld daar te plaatsen.
Hoe het Bacob Arco verhaal is afgelopen kennen we ondertussen.
Bacob is uit straatbeeld verdwenen, het Appeltje nog springlevend.
Spreiden van risico kan nooit kwaad.
De vraagsteller doet al zeer zeker niet aan spreiding van risico.
In deze tijden voel ik mij toch zeer comfortabel met veel liquide middelen. De koopjes voor aandelen en vastgoed komen hoor, wees gerust.burgundy schreef: ↑20 januari 2023, 11:43Aandelen = risico
Fondsen = risico
Etf = risico
Een lening aangaan voor eender wat is ook een risico.
Centen in startende ondernemingen investeren, minder belasting betalen is ook een risico.
Neen veel liever die krijgt belastingen terug en ik moet altijd bijbetalen. (vet he met huidige rente, sr en termijn rekeningen)
Spaargeld laten opeten door waardevermindering van geld is dan de oplossing.
Heel veel spaargeld bij een speler is geen risico volgens u? Och ja de lege doos van 100.000 €
De bedienden bij de bank en hun verhaaltjes.
Ooit was er eens een bank en zijn kantoorhouder van Bacob spaargeld bracht daar 3,75 % op.
Een andere speler gaf vlot 9 %.
Volgens die Bacob was Argenta een heel groot risico om spaargeld daar te plaatsen.
Hoe het Bacob Arco verhaal is afgelopen kennen we ondertussen.
Bacob is uit straatbeeld verdwenen, het Appeltje nog springlevend.
Spreiden van risico kan nooit kwaad.
De vraagsteller doet al zeer zeker niet aan spreiding van risico.
Zo is het. Je moet enkel de rente op je gereglementeerde spaarrekeningen aangeven die meer is dan 980 euro.
Aangezien het risico op spaargeld van een heel andere orde is dan alle andere beleggingsvormen is er zo goed als geen alternatief voor spaarrekeningen.
bv Fondsen kunnen meer winst genereren maar kunnen ook een groter verlies opleveren.
Daarom had ik het ook over andere spaarvormen en niet over beleggingen.
Of je doet iets met dat geld? Huis verbouwen, auto kopen, wat aan de kinderen geven, ... of gewoon beleggen.
Vanaf een bepaalde leeftijd: opleven en genieten