Roerende voorheffing
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Roerende voorheffing
Bij mij is er ook geen RV ingehouden, net zoals bij medirect.mouche schreef: ↑2 januari 2024, 09:02Toch weer heel verwarrend. Ik ben gaan kijken bij het jaar renteoverzicht van 2023 en daar wordt 1 jan 2023 meegeteld en 1 jan 2024 dan weer niet. Ik dacht dat we het er hier ondertussen over eens waren dat januari intresten enkel die zijn, die ook in het volgend kalenderjaar worden uitbetaald. Dat maakt wel een groot verschil bij de aftrek van die 980 euro vrijstelling!
Waarom volgen de banken die regels niet in hun overzicht, zeker als ze zelf RV inhouden is dit heel misleidend!
Bij mij is er nu geen RV ingehouden en moest jan 2024 hebben meegeteld , was dit wel het geval geweest.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja...mouche schreef: ↑2 januari 2024, 12:29 Bedankt om dit te delen maar mijn kritiek blijft dat het niet aan ons is om dit zelf te doen. Het enige wat ik vraag is dat de banken klaar en duidelijke overzichten bezorgt, zeker als ze op eigen houtje de RV gaan aftrekken zonder rekening te houden met het fiscaal jaar.
Als ik hier lees dat Santander dat gedaan heeft, begin dan maar eens met te herbereken.
Iemand wees mij er recentelijk op (waarvoor dank trouwens) dat een bepaalde politieker (edit: toch even opgezocht: "Vincent Van Peteghem") vanalles had gedaan/bekopstoofd.
medirect-is-een-totaal-misleidende-bank ... ml#p602321
De banken die "gereglementeerde spaarrekeningen" aanbieden verplichtingen om jaarlijks een fiscaal attest af te leveren was blijkbaar boven zijn/haar petje.
Stel je voor dat je een extra reglement zou invoeren op zo'n "gereglementeerde spaarrekening".
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2024, 13:42, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vraag me trouwens af wat onze collega-forumleden "vlaamse_journalist" (aka "Brecht") en "Stijn Wuyts" daar zoal van denken.
Bedankt om te delen!xvsteep schreef: ↑2 januari 2024, 10:25Voor zij die interesse zouden hebben, voeg ik hierbij mijn excel spreadsheet bij. Je moet enkel de witte cellen onder VERWORVEN INTRESTEN invullen. De rest wordt automatisch berekend. De laatste kolom (Santander Samen) is voor een gezamelijke rekening (waarbij je dus de helft van de intresten op jouw naam en de andere helft op deze van je partner moet meerekenen).xvsteep schreef: ↑2 januari 2024, 09:32
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Alles mooi bijhouden in excel spreadsheet.
Zelf heb ik een spreadsheet gemaakt waar ik per kwartaal bijhou hoeveel getrouwheidspremies ik gestort krijg (over de verschillende spaarrekeningen). Daarbovenop is dan nog een lijn voorzien voor de basisrente die gestort wordt op 1 januari (2024 in dit geval omdat dit de basisrente is die verworven werd over de bedragen in 2023). Er is ook een formule voorzien voor die rekeningen waarop de bank zelf al RV afgehouden heeft. En het uiteindelijke resultaat houdt ook rekening met het feit dat het mogelijk is dat er meerdere malen rekening werd gehouden met de vrijstelling (gezien je natuurlijk op verschillende rekeningen meerdere malen boven de 980 Euro intresten kan gaan, terwijl je maar één keer recht erop hebt).
Ik kan me inbeelden dat het niet voor iedereen even evident is, die berekening en aangifte van de RV.
Je moet het bos door de bomen nog maar zien. Dat bovendien op verschillende sites, waaronder die van banken, tegenstrijdige info te vinden is zoals bij Keytrade die beweert dat de vrijgestelde schijf 990 euro bedraagt terwijl je elders 980 euro leest, maakt het er niet makkelijker op.
Ik heb deze vraag gesteld aan argenta en kreeg dit als antwoord:luccc schreef: ↑30 december 2023, 10:58 Bij Argenta staan de intresten vermeld als :Taks Portkosten intrest.
Hoe bekomt men dan verschillende delen of mag gewoon met dit bedrag gerekend worden?
Ook de befaamde 0,15 euro op de zichtrekening staat met dezelfde vermelding.
Mag men deze 0,15 euro dan aftrekken van het totaal? (dit bedrag staat vermeld als -0,15 euro).
Ik heb het nog even nagevraagd bij beheer sparen. In eerste instantie is de feedback dat de FOD FIN de som kent van alle intresten, en dat dit automatisch zal verrekend worden in de personenbelasting. In tweede instantie is de intrest uitbetaald op de spaarrekening weldegelijk volledig intrest, wij hebben geen kosten en we rekenen ook geen taksen door indien minder dan vrijgestelde intrest wordt uitbetaald. Desgewenst kan u dit bedrag dus gebruiken in uw som.
Uw bonusvraag: Argenta gaat enkel per individuele rekening die meer dan het vrijgestelde bedrag aan intrest haalt, zelf al de nodige inhoudingen voor de fiscus doen en doorstorten. Dus niet over de som van meerdere rekeningen en/of gezinsleden heen.
Gaan sommigen niet graag lezen dat men zelf verantwoordelijk is voor de correcte aangifte in de personen belasting.
xvsteep schreef: ↑2 januari 2024, 10:25Bedankt voor de rekentool, dit werkt prima.xvsteep schreef: ↑2 januari 2024, 09:32
Voor zij die interesse zouden hebben, voeg ik hierbij mijn excel spreadsheet bij. Je moet enkel de witte cellen onder VERWORVEN INTRESTEN invullen. De rest wordt automatisch berekend. De laatste kolom (Santander Samen) is voor een gezamelijke rekening (waarbij je dus de helft van de intresten op jouw naam en de andere helft op deze van je partner moet meerekenen).
Het eindresultaat is soms negatief (wanneer weinig of geen interesten aangegeven worden).
Ik heb geprobeerd om dit aan te passen dat dit dan 0 zou worden, maar is mij niet gelukt; ik ken weinig van excell.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt voor de aanpassing.
Ik viel daar straks bijna van mijn stoel. Iemand die ik ken hebben ze aangeraden om zijn spaargeld over 2 spaarboekjes te verdelen om zo onder de belastbare grens per boekje te blijven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarvoor moet je toch niet "bijna van uw stoel vallen", overigens ook niet helemaal ... dat is gewoon een algemeen gekende belastingontduiking.
Of op z'n CarpeNoctem's:
Maar het kan toch niet, dat in 2024 een bank nog zo een (foute) informatie geeft aan haar klanten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom zou dat niet kunnen in 2024 ?
en
Waarom zou een bank geen (foute) informatie kunnen geven aan haar klanten ?
en
Waarom denk je dat het over foute informatie gaat ?
Omdat ze er bijzeggen dat niemand dat aangeeft aan de fiscus en dat er geen controle op is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: