Roularta
TIP
Re: Roularta
Ik vind de link niet direct online, maar is afkomstig uit investor mail.Storesquare, het Belgisch e-commerceplatform voor en door de lokale handelaar, groeit hard en verwelkomt ING België als nieuwe aandeelhouder, naast de bestaande aandeelhouders Unizo, KBC & Roularta Media Group.
Met de intrede van ING België in het kapitaal van Storesquare (65% Roularta) wordt het Belgische e-commerceplatform gewaardeerd op 15.6 miljoen euro. Daardoor zal de groei nog versneld worden. Bovendien wordt het Belgische e-commerceplatform in de komende maanden gelanceerd in Nederland, de thuismarkt van ING.
hoe zit dat hier met die faire waardes ?
Die van de analisten blijven op een laag pitje & de koers gaat ze bijna inhalen...
Ik zal ff een poging doen.
SOTP
* cashpositie 2019 => +- € 200M (zie rapport Merodis)
* Ebitda printing =>
+ 6 M 2017(e) als basis (extrapolatie uit H1)
+ 4 M (kosten storesquare t.e.m. 2020 ? = niet recurrent ) (Storesquare had een waarde van 15,6M bij Kapitaalverhoging)
+ 3,5 M (herfinanciering lening 2018 = conservatief, er kan in principe 5,5M wegvallen gezien cashpositie)
+ 9,5 M (afloop leasecontract 2019)
---------------------------------------
€ 23M Ebitda x (voorzichtige?) multiple van 6 => +- € 138M
* 50% aandeel in Mediafin (de tijd) werd vrij strak gewaardeerd aan bijna 80M
We zijn iets conservatiever en nemen +- 12x ebitda => € 72M
komt neer op een Marktcap van € 410M of een koersdoel van € 31,2.
verschil zit em in de 'printingdivisie' die analisten waarderen aan € 30M ? Sector zit in het slop, maar die waardering is imo volstrekt belachelijk. Als we ervan uitgaan dat storesquare een cashdrain blijft & mediafin gewaardeerd wordt aan 10x Ebitda, komt de waardering op € 28,5 per aandeel.
Conclusie; faire waarde ergens tussen 28 & 31 euro?
Die van de analisten blijven op een laag pitje & de koers gaat ze bijna inhalen...
Ik zal ff een poging doen.
SOTP
* cashpositie 2019 => +- € 200M (zie rapport Merodis)
* Ebitda printing =>
+ 6 M 2017(e) als basis (extrapolatie uit H1)
+ 4 M (kosten storesquare t.e.m. 2020 ? = niet recurrent ) (Storesquare had een waarde van 15,6M bij Kapitaalverhoging)
+ 3,5 M (herfinanciering lening 2018 = conservatief, er kan in principe 5,5M wegvallen gezien cashpositie)
+ 9,5 M (afloop leasecontract 2019)
---------------------------------------
€ 23M Ebitda x (voorzichtige?) multiple van 6 => +- € 138M
* 50% aandeel in Mediafin (de tijd) werd vrij strak gewaardeerd aan bijna 80M
We zijn iets conservatiever en nemen +- 12x ebitda => € 72M
==>Volgens onze informatie werd 100 procent van Medialaan bij de deal gewaardeerd op iets minder dan 600 miljoen euro en Mediafin op iets minder dan 160 miljoen. Dat komt overeen met meer dan 13 keer de brutobedrijfswinst (ebitda) van de uitgever van De Tijd en L'Echo.
komt neer op een Marktcap van € 410M of een koersdoel van € 31,2.
verschil zit em in de 'printingdivisie' die analisten waarderen aan € 30M ? Sector zit in het slop, maar die waardering is imo volstrekt belachelijk. Als we ervan uitgaan dat storesquare een cashdrain blijft & mediafin gewaardeerd wordt aan 10x Ebitda, komt de waardering op € 28,5 per aandeel.
Conclusie; faire waarde ergens tussen 28 & 31 euro?
Twee remarks;
1) de 6M EBITDA zal wel abnormaal laag zijn. ik zou zeggen dat 10-15M EUR/yr genormaliseerd acceptabel is.
2) de interestbesparingen horen uiteraard niet thuis in een EBITDA-berekening? De B staat voor 'BEFORE'
3) Ge vergeet de extra EBITDA die Mediafin zal vertegenwoordigen erbij te tellen. (allez, ge telt ze er achteraf bij, dus ge moogt deze opmerking negeren)
Dus logischer:
10M + 4M (storesquare, al vrees ik dat dat niet zo snel EBITDAneutraal zal zijn als ze hoopten) + 6M Mediafin + 9.5M leasecontract = 29.5M EUR/yr. 25M EUR/yr als ge storesquare op 4M/yr als kosten behoudt.
Juist doordàt uw balans zo veilig is, zou ik durven stellen dat ge iets hoger moogt gaan in ene EV/EBITDA ratio. 7-8 zou zeker niet te optimistisch zijn (en daar kom je wellicht ook zelf ongeveer op uit aangezien je Mediafin aan een hogere EV/EBITDA meewaardeert).
Dus ik zou zeggen dat we dan zo uitkomen op een faire waarde van 200M EUR + 150-200M EUR= 350-400M EUR (425M EUR als storesquare inderdaad EBITDA-neutraal wordt). Inderdaad iets rond de 29-33 EUR om het wat breed te houden, dus ik ga akkoord met uw 31,2. Maar als morgen iemand mij 30 biedt, krijgen ze ze ook hoor.
1) de 6M EBITDA zal wel abnormaal laag zijn. ik zou zeggen dat 10-15M EUR/yr genormaliseerd acceptabel is.
2) de interestbesparingen horen uiteraard niet thuis in een EBITDA-berekening? De B staat voor 'BEFORE'

3) Ge vergeet de extra EBITDA die Mediafin zal vertegenwoordigen erbij te tellen. (allez, ge telt ze er achteraf bij, dus ge moogt deze opmerking negeren)
Dus logischer:
10M + 4M (storesquare, al vrees ik dat dat niet zo snel EBITDAneutraal zal zijn als ze hoopten) + 6M Mediafin + 9.5M leasecontract = 29.5M EUR/yr. 25M EUR/yr als ge storesquare op 4M/yr als kosten behoudt.
Juist doordàt uw balans zo veilig is, zou ik durven stellen dat ge iets hoger moogt gaan in ene EV/EBITDA ratio. 7-8 zou zeker niet te optimistisch zijn (en daar kom je wellicht ook zelf ongeveer op uit aangezien je Mediafin aan een hogere EV/EBITDA meewaardeert).
Dus ik zou zeggen dat we dan zo uitkomen op een faire waarde van 200M EUR + 150-200M EUR= 350-400M EUR (425M EUR als storesquare inderdaad EBITDA-neutraal wordt). Inderdaad iets rond de 29-33 EUR om het wat breed te houden, dus ik ga akkoord met uw 31,2. Maar als morgen iemand mij 30 biedt, krijgen ze ze ook hoor.
btw imv de hogere multiple van mediafin (de reden waarom ik ze apart nam in mn berekening) is dat die activiteiten toch van een andere 'klasse' zijn => zeer sterk in online, groeiende + ebitda-marge van 21,5% + netto kas van € 17M.
Die mogen dus zeker aan 10x Ebitda gerekend worden imo + nettokas/2 -> 68,5M.
soit, dat zal het grote verschil wel niet maken, maar zo redeneerde ik dus...
De deal omtrent mediafin is wel nog steeds niet goedgekeurd. Kwestie van tijd zeker...
Die mogen dus zeker aan 10x Ebitda gerekend worden imo + nettokas/2 -> 68,5M.
soit, dat zal het grote verschil wel niet maken, maar zo redeneerde ik dus...
De deal omtrent mediafin is wel nog steeds niet goedgekeurd. Kwestie van tijd zeker...
Jaja ik begrijp waarom ge aan mediafin ene hogere waardering toekent.
Wat de cash in mediafin betreft, zeker dat dit niet meegeconsolideerd werd in de 200M? Nu, veel verschil maakt dat niet uit.
En idd, ik denk dat mediafin deze maand goedgekeurd wordt. De mededingingsautoriteit zal deze week wel al terug zijn uit congé
Wat de cash in mediafin betreft, zeker dat dit niet meegeconsolideerd werd in de 200M? Nu, veel verschil maakt dat niet uit.
En idd, ik denk dat mediafin deze maand goedgekeurd wordt. De mededingingsautoriteit zal deze week wel al terug zijn uit congé

Delisting minder waarschijnlijk?
Via De Tijd.We weten ondertussen meer over de ondernemingsraad bij Sanoma in Mechelen. Roularta plukt er voor 33 miljoen euro de vrouwenbladen (Libelle, Flair, Gaël, ...) weg
Tegelijk ook een winstalarm.
Koers drukken als voorbereiding op een delisting of zie ik spoken?
Koers drukken als voorbereiding op een delisting of zie ik spoken?
Ik dénk het. Vooral dat "geen dividend" ondanks dat er 200M op de rekening komt te staan vind ik interessant. Als ik een aandeel oninteressant zou willen maken, zou ik het exact zo doen
Als ze erin slagen om het aandeel naar beneden te trekken zal iedereen die er recent is ingestapt geschoren worden.
Om 11.00 zie ik een serieus percentage afgaan.
Om 11.00 zie ik een serieus percentage afgaan.
Lijkt me aan te tonen dat beleggers slimmer zijn dan ik zou verwachten, en dat de winstwaarschuwing in feite er geen was 

nog slimmer? Wat een lovende woorden :p
Er zijn veel kortzichtigen die zouden panikeren bij het schrappen van een dividend. Voor mij is het altijd een 2019 story geweest, en dat blijft intact. Het verbaast me (positief) dat men ook letterlijk de verbeteringen in 2019 vermeldt. Dat is dan weer contra een delisting