RPS group
TIP
Re: RPS group
Dividend jaarlijks +15% en fors ondergewaardeerd op basis van vrije kasstroom. Tijdelijke koersdruk door negatief sentiment rond olie. Vind het net een zeer aantrekkelijk aandeel.
Ik had zelfs helemaal niet eens gekeken naar de koers. Dat vind ik het minst nuttige van info, want die zegt niets over de toekomst of de sterkte van het bedrijf.
Ondergewaardeerd op basis van vrije kasstroom? Die is inderdaad vooral verleden jaar fel omhoog, gemiddeld iets van 20 pence per aandeel. Je kan dan inderdaad aannemen dat de K/VKS ooit naar 18 gaat zoals in 2014 en ja, dan kom je 353p uit ipv 210p nu, dus je hebt wel gelijk.
Het is gewoon de fragiliteit waarmee die kasstroom tot stand komt. Een trailing nettowinstmarge van 3,5%, ROIC van nog geen 10%, niet al te liquide (CR van 1,27). Gelukkig valt de schuld nog mee. Er zijn gewoon te veel operationele kosten voor een consultancy bedrijf. Een raider zou daar zijn fun in hebben. Maar intussen is die business niet in topvorm dus tegen dat de koers weer zal stijgen moet het bedrijf het goed blijven doen, dan heb ik toch liever een bedrijf dat op andere punten goed scoort dan enkel een goede VKS. Die is natuurlijk ook belangrijk.
Ondergewaardeerd op basis van vrije kasstroom? Die is inderdaad vooral verleden jaar fel omhoog, gemiddeld iets van 20 pence per aandeel. Je kan dan inderdaad aannemen dat de K/VKS ooit naar 18 gaat zoals in 2014 en ja, dan kom je 353p uit ipv 210p nu, dus je hebt wel gelijk.
Het is gewoon de fragiliteit waarmee die kasstroom tot stand komt. Een trailing nettowinstmarge van 3,5%, ROIC van nog geen 10%, niet al te liquide (CR van 1,27). Gelukkig valt de schuld nog mee. Er zijn gewoon te veel operationele kosten voor een consultancy bedrijf. Een raider zou daar zijn fun in hebben. Maar intussen is die business niet in topvorm dus tegen dat de koers weer zal stijgen moet het bedrijf het goed blijven doen, dan heb ik toch liever een bedrijf dat op andere punten goed scoort dan enkel een goede VKS. Die is natuurlijk ook belangrijk.
Verschil tussen koers en je faire waarde bepaalt toch net hoe interessant het is? Tenzij je even goed fair gewaardeerde aandelen zonder veiligheidsmarge wil kopen.
Gemiddeld £42 miljoen vrije kasstroom over de laatste 5 jaren, vorig jaar idd heel sterk ondanks de uitdagende situatie in hun oliegerelateerde diensten. Dat zegt toch iets over de robuustheid van hun business. Vrije-kasstroommarge over de laatste 8 boekjaren gemiddeld 8,6% en nooit onder de 6% gezakt. Ok, niet de winst- of vks-marges van Baron de Ley, maar zal ook aan de aard van de business liggen?
Je mag altijd voorstellen doen in de thread Koopwaardige aandelen
Gemiddeld £42 miljoen vrije kasstroom over de laatste 5 jaren, vorig jaar idd heel sterk ondanks de uitdagende situatie in hun oliegerelateerde diensten. Dat zegt toch iets over de robuustheid van hun business. Vrije-kasstroommarge over de laatste 8 boekjaren gemiddeld 8,6% en nooit onder de 6% gezakt. Ok, niet de winst- of vks-marges van Baron de Ley, maar zal ook aan de aard van de business liggen?
Inversor,
Ik volg 27 beursgenoteerde ingenieursbureaus uit Europa en Noord-Amerika. RPS Group zit echt wel bij de allerbeste van de klas wat betreft hoogte en stabiliteit van de vks-marges. Verhouding nettoschuld/vks-en is echt laag, dus bedrijf heeft niet de minste moeite om zijn schulden terug te betalen, zelfs als de vks-en fors zouden dalen.
Ik volg 27 beursgenoteerde ingenieursbureaus uit Europa en Noord-Amerika. RPS Group zit echt wel bij de allerbeste van de klas wat betreft hoogte en stabiliteit van de vks-marges. Verhouding nettoschuld/vks-en is echt laag, dus bedrijf heeft niet de minste moeite om zijn schulden terug te betalen, zelfs als de vks-en fors zouden dalen.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Je kan een ondergewaardeerd aandeel hebben en je kan een ondergewaardeerd aandeel hebben dat efficiënt werkt. De VKS marge en netto winstmarge tonen aan dat RPS niet dat laatste is. Die VKS generatie toont aan dat het wel een goed bedrijf is, maar ik vind het, zeker gezien de oliegerelateerde inkomsten, riskant om dan te beleggen in een bedrijf dat niet zoveel marge heeft.jens_dev schreef:Verschil tussen koers en je faire waarde bepaalt toch net hoe interessant het is? Tenzij je even goed fair gewaardeerde aandelen zonder veiligheidsmarge wil kopen.
Ik kijk altijd graag naar efficiency-ratio's. Want zegt nu zelf: wat heb je zelf het liefste:
Bedrijf A met een K/VKS van 5 en een ROIC van 50%
Bedrijf B met een K/VKS van 5 een een ROIC van 5%
Je kan kritiek hebben op Joel Greenblatt en zijn "Little Book That Beats The Market", maar feitelijk is dat ergens een gezonde visie: goede bedrijven die goedkoop staan. Ik gebruik wel niet de EBIT-yield, maar de K/VKS.
Dat zeg ik toch niet?gpv1 schreef:Inversor,
Ik heb gewoon problemen met de lage efficiëntie...
ROIC is gebaseerd op gemanipuleerde cijfers en vind ik dus volstrekt onbetrouwbaar en nutteloos. RPS genereerde bv. een boekhoudkundige nettowinst van amper £6,8 miljoen vorig jaar terwijl de vrije kasstroom maar liefst £67,6 miljoen bedroeg. De ROIC geeft dan ook een totaal verstoord beeld van 'efficiëntie'.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
OK dan, de VKS marge dan. Die is gemiddeld over de laatste 10 jaar ongeveer 8%. Ik vind het altijd geruststellend als er hoge marges zijn.gpv1 schreef:ROIC is gebaseerd op gemanipuleerde cijfers en vind ik dus volstrekt onbetrouwbaar en nutteloos. RPS genereerde bv. een boekhoudkundige nettowinst van amper £6,8 miljoen vorig jaar terwijl de vrije kasstroom maar liefst £67,6 miljoen bedroeg. De ROIC geeft dan ook een totaal verstoord beeld van 'efficiëntie'.
2 maanden geleden ben ik uitgestapt @233. Vandaag terug ingestapt @199.
Heb toen ook beslist om mijn ponden even terug naar euro om te zetten. Bleek een goede beslissing, heb nu 6% lager kunnen omruilen.
Heb toen ook beslist om mijn ponden even terug naar euro om te zetten. Bleek een goede beslissing, heb nu 6% lager kunnen omruilen.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Er is ook een insider buy: http://www.thevistavoice.org/2016/04/05 ... s/1027884/
Alan Hearne koopt maar liefst 60 aandelen, omgerekend voor iets van een €100.
Moeten ze daar een artikel aan wijden zeg...
Moest je daar nu een post aan wijden zeg ?
Denk dat ze daar wettelijk toe verplicht zijn. Ik zie dat inderdaad regelmatig passeren voor RPS.
Denk dat ze daar wettelijk toe verplicht zijn. Ik zie dat inderdaad regelmatig passeren voor RPS.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Gohja, 'artikel' is een groot woord, een computergegenereerde post om zo clicks te verzamelen op de website voor reclame-inkomsten, meer is het nietInversor schreef:Er is ook een insider buy: http://www.thevistavoice.org/2016/04/05 ... s/1027884/
Opvallende klap voor RPS group vandaag, gezien het feest op de beurs.
Heb ik nieuws gemist ?
Heb ik nieuws gemist ?
Ik begrijp het ook niet - geen nieuws en pas donderdag ex-div. Normaal zou je een stijging verwachten naar aanloop van ex-div. Maar niet dus. Alhoewel aandeel reeds sterk gestegen was de voorbije twee maanden. Het kan dus niet iedere dag feest zijn.
Ik denk zuiver technisch van aard. Aandeel is terug geketst van zijn recente eerdere top op 214.7 pence wat dienst deed als weerstand.derocker schreef:Opvallende klap voor RPS group vandaag, gezien het feest op de beurs.
Heb ik nieuws gemist ?