RPS group
TIP
RPS group
RPS group is een internationaal consultancy bureau die advies geeft voor het produceren en exploiteren van gas en olie. Het is al een paar keer aan bod gekomen hier op het forum en kreeg veel positieve reacties vanwege zijn dividend en mooie toekomstperspectief.
De laatste maanden gaat het aandeel de dieperik in en ik vroeg me af hoe je hier als belegger op kan anticiperen en reageren. Heeft dit te maken met de lage oliekoersen of is er meer aan de hand? Het bedrijf heeft recent ook enkele overnames gedaan. Ik heb al verschillende artikels gelezen maar heb geen duidelijke signalen gevonden.
http://www.londonstockexchange.com/exch ... 4GBGBXSTMM" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben wel eens benieuwd hoe de andere aandeelhouders op dit forum dit analyseren en aanpakken.
De laatste maanden gaat het aandeel de dieperik in en ik vroeg me af hoe je hier als belegger op kan anticiperen en reageren. Heeft dit te maken met de lage oliekoersen of is er meer aan de hand? Het bedrijf heeft recent ook enkele overnames gedaan. Ik heb al verschillende artikels gelezen maar heb geen duidelijke signalen gevonden.
http://www.londonstockexchange.com/exch ... 4GBGBXSTMM" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben wel eens benieuwd hoe de andere aandeelhouders op dit forum dit analyseren en aanpakken.
Re: RPS group
Bedankt voor uw visie KKY616, ondanks de nodige sneren hebt u toch even de moeite genomen om een antwoord te formuleren. Als beginnend belegger ben ik hier vooral om te leren en dat doe ik ook graag door de meningen van andere leden te lezen. Dit aandeel werd enkele weken geleden aangehaald door enkele gerespecteerde forumleden waardoor mijn interesse geprikkeld was. Ik volg nu zelf enkele van deze aandelen op in een virtuele portefeuille om te achterhalen wat de invloeden zijn van een positieve of negatieve koerswending.
Qua research heb ik op de website van RPS Group alle aankondigingen en jaarverslagen gelezen. Wat betreft het mooie toekomstperspectief had ik het over de recente overnames van verschillende bedrijven welke op langere termijn ook zouden moeten renderen. Uit alles wat ik gelezen heb kan ik niet afleiden waarom dit aandeel op 1 jaar tijd gehalveerd is waardoor ik mij nu richt op het forum. Ik verwacht hier niet dat iemand mijn huiswerk doet maar een duwtje in de juiste richting zou fijn zijn.
Qua research heb ik op de website van RPS Group alle aankondigingen en jaarverslagen gelezen. Wat betreft het mooie toekomstperspectief had ik het over de recente overnames van verschillende bedrijven welke op langere termijn ook zouden moeten renderen. Uit alles wat ik gelezen heb kan ik niet afleiden waarom dit aandeel op 1 jaar tijd gehalveerd is waardoor ik mij nu richt op het forum. Ik verwacht hier niet dat iemand mijn huiswerk doet maar een duwtje in de juiste richting zou fijn zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Uit mijn waarderingsmodel blijkt dat RPS Group met een faire waarde van 405p en een koers van 182p zwaar ondergewaardeerd is (dus opwaarts koerspotentieel van 123%). Faire waarde gebaseerd op 21x de gemiddelde vrije kasstroom uit de periode 2009-2013. [EDIT: de faire waarde daalt naar ong. 368p indien de vks in 2014 gelijk is aan deze van 2013] Wat positief opvalt is de sterke omzetgroei (op langere termijn), de hoge vrije kasstroom-marges, de lage investeringsuitgaven en de zeer lage schulden. Omzet daalde in eerste jaarhelft van 2014 met 0,5%, vrije kasstroom daalde met 3,7%. Omzet werd in 2013 voor 42,3% gerealiseerd in het UK, voor 23,1% in Australië en voor 15,2% in de USA. Mogelijke verklaringen voor de forse koersval in 2014 zijn de lagere investeringsuitgaven in de sector van olie- en gasontginning (omwille van lage olieprijs), en een sterker wordende £. In ieder geval vind ik het aandeel zeer koopwaardig. Bruto-dividendrendement van 4,64%.
Uit het persbericht van 30 oktober: "Throughout 2014 we have been impacted by factors outside our control, particularly the strength of sterling, significantly reduced investment in the resources markets and unrest in the Middle East. Nonetheless, we are likely to deliver good growth on a constant currency basis, once again illustrating the robustness of our strategy and the quality of our staff and management. The acquisition of a number of high quality businesses this year positions us well to achieve in 2015 the potential our strategy is capable of delivering."
Uit het persbericht van 30 oktober: "Throughout 2014 we have been impacted by factors outside our control, particularly the strength of sterling, significantly reduced investment in the resources markets and unrest in the Middle East. Nonetheless, we are likely to deliver good growth on a constant currency basis, once again illustrating the robustness of our strategy and the quality of our staff and management. The acquisition of a number of high quality businesses this year positions us well to achieve in 2015 the potential our strategy is capable of delivering."
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Ik bracht RPS Group onder de aandacht van dit forum, ergens in augustus 2014. Na een korte opflakkering ging het aandeel de dieperik in. Op dat ogenblik, niettegenstaande wat KKY ook beweert, was er geen enkele aanduiding dat dit aandeel een tuimelperte ging maken. Maar ja, niet iedereen is even helderziende. Ik denk niet dat iemand in die periode de prijsevolutie van de aardolie kon voorzien. En ja, RPS is voor een groot deel afhankelijk van deze sector, waaraan het diensten verleent.
Het dividend verhaal, zo bekritiseerd door KKY, is in deze context reëel en ligt mede aan de basis van de waarde van het aandeel. Er zijn weinig bedrijven die er in slagen het dividend elk jaar, gedurende 20 jaar, op te krikken met 15%. Diegenen die er 20 jaar geleden instapten hebben zeker hun broek niet gescheurd.
Het management heeft een bewezen track record en slaagt er in ook in slechte jaren deze dividenden politiek op peil te houden. Het zou me niet verbazen moesten ze er ook nu in slagen dit waar te maken. Daarenboven zoals gpv1 terecht aangeeft noteert het aandeel nu (net zoals toen ook) sterk onder zijn faire waarde.
Ik ben dan ook niet verbaasd door de vooruitzichten van de analisten van de FT:
Bij deze vooruitzichten kriebelt het om bij te kopen maar voorlopig hou ik het op bijhouden. De voorlopige resultaten 2014 worden normaal gezien verwacht in de laatste week van maart of de eerste week van april (3 april?). Tot dan hou ik mij rustig en dan zien we wel.
Het dividend verhaal, zo bekritiseerd door KKY, is in deze context reëel en ligt mede aan de basis van de waarde van het aandeel. Er zijn weinig bedrijven die er in slagen het dividend elk jaar, gedurende 20 jaar, op te krikken met 15%. Diegenen die er 20 jaar geleden instapten hebben zeker hun broek niet gescheurd.
Het management heeft een bewezen track record en slaagt er in ook in slechte jaren deze dividenden politiek op peil te houden. Het zou me niet verbazen moesten ze er ook nu in slagen dit waar te maken. Daarenboven zoals gpv1 terecht aangeeft noteert het aandeel nu (net zoals toen ook) sterk onder zijn faire waarde.
Ik ben dan ook niet verbaasd door de vooruitzichten van de analisten van de FT:
Bij deze vooruitzichten kriebelt het om bij te kopen maar voorlopig hou ik het op bijhouden. De voorlopige resultaten 2014 worden normaal gezien verwacht in de laatste week van maart of de eerste week van april (3 april?). Tot dan hou ik mij rustig en dan zien we wel.
+1JanDC schreef:Bedankt voor uw visie KKY616, ondanks de nodige sneren hebt u toch even de moeite genomen om een antwoord te formuleren.
Antwoorden op een vraag is tof, maar probeer het wat vriendelijker te houden, dat is aangenamer voor iedereen. De arrogantie druipt van je post.
+1Belca2 schreef: Op dat ogenblik, niettegenstaande wat KKY ook beweert, was er geen enkele aanduiding dat dit aandeel een tuimelperte ging maken.
Het aantal analisten dat deze olieprijzen een jaar geleden voorspelde kan je tellen op 5 vingers minder dan een hand.
Licht aan het einde van de tunnel? In ieder geval vandaag +6%
Vandaag gepubliceerd: (Preliminary) Group Results for 2014
Vandaag gepubliceerd: (Preliminary) Group Results for 2014
Final results worden gepubliceerd op 26 februari.Unaudited management accounts for the full year indicate that the Group's performance will be at the top end of market expectations. Despite the steep fall in the oil price since June 2014, our Energy business, which represents about 40% of Group fee income, grew its profits significantly in the second half compared with the first half of the year. This was without the benefit of acquisitions and reflects the resilience and long term nature of this business resulting from its broad range of clients and services, as well as its geographical diversity.
Naar aanleiding van de voorlopige mededeling (evenwel zonder echte cijfers te noemen) verwacht ik dat de dividenden politiek ongewijzigd zal blijven. Ik verwacht dan ook een finaal dividend van 4.42p, wat het totaal dividend voor 2014 op 8.47p zou brengen. Dit is een dividenden rendement (tov de huidige prijs van ~195p) van 4.34%. Mooi meegenomen.
Anderzijds blijft het moeilijk in te schatten in welke mate de koersopstoot van gisteren te wijten is aan deze resultaten dan wel aan de hogere olieprijzen. Die laatste zijn vooral veroorzaakt door tijdelijke fenomenen zoals een staking in de Amerikaanse raffinaderijen, sluiting van minder rendabele boorplatformen en een daaropvolgende terugtrekking van shortposities.
Gezien RPS ongeveer 40% van zijn business uit 'Energy' haalt, kunnen we grofweg stellen dat 2/5 van de klim aan olie gerelateerd zijn en 3/5 aan de goede resultaten. Als de olieprijs nu rond dat niveau blijft hangen zijn we op weg om een goed jaar te hebben en een flink gedeelte van de verliezen te recupereren.
Anderzijds blijft het moeilijk in te schatten in welke mate de koersopstoot van gisteren te wijten is aan deze resultaten dan wel aan de hogere olieprijzen. Die laatste zijn vooral veroorzaakt door tijdelijke fenomenen zoals een staking in de Amerikaanse raffinaderijen, sluiting van minder rendabele boorplatformen en een daaropvolgende terugtrekking van shortposities.
Gezien RPS ongeveer 40% van zijn business uit 'Energy' haalt, kunnen we grofweg stellen dat 2/5 van de klim aan olie gerelateerd zijn en 3/5 aan de goede resultaten. Als de olieprijs nu rond dat niveau blijft hangen zijn we op weg om een goed jaar te hebben en een flink gedeelte van de verliezen te recupereren.
Mijn aandelen van het Amerikaanse modehuis Guess? uit mijn 'rest-portefeuille' met verlies verkocht en ingeruild voor aandelen van RPS Group, aan koers 204p. De vrije kasstroom van Guess? duikt de dieperik in, dus mogelijks is dit nu eens een van de weinige aankopen geweest die achteraf een vergissing bleken te zijn. Het aantal fors ondergewaardeerde aandelen is schaars geworden, dus ik ben blij dat RPS Group onder de aandacht gekomen is, niettegenstaande de sector m.i. risicovol is en de £ sterk gestegen is. De grafiek oogt heel mooi, lijkt nu een ideaal instapmoment te zijn. Ik waag het erop.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
En het effect was onmiddellijk zichtbaar: +8% vandaaggpv1 schreef:...De grafiek oogt heel mooi, lijkt nu een ideaal instapmoment te zijn. Ik waag het erop.
+5% vandaag.
Net op tijd ingestapt en bijgekocht (gemiddeld aan 204,2p).
Net op tijd ingestapt en bijgekocht (gemiddeld aan 204,2p).
Belca,Belca2 schreef:Final results worden gepubliceerd op 26 februari.
Heb jij een link naar de financial calendar?
Naast die 26/2 vind ik niets op hun website. Nog nooit meegemaakt.
Er staat geen financiële kalender op hun site.
Nee. Het is een typisch ingenieursbedrijf waar dat soort van 'details' niet prioritair zijn. Maar ze verzorgen wel goed hun aandeelhouders....jens_dev schreef:...Heb jij een link naar de financial calendar? ... Nog nooit meegemaakt.
Vorige jaren was de General annual Meeting in de eerste week van mei. In 2014 op 2 mei. Dan wordt ook het jaarrapport gepubliceerd. Meer weet (gis) ik ook niet.
Nog nooit meegemaakt (bis). Ook niet alsof ze een beurskap van 10 miljoen € hebben. Zal wat schattingen invoeren dan op basis van voorgaande jaren Vandaag trouwens een eerste aankoop gedaan.
Edit: Op basis van 2014 kom ik tot:
150226 2014 year results
150430 2015 Q1 results
150501 Algemene Vergadering
150730 2015 H1 results
151029 2015 Q3 results
Edit: Op basis van 2014 kom ik tot:
150226 2014 year results
150430 2015 Q1 results
150501 Algemene Vergadering
150730 2015 H1 results
151029 2015 Q3 results
En hup, voorlopig weer +5% vandaag. Als het elke dag zo gaat dan gaan we rap aan 368p zitten.