S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Voor 15 sep heb ik inderdaad veel gelezen/geanalyseerd en daarbij heb ik ook immens veel gelezen op dit forum en ook veel van geleerd.B7H4long schreef: ↑31 oktober 2023, 14:15
Een 6 tal weken geleden deed je een reeks aankopen gebaseerd op een strategie die je opbouwde na een min-of-meer grondige reflectie.
Vanaf begin 2022 heb ik een reeks buy the dip/correction/bear/crash voorbeeld portefeuilles opgevolgd. Je kan daar zien welk voordeel ze opleverden tov een DCA of een lumpsum portefeuille.
noot: als je niet een "buy the dip" strategie wil bezigen dan is nu het moment, het kan bijna niet meer "dip" zijn; nog even en we zijn al in een correctie.
Dan heb ik besloten om te starten met IWDA en CSPX. Dus qua keuze idd na reflectie en analyse.
Maar qua koopmoment bijna NUL reflectie/analyse. Resultaat ik heb die twee ETFs gekocht op 15 Sep aan de topkostprijs van YTD...pffff
Ja, ik heb die portefeuilles gezien, maar kan U misschien eens heel kort vermelden wat U bedoelt met "voordeel van dip tov..." (ik veronderstel dat voordeel waarschijnlijk ironisch bedoeld is).
Ja, ik wou deze morgen kopen maar ik was "bang" (lees te bedachtzaam). Ik wil eerst eens meemaken wat de Fed en Apple deze week teweegbrengen aan de S&P 500.
Standen van de portefeuilles op 2 jan 2023, na een jaar waar de beurzen niet goed presteerden.
google: Bob the worst markettimer
google: Bob the worst markettimer
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bang en beleggen gaat wel moeilijk samen.
Wat ga je doen wanneer we volgende maand 20% lager staan, toch nog maar wat afwachten of zelfs verkopen en dan toch maar zoals velen terug beginnen kopen wanneer we terug 30% hoger staan.
Fear & Greed Index gebruik ik vaker als parameter. Niets leuker dan kopen bij extreme fear maar je moet er wel de moed voor hebben natuurlijk.
https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Als je bang bent dat het “de” top was, spreid dan het bedrag dat je wil aankopen gewoon over een jaar. Ik heb dat ook gedaan met bitcoin. Ik was bang dat we ongeveer op de top zaten maar wou er toch 1% van mijn portefeuille in steken.
Oplossing? Gespreid ingestapt over periode van een jaar.
Resultaat? Eerste bitcoins gekocht aan 67.816 dollar om precies te zijn (echt waar). Close bij de top he Uiteindelijk is mijn average buying price 24.000 dollar geworden en sta ik nu op 39% winst terwijl de bitcoin nog altijd 50% onder zijn top staat.
Ok, totaal andere soort “investering” maar het principe is hetzelfde. Het kan u wat geld kosten wanneer we gewoon weer omhoog gaan, maar het geeft een veiliger gevoel. En zoals je ziet, soms brengt het geld op ipv dat het geld kost.
Dat ben ik ook van plan, maar ga wel proberen aan "periodieke" dip buying te doen ipv aan top buying, zoals ik gedaan heb op 15 sep met oa CSPX.
Het systeem van x aantal aankopen op vaste dagen van het jaar, doe ik niet.
En nu wil ik idd eens afwachten wat de Fed vandaag en Apple morgen voor invloed hebben op de S&P, om te vermijden dat ik na 1 dag weer op min 3 sta.
De futures van de S&P zijn trouwens weer aan het zakken.
Dip buying = markt timing en werkt niet(voor ons dan toch) en geeft nog veel stress ook. Je bent slecht gezind als ze 5% dalen na je aankoop, en bent slecht gezind wanneer ze 10% stijgen wanneer je ze niet gekocht hebt en de instap hebt gemist.
Ik heb dit aangepast door X aantal malen per jaar te kopen en indien ze dan toch na een aankoop plots 10% dalen(wat redelijk uitzonderlijk is voor een index) doe ik een extra aankoop.
Via de site van investing kan je heel overzichtelijk je portefeuille bekijken, net als de stijging/daling na je aankopen en is het makkelijk om hier een overzicht op te houden.
En wat de Fed vandaag gaat vertellen heeft niets te maken met jouw portefeuille binnen 20 jaar.
Je hebt gewoon de pech of het voordeel dat je beginnen te beleggen bent in een heel wispelturige markt.
“Periodieke” dip buying? Lijkt me niet zo verstandig. Wat ga je dan doen als we in een rechte lijn omhoog gaan? De beurs wacht niet op jou hoor.CaesarDL schreef: ↑1 november 2023, 11:03
Dat ben ik ook van plan, maar ga wel proberen aan "periodieke" dip buying te doen ipv aan top buying, zoals ik gedaan heb op 15 sep met oa CSPX.
En nu wil ik idd eens afwachten wat de Fed vandaag en Apple morgen voor invloed hebben op de S&P, om te vermijden dat ik na 1 dag weer op min 3 sta.
De futures van de S&P zijn trouwens weer aan het zakken.
Maar iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt natuurlijk. Succes in elk geval.
-
- Verbannen Gebruiker
"Dip buying" is een illusie. Je weet niet wanneer de dip er is. Als de koers naar beneden gegaan is, weet je niet of de koers verder naar beneden zal gaan of niet.
In de helft van de dagen is dat zo.De futures van de S&P zijn trouwens weer aan het zakken.
Misschien stop je beter met beleggen tot je weet of je wel kunt leven met de onzekerheid. Met een spaarboekje heb je al 2,8%. Met obligaties boven de 3% netto.
Met aandelen ga je wel eens -30% of -40% staan. Dan ga je ermee lachen dat je eens op -3% hebt gestaan en dat je daarvan wakker lag.
Ik houd nooit bij wat ik wanneer heb gekocht. Ik koop en vanaf dan is het verleden tijd. En het verleden heeft geen belang. Behaalde rendementen hebben ook geen belang en die bereken ik dan ook nooit. Ik zie alleen dat mijn geld meer en meer wordt.
Van naar grafieken te staren, word je niet slimmer. Je wordt er alleen maar verward van.
Zeer bedankt alle drie voor uw heel interessante reacties.
Het stemt me serieus tot nadenken:
stressvol...daarin heb je gelijk idd dat het niet echt ontspannend is om dagen/weken/maanden aan een stuk de futures, apple en de fed en volgende in de gaten te houden
als de beurs constant in een rechte lijn gaat, ja dan wordt het moeilijk idd
dip buying een illusie, ik merk idd de laatste dagen dat het moeilijk zal worden...
Ik ga er serieus over nadenken en misschien in een eerste tijd een middenweg proberen te vinden. Maar ik hoop dat u allen begrijpt dat mijn ervaring van 15 sep om CSPX aan de hoogste koers van YTD 23 gekocht te hebben, me ook niet zeer tot eer strekt in mijn beginnend beleggersavontuur.
Nogmaals bedankt voor jullie inzichten.
Karine, die investing, is dat één van die tools of moet je pro worden misschien om een portefeuille aan te maken?
Het stemt me serieus tot nadenken:
stressvol...daarin heb je gelijk idd dat het niet echt ontspannend is om dagen/weken/maanden aan een stuk de futures, apple en de fed en volgende in de gaten te houden
als de beurs constant in een rechte lijn gaat, ja dan wordt het moeilijk idd
dip buying een illusie, ik merk idd de laatste dagen dat het moeilijk zal worden...
Ik ga er serieus over nadenken en misschien in een eerste tijd een middenweg proberen te vinden. Maar ik hoop dat u allen begrijpt dat mijn ervaring van 15 sep om CSPX aan de hoogste koers van YTD 23 gekocht te hebben, me ook niet zeer tot eer strekt in mijn beginnend beleggersavontuur.
Nogmaals bedankt voor jullie inzichten.
Karine, die investing, is dat één van die tools of moet je pro worden misschien om een portefeuille aan te maken?
Dat heeft toch geen belang? Een index aankopen bij een lagere koers is altijd goed, je hebt voor dezelfde som meer stukken en het drawdown risico is kleiner. Waarmee ik voor alle duidelijk niet zeg dat je moet wachten op een koers van x% onder de all-time-high. Sommigen durven niet verder investeren bij dalende koersen, terwijl het objectief gezien juist de betere momenten zijn om aan te kopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 november 2023, 11:40 Als de koers naar beneden gegaan is, weet je niet of de koers verder naar beneden zal gaan of niet.
Ik neem aan dat je een langere termijn belegger bent. Iedere keer dat je een bijkomende investering doet in die CSPX aan een lagere koers, brengt dat je gemiddelde aankoopprijs naar beneden. Een lagere gemiddelde aankoopprijs zal zich over 10 of 20 jaar vertalen in meer rendement. Dat op zich zou een motivatie moeten zijn om voort te blijven investeren, ook en juist vooral op momenten dat je de gemiddelde aankoopprijs omlaag kunt krijgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eventueel nu alles verkopen voordat de boel in elkaar stuikt.
De beleggingscyclus van veel mensen:
En dan in HLN schrijven dat je op de beurs alleen maar geld kunt verliezen.
En dan in HLN schrijven dat je op de beurs alleen maar geld kunt verliezen.
-
- Verbannen Gebruiker
De persoon wil dip-buying. Als het 5% gezakt is, dan koopt hij. Als het daarna nog eens 5% zakt, zal hij zich weer slecht voelen want weer te vroeg gekocht. Wat hij ook probeert of doet: het zal nooit goed zijn. Altijd te vroeg of te laat. Nooit tevreden. Altijd ongelukkig. Dan moet je stoppen met beleggen. Maar dat is ook niet goed. Want als je over 10 jaar naar de beurzen zal kijken, staan ze misschien 70% hoger. En dan weer ongelukkig . Dus stoppen met beleggen en nooit meer naar de stand van de beurs kijken.vortex schreef: ↑1 november 2023, 12:31Dat heeft toch geen belang? Een index aankopen bij een lagere koers is altijd goedhuisjetuintjefiets schreef: ↑1 november 2023, 11:40 Als de koers naar beneden gegaan is, weet je niet of de koers verder naar beneden zal gaan of niet.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 1 november 2023, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dip-buying is wellicht iets anders dan bottom-buying.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 november 2023, 13:54 De persoon wil dip-buying. Als het 5% gezakt is, dan koopt hij. Als het daarna nog eens 5% zakt, zal hij zich weer slecht voelen want weer te vroeg gekocht.