S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Zoals reeds gezegd ben ik nog niet zo thuis in die ratio's en bijhorende nomenclatuur. Bvb waardering en verwachting,komt dat op hetzelfde neer?
Indien ja, als de verwachting/waardering hetzelfde blijft en de winst/noemer stijgt, dan kan (moet) de koers/teller toch ook stijgen. Ik denk persoonlijk dat de waardering niet zal zakken van AI en alles wat erbij hoort op korte en middellange termijn.
Indien ja, als de verwachting/waardering hetzelfde blijft en de winst/noemer stijgt, dan kan (moet) de koers/teller toch ook stijgen. Ik denk persoonlijk dat de waardering niet zal zakken van AI en alles wat erbij hoort op korte en middellange termijn.
De ratios etc zijn eigenlijk niet belangrijk.CaesarDL schreef: ↑14 november 2023, 11:18 Zoals reeds gezegd ben ik nog niet zo thuis in die ratio's en bijhorende nomenclatuur. Bvb waardering en verwachting,komt dat op hetzelfde neer?
Gebaseerd op alle informatie en de algemene verwachtingen ivm de toekomst zijn de huidige bezitters van de aandelen ervan overtuigd dat de huidige prijs de juiste is (*) op dit moment. (Anders zouden ze kopen of verkopen en zou de prijs veranderen)
Wat weet jij extra, dat zij niet weten, zodat jij ervan overtuigd bent dat je vandaag meer wil betalen aan de huidige bezitters om juist die aandelen van hen over te kopen. (Zij zullen enkel aan jou verkopen als je op dit moment een hogere prijs biedt dan wat hun huidige waardering is).
Edit in blauw
Laatst gewijzigd door B7H4long op 14 november 2023, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat is nu ook wat kort door de bocht he. De juiste prijs impliceert niet de veronderstelling dat de prijs niet verder zal stijgen, eerder integendeel.
En je neemt de aandelen niet over door een hogere prijs te bieden, maar door de marktprijs te bieden. Je neemt de aandelen over van iemand die ook denkt meer te weten dan de markt. Of van iemand die zijn pensioen bereikt heeft en zijn kapitaal wilt beginnen opsoeperen.
En je neemt de aandelen niet over door een hogere prijs te bieden, maar door de marktprijs te bieden. Je neemt de aandelen over van iemand die ook denkt meer te weten dan de markt. Of van iemand die zijn pensioen bereikt heeft en zijn kapitaal wilt beginnen opsoeperen.
Oei, dat is ne helen boterham. Maar zoals reeds gezegd, geloof ik sterk in IT en AI en daarom heb ik reeds ASML, CSPX en 2 AI ETFs aangeschaft en neem ik de adviezen van Karine IUIT (S&P 500 Information Tech) en van Gudrun CNDX (NASDAQ) in beschouwing om deze eventuele aan de "juiste" prijs aan te schaffen.B7H4long schreef: ↑14 november 2023, 11:35 Wat weet jij extra, dat zij niet weten, zodat jij ervan overtuigd bent dat je vandaag meer wil betalen aan de huidige bezitters om juist die aandelen van hen over te kopen. (Zij zullen enkel aan jou verkopen als je een hogere prijs biedt dan wat hun huidige waardering is).
Verder pretendeer ik niet dat ik iets extra weet wat de goegemeente niet zou weten.
Gespreid kopen in tijd en posities blijft de boodschap en zeker tijdens die mooie rode dagen de geplande orders blijven plaatsen.(en niet teveel naar het journaal kijken of de krant lezen )CaesarDL schreef: ↑14 november 2023, 12:12 Oei, dat is ne helen boterham. Maar zoals reeds gezegd, geloof ik sterk in IT en AI en daarom heb ik reeds ASML, CSPX en 2 AI ETFs aangeschaft en neem ik de adviezen van Karine IUIT (S&P 500 Information Tech) en van Gudrun CNDX (NASDAQ) in beschouwing om deze eventuele aan de "juiste" prijs aan te schaffen.
Ik ben me aan het inlezen over de invloed van de wisselkoers op bvb CSPX (S&P 500) maar ben nog niet 100% mee denk ik.
CSPX AMS EUR staat nu op 1M à 0,25% terwijl CSPX LON USD op 3,25% staat op 1M.
Een maand geleden stond de koers USD/EUR à 0,95 en nu op 0,92, dwz een verschil van zowat 3%.
Dus 1.000 USD was een maand geleden 950 EUR waard en nu nog 920 EUR.
Is dat tenminste juist allemaal als redenering?
Een maand geleden stond de koers USD/EUR à 0,95 en nu op 0,92, dwz een verschil van zowat 3%.
Ik heb nog nooit iemand zoveel vragen weten stellen over een etf. Een etf dient om te kopen en achterover te leunen. Jij hebt er meer werk mee dan met individuele aandelen.
Daar dient een ETF niet echt voor , je kan dat zo doen, maar dat is niet de goeie manier om ETF's te kopen
Je moet een ETF grondig bestuderen, en alle individuele componenten analyseren, je hebt er dus best wel wat werk mee. (per definitie altijd meer dan individuele aandelen)
Maar het is duidelijk dat hij basisconcepten niet beheerst, dat is het probleem eerder.
Ik denk dat hij vooral nood heeft om te beginnen bij het begin, eerder dan in complexe producten te beginnen.
Je moet een ETF grondig bestuderen, en alle individuele componenten analyseren, je hebt er dus best wel wat werk mee. (per definitie altijd meer dan individuele aandelen)
Maar het is duidelijk dat hij basisconcepten niet beheerst, dat is het probleem eerder.
Ik denk dat hij vooral nood heeft om te beginnen bij het begin, eerder dan in complexe producten te beginnen.
Ben (zou) jij niet geïnteresseerd (zijn) als beginneling waarom jouw ETF in LON USD in 1 maand 3% meer opbrengt dan in AMS EUR?
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
De NAV op Londen en Amsterdam is dezelfde want was 472$ op 16/11, zie https://www.blackrock.com/nl/particulie ... f-acc-fundCaesarDL schreef: ↑17 november 2023, 09:21 Ik ben me aan het inlezen over de invloed van de wisselkoers op bvb CSPX (S&P 500) maar ben nog niet 100% mee denk ik.
Het verschil is niet alleen de wisselkoersen maar ook vraag & aanbod.
Was het alleen wisselkoers hoe verklaar je dan het verschil tussen de CSPX EUR 436.24€ op Amsterdam en 436.27€ Frankfurt. Die zouden beide aan 434.20€ bij 1.09$/€ moeten staan o.b.v. 473.28$ op LSE. Zie https://live.euronext.com/nl/product/et ... MR087-XAMS en https://www.boerse-frankfurt.de/en/etf/ ... tf-usd-acc en https://www.londonstockexchange.com/sto ... mpany-page
edit: website van CSPX op LSE
Laatst gewijzigd door Tycoon op 17 november 2023, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De aandelen van CSPX noteren in Dollar.CaesarDL schreef: ↑17 november 2023, 09:21 Ik ben me aan het inlezen over de invloed van de wisselkoers op bvb CSPX (S&P 500) maar ben nog niet 100% mee denk ik.
CSPX noteert in USD en EUR.
Elk moment wordt de koers van het fonds berekend, voor de notatie in EUR wordt dit omgezet in EUR aan de koers van het moment.
Verschillen in rendement tussen de EUR en USD versie zijn louter te wijten aan de evolutie van de wisselkoers.
Je kan geen (extra) winst maken door het andere fonds te nemen. Reken maar eens uit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bedankt. Ik ben nu mee denk ik. Een invloed van 2,61% op 1 maand vind ik toch wel aangrijpend. Die wisselkoers speelt toch een veel grotere rol als ik dacht, maar ja het is wat het is inderdaad.
Je bent nog niet mee, de wisselkoers speelt géén rol.
De +2,61% van de wisselkoers wordt -2,61% op de koers van diezelfde ETF die in euro noteert.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Jawel, de wisselkoers speelt wel een rol, want hij koopt immers aandelen in dollar, maar gaat naar de winkel in Euro...
Het speelt geen rol voor de vergelijking tussen ETF's, maar het speelt wel een rol in zijn rendement.
Het speelt geen rol voor de vergelijking tussen ETF's, maar het speelt wel een rol in zijn rendement.