S&P 500 INDEX
TIP
Re: S&P 500 INDEX
Ok duidelijk, bedankt voor de uitleg (y)B7H4long schreef: ↑13 april 2020, 18:17CSPX beschermt je niet tegen wisselkoersveranderingen EUR/USD.
Als de onderliggende aandelen niet van prijs veranderen, maar de USDEUR wisselkoets varieert zal je waarde in Euro toch varieren.
Stel vandaag krijg je voor 1 Euro 1.1 USD.
Stel dat het SP mandje van de SP500 vandaag op 2750 staat. Voor 2500 euro kan je dus vandaag dit mandje aandelen kopen.
Stel dat de EUR USD naar 1 gaat volgende week. Als het SP500 mandje niet veranderd zal dit nog altijd 2750 USD waard zijn. Het fonds in Euro zal dan 2750 waard zijn. Je hebt een winst van
Omgekeerd, stel dat EURUSD naar 1.2 gaat. Als het SP500 mandje niet veranderd zal dit nog altijd 2750 USD waard zijn. Het fonds in Euro zal dan 2291 euro waard zijn.
Met een gehedged fonds betaal je X euro per dag om de waarde van het fonds op 2500 Euro te houden, min de kost. Dit is het geval in beide scenarios.
Typisch is de volatiliteit van de munten kleiner dan de volatiliteit van aandelen. ipv constant op 2750 te belijven zal de SP500 makkelijk naar 2500 of naar 3000 kunnen gaan. Met hedging betaal je dus elke dag om een klein beetje volatiliteit weg te nemen, maar dat ga je zelfs niet zien in de volatiliteit van de onderliggende aandelen.
Meestal krijg je van nature een hedging doordat die bedrijven een deel van hun omzet in euro halen.
Een goed voorbeeld hiervan was bij de loskoppeling van de Zwitserse Frank tov de Euro. De meeste Zwitserse bedrijven verkopen voornamelijk in euro's. De CHF ging 20% omhoog, maar de aandelen gingen tegelijk ongeveer 20% naar beneden.
Wie pakweg Geberit had, zag zo een nul effect ondanks er geen hedging betaalt moest worden.
Een goed voorbeeld hiervan was bij de loskoppeling van de Zwitserse Frank tov de Euro. De meeste Zwitserse bedrijven verkopen voornamelijk in euro's. De CHF ging 20% omhoog, maar de aandelen gingen tegelijk ongeveer 20% naar beneden.
Wie pakweg Geberit had, zag zo een nul effect ondanks er geen hedging betaalt moest worden.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik prefereer CSPX. Geeft m.i. betere resultaten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Zijn dat jouw aandelen in de spreadsheet?edward schreef: ↑14 april 2020, 11:00 Ik prefereer CSPX. Geeft m.i. betere resultaten:
Klopt niet helemaal, bij de loskoppeling (2015) was er inderdaad een flinke daling, maar nadien was er snel een herstel, bij sommige Zwitsers al wat meer als bij een ander...reteiP schreef: ↑14 april 2020, 09:21 Meestal krijg je van nature een hedging doordat die bedrijven een deel van hun omzet in euro halen.
Sindsdien zie je bij de Zwitsers, duidelijk stijgende aandeelkoersen bij een zwakke CHF en visa-versa.
Die sterke CHF blijft op langere termijn een voordeel voor de Zwitsers…+12% op 5 jaar en de SMi verslaat al 5 jaar ruim, elke Euro index…
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Op lange termijn speelt er natuurlijk veel meer dus het is in een discussie over hedging beter om naar die specifieke dag te kijken.jonie schreef: ↑14 april 2020, 11:26Klopt niet helemaal, bij de loskoppeling (2015) was er inderdaad een flinke daling, maar nadien was er snel een herstel, bij sommige Zwitsers al wat meer als bij een ander...reteiP schreef: ↑14 april 2020, 09:21 Meestal krijg je van nature een hedging doordat die bedrijven een deel van hun omzet in euro halen.
Sindsdien zie je bij de Zwitsers, duidelijk stijgende aandeelkoersen bij een zwakke CHF en visa-versa.
Die sterke CHF blijft op langere termijn een voordeel voor de Zwitsers…+12% op 5 jaar en de SMi verslaat al 5 jaar ruim, elke Euro index…
Doorgaans bewegen koersen idd omgekeerd tov de CHF, dus moet je de vraag stellen of de extra kost van wisselkoers hedging het wel waard is. Ik vind van niet
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Op dit ogenblik bezit ik enkel IWDA en CSPX.TrX schreef: ↑14 april 2020, 11:09Zijn dat jouw aandelen in de spreadsheet?edward schreef: ↑14 april 2020, 11:00 Ik prefereer CSPX. Geeft m.i. betere resultaten:
De spreadsheet geeft snel een idee van de actuele stand van de aandelen en beurzen. Het is gewoon een voorbeeld.
Men kan voor eigen gebruik een persoonlijke kopie ervan aanmaken en deze kopie dan aanvullen met de aandelen die men bezit.
Als men het Hot-Account programma gebruikt voor beleggingen kan men dagelijks, wekelijks of maandelijks de koersen inlezen zodat over die periodes het rendement kan berekend worden.
Iets gelijkaardig deed zich voor de nacht van de Brexit stemming.
"Tijdens" die nacht zakte de GBP 10% en stegen de GBP aandelen 7%.
"Tijdens" die nacht zakte de GBP 10% en stegen de GBP aandelen 7%.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zoals reeds gemeld op dit forum, ben ik anderhalve maand geleden begonnen met beleggen met de aankoop van CSPX op XETRA, ETF van de S&P 500. Tot nu toe 7% verlies maar daarover hebben we het al gehad.
Na heel wat lectuur enz... lijkt de S&P 500 me toch wel een zeer belangrijke index te zijn, misschien wel de belangrijkste, ook al omdat de magnificent seven ook in tal van andere ETFs voorkomen, zoals in IWDA bvb.
Deze week is een belangrijk moment, de cijfers van APPLE en de rentebeslissing van de FED.
Vraag van 1000 punten: is het nu het moment om in te stappen in deze dip voor deze 2 happenings?
Na heel wat lectuur enz... lijkt de S&P 500 me toch wel een zeer belangrijke index te zijn, misschien wel de belangrijkste, ook al omdat de magnificent seven ook in tal van andere ETFs voorkomen, zoals in IWDA bvb.
Deze week is een belangrijk moment, de cijfers van APPLE en de rentebeslissing van de FED.
Vraag van 1000 punten: is het nu het moment om in te stappen in deze dip voor deze 2 happenings?
Als je iemand gevonden hebt die het antwoord weet mag je mij altijd een privébericht sturen
Je kan niet voorspellen wat de FED gaat zeggen en je kan niet voorspellen hoe de resultaten van Apple gaan zijn. En zelfs al kon je die twee zaken voorspellen, dan kan je nog niet voorspellen, met zekerheid, hoe de markt daarop gaat reageren.
Uit een van mijn vorige berichten kan je toch een beetje opmaken wat ik ga doen, niet? Wachten en dan luisteren naar de markt. Het is voor mij nooit alles of niets. Meer kleine verschuivingen. Een beetje meer van dit, een beetje meer van dat.
Als beginnende belegger denk ik dat de belangrijkste vraag moet zijn: stel dat de beurs morgen 50% zakt, hoe zou ik dan willen dat mijn portefeuille er op voorhand had uitgezien? Sommige mensen kunnen dat perfect verdragen om op zo’n moment volledig in aandelen te zitten, andere mensen niet.
Meestal wel ja. Ik sta nu ongeveer in neutraal. 10% goud, 35% obligaties en 55% aandelen. En soms schuif ik naar meer aandelen, minder goud,… Maar laat ons zeggen meestal met een absolute afwijking van max 10% van mijn “neutrale positie”. Ik koop ook al eens een put-optie, maar niet zo vaak meer omdat mijn portefeuille eigenlijk defensief genoeg is.
Op dit moment staat de S&P 500 op plus 0,60% en de future S&P 500 op plus 0,80% en de CSPX op minus 0,10%. Ik snap het niet.
+ en - tov welk moment?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.