Sabatjaar
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Sabatjaar
Ik zou als het niet lukt eerst klacht indienen bij de ombudsdienst van het ziekenfonds. Zijn die weigerachtig stap dan naar het RIZIV.
"De inkomens waarmee rekening wordt gehouden zijn bruto-belastbare inkomens. Dit verwijst naar de inkomens zoals vastgesteld voor inkomstenbelasting vóór enige aftrek, vermindering, vrijstelling, immunisatie. De beroeps- de onroerende, de roerende en de diverse inkomens worden in aanmerking genomen, met inbegrip van inkomens uit het buitenland."
Voor een alleenstaande is de jaargrens 25797,56 euro
het staat allemaal wel "ergens" in de uitgebreide link
Voor een alleenstaande is de jaargrens 25797,56 euro
het staat allemaal wel "ergens" in de uitgebreide link
Mijn ervaring is op zoveel mogelijk plaasten, desnoods gelijktijdig klacht indienen.Timoootjex schreef: ↑9 oktober 2023, 17:19 Ik zou als het niet lukt eerst klacht indienen bij de ombudsdienst van het ziekenfonds. Zijn die weigerachtig stap dan naar het RIZIV.
Er is jaren geleden nog eens een draad op spaargids geweest over zeikenfondsen en rentenieren maar ik vind die draad niet direct terug
Ik ben nog niet van plan om te rentenieren.
Ben ik dan eigenlijk niet te braaf en kan ik mij niet gewoon na einde opzegtermijn inschrijven als werkzoekend?
Ik heb geen ervaring met werkloos zijn, ik werk al bijna 25j zonder noemenswaardige onderbrekeningen.
Van de wachttijd en eventueel schorsingen en sancties ben ik nu niet direct onder de indruk. Het ergste wat er kan gebeuren is een tijdje geen uitkering krijgen?
En ik was toch al van plan om iets van seizoensarbeid te doen in de landbouw en opleiding te volgen tijdens het sabbatjaar. Maar niets fulltime of van onbepaalde duur.
Ben ik dan eigenlijk niet te braaf en kan ik mij niet gewoon na einde opzegtermijn inschrijven als werkzoekend?
Ik heb geen ervaring met werkloos zijn, ik werk al bijna 25j zonder noemenswaardige onderbrekeningen.
Van de wachttijd en eventueel schorsingen en sancties ben ik nu niet direct onder de indruk. Het ergste wat er kan gebeuren is een tijdje geen uitkering krijgen?
En ik was toch al van plan om iets van seizoensarbeid te doen in de landbouw en opleiding te volgen tijdens het sabbatjaar. Maar niets fulltime of van onbepaalde duur.
Laat je hoe dan ook goed informeren. Kijk eventueel ook eens hier:
https://www.breakatwork.be/breakatworkNl.html
En hier:
https://www.wegwijzer.be/dossier/lang-o ... papierwerk (in het dossier staat er niets specifiek over het ziekenfonds maar het brengt je misschien op ideeen).
Kan je niet gaan "studeren"?
Hoe dan ook, succes!
https://www.breakatwork.be/breakatworkNl.html
En hier:
https://www.wegwijzer.be/dossier/lang-o ... papierwerk (in het dossier staat er niets specifiek over het ziekenfonds maar het brengt je misschien op ideeen).
Kan je niet gaan "studeren"?
Hoe dan ook, succes!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat een gedoe om in orde te zijn. Na 25j waanzinnig veel belastingen te hebben betaald, mag je van mij wel effe genieten. Doe ergens een interim en ga daarna doppen. Ik ken er die het al 20j doen. Dus dan zal dat 1 jaartje van jou de begroting niet breken.
Wat een advies: "Ga doppen".
-
- Full Member
- Contacteer:
Is het eigenlijk een sabbatjaar om thuis te blijven of om de wereld rond te trekken ?
Hoe doen al die jongeren dat dan eigenlijk om "in orde te zijn", er zijn er toch redelijk veel die dit doen bij het begin van hun carrière ?
Hoe doen al die jongeren dat dan eigenlijk om "in orde te zijn", er zijn er toch redelijk veel die dit doen bij het begin van hun carrière ?
Inderdaad, wat een advies.
Moet ik mij daar persoonlijk schuldig om voelen of toont het de starheid aan van de huidige manier van hoe werken ingericht is?
Als je bij manier van spreken met hetzelfde geld een tesla zou kopen dan krijg je van iedereen felicitaties: proficiat, goed bezig,...
Als je met datzelfde geld tijd wil kopen dan kruipt bij mij de gedachte binnen: ’maar de mensen zullen denken dat ik een profiteur ben?'.
Moet ik mij daar persoonlijk schuldig om voelen of toont het de starheid aan van de huidige manier van hoe werken ingericht is?
Als je bij manier van spreken met hetzelfde geld een tesla zou kopen dan krijg je van iedereen felicitaties: proficiat, goed bezig,...
Als je met datzelfde geld tijd wil kopen dan kruipt bij mij de gedachte binnen: ’maar de mensen zullen denken dat ik een profiteur ben?'.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb al een paar keer een periode gedopt. Telkens na een ontslag. En telkens ervan geprofiteerd om te studeren wat mijn loon nadien telkens een serieuze boost heeft gegeven. Waarom zou je het niet doen? Ik kon telkens binnen de 2 weken ander werk gevonden hebben. Maar wat zou dat mij of de maatschappij hebben opgeleverd? Door mijn tijd te nemen om te studeren heb ik mij kunnen verbeteren en heb ik daarna veel meer bijgedragen door hogere belastingen. Idem met een sabbatical. Als dat er voor zorgt dat je er daarna beter tegenaan kan en weer kan bijdragen... doe dat dan gewoon. Er zijn er die 20j doppen zonder de ambitie om ooit weer aan de slag te gaan.
Het verschil, Orakel van Brakel, is dat jij bent gaan doppen na een ontslag en je tijd goed besteed hebt. Dat is iets anders dan vrijwillig gaan doppen om een jaar verlof te nemen.
Topic opener wil helemaal niet gaan doppen. De starheid van het systeem dwingt hem er bijna toe om dit wel te doen. Begrijpe wie kan…. Laat dit je niet tegen houden om een jaartje vrij te nemen en geniet er van.
Er is niets star aan het systeem en je wordt nergens toe gedwongen. Er is een mogelijkheid voorzien om met de ziekenkas in orde te zijn zonder dat je in een of ander systeem zit. Ga daarvoor te rade bij je ziekenkas.
Ik mag hopen dat ze nog in orde zijn via hun ouders.Abatoetnie schreef: ↑10 oktober 2023, 09:38Hoe doen al die jongeren dat dan eigenlijk om "in orde te zijn", er zijn er toch redelijk veel die dit doen bij het begin van hun carrière ?
Ooit eens een reportage op tv gezien van een jong koppel dat rondreisde met paard en (huif?)kar.
Zij hadden dus geen ziektekostenverzekering. Een huisarts valt nog wel zelf te betalen, eens je in het ziekenhuis belandt ...
Zie bvb: https://www.redactie24.be/overig/jonge- ... rde-159866