Salary split Frankrijk
Salary split Frankrijk
Beste forumleden,
Mijn vrouw werkt bij een Belgisch bedrijf met een hoofdzetel in Frankrijk. Binnenkort zou ze voltijds voor de Franse hoofdzetel gaan werken. Ze zou hiervoor fysiek een drietal dagen per week naar Frankrijk gaan, en twee dagen per week van thuis uit werken (voor de Franse hoofdzetel). De Belgische onderneming zou haar loon blijven betalen (en ik veronderstel doorfactureren naar Frankrijk). Als ik het goed begrijp, komt het dan neer op een salary split. Ik vroeg me af of er zaken zijn waarop we moeten letten qua belastingen? Best minder dan 183 dagen in Frankrijk? Ze behoudt haar bedrijfswagen, maar heeft dit een invloed op de Franse belastingen? Idem voor onkostenvergoedingen, ...
Alvast bedankt!
Pieterjan
Mijn vrouw werkt bij een Belgisch bedrijf met een hoofdzetel in Frankrijk. Binnenkort zou ze voltijds voor de Franse hoofdzetel gaan werken. Ze zou hiervoor fysiek een drietal dagen per week naar Frankrijk gaan, en twee dagen per week van thuis uit werken (voor de Franse hoofdzetel). De Belgische onderneming zou haar loon blijven betalen (en ik veronderstel doorfactureren naar Frankrijk). Als ik het goed begrijp, komt het dan neer op een salary split. Ik vroeg me af of er zaken zijn waarop we moeten letten qua belastingen? Best minder dan 183 dagen in Frankrijk? Ze behoudt haar bedrijfswagen, maar heeft dit een invloed op de Franse belastingen? Idem voor onkostenvergoedingen, ...
Alvast bedankt!
Pieterjan
Re: Salary split Frankrijk
Ik zit in vergelijkbare situatie, maar voor Belgisch bedrijf en ik werk in Parijs.
Ik werk gemiddeld 3/4 dagen per week fysiek in frankrijk (en ik werk voltijds voor de Franse tak).
Maar er verandert bij mij helemaal niks: ik blijf door Belgie betaald worden, betaal belastingen in Belgie etc
Het enige wat ik krijg is onkostenvergoedingen, maar dit is allemaal geregeld volgens Belgische fiscaliteit etc.
Zoals ik je begrijp, verandert haar domicilie ook niet.
De fiscus weet ook niet of je in Frankrijk werkt of belgie...
Het is niet dat ze naar Thalys bellen om te vragen wanneer ze in Frankrijk was.
Ik zie niet echt in wat er zou veranderen voor haar...
Ik werk gemiddeld 3/4 dagen per week fysiek in frankrijk (en ik werk voltijds voor de Franse tak).
Maar er verandert bij mij helemaal niks: ik blijf door Belgie betaald worden, betaal belastingen in Belgie etc
Het enige wat ik krijg is onkostenvergoedingen, maar dit is allemaal geregeld volgens Belgische fiscaliteit etc.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als er salary split is, zal er tax split zijn.
Laat je volledig informeren door de hr/tax dienst van je werkgever.
Laat je volledig informeren door de hr/tax dienst van je werkgever.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt, HR zal je dat het beste kunnen vertellen
Ik denk niet dat er een salary split is als ik je verhaal lees, maar ik ken misschien niet alle details.
Ik denk niet dat er een salary split is als ik je verhaal lees, maar ik ken misschien niet alle details.
Als jij meer dan 183 dagen werkt (verblijf) in Frankrijk per jaar dan is jou loon voor die dagen belastbaar in Frankrijk.Aerolla schreef: ↑4 juli 2023, 09:18 Ik zit in vergelijkbare situatie, maar voor Belgisch bedrijf en ik werk in Parijs.
Moest ik van jou zijn zou ik dat toch eens bekijken of je daar al dan niet bovenkomt want in vergelijking met België is Frankrijk een fiscaal paradijs voor personenbelasting.
Kan ook problemen geven met rsz
Europa heeft de soepele rsz- regeling stopgezet sedert een tijdje na de corona
https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... end-werken
mogelijk moet de werkgever in een ander land rsz gaan betalen, die gaat daar mogelijk niet mee lachen
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -juli-2022
ik weet het om een derde wereldoorlog te vermijden tussen de buurlanden hebben ze een gedeelte een tijdje verlengd, maar het blijft iets om mee op te letten ( ieder land wil zoveel mogelijk van de koek ).
Europa heeft de soepele rsz- regeling stopgezet sedert een tijdje na de corona
https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... end-werken
mogelijk moet de werkgever in een ander land rsz gaan betalen, die gaat daar mogelijk niet mee lachen
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -juli-2022
ik weet het om een derde wereldoorlog te vermijden tussen de buurlanden hebben ze een gedeelte een tijdje verlengd, maar het blijft iets om mee op te letten ( ieder land wil zoveel mogelijk van de koek ).
En hoe wilt de fiscus dat controleren?Polled schreef: ↑23 juli 2023, 11:23
Als jij meer dan 183 dagen werkt (verblijf) in Frankrijk per jaar dan is jou loon voor die dagen belastbaar in Frankrijk.
Moest ik van jou zijn zou ik dat toch eens bekijken of je daar al dan niet bovenkomt want in vergelijking met België is Frankrijk een fiscaal paradijs voor personenbelasting.
Kunnen ze helemaal niet...
En ik kom niet aan 183 dagen, meeste van mijn collega's wel, en die doen Franse personenbelasting, maar die wonen er ook wel
(ik woon op hotel )
Moest ik van jou zijn, ik zou zorgen dat ik aan 183 dagen kom. Tenzij je graag belastingen betaalt