Santander
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander
Iedereen in Belgie is bij KB vrijgesteld van RV op de interesten van gereglementeerde staarrekeningen, dit tot een maximum rentebedrag van 1.880 euro per jaar. Daarboven betaalt u het 'gunsttarief' van 15%.
Afgehouden door de bank zelf indien u meer dan 1.880 euro bij hen krijgt, verrekend in uw belastingsaangifte indien u het bedrag bij meerdere banken samen overschrijdt ... en u dit als eerlijke burger ook spontaan meldt...
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Santander vinkt standaard NEE aan omdat ze natuurlijk niet weten of en hoeveel spaartegoeden u ergens anders aanhoudt en er hier blijkbaar veiligheidshalve van uitgaan dat u nog veel spaartegoeden bij een andere bank heeft en u dus sowieso RV dient te betalen op hun rentes (als buitenlandse speler op de Belgische markt kennen ze onze fiscale gebruiken blijkbaar niet zo goed en willen ze hier blijkbaar heiliger zijn dan de Paus), maar u mag gerust JA aanvinken natuurlijk als eervoudige verklaring op uw erewoord...
Zo lang u niet meer dan 1.880 euro interest krijgt bij hen, zullen ze dan zelf niets afhouden en u op uw woord geloven.
Aan u dus de keus of u RV wil betalen of niet op de interest die Santander u geeft, wetende dat er helemaal geen spaarvermogenregister is in Belgie en dus niet enkel Santander, maar ook de fiscus, niet weet hoeveel interest u ergens anders reeds krijgt.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Is dit ondertussen niet gehalveerd tot 940 euro ?inquirer schreef: ↑13 december 2018, 13:33 Iedereen in Belgie is bij KB vrijgesteld van RV op de interesten van gereglementeerde staarrekeningen, dit tot een maximum rentebedrag van 1.880 euro per jaar. Daarboven betaalt u het 'gunsttarief' van 15%.
Afgehouden door de bank zelf indien u meer dan 1.880 euro bij hen krijgt, verrekend in uw belastingsaangifte indien u het bedrag bij meerdere banken samen overschrijdt ... en u dit als eerlijke burger ook spontaan meldt...![]()
Ik kan niet meer volgen, moet ik nu NEE of JA invullen?
Blijkbaar heb ik bij opmaak een aantal maanden geleden NEE aangevinkt, wat is hier het gevolg van?
Blijkbaar heb ik bij opmaak een aantal maanden geleden NEE aangevinkt, wat is hier het gevolg van?
Ik heb een aantal maanden terug een spaarboekje willen openen. Indien je ja antwoordt veranderde het systeem toen automatisch je ja in een nee. Daar kwam ik achter toen ik de vijf pagina's die je dient te ondertekenen, controleerde. Ik heb dat toen ook vermeld in dit topic. Na contact met de helpdesk kreeg ik daar geen duidelijk antwoord op. Ik heb het toen voor bekeken gehouden. Nu, na de nieuwe rente verhoging, heb ik toch een spaarrekening geopend. Ik heb dan maar tegen beter weten in Nee geantwoord en zal wel zien wat de bank doet bij de eerste rente-uitbetaling. In het slechtste geval, de onterecht betaalde voorheffing recuperen via de belastings-aangifte, hoop ik dan.
Bovendien is 0.8% -15% RV nog altijd een goede rente in deze tijden. Zo troost ik me dan. Ik moet wel zeggen dat de meerdere keren dat ik contact heb gehad met Santander over dit en nog een aantal andere moeilijkheden me wel niet veel vertrouwen hebben gegeven in de bank.
Wat hebben ze je geantwoord hierover dat je nog weinig vertrouwen hebt in deze bank?danie schreef: ↑13 december 2018, 16:33 Bovendien is 0.8% -15% RV nog altijd een goede rente in deze tijden. Zo troost ik me dan. Ik moet wel zeggen dat de meerdere keren dat ik contact heb gehad met Santander over dit en nog een aantal andere moeilijkheden me wel niet veel vertrouwen hebben gegeven in de bank.
En hoelang duurt meestal een reply van hen. Heb hen dinsdag hierover mailtje gestuurd en nog steeds geen antwoord. Meeste banken antwoorden toch binnen 2 werkdagen. Of heb je hen opgebeld ofzo?
Quality growth investor
Zou het niet kunnen dat, zelfs als je "neen" antwoordt, ze pas roerende voorheffing inhouden wanneer je het plafond van €960 intrest overschrijdt? Zo doen bijvoorbeeld BNP en Argenta het, dus ik ga er dan van uit dat elke bank het zo aanpakt...
Ik heb een 5-tal keer telefonisch contact gehad met de helpdesk. Vriendelijk dat wel, maar ik heb geen enkele keer een serieus antwoord gekregen. Ik heb bij hen het probleem vd vrijstelling aangekaart en ik heb voor een tweede probleem contact opgenomen toen ik later een rekening wou openen, maar dit niet lukte met mijn e-id.
Na een aantal maal heb ik het opgegeven omdat ik telkens opnieuw de indruk kreeg dat de medewerkers gewoon niet begrepen waar ik het over had. Ik heb dat hier ook op spaargids gemeld. Wat me vooral stoort is dat je de keuze krijgt om ja of nee te antwoorden maar dat het systeem dat automatisch terug wijzigt in een nee. Ik vind dat echt niet kunnen en heb dat ook gemeld, telefonisch via hun helpdesk. Hun antwoord was dat ik eerst bewijzen moest indienen die staafden dat ik recht had op vrijstelling. Hopeloos was het...
Na een aantal maal heb ik het opgegeven omdat ik telkens opnieuw de indruk kreeg dat de medewerkers gewoon niet begrepen waar ik het over had. Ik heb dat hier ook op spaargids gemeld. Wat me vooral stoort is dat je de keuze krijgt om ja of nee te antwoorden maar dat het systeem dat automatisch terug wijzigt in een nee. Ik vind dat echt niet kunnen en heb dat ook gemeld, telefonisch via hun helpdesk. Hun antwoord was dat ik eerst bewijzen moest indienen die staafden dat ik recht had op vrijstelling. Hopeloos was het...
Zijn er nog anderen die JA geantwoord hebben wat dat recht op vrijstelling betreft, maar als je kijkt naar je getekend contract (hebben ze automatisch per mail in bijlage toegestuurd) dat het daar toch als NEE staat aangeduid?
@danie heb je hen nooit eens een mail gestuurd daarover? Misschien dat het dan bij de juiste persoon terecht komt. Wacht al 2 dagen op reply daarover want zou ook wel willen weten hoe dat nu zit. Is idd verwarrend en je kan die ja en nee op verschilende manieren interpreteren zoals ook @spafles aangeeft.
@danie heb je hen nooit eens een mail gestuurd daarover? Misschien dat het dan bij de juiste persoon terecht komt. Wacht al 2 dagen op reply daarover want zou ook wel willen weten hoe dat nu zit. Is idd verwarrend en je kan die ja en nee op verschilende manieren interpreteren zoals ook @spafles aangeeft.
Quality growth investor
En wat dan als je bij die banken JA antwoord. Wat gaan ze dan doen?
Quality growth investor
Neen, ik heb enkel telefonisch contact gezocht. Ik redeneer dat wanneer Santander RV gaat inhouden ze massaal protest gaan krijgen vanuit verschillende hoek en dat er dan uiteindelijk bij iemand wel een belletje zal gaan rinkelen.sortino schreef: ↑13 december 2018, 17:48 @danie heb je hen nooit eens een mail gestuurd daarover? Misschien dat het dan bij de juiste persoon terecht komt. Wacht al 2 dagen op reply daarover want zou ook wel willen weten hoe dat nu zit. Is idd verwarrend en je kan die ja en nee op verschilende manieren interpreteren zoals ook @spafles aangeeft.
In het allerslechtste geval kan je onterecht betaalde RV recupereren via je belastingsaangifte.
Ik weet niet of je bij die banken überhaupt "ja" kan antwoorden, enkel dat, volgens hun websites, ze automatisch roerende voorheffing inhouden bij intresten boven €960. Mij lijkt het daardoor de meest logische manier van werken dat je bij de aanvraag bij Santander "neen" antwoordt. Je bent immers niet vrijgesteld van roerende voorheffing, maar valt enkel onder een gunstregime van de Belgische fiscus.
tja, vind het toch maar raar. Heb in al die jaren nog nooit die vraag gekregen bij het openen van een spaarrekening; laat staan dat de "ja" die ik invulde automatisch veranderd werd in een "neen".
Wilt dat dan zeggen dat degenen die ja kunnen invullen vrijgesteld zijn van RV, ook boven de grens van 960 Euro? Wie zijn dat dan wel?
Ik ga ervan uit dat het wel in orde komt. Santander maakt op zijn website reclame voor die gereglementeerde spaarrekeningen en vermeldt er zelf bij dat ze vrijgesteld zijn van roerende voorheffing tot 960 Euro. Spaanse logica veronderstel ik...
Wilt dat dan zeggen dat degenen die ja kunnen invullen vrijgesteld zijn van RV, ook boven de grens van 960 Euro? Wie zijn dat dan wel?
Ik ga ervan uit dat het wel in orde komt. Santander maakt op zijn website reclame voor die gereglementeerde spaarrekeningen en vermeldt er zelf bij dat ze vrijgesteld zijn van roerende voorheffing tot 960 Euro. Spaanse logica veronderstel ik...
Woensdag spaarrekening geopend en geld overgeschreven. Donderdag avond is de rekening geopend. Het gaat dus vrij snel.
Tevens een bericht via de site naar hun gestuurd voor de RV en ze hebben me gevraagd voor een kopie van m'n identiteitskaart door te sturen. Beetje vreemd aangezien ze alle gegevens al hebben...
Tevens een bericht via de site naar hun gestuurd voor de RV en ze hebben me gevraagd voor een kopie van m'n identiteitskaart door te sturen. Beetje vreemd aangezien ze alle gegevens al hebben...
Mag ik vragen wat je hen precies gevraagd hebt? Heb je gezegd dat je NEE op die vraag over "heb ik recht op vrijstelling RV" geantwoord hebt bij je aanvraag en dat het JA moet zijn of wat precies dat ze dus je ID kaart ervoor vragen.Racingboy schreef: ↑14 december 2018, 09:14 Woensdag spaarrekening geopend en geld overgeschreven. Donderdag avond is de rekening geopend. Het gaat dus vrij snel.
Quality growth investor