Santander
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander
Ik heb het ook nagekeken voor je. Op 12 april heb ik een overschrijving gedaan van Santander en die is dezelfde dag aangekomen bij KBC. Best navragen inderdaad.
Dit zou eventueel de reden kunnen zijn:knolbol schreef: ↑7 mei 2021, 17:01 Heeft iemand ook al gemerkt dat een overschrijving van een spaarrekening bij Santander naar een rekening bij een andere bank veel langer duurt dan voordien?
In mijn ervaring kwam tot een tweetal maanden geleden het bedrag nog vaak dezelfde dag aan (bv. bij een overschrijving in de ochtend), sinds een tweetal maanden duurt het soms 2-3 werkdagen en vandaag (vrijdag) is een overschrijving van dinsdag nog niet aangekomen.
Als het om een "groot" bedrag gaat (elke bank hanteert een eigen norm: enkele tienduizenden euro, 100.000 €) dan blokkeert de ontvangende bank het geld, in het kader van onderzoek van witwassen van geld en financiering van het terrorisme.
In de praktijk zou het zoiets kunnen zijn: computer ziet een alarmbel op basis van zeer eenvoudige checks. Iemand moet dit bekijken en het bedrag dan toelaten. Dat kost wat tijd.
Hoe groter de bank, hoe strenger ze zijn. En de wettelijke regels en controles worden steeds strenger.
In een ver verleden konden de banken het geld 1 of meerdere dagen inhouden naar keuze, bij overschrijvingen tussen 2 verschillende banken.EarthNvstr1 schreef: ↑7 mei 2021, 22:39 Dat is nieuw voor mij ... waar haal je dat "wettelijk gezien" ...
Die praktijk werd jaren geleden wettelijk verboden in ons land. Elke bank mag sindsdien nog maximaal 1 dag het geld inhouden. Dus bij overschrijvingen tussen 2 banken kan er max nog 2 dagen tussen zitten.
Bij heel grote bedragen kunnen banken tijdelijke beperkingen opleggen (vb om leegloop te vermijden).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.
Zou dus kunnen dat het ligt aan dat Santander nu in Spanje zit.
Of zoals NTO aangeeft dat ze een controle doen bij de ontvangende bank, maar dan zou ik denken dat ze zonder verwijl de klant contacteren voor inlichtingen.
Zou dus kunnen dat het ligt aan dat Santander nu in Spanje zit.
Of zoals NTO aangeeft dat ze een controle doen bij de ontvangende bank, maar dan zou ik denken dat ze zonder verwijl de klant contacteren voor inlichtingen.
Ik zou het moeten verder opzoeken.
Ik ben niet zeker, maar volgens mij moeten buitenlandse banken die in ons land rekeningen aanbieden, zich eveneens houden aan deze wetgeving.
Het zou me trouwens niet verwonderen als dit voor gans de EU geldt.
Ik ben niet zeker, maar volgens mij moeten buitenlandse banken die in ons land rekeningen aanbieden, zich eveneens houden aan deze wetgeving.
Het zou me trouwens niet verwonderen als dit voor gans de EU geldt.
[quote][2 verschillende situaties
Als de schuldenaar en de schuldeiser hun rekening hebben bij dezelfde bank, dan moet de bank er voor zorgen dat op diezelfde werkdag de rekening van de begunstigde wordt gecrediteerd.
Hebben beide een rekening bij een verschillende bank, dan krijgt de bank één werkdag de tijd om te zorgen dat het geld op de rekening van de begunstigde staat.quote]
https://radio2.be/de-inspecteur/een-ove ... -duurt-dat
Als de schuldenaar en de schuldeiser hun rekening hebben bij dezelfde bank, dan moet de bank er voor zorgen dat op diezelfde werkdag de rekening van de begunstigde wordt gecrediteerd.
Hebben beide een rekening bij een verschillende bank, dan krijgt de bank één werkdag de tijd om te zorgen dat het geld op de rekening van de begunstigde staat.quote]
https://radio2.be/de-inspecteur/een-ove ... -duurt-dat
Hou er ook rekening mee dat je NOOIT rechtstreeks kunt overschrijven van een SPAARrekening naar een rekening bij een andere bank. Dit moet altijd via de zichtrekening gebeuren.
Santander werkt met een referentierekening. Je hebt er dus geen zichtrekening. Je kan van de spaarrekeningen enkel geld overschrijven naar de referentierekening.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Ik heb woensdag nog een (kleine) storting gedaan van mijn Santander-rekening naar mijn referentierekening (Crelan) en donderdag stond dat geld er al op zoals het hoort.
Bedankt voor de vele feedback! Telefonisch scheept Santander me af met de melding dat ik me geen zorgen moet maken. Dus nu heb ik een schriftelijke vraag gesteld, want dit is inderdaad niet normaal.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In de online omgeving van Santander kan je zien wanneer en naar waar de overschrijving is uitgevoerd.
Geef die informatie aan de ontvangende bank ...
Vanochtend is het geld eindelijk geboekt op de referentierekening.
Ondertussen heb ik ook een onsamenhangende telefonisch antwoord gehad van Santander, waarbij de boodschap was dat het tot drie werkdagen kan duren en waarbij ik heb proberen uit te leggen dat vandaag de vierde werkdag is en dat het eigenlijk maar maximaal twee werkdagen mogen zijn.
Dat is dus allesbehalve een bevredigend antwoord en het antwoord is weinig geruststellend om er in de toekomst op te kunnen vertrouwen dat geld tijdig beschikbaar komt op de referentierekening.
Ondertussen heb ik ook een onsamenhangende telefonisch antwoord gehad van Santander, waarbij de boodschap was dat het tot drie werkdagen kan duren en waarbij ik heb proberen uit te leggen dat vandaag de vierde werkdag is en dat het eigenlijk maar maximaal twee werkdagen mogen zijn.
Dat is dus allesbehalve een bevredigend antwoord en het antwoord is weinig geruststellend om er in de toekomst op te kunnen vertrouwen dat geld tijdig beschikbaar komt op de referentierekening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar nu weet je nog altijd niet waar het vast zat ?
Edit: wat is de valutadatum van de storting op de referentierekening ?
Edit: wat is de valutadatum van de storting op de referentierekening ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 mei 2021, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk dat er inderdaad nog 2 vragen zijn:
1. Hoe groot was het bedrag van de overschrijving?
2. Wat is de valutadatum bij Santander en bij de aankomende bank?
1. Hoe groot was het bedrag van de overschrijving?
2. Wat is de valutadatum bij Santander en bij de aankomende bank?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!