Santander bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Santander bank
Valt Santander bank onder de Belgische of Spaanse depositobeschermingsregeling?
Vreemd.
Heeft iemand een idee?
Vreemd.
Heeft iemand een idee?
Spaans !Spaarder_B schreef: ↑10 mei 2022, 17:40 Valt Santander bank onder de Belgische of Spaanse depositobeschermingsregeling?
...
https://www.santanderconsumerbank.be/nlBijkomende informatie over de spaarrekeningen van Santander Consumer Bank. ...
Santander Consumer Bank is een Belgisch bijkantoor van Santander Consumer Finance (Spaans recht). Uw spaargeld is tot 100.000 euro per spaarder beschermd door de Spaanse depositogarantie.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt Nefertari voor je antwoord.
Toch vreemd dat ze hier (https://www.santanderconsumerbank.be/si ... erming.pdf) het Belgisch garantiefonds noemen.
Maar het is duidelijk, Spaans garantiefonds.
Toch vreemd dat ze hier (https://www.santanderconsumerbank.be/si ... erming.pdf) het Belgisch garantiefonds noemen.
Maar het is duidelijk, Spaans garantiefonds.
Raar: als ik op die link klik zie ik het volgende: "Oeps! Deze pagina bestaat niet meer... "
Waarschijnlijk dus een oude pagina.
Tot vorig jaar (of misschien reeds eerder) viel Santander.be inderdaad onder het Belgische garantiefonds. Maar sindsdien werd het Belgische filiaal overgenomen door de Spaanse moederbank en valt deze onder Spanje.
Ook in de "spaarrekening-vergelijker" op deze spaargids.be website kun je dit zien, als je klikt op het "+teken" achter Santander.
Waarschijnlijk dus een oude pagina.
Tot vorig jaar (of misschien reeds eerder) viel Santander.be inderdaad onder het Belgische garantiefonds. Maar sindsdien werd het Belgische filiaal overgenomen door de Spaanse moederbank en valt deze onder Spanje.
Ook in de "spaarrekening-vergelijker" op deze spaargids.be website kun je dit zien, als je klikt op het "+teken" achter Santander.
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.htmlLand beschermingsfonds: Spanje (100.000 EUR per persoon en per bank)
Waarin schuilt in de praktijk het verschil (of het risico) wanneer je geld onder de Spaanse deposito garantie regeling valt?
Ik heb nog geen rekening bij Santander. Vraag me af of ik niet beter kies voor Belgische deposito bescherming kies, of geen verschil?
Ik heb nog geen rekening bij Santander. Vraag me af of ik niet beter kies voor Belgische deposito bescherming kies, of geen verschil?
Laatst gewijzigd door Eve00 op 25 mei 2022, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Deposito bescherming is een lege doos, zoals zo veel in dit land. Denk je nu echt dat ze gaan toekomen met hun deposito bescherming als pakweg KBC of Belfius omvalt? Net zoals op de beurs is spreiding belangrijk. Ik heb spaarrekeningen bij een bank of 6. Als er eentje omvalt ben ik tenminste maar een beetje geld kwijt.
Als een kleine bank valt, is dat depositosysteem zeker voldoende. Daar is het ook in de eerste plaats voor bedoeld, denk ik.TikTak schreef: ↑25 mei 2022, 18:32 Deposito bescherming is een lege doos, zoals zo veel in dit land. Denk je nu echt dat ze gaan toekomen met hun deposito bescherming als pakweg KBC of Belfius omvalt? Net zoals op de beurs is spreiding belangrijk. Ik heb spaarrekeningen bij een bank of 6. Als er eentje omvalt ben ik tenminste maar een beetje geld kwijt.
Dan wordt de bank overgenomen door de staat.
Zoals ze met dexia gedaan hebben.
En was fortis ook niet zoiets in 2008? Of ging dat enkel over de NL tak?
Die "depositiebescherming" betekent dan ook niet dat bij een bankfaillissement, alle klanten zouden uitbetaald worden door het beschermingsland in kwestie. Er wordt wél voor gezorgd dat die klanten hun geld niet kwijt zijn (tot de grens van 100.000 €).
Dat kan op verschillende manieren gebeuren: bijvoorbeeld door overname door een andere bank.
Anderzijds is (zoals vermeld) spreiding het beste wat je kan doen.
Dus ook spreiding over verschillende landen kan helpen.
Als een bank omvalt is niet alles weg.
Als een bank omvalt die voor 100 miljard spaargeld heeft uitstaan moet er dus geen 100 miljard worden uitbetaald door het garantiefonds.
KBC, Fortis, Dexia, Ethias zaten ooit dik in de str*nt. Dat is opgelost geraakt zonder garantiefonds.
We moeten maar hopen dat het garantiefonds niet te vaak moet gebruikt worden.
Als een bank omvalt die voor 100 miljard spaargeld heeft uitstaan moet er dus geen 100 miljard worden uitbetaald door het garantiefonds.
KBC, Fortis, Dexia, Ethias zaten ooit dik in de str*nt. Dat is opgelost geraakt zonder garantiefonds.
We moeten maar hopen dat het garantiefonds niet te vaak moet gebruikt worden.
in februari dit jaar een spaarrekening geopend bij Santander en er wat centjes opgezet.
gisteren wou ik nog eens inloggen maar dat lukte niet.
account geblokkeerd na 3 "foutieve" wachtwoorden in te geven.
vandaag direct om 9 uur gebeld en ze hebben dan mijn account gedeblokkeerd.
nu wil ik een nieuw paswoord aanvragen maar krijg nooit een email met het tijdelijke paswoord?????????
dus vandaag terug gebeld met de vraag wat het probleem is.
de persoon aan de telefoon kon me niet helpen na het overlopen van alle opties.
moest mailtje sturen over het probleem en ze zouden het dan een de juiste dienst doorgeven.
nu moet ik afwachten op een antwoord terug.
heeft iemand van jullie dit probleem ook al voorgehad en wat was de oplossing?
ik geef alles juist in maar krijg dus geen email met een nieuw tijdelijk paswoord!
wel vriendelijke mensen aan de telefoon en niet lang moeten wachten maar had toch graag kunnen inloggen om de zien dat mijn centjes er nog opstaan.
gisteren wou ik nog eens inloggen maar dat lukte niet.
account geblokkeerd na 3 "foutieve" wachtwoorden in te geven.
vandaag direct om 9 uur gebeld en ze hebben dan mijn account gedeblokkeerd.
nu wil ik een nieuw paswoord aanvragen maar krijg nooit een email met het tijdelijke paswoord?????????
dus vandaag terug gebeld met de vraag wat het probleem is.
de persoon aan de telefoon kon me niet helpen na het overlopen van alle opties.
moest mailtje sturen over het probleem en ze zouden het dan een de juiste dienst doorgeven.
nu moet ik afwachten op een antwoord terug.
heeft iemand van jullie dit probleem ook al voorgehad en wat was de oplossing?
ik geef alles juist in maar krijg dus geen email met een nieuw tijdelijk paswoord!
wel vriendelijke mensen aan de telefoon en niet lang moeten wachten maar had toch graag kunnen inloggen om de zien dat mijn centjes er nog opstaan.
Deze mail gekregen van info@santanderconsumerbank.be (rekeningnummers verwijderd en data en cijfertjes uiteraard aangepast):
"Beste klant,
Wij danken u voor het vertrouwen dat u stelt in Santander Consumer Bank.
Zoals elke financiële instelling in België moeten we voldoen aan de Belgische en Europese regels en wetgeving.
Als spaarbank beschikken wij over minder informatie dan de bank(en) waar u een zichtrekening heeft.
Daarom zien we ons verplicht u aanvullende gegevens te vragen over de transacties in onderstaande tabel.
Begunstigde | Opdrachtgever | Datum | Bedrag
BE | BE | 13/05/2022 | EUR 44.08
BE | BE | 28/05/2022 | EUR 160.10
BE | BE | 17/06/2022 | EUR 417.95
BE | BE | 23/06/2022 | EUR 920.00
BE | BE | 02/07/2022 | EUR 135000.00
Meer informatie over de bancaire regelgeving in België, kunt u hier raadplegen : klik hier
Gelieve de bijgevoegde vragenlijst naar behoren ingevuld terug te sturen en ons de bewijsstukken te verstrekken op basis van de herkomst van uw kapitaal.
De vereiste bewijsstukken zijn opgenomen in de bijgevoegde vragenlijst.
U kan het document elektronisch of handmatig handtekenen.
Vervolgens verzoeken wij u vriendelijk het document terug te sturen via uw beveiligde zone "Mijn Rekeningen" op onze website, per e-mail naar info@santanderconsumerbank.be of per post naar volgend adres : klik hier
Wij verzekeren u dat alle gegevens die wij ontvangen strikt vertrouwelijk worden behandeld.
De verstrekte documenten zijn uitsluitend ter informatie van de bank. Zij zullen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig?
Onze medewerkers helpen u graag verder. Aarzel dus niet contact op te nemen met onze klantendienst op het nummer +32 (0) 2 588 96 26 of per email op info@santanderconsumerbank.be
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten,
Uw Santander Consumer Bank-team "
Dit is dan de toegevoegde vragenlijst:
"Vragenlijst – Financieringsbron
Naam en voornaam: ______________________________________
Klantennummer: _______________________
Wat is de oorsprong van de recente stortingen op uw Santander Consumer Bank
spaarrekening? U mag meer dan één vakje aankruisen. Gelieve de passende
bewijsstukken te verstrekken voor elk aangekruist vakje (zie onderstaande voorbeelden)
Beleggingen (obligaties, aandelen, levensverzekeringen, pensioensparen)
Verkoop van een onroerend goed
Verkoop van een bedrijf BTW nummer: _______________________
Huurinkomsten
Erfenis, schenking
Andere: _____________________________________________________
Opgelet : een overschrijving van uw rekening bij een andere bank naar uw rekening bij Santander Consumer
Bank kan niet als bewijs worden beschouwd.
Voorbeeld van een bewijsstuk :
• Kopie van uw laatste aanslagbiljet
• Kopie van uw huurinkomsten (huurcontract, bankoverschrijving)
• Kopie van de notariële akte of bewijs van bankoverschrijving van een
notaris/derde partij (erfenis, schenking, verkoop van onroerend goed,
verkoop van bedrijf...)
• Kopie van rekeningafschriften in verband met de verkoop van effecten of
uw levensverzekering of pensioensparen
Uw antwoorden worden strikt vertrouwelijk behandeld en zijn uitsluitend bestemd voor
informatie van de bank. Zij zullen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Dank u voor uw medewerking.
Ondergetekende bevestigt hierbij dat hij/zij het document te goeder trouw heeft
ingevuld en dat hij/zij de nodige documenten zal voorleggen.
Opgesteld in __________________ , op ___/____/_______
Handtekening
Gelieve deze vragenlijst af te drukken,
te ondertekenen en samen met uw
bewijsstukken terug te sturen via uw
beveiligde zone 'Mijn Rekeningen" of
naar het volgende adres :
info@santanderconsumerbank.be"
Kan dit zomaar? En wat gebeurt er als je dit niet doet? Rekeningen afgesloten? En zelfs al zou ik dit correct willen invullen, dan is die opstelling van die vragenlijst ook ruim ontoereikend of toch tenminste verre van ideaal en relevant aangezien het hier om direct doorsturen van loonstortingen gaat en verschuiving van spaargeld (ook enkel opgebouwd door decennialange loonstortingen) gaat.
"Beste klant,
Wij danken u voor het vertrouwen dat u stelt in Santander Consumer Bank.
Zoals elke financiële instelling in België moeten we voldoen aan de Belgische en Europese regels en wetgeving.
Als spaarbank beschikken wij over minder informatie dan de bank(en) waar u een zichtrekening heeft.
Daarom zien we ons verplicht u aanvullende gegevens te vragen over de transacties in onderstaande tabel.
Begunstigde | Opdrachtgever | Datum | Bedrag
BE | BE | 13/05/2022 | EUR 44.08
BE | BE | 28/05/2022 | EUR 160.10
BE | BE | 17/06/2022 | EUR 417.95
BE | BE | 23/06/2022 | EUR 920.00
BE | BE | 02/07/2022 | EUR 135000.00
Meer informatie over de bancaire regelgeving in België, kunt u hier raadplegen : klik hier
Gelieve de bijgevoegde vragenlijst naar behoren ingevuld terug te sturen en ons de bewijsstukken te verstrekken op basis van de herkomst van uw kapitaal.
De vereiste bewijsstukken zijn opgenomen in de bijgevoegde vragenlijst.
U kan het document elektronisch of handmatig handtekenen.
Vervolgens verzoeken wij u vriendelijk het document terug te sturen via uw beveiligde zone "Mijn Rekeningen" op onze website, per e-mail naar info@santanderconsumerbank.be of per post naar volgend adres : klik hier
Wij verzekeren u dat alle gegevens die wij ontvangen strikt vertrouwelijk worden behandeld.
De verstrekte documenten zijn uitsluitend ter informatie van de bank. Zij zullen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig?
Onze medewerkers helpen u graag verder. Aarzel dus niet contact op te nemen met onze klantendienst op het nummer +32 (0) 2 588 96 26 of per email op info@santanderconsumerbank.be
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groeten,
Uw Santander Consumer Bank-team "
Dit is dan de toegevoegde vragenlijst:
"Vragenlijst – Financieringsbron
Naam en voornaam: ______________________________________
Klantennummer: _______________________
Wat is de oorsprong van de recente stortingen op uw Santander Consumer Bank
spaarrekening? U mag meer dan één vakje aankruisen. Gelieve de passende
bewijsstukken te verstrekken voor elk aangekruist vakje (zie onderstaande voorbeelden)
Beleggingen (obligaties, aandelen, levensverzekeringen, pensioensparen)
Verkoop van een onroerend goed
Verkoop van een bedrijf BTW nummer: _______________________
Huurinkomsten
Erfenis, schenking
Andere: _____________________________________________________
Opgelet : een overschrijving van uw rekening bij een andere bank naar uw rekening bij Santander Consumer
Bank kan niet als bewijs worden beschouwd.
Voorbeeld van een bewijsstuk :
• Kopie van uw laatste aanslagbiljet
• Kopie van uw huurinkomsten (huurcontract, bankoverschrijving)
• Kopie van de notariële akte of bewijs van bankoverschrijving van een
notaris/derde partij (erfenis, schenking, verkoop van onroerend goed,
verkoop van bedrijf...)
• Kopie van rekeningafschriften in verband met de verkoop van effecten of
uw levensverzekering of pensioensparen
Uw antwoorden worden strikt vertrouwelijk behandeld en zijn uitsluitend bestemd voor
informatie van de bank. Zij zullen niet worden gebruikt voor marketingdoeleinden.
Dank u voor uw medewerking.
Ondergetekende bevestigt hierbij dat hij/zij het document te goeder trouw heeft
ingevuld en dat hij/zij de nodige documenten zal voorleggen.
Opgesteld in __________________ , op ___/____/_______
Handtekening
Gelieve deze vragenlijst af te drukken,
te ondertekenen en samen met uw
bewijsstukken terug te sturen via uw
beveiligde zone 'Mijn Rekeningen" of
naar het volgende adres :
info@santanderconsumerbank.be"
Kan dit zomaar? En wat gebeurt er als je dit niet doet? Rekeningen afgesloten? En zelfs al zou ik dit correct willen invullen, dan is die opstelling van die vragenlijst ook ruim ontoereikend of toch tenminste verre van ideaal en relevant aangezien het hier om direct doorsturen van loonstortingen gaat en verschuiving van spaargeld (ook enkel opgebouwd door decennialange loonstortingen) gaat.
Bank moet van de NBB verdacht gedrag melden. Ze geven je de optie om dit te verduidelijken. Doe je dit niet, dan gaan ze het meer dan waarschijnlijk seinen naar de NBB. NBB zal verder onderzoek doen, bank wordt typisch niet verder op de hoogte gebracht.
Moeilijk te zeggen of je rekeningen zullen afgesloten worden of dergelijke.
-
- Verbannen Gebruiker
Een kleine nuance: het hoeft niet noodzakelijk verdacht te zijn (je kunt bijvoorbeeld een huis verkocht hebben of je kunt geërfd hebben en dat geld kan op jouw rekening gestort zijn bij een andere bank). Het kan echter wel verdacht zijn, vb periodieke betalingen uit een land dat verdacht is vb belastingparadijs.SMGGM schreef: ↑5 juli 2022, 21:24 Bank moet van de NBB verdacht gedrag melden. Ze geven je de optie om dit te verduidelijken. Doe je dit niet, dan gaan ze het meer dan waarschijnlijk seinen naar de NBB. NBB zal verder onderzoek doen, bank wordt typisch niet verder op de hoogte gebracht.
Grote bedragen of meerdere bedragen zijn echter voldoende om extra info te vragen. Het wordt pas verdacht als je geen plausibele uitleg kunt geven over de herkomst van het geld of dit niet kunt bewijzen.