Santander bank
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander bank
De vraag is of de grootbanken zullen bewegen of niet? En hoever ze zullen gaan? Zij hebben zowat 2/3 van de spaardeposito’s in handen.vortex schreef: ↑10 december 2022, 07:36En de naïeve spaarder maar vergelijken schuiven met zijn centenJe kan er van op aan dat er nog veel meer rentestijgingen gaan komen, zo stilaan zullen ook de grootbanken gaan bewegen. Of het dan zo verstandig is om nu al een jaar vast te pinnen op eentje die vandaag toevallig de hoogste getrouwheidsrente geeft...
Voorlopig doet geen enkele van de grootbanken iets (allen geven ze enkel het wettelijke minimum van 0,11%) en zijn het de kleinere banken die elkaar de loef proberen af te steken.
Ja maar de verhoogde getrouwheidspremie is enkel van toepassing op nieuwe stortingen of stortingen die aan een nieuwe periode van twaalf maanden beginnen (de uitzondering van drie overschrijvingen per jaar tussen spaarrekeningen buiten beschouwing gelaten).
Ik zou niet te lang wachten en de kat uit de bomen blijven kijken. Op een gegeven moment is de kat weg ...
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Het is ook geen toeval dat de acties van de kleinere banken in deze periode van het jaar lopen (al speelt de rentestand op de internationale geldmarkten een grotere rol dan het eindejaarsgebeuren in hun intrestpolitiek).
Ik heb op 1 oktober mijn getrouwheidspremie ontvangen op mijn Vision plus rekening (rekening A). Ivm een renteverhoging naar 1% heb ik in november een 2e Vision plus rekening (rekening B) geopend en het gehele saldo overgeschreven van rekening A naar rekening B zodat ik totaal 1% rente zou krijgen. Nu ze de rente hebben verhoogd naar 1.4% wil ik dat natuurlijk ook verwerven. Klopt het dat als ik het gehele saldo wat op rekening B op 15 december stort op rekening A ik 1.4% rente krijg op het gehele saldo ?
Ja, omdat je nog niet meer dan drie overschrijvingen tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank gedaan hebt kun je genieten van het behoud van de getrouwheidspremie. Je getrouwheidspremie zal als volgt opgebouwd worden:
- één maand (oktober) de oude premie van rekening A
- anderhalve maand (november tot 15 december) de premie van rekening B (1%)
- van 15 december tot 30 september de nieuwe premie van rekening A (1.4%)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp blijft een getrouwheidspremie dus onveranderd gedurende een jaar ongeacht of de bank in tussentijd verhoogd? Men moet dus nieuwe rekening openen en van bestaande rekening overboeken naar nieuwe rekening om van nieuwe getrouwheidspremie te kunnen genieten? Ik dacht dat er pro rata werd berekend m.a.w. nieuwe premie vanaf 15 dec gedurende de resterende maanden tot 'vervaldag' van 12 maanden...
Is dat drie overschrijvingen per kalenderjaar (teller op nul gezet op 1/1) of is het max. drie overschrijvingen per 12 maanden te rekenen vanaf de 1e overschrijving (bvb. 1 overschrijving gedaan in april, een tweede in september, een derde in december en dus wachten tot april voor een volgende overschrijving zonder verlies van getrouwheidspremie)?
Yaris schreef: ↑10 december 2022, 11:10 Ja, omdat je nog niet meer dan drie overschrijvingen tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank gedaan hebt kun je genieten van het behoud van de getrouwheidspremie. Je getrouwheidspremie zal als volgt opgebouwd worden:
- één maand (oktober) de oude premie van rekening A
- anderhalve maand (november tot 15 december) de premie van rekening B (1%)
- van 15 december tot 30 september de nieuwe premie van rekening A (1.4%)
Bedankt Yaris !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Per kalenderjaar en per spaarrekening.coenen schreef: ↑10 december 2022, 11:57 Is dat drie overschrijvingen per kalenderjaar (teller op nul gezet op 1/1) of is het max. drie overschrijvingen per 12 maanden te rekenen vanaf de 1e overschrijving (bvb. 1 overschrijving gedaan in april, een tweede in september, een derde in december en dus wachten tot april voor een volgende overschrijving zonder verlies van getrouwheidspremie)?
Als je op dit moment voornamelijk naar de basisrente kijkt, kun je nog effeciënt werken. Ik heb een deeltje op een termijnrekening geplaatst maar voor nu wacht ik af tot eind januari.vortex schreef: ↑10 december 2022, 07:36En de naïeve spaarder maar vergelijken schuiven met zijn centenJe kan er van op aan dat er nog veel meer rentestijgingen gaan komen, zo stilaan zullen ook de grootbanken gaan bewegen. Of het dan zo verstandig is om nu al een jaar vast te pinnen op eentje die vandaag toevallig de hoogste getrouwheidsrente geeft...
per kalenderjaar is een zekerheid als je de wet leest, maar is ook dat laatste ergens expliciet vermeld?EarthNvstr1 schreef: ↑10 december 2022, 12:52Per kalenderjaar en per spaarrekening.coenen schreef: ↑10 december 2022, 11:57 Is dat drie overschrijvingen per kalenderjaar (teller op nul gezet op 1/1) of is het max. drie overschrijvingen per 12 maanden te rekenen vanaf de 1e overschrijving (bvb. 1 overschrijving gedaan in april, een tweede in september, een derde in december en dus wachten tot april voor een volgende overschrijving zonder verlies van getrouwheidspremie)?
Want je leest dat vaak (en het klopt ook in de praktijk naar wat ik zelf ervaren heb), maar waar staat dat eigenlijk?