Schenking kinderen en kleinkinderen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Schenking kinderen en kleinkinderen
el perro schreef: ↑8 juli 2024, 14:31Uw moeder kan schenken wat ze wil aan haar kinderen en kleinkinderen, zonder belasting te betalen.amber30 schreef: ↑5 juli 2024, 18:53 Vermist ik niet goed weet in welk onderwerp mijn vraag juist past, heb ik het maar hier gedeponeerd.
Mijn moeder wil graag een onbelaste schenking doen naar de kinderen en kleinkinderen.
Klopt deze stelling:
Jaarlijks voor de kinderen max. €6633
Jaarlijks per kleinkind €2658 of éénmalig max.€12.500 (ook al komt ze binnen de 3 jaar te overlijden dan moeten kleinkinderen hier nog steeds geen successierechten op betalen)
Hou er wel rekening mee dat die 3 jaar in 2021 veranderd is in 4 jaar.
Mijn moeder wil aan de kinderen €8000 schenken en aan de kleinkinderen €5000.
Is dit een optie of houden we ons beter aan de hierboven opgegeven bedragen?
Alvast bedankt.
Alleen, als haar vermogen een zekere omvang heeft EN ze al oud is, zijn er wel enkele fiscale aspecten rond erfbelasting om eens te bekijken.
Dit artikel legt het wel goed uit: https://www.argusadvocaten.be/een-grote ... -the-risk/
"een zekere omvang" is € 50.000 PER ERFGENAAM, zonder rekening te houden met vastgoed.
Onder dat bedrag kan ze doen wat ze wil zonder zich zorgen te maken over erfbelasting.
Bij een groter vermogen, als ze gift wil registreren om haar nakomelingen erfbelasting te besparen voor het geval ze zou overlijden binnen de 3 jaar,
dan zijn er wel wat formaliteiten. Maar enkel dan.
Het is wel goed om sowieso alles eens duidelijk op papier te zetten:
In redelijk wat families komt er ruzie door dergelijke geldzaken. Transparantie helpt dat voorkomen.