[Voorbeeld portefeuille 22-30] Sea-salt-portfolio
TIP
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Sea-salt-portfolio
De portfolio praktisch :
-Koop aan in de eurozone,Canada en USA.Maar zoals ik nog vaak zal herhalen,Europese bedrijven blijven interessant,maar ik adviseer toch om Amerikaanse( en Canadese) bedrijven te bevoordelen in een dividendstrategie.Hun dividendbeleid is gewoon veel volwassener en duurzamer.
Voor dit experiment verdeel ik wel gelijkmatig over de 3 groepen.
Binnen de eurozone probeer ik ook over de verschillende landen te verdelen.
-Ik neem 3 posities van een oude dividendaandelenportefeuille mee in de nieuwe portfolio,zijnde 2 Europese en 1 Canadees(een halve positie).Ben wel niet van plan om in de toekomst met halve posities te werken.
De aankoopkosten breng ik wel in mindering!
Ik kan starten....
-Koop aan in de eurozone,Canada en USA.Maar zoals ik nog vaak zal herhalen,Europese bedrijven blijven interessant,maar ik adviseer toch om Amerikaanse( en Canadese) bedrijven te bevoordelen in een dividendstrategie.Hun dividendbeleid is gewoon veel volwassener en duurzamer.
Voor dit experiment verdeel ik wel gelijkmatig over de 3 groepen.
Binnen de eurozone probeer ik ook over de verschillende landen te verdelen.
-Ik neem 3 posities van een oude dividendaandelenportefeuille mee in de nieuwe portfolio,zijnde 2 Europese en 1 Canadees(een halve positie).Ben wel niet van plan om in de toekomst met halve posities te werken.
De aankoopkosten breng ik wel in mindering!
Ik kan starten....
De eerste getransfereerde positie is het Finse energiebedrijf FORTUM met een focus op scandinavie,maar daarnaast ook exposure naar de Baltische staten,Rusland, Oost-Europa en sinds kort na de overname van Uniper ook in Duitsland.Het leuke aan het bedrijf is dat hernieuwbare energie hoog op de agenda staat .Ze staan nu al op de derde plaats van CO2-vrije electriciteit binnen Europa.
FORTUM is toch wel één van de betere dividendbetalers op de Finse aandelenbeurs met 4,07% dividendrendement op de slotkoers van 24 dec.Heeft de afgelopen 14 jaar nooit het dividend verlaagd.
Een grote min voor de "Sea-Salt-score" is dat het geen dividendgroeier is!Wat dan wel weer een plus is dat men in coronajaar 2020 het dividend heeft verhoogd van 1,10 euro naar 1,12 euro.De vorige verhoging dateert dan wel alweer van 2013.In 2014 werd er een extra-bonus dividend uitbetaald. Analisten verwachten wel een hoger dividend de komende jaren.Het bedrijf zelf communiceert ook een groeiend dividend na te streven.
FORTUM is toch wel één van de betere dividendbetalers op de Finse aandelenbeurs met 4,07% dividendrendement op de slotkoers van 24 dec.Heeft de afgelopen 14 jaar nooit het dividend verlaagd.
Een grote min voor de "Sea-Salt-score" is dat het geen dividendgroeier is!Wat dan wel weer een plus is dat men in coronajaar 2020 het dividend heeft verhoogd van 1,10 euro naar 1,12 euro.De vorige verhoging dateert dan wel alweer van 2013.In 2014 werd er een extra-bonus dividend uitbetaald. Analisten verwachten wel een hoger dividend de komende jaren.Het bedrijf zelf communiceert ook een groeiend dividend na te streven.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Hoeveel aandelen? Aan welke prijs/kost koop je?
Herhaal je telkens een overzicht van je totale port?
vb.
CASH 95.000
Aandeel A: 5000
Herhaal je telkens een overzicht van je totale port?
vb.
CASH 95.000
Aandeel A: 5000
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welke broker ga je gebruiken ?
Excuses, vergeten te vermelden! ik bezit 300 aandelen FORTUM.
Ga de slotkoers van 31 dec 2020 nemen als referentie,ook om de aankoopkosten op te berekenen.
Ga natuurlijk ook iedere maal de cashpositie meedelen.
Ik weet het ,het is natuurlijk niet ideaal om zo te starten.Maar het zou van de zotte zijn om die drietal posities te verkopen,waarvan 2 met een licht verlies,zeker omdat het met mijn eigen centen is,en omdat ze toch wel in een Sea-Salt strategy passen.
Ga de slotkoers van 31 dec 2020 nemen als referentie,ook om de aankoopkosten op te berekenen.
Ga natuurlijk ook iedere maal de cashpositie meedelen.
Ik weet het ,het is natuurlijk niet ideaal om zo te starten.Maar het zou van de zotte zijn om die drietal posities te verkopen,waarvan 2 met een licht verlies,zeker omdat het met mijn eigen centen is,en omdat ze toch wel in een Sea-Salt strategy passen.
Dierickx-Leys.Had er nog een restportefeuille met voornamelijk cash en nog een drietal dividendaandelen .
Ben bij Dierickc-Leys terechtgekomen door de overname van Lawaisse door hen. Namen in 2020 niet enkel beursvennootschap Lawaisse over maar ook beursvennootschap Bocklandt uit Sint-Niklaas.
Ben bij Dierickc-Leys terechtgekomen door de overname van Lawaisse door hen. Namen in 2020 niet enkel beursvennootschap Lawaisse over maar ook beursvennootschap Bocklandt uit Sint-Niklaas.
De tweede te transferen positie is het Canadese CORBY SPIRIT AND WINE. Ook wel eens het Canadese Pernod-ricard genoemd omdat laatst genoemde sinds 2005 ,46% van het kapitaal bezit.Naast eigen merken uit eigen bottelarijen verdeelt Corby ook de Pernod-ricard producten.En met succes,dankzij Corby is Canada de top 5 van Pernod-ricard afzetgebieden binnengeslopen.
Maar het is vooral het dividendbeleid die mij interesseert.
Corby is echter wel een dividendgroeier.Verhoogde dit jaar zijn dividend met 14,29%!
In 2020 werd er eerst verlaagd,daarna verhoogd,om daarna terug te verlagen...om alzo status-quo uit te komen.Corona en de bijhorende horeca sluitingen waren de oorzaak. Ondertussen ook al gemerkt dat Corby ieder kwartaal dividend uitbetaald?
Sinds 2008 heeft het bedrijf het dividend niet verlaagd.Vanaf 2011 bijna ieder jaar verhoogt.(helaas één keer niet)
Het bedrijf heeft ook een traditie van speciale dividenden uit te keren.Gebeurde in 2011,2012,2014 en 2015.
Het is verder een stevige dividendbetaler.Op de slotkoers van 24 december krijg je 5,67% dividendrendement.
Er zijn nauwelijks tot geen analisten die het aandeel volgen.
Ik bezit 400 aandelen CORBY SPIRIT AND WINE. (gaat overeenkomen met een halve positie)
De derde te transferen positie is bij velen bekend,en is het Luxemburgse plantage bedrijf SOCFINASIA.
Daar ga ik heel kort over zijn.Zowat alle analisten voorspellen een ferme dividendgroei de komende jaren vooral door de opgelopen palmolie prijs.
Ik bezit 350 aandelen SOCFINASIA.(gaat ook overeenkomen met een iets meer dan halve positie)
Maar het is vooral het dividendbeleid die mij interesseert.
Corby is echter wel een dividendgroeier.Verhoogde dit jaar zijn dividend met 14,29%!
In 2020 werd er eerst verlaagd,daarna verhoogd,om daarna terug te verlagen...om alzo status-quo uit te komen.Corona en de bijhorende horeca sluitingen waren de oorzaak. Ondertussen ook al gemerkt dat Corby ieder kwartaal dividend uitbetaald?
Sinds 2008 heeft het bedrijf het dividend niet verlaagd.Vanaf 2011 bijna ieder jaar verhoogt.(helaas één keer niet)
Het bedrijf heeft ook een traditie van speciale dividenden uit te keren.Gebeurde in 2011,2012,2014 en 2015.
Het is verder een stevige dividendbetaler.Op de slotkoers van 24 december krijg je 5,67% dividendrendement.
Er zijn nauwelijks tot geen analisten die het aandeel volgen.
Ik bezit 400 aandelen CORBY SPIRIT AND WINE. (gaat overeenkomen met een halve positie)
De derde te transferen positie is bij velen bekend,en is het Luxemburgse plantage bedrijf SOCFINASIA.
Daar ga ik heel kort over zijn.Zowat alle analisten voorspellen een ferme dividendgroei de komende jaren vooral door de opgelopen palmolie prijs.
Ik bezit 350 aandelen SOCFINASIA.(gaat ook overeenkomen met een iets meer dan halve positie)
De port die ik met meeste interesse zal volgen omdat het dichts bij mijn strategie zit: Een port waarbij het grootste deel dividendaandelen zijn, een kleiner deel groei-aandelen. Sinds deze zomer is er een ETF gedeelte bij gekomen waarbij ik maandelijkse IWDA aankoop. En soms WHEA en ESPO. Tot nu toe nog maar 1 aankoop in EMIM omdat ik minder geloof in sommige landen binnen deze ETF.
We gebruiken ongeveer dezelfde criteria.Ik zal alleen iets inschikkelijker zijn voor een gelijkblijvend dividend.Dit beoordeel ik per aandeel.Zo heb ik INTO, gelukkig behouden.
De minimum van 2% hanteer ik meestal ook, al durf ik lager gaan bij een bedrijf dat jaarlijks een progressief dividend heeft.
Hanteer je ook een maximum grens? Ik ga niet boven 6% bruto yield. Boven 6% is het zelden duurzaam op langere termijn of zakt de koers van het bedrijf in kwestie jaar na jaar. Bijvoorbeeld Proximus.
Wel jammer dat je niet de combinatie van Belgische en buitenlandse aandelen maakt! Daarmee zou je port toch niet overeenkomen met die van Zeezout.
Heb in principe geen bovengrens. Het allerbelangrijkste voor selectie is dividendgroei.Bedrijf moet een geschiedenis van dividendgroei hebben.Hoe meer en hoe langer,hoe beter!
Op de amerikaanse en canadese beurs is er behoorlijk wat keuze voor handen.Dus ga daar veel strenger kunnen zijn vooraleer tot aankoop over te gaan.
Loop daar nu wel tegen mijn eigen regel van minimum 2% dividendrendement aan. Bedrijven met een mooie langdurige dividendgroei zitten er nu velen met een dividendrendement kleiner dan 2%. Dus het gaat zaak zijn om mijn kruit niet allemaal in het begin te verschieten en traag aan te kopen.(na beurscorrecties)
Bij Belgische en bij uitbereiding de eurozone, is het meestal water bij de wijn doen.
Zo is Fortum naast Kone zowat het beste die aan de sea-salt-criteria voldoet op de Finse beurs.
Ben wel positief verrast over de Duitse beurs,daar is er wel één en ander te vinden van stevige dividendgroeiers.
Op de amerikaanse en canadese beurs is er behoorlijk wat keuze voor handen.Dus ga daar veel strenger kunnen zijn vooraleer tot aankoop over te gaan.
Loop daar nu wel tegen mijn eigen regel van minimum 2% dividendrendement aan. Bedrijven met een mooie langdurige dividendgroei zitten er nu velen met een dividendrendement kleiner dan 2%. Dus het gaat zaak zijn om mijn kruit niet allemaal in het begin te verschieten en traag aan te kopen.(na beurscorrecties)
Bij Belgische en bij uitbereiding de eurozone, is het meestal water bij de wijn doen.
Zo is Fortum naast Kone zowat het beste die aan de sea-salt-criteria voldoet op de Finse beurs.
Ben wel positief verrast over de Duitse beurs,daar is er wel één en ander te vinden van stevige dividendgroeiers.
Begrijp ik. Tijdens de dip in maart heb ik Apple aangekocht. Op moment van aankoop niet echt de bedoeling om het bij mijn dividend gedeelte te zetten. Ondertussen +50% winst. Zelfs als ik het bereken op mijn aankoopprijs is de yield nog geen 0,5%.Divi schreef: ↑29 december 2021, 16:11 Loop daar nu wel tegen mijn eigen regel van minimum 2% dividendrendement aan. Bedrijven met een mooie langdurige dividendgroei zitten er nu velen met een dividendrendement kleiner dan 2%. Dus het gaat zaak zijn om mijn kruit niet allemaal in het begin te verschieten en traag aan te kopen.(na beurscorrecties)
Maar het dividend stijgt wel jaarlijks, ze hebben een berg cash en pay-out is nog geen 16%. Voorlopig behoud ik ze.
Als je toch onder de 2% wilt zou ik eens The home depot bekijken. Met 43% ook nog geen hoge pay-out.
Kone volg ik ook al een tijdje.Met de dip in oktober overwogen om te kopen maar uiteindelijk niet gedaan.
Overweeg je ook vastgoedaandelen?
Anders zou ik de volgende eens bekijken:
-Realty income
-Stag industrial: grootste huurder is Amazon
-Gladstone land corp:iets wat je niet in België vind en ik denk ook niet in Europa. Ze verhuren landbouwgrond. Dit zie ik nog stijgen. Verschillende super rijken zijn de laatste jaren landbouwgrond aan het opkopen.Dit zal wel zijn reden hebben (if you can't beat them join them

(Samen met home depot heb ik deze aandelen zelf (nog) niet in port)
Als Afrodiziak dit zou lezen kan hij zijn mening hierover misschien nog geven.
Hoog dividendrendement en hoog dividendgroei samen in één bedrijf zijn echt witte raven en nauwelijks te vinden.Zeker in stevige gewaardeerde markten zoals nu.
Reits horen in ieder dividendportfolio thuis,dus ja.
Realty income wordt inderdaad aanzien als één van de beste en combineert dividendgroei met een goed dividendrendement.
Wordt door verschillende (dividend)analisten terug in de koopzone verwelkomd.
De andere 2 ga ik zeker bekijken.Bedankt voor de tip!
Ga wel trachten over verschillende sectoren zoveel mogelijk te spreiden;
Volg een drietal Duitse reits met stevige dividendgroei ..... waaruit ik 1 ga kiezen.....(altijd moeilijk)
Reits horen in ieder dividendportfolio thuis,dus ja.
Realty income wordt inderdaad aanzien als één van de beste en combineert dividendgroei met een goed dividendrendement.
Wordt door verschillende (dividend)analisten terug in de koopzone verwelkomd.
De andere 2 ga ik zeker bekijken.Bedankt voor de tip!
Ga wel trachten over verschillende sectoren zoveel mogelijk te spreiden;
Volg een drietal Duitse reits met stevige dividendgroei ..... waaruit ik 1 ga kiezen.....(altijd moeilijk)
Realty , stag ,FRT , WPC allemaal veel te duur kijk naar NNN , SLG in de plaats
National Retail properties (NNN) en SL green realty zijn beiden geen dividendgroeiers en passen dus niet in een sea-salt-portfolio.
Uw andere tip,Lop,in een andere topic hier vanavond van de amerikaanse winkelketen "Best Buy" ,staat echter wel op mijn watchlist.Bezit al enkele jaren een dividendgroei om je vingers van af te likken.
We gaan beiden een dividendportefeuille opstarten,maar ze zijn totaal op een andere leest gestoeld.De mijne op dividendrendement en dividendgroei.De Uwe op dividendrendement en onderwaardering.(Allez,zo voel ik het toch aan)
Uw andere tip,Lop,in een andere topic hier vanavond van de amerikaanse winkelketen "Best Buy" ,staat echter wel op mijn watchlist.Bezit al enkele jaren een dividendgroei om je vingers van af te likken.
We gaan beiden een dividendportefeuille opstarten,maar ze zijn totaal op een andere leest gestoeld.De mijne op dividendrendement en dividendgroei.De Uwe op dividendrendement en onderwaardering.(Allez,zo voel ik het toch aan)
Ik - en ik denk ook vele anderen - zijn nieuwgierig naar de portefeuille die jij bij de opstart gaat beschrijven en hoe deze over de jaren zal evolueren en presteren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik koop graag met een veiligheidsmarge , betaal niet graag 100% van de faire waarde .
Koppel dat aan de kwaliteit de verwachtingen en het dividend en je heb mijn selectie .
Alles wat ik ooit al genoemd heb noteerde aan een korting
Realty zijn faire waardering is bijvoorbeeld 64$ , 4% verwachte groei
SLG dat ik noem zijn faire prijs is 86$ terwijl de verwachte groei 5% is
Voor SLG betaal je dus nu 83% van zijn waarde terwijl je voor realty 113% betaald en nog minder groei zal hebben .
NNN mocht ik eindelijk niet meer noemen teveel al weer doorgestegen zie ik nu .
Is ook al overgewaardeerd realty noteert zelfs nog beter .
Je moet dan ook nog in je achterhoofd houden dat in dit geval industrie het beter zal doen de komende jaren
Omdat STAG 45% overgewaardeerd is 5% verwachte groei , is WPC dan de betere keuze maar 29% overgewaardeerd
3.5% groei maar wel hoger dividend .
Wel geen pure industrie maar zal waarschijnlijk uitbreiden deze richting .
Ik zou er nooit aan denken om zoiets nu te kopen , wel vasthouden .
Zelfs SLG niet, risico is te hoog voor het totaal rendement dat je maar krijgt ( 12,8)
Zijn nog altijd betere stocks te vinden met minder risico maar het begint toch schaars te komen nu .
Zal binnenkort niks meer overhebben om te selecteren aan mij voorwaarden