Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Bij mij is het wel extreem. Ik vink soms dingen na 2j van mijn lijstje. Niet omdat ik het eindelijk gedaan heb, maar omdat de persoon die het ooit vroeg, intussen uit dienst is 
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Ik krijg de vraag van IBKR om "Ireland Interest Tax Form 8-3-6" in te vullen. Onderaan vragen ze dat de "Tax authority" mijn gegevens bevestigd. hoe hebben jullie dit opgelost?
Als je op de site van de Ierse belastingsdienst de huidige versie van die form downloadt kan je een optie aanvinken die toelaat om enkel proof of residence toe te voegen ipv een bevestiging van de tax authority.
Voor alle duidelijkheid: voor zover ik weet heeft dit enkel betrekking op klanten die interesten (van cash) of inkomsten uit securities lending ontvangen bij IBKR. Dat verklaart waarom ik hier zelf niets over heb gekregen.
Staat hier eigenlijk ook in het verkeerde topic.
Staat hier eigenlijk ook in het verkeerde topic.
Bedankt,
heel handige tool.
Ik heb echter een vraag over hoe de conversie van andere valuta (dus GBP, CAD of USD) wordt berekend.
Wordt dat gedaan obv koers wanneer de tool wordt gerund, of berekend op het moment dat de aan-/verkoop is geweest?
(Of op een andere manier?)
heel handige tool.
Ik heb echter een vraag over hoe de conversie van andere valuta (dus GBP, CAD of USD) wordt berekend.
Wordt dat gedaan obv koers wanneer de tool wordt gerund, of berekend op het moment dat de aan-/verkoop is geweest?
Ik heb deze vraag van IB ook ontvangen.
Wat is de proof or residence? Dit zal waarschijnlijk een attest van woonst zijn dat je via het e-loket bij jouw gemeente kan bekomen.
Voor België kan je dit aanvragen via de site:Ik heb deze vraag van IB ook ontvangen.
Wat is de proof or residence? Dit zal waarschijnlijk een attest van woonst zijn dat je via het e-loket bij jouw gemeente kan bekomen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... aatsattest
Met dit formulier deel je mee dat je in België woonachtig bent en daar personenbelasting betaalt.
De koers wordt berekend op de dag van de verrichting aan de hand van ECB koersgegevens. Door "ecb exchange rates" te Googlen en naar de webpagina van de ECB te gaan kan je zien welke koersen er zijn.SteveStil schreef: ↑24 februari 2023, 09:14 Bedankt,
heel handige tool.
Van wat ik heb opgemerkt gaan de meeste brokers om met vreemde valuta op 1 van 2 manieren:
1. Eerst valuta omzetten en dan effect kopen met omgezette valuta
Zo krijg je 2 verrichtingen in je transactiegeschiedenis: 1 voor de omzetting en 1 voor de aankoop/verkoop van het effect in de andere valuta
In dit geval zal tobcalc nog steeds de ECB koersen gebruiken aangezien het moeilijk is om valutawisselingen te koppelen aan verrichtingen van transacties
2. Aankoop/verkoop verrichting van effect combineren met valutawisseling in 1 stap om in EUR te kunnen kopen
Door dit in 1 stap te doen komt er maar 1 verrichting in je transactiegeschiedenis en zal deze uitgedrukt zijn in EUR
In dit geval gebruikt tobcalc gewoon de EUR uitgedrukte waarde van de verrichting
Samenvattend zal tobcalc de EUR waarde van een verrichting gebruiken als de verrichting in EUR wordt uitgedrukt in je transactiegeschiedenis, anders zal het de koers van de ECB gebruiken op de dag van de verrichting. Beide manieren zouden juist moeten zijn.
Ik ben zelf geen klant bij IBKR, maar ik ben er vrij zeker dat jullie een attest "276conv" aka "fiscale woonplaatsattest" nodig hebben.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... aatsattest
Dit attest is bedoeld om uw woonplaats te bewijzen in het kader van dubbelbelastingverdragen.
Recent (januari) is de procedure veranderd:
Je kan dat eenvoudig online aanvragen via myminfin, enkele uren later heb je het.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... sattest#q2
Je moet dus niet naar een belastingkantoor of een ander loket.
Ik heb dit onlangs zelf aangevraagd om verlaagde franse bronheffing te verkrijgen (bij andere broker wel).
Verkrijgen attest ging zeer eenvoudig.
Aha, misschien daarom dat ook mijn document bij Ibkr nog altijd 'in behandeling' staat 

Nadat de Form 8-3-6 bij mij de eerste keer werd afgekeurd (ik had een 'bewijs van hoofdverblijfplaats' bijgevoegd) heb ik het door jou vernoemde fiscaal woonplaatsattest aangevraagd en de form 8-3-6 opnieuw geüpload, dit keer begeleid door het nieuwe attest. Dat werd 2 dagen later aanvaard.
Bedankt voor de tip dus!
Laatst gewijzigd door alvh op 1 maart 2023, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe hebben de anderen dit hier opgelost betreft form 3-8-6 ?
Kan er een versie gedownload worden die niet hoeft ondertekend te worden en indien niet op welke manier kan ik deze form laten ondertekenen ?
Hier kan je de huidige versie downloaden recht van de Irish Revenue Service.
Daar zet je dan een kruisje bij "If you are attaching a certificate of residence, in lieu of having this form certified by the relevant Tax Authority please enter X this box".
Als bijlage voeg je het Fiscaal Woonplaatsattest dat je via deze link kan aanvragen -> Mijn Aanvragen & Attesten -> Fiscaal woonplaatsattest in België (276conv) en je duidt als land 'Ierland' aan.
Die combinatie van documenten is bij mij alleszins aanvaard
Daar zet je dan een kruisje bij "If you are attaching a certificate of residence, in lieu of having this form certified by the relevant Tax Authority please enter X this box".
Als bijlage voeg je het Fiscaal Woonplaatsattest dat je via deze link kan aanvragen -> Mijn Aanvragen & Attesten -> Fiscaal woonplaatsattest in België (276conv) en je duidt als land 'Ierland' aan.
Die combinatie van documenten is bij mij alleszins aanvaard

Bedanktalvh schreef: ↑16 maart 2023, 17:24 Hier kan je de huidige versie downloaden recht van de Irish Revenue Service.
Die combinatie van documenten is bij mij alleszins aanvaard![]()
Het formulier digitaal ondertekenen met je e-ID wordt ook aanvaard door IBKR.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)