Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
TIP
Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Enkele maanden geleden heb ik een web app ontworpen om de taks op beursverrichtingen (TOB) te berekenen en aangifte automatisch in te vullen voor buitenlandse brokers. De berekeningen gebeuren aan de hand van een transactiegeschiedenis bestand (csv/Excel/...), je hoeft ze enkel te uploaden op de site en dan krijg je een klein overzicht met hoeveel de taksen bedragen en een PDF dat je kan downloaden.
Momenteel werkt dit enkel bij Interactive Brokers (omdat ik ze zelf gebruik) en Trading 212 maar als er nog buitenlandse brokers zijn die populair zijn wil ik ze gerust toevoegen. Ik heb hier een handleiding geschreven over hoe je je transactiegeschiedenis juist kan exporteren bij Interactive Brokers.
De URL van de site is tobcalc. com
Ik heb ook een handleiding geschreven voor hoe je je transactiegeschiedenis moet exporteren van Interactive Brokers bij tobcalc. com/guide-ibkr
Ik kan jammer genoeg de links niet rechtstreeks plaatsen want anders wordt deze post gezien als spam.
De site is ook ontworpen om zo weinig mogelijk gegevens te sturen naar een server om zo veilig mogelijk te blijven. Bijvoorbeeld, gegevens zoals transactiegeschiedenis, naam, adres enzovoort worden op uw computer zelf verwerkt en worden nergens anders opgeslagen. Hetzelfde geldt voor PDF-generatie. Het project en code is ook volledig open-source op GitHub dus wat ik net heb uitgelegd kan ook geverifieerd worden door andere developers.
Momenteel werkt dit enkel bij Interactive Brokers (omdat ik ze zelf gebruik) en Trading 212 maar als er nog buitenlandse brokers zijn die populair zijn wil ik ze gerust toevoegen. Ik heb hier een handleiding geschreven over hoe je je transactiegeschiedenis juist kan exporteren bij Interactive Brokers.
De URL van de site is tobcalc. com
Ik heb ook een handleiding geschreven voor hoe je je transactiegeschiedenis moet exporteren van Interactive Brokers bij tobcalc. com/guide-ibkr
Ik kan jammer genoeg de links niet rechtstreeks plaatsen want anders wordt deze post gezien als spam.
De site is ook ontworpen om zo weinig mogelijk gegevens te sturen naar een server om zo veilig mogelijk te blijven. Bijvoorbeeld, gegevens zoals transactiegeschiedenis, naam, adres enzovoort worden op uw computer zelf verwerkt en worden nergens anders opgeslagen. Hetzelfde geldt voor PDF-generatie. Het project en code is ook volledig open-source op GitHub dus wat ik net heb uitgelegd kan ook geverifieerd worden door andere developers.
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Bij Bux Zero krijg je maandelijks een PDF met je transacties. Dat lijkt mij een uitdaging om dat te kunnen processen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Site om TOB automatisch te berekenen voor buitenlandse brokers zoals Interactive Brokers en Trading 212
Mooi initiatief! Zelf doe ik niet zo veel transacties en kan ik het dus nog eenvoudig manueel berekenen, maar volgende maand probeer ik je tooltje zeker eens uit.
Klopt, maar bij Bux Zero is het wel makkelijker om zelf de TOB te betalen en aan te geven aangezien ze een mail sturen met hoeveel de taksen bedragen. Je moet enkel nog zelf het PDF bestand invullen dan. Dus ik weet niet of het veel zin zou hebben om Bux Zero toe te voegen aan de site, ik denk dat dat misschien verloren moeite zou zijn.
Bedankt! Ja ik doe het momenteel ook maar 1 keer per maand, maar toch wou ik het automatiseren. Ook handig om te weten: de app kan transacties van meerdere brokers combineren om 1 aangifte te produceren van alle verrichtingen samen. Nuttige feature voor mensen die meerdere brokers gebruiken om te diversifiëren.
Op het eerste gezicht lijkt alles vlot te werken, en wordt het onderscheid tussen aandelen en ETF's correct gemaakt. Bereken je alle ETF's aan 0,12%? Met obligaties gaat het echter blijkbaar niet helemaal goed (bijvoorbeeld US91282CAT80).
Alsnog handig voor zij die de (naar mijn mening) allround meest complete broker willen gebruiken.
Alsnog handig voor zij die de (naar mijn mening) allround meest complete broker willen gebruiken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Sam, wat ben ik blij dit te lezen!
Ik heb je guide gevolgd en de csv opgeladen maar er gebeurd niets. Ook de download blijft leeg. Ik mis precies een knop om de csv effectief op te laden? Getest op safari en chrome.
Kijk uit naar jouw antwoord, zeer blij mocht dit werken!
Bedankt voor jouw werk!
Ik heb je guide gevolgd en de csv opgeladen maar er gebeurd niets. Ook de download blijft leeg. Ik mis precies een knop om de csv effectief op te laden? Getest op safari en chrome.
Bedankt voor jouw werk!
Met obligaties heb ik jammer genoeg weinig ervaring en dus ook geen support kunnen maken in tobcalc. Maar moest je mij willen helpen mag je mij gerust een private message sturen en zal ik het proberen implementerenpmu schreef: ↑16 augustus 2022, 16:18 Op het eerste gezicht lijkt alles vlot te werken, en wordt het onderscheid tussen aandelen en ETF's correct gemaakt. Bereken je alle ETF's aan 0,12%? Met obligaties gaat het echter blijkbaar niet helemaal goed (bijvoorbeeld US91282CAT80).

Ik heb net je email gelezen en gereageerd, sorry voor de late reactie!giannividi schreef: ↑24 september 2022, 14:57 Sam, wat ben ik blij dit te lezen!
Bedankt voor jouw werk!
Normaal moet je inderdaad een overzicht krijgen met de transacties wanneer je csv geupload wordt, maar het kan zijn dat er iets misloopt bv als een effect niet ondersteund wordt (ik heb jammer genoeg tobcalc enkel met 2 verschillende soorten csv's van IB kunnen testen)
Hey Sam,samjmck schreef: ↑26 september 2022, 22:34Ik heb net je email gelezen en gereageerd, sorry voor de late reactie!giannividi schreef: ↑24 september 2022, 14:57 Sam, wat ben ik blij dit te lezen!
Bedankt voor jouw werk!
Normaal moet je inderdaad een overzicht krijgen met de transacties wanneer je csv geupload wordt, maar het kan zijn dat er iets misloopt bv als een effect niet ondersteund wordt (ik heb jammer genoeg tobcalc enkel met 2 verschillende soorten csv's van IB kunnen testen)
Super dat je dit hebt opgezet, denk dat velen hierbij zouden gebaat zijn eens functioneel!
Echter stoot ik op eenzelfde probleem als gianni: eens je op 'browse' hebt geklikt en de csv-file aangeduid, wordt de naam getoond op de site (tobcalc.csv) - maar hij lijkt helemaal niets te doen met de inhoud. Zeker dat er geen knop ontbreekt voor het effectief inlezen van de data? Dit is getest op firefox, export vanuit IB.
Als je mijn CSV zou wensen voor testing purposes (betreffen 4 eenvoudige ETFs), geef gerust een seintje!
Je mag mij gerust een email sturen met deze CSV's en ik zal het voor je bekijken (me @ samjmck . com)Yose485 schreef: ↑4 januari 2023, 13:57Hey Sam,samjmck schreef: ↑26 september 2022, 22:34
Ik heb net je email gelezen en gereageerd, sorry voor de late reactie!
Super dat je dit hebt opgezet, denk dat velen hierbij zouden gebaat zijn eens functioneel!
Echter stoot ik op eenzelfde probleem als gianni: eens je op 'browse' hebt geklikt en de csv-file aangeduid, wordt de naam getoond op de site (tobcalc.csv) - maar hij lijkt helemaal niets te doen met de inhoud. Zeker dat er geen knop ontbreekt voor het effectief inlezen van de data? Dit is getest op firefox, export vanuit IB.
Als je mijn CSV zou wensen voor testing purposes (betreffen 4 eenvoudige ETFs), geef gerust een seintje!
Voor andere gebruikers: ik heb het project al even niet meer aangeraakt maar in februari wil ik een paar nieuwe features toevoegen, namelijk om zelf de TOB te kunnen instellen op de website als je merkt dat er toch een foutje in zit. Ook is er momenteel geen error als er bepaalde fouten zijn bij het ophalen van bepaalde nodige gegevens van effecten zoals de naam van een ETF. Hier wil ik ook verandering in brengen. Hopelijk zal de tool dan gebruikersvriendelijker worden.
Een ander probleem bij IBKR is dat hun csv's soms duplicates bevatten van transacties. Ik weet niet hoe dit komt dus hier kan ik voorlopig niks aan doen. Je moet dus de duplicates zelf verwijderen.
Bedankt voor de snelle reactie, bij deze heb ik je een mailtje gestuurd 

Ik had in het verleden al gemerkt dat van zodra er een effect in het csv-bestand niet herkend wordt (een obligatie in mijn geval), de website inderdaad niets doet en geen foutmelding toont. Mogelijks is dit het probleem.
Mooi initiatief! Bedankt om dit te delen! 

In de toekomst wil ik het mogelijk maken om ontbrekende gegevens zelf te kunnen aanvullen op de site. Zo zou dit probleem opgelost worden. Zal wel een reactie plaatsen in deze post als dat gedaan is