Slapende pensioenrekening 60jaar overzetten?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Slapende pensioenrekening 60jaar overzetten?
Familielid is net 60 jaar geworden. Ik zag op MyPension dat er nog een slapende pensioenrekening is bij oude werkgever (AXA). Bij huidige werkgever zit ze ook bij Axa.
Ik las volgende in De Tijd:
Ik las volgende in De Tijd:
Als ik artikel goed begrijp, indien er niets gedaan wordt zal het slapende contract 5 jaar lang niets meer opbrengen. Is het aan te raden om de bedrag van slapende rekening over te zetten naar actieve? Iemand ervaring hiermee?Toch hoeft u in die situatie niet bij de pakken te blijven zitten. ‘Vaak zal het mogelijk zijn de waarde van het slapende contract op 60 jaar te transfereren naar een onthaalstructuur of naar het pensioenplan van de nieuwe werkgever. Dat biedt het voordeel dat u de omzetting op 60 jaar kunt doen. Bovendien kan de waarde van 200.000 euro dan misschien nog aangroeien tot 210.000 euro op 65 jaar', zegt Gillemon. Let wel, de pensioeninstelling is niet verplicht u van die mogelijkheid op de hoogte te brengen, zodat het aangewezen is zelf navraag te doen.
Re: Slapende pensioenrekening 60jaar overzetten?
De slapende groepsverzekering blijft de gewaarborgde rente genereren.
Vermits het een "oud" contract is, kan die gewaarborgde rente hoger zijn dan die van het actieve contract.
Gewoon verder laten slapen, is meestal het voordeligste
Vermits het een "oud" contract is, kan die gewaarborgde rente hoger zijn dan die van het actieve contract.
Gewoon verder laten slapen, is meestal het voordeligste
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waar kan die voorwaarde/mogelijkheid teruggevonden worden?
De mogelijkheden vind je op een website van de overheid : https://www.wikifin.be/nl/pensioen-en-p ... emer/wat-1
Welke mogelijkheid gekozen wordt, zal mede bepaald worden door de huidige toestand : "Nu er geen premies meer betaald worden, is de overlijdingsdekking nog geldig ? ", "Zijn de oude gewaarborgde rentes nog van kracht en hoeveel ?" enz...
Dus het komt erop neer eerst info te verzamelen. Al de documentatie die men door de jaren heen zou moeten hebben, doornemen en/of de vragen stellen aan AXA. Misschien heeft betrokkene een login bij AXA waar hij een hoop informatie kan terugvinden en downloaden. (Bij AG is dat althans zo)
Voorwaarden staan beschreven bij iedere mogelijkheid. Verdere voorwaarden zijn dezelfde als die van groepsverzekering.
Vooral niet afhalen voor gerechtigde pensioenleeftijd. Gaat men met vervroegd pensioen dan mag men zijn verzekering opvragen mits zware extra belastingen + het jaar daarop gemeentetaks.
in de MyAXA klantenzone op https://www.axa.be/nl/particulieren/pen ... edewerkers
Daar zou ze de oude en de nieuwe groepsverzekering zien staan.
Lees en volg de instructies op: https://www.lifeexperts.be/documenten/m ... aadplegen/