Sofina
TIP
Re: Sofina
Uitermate interessante analyse Belca2, bedankt !
Sofina is zelf al zeer goed gespreid, maar ik zou ook niet alles op één aandeel zetten.
Simpel en duidelijk Belca2, bedankt !
Ik ben van plan om via deze manier te sparen voor mijn kinderen.
Ieder jaar een 1000€ hierin beleggen.
Is het mogelijk om dit te doen via KBC Bolero?
Ieder jaar een 1000€ hierin beleggen.
Dit is een interessante gedachte. Zelf heb ik gesuggereerd van meerdere holddings in overweging te nemen.derocker schreef:...Je mag toch niet vergeten dat een pensioenspaarfonds een grote verzameling is van vele aandelen en obligaties. Persoonlijk vind ik het niet zo'n goed idee om elk jaar in enkel Sofina te sparen. ...
Uw terechte opmerking doet bij mij echter een vraag rinkelen: hoeveel spaaarder zouden er zijn die jaar na jaar in hetzelfde pensioenfonds hun €1000 bijdragen? Wat is dan het verschil met jaarlijks €1000 in Sofina te steken? Wat acht jij dan 'veiliger' op het einde van de rit: een pensioenfonds beheerd door banken of verzekeringen en onderhevig aan fiscale willekeur of het aandeel Sofina (in de toekomst misschien onderhevig aan meerwaardetaks)?
Bij twijfel kies voor ... mag je zelf invullen.
Op 31 mei 2013 schreef Brugse Leeuw in deze draad:dreamy schreef:...ik zou ook niet alles op één aandeel zetten.
een mening zoals een andere....Brugse Leeuw schreef:...Met Sofina kan je nooit al je geld verliezen. ...
Ik ben niet bij KBC Bolero, maar normaal zal je bij iedere bank/broker Sofina aandelen kunnen aanschaffen. Ik denk dat je wel niet ieder jaar automatisch een som kan beleggen; je zal zelf je aankopen moeten plannen.bertVW schreef:Ik ben van plan om via deze manier te sparen voor mijn kinderen. Ieder jaar een 1000€ hierin beleggen.
Als je kinderen minderjarig zijn let dan op: de meeste (groot)banken zullen niet toestaan dat je een portefeuille met aandelen opent op naam van een minderjarige. In princiepe heb je zelfs de toestemming van de vrederechter nodig om handelingen te verrichten op die portefeuille. Je opent best een nieuwe portefeuille op jouw naam.
Sommige (klein)banken o.a. Keytrade, Rabobank, ... zijn niet zo voorzichtig (?) en laten dat wel toe. Nadeel: op 18 jaar gaat de inhoud van de portefeuille onherroeppelijk naar de nieuwe meerderjarige, ongeacht of hij/zij de port kan beheren of niet.
zie ook: Aandelenportefeuille schenken
Idd Belca, maar àlle spaarproducten voor mijn kinderen staan àllemaal op mijn naam. Op die manier heb ik altijd het zeggenschap over de fondsen en rekeningen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Of zie ik iets over het hoofd?
Belastingen op erfenis.
Schenken is wel een stuk goedkoper. Zelfs gratis zonder registratie!iBeans schreef:Belastingen op erfenis.
Deze producten zal ik aanreiken bij aankoop eerste autootje, hulp bij aankoop huis, ...
Dit geld komt van mijn rekeningen, dus ik hoef daar toch geen kosten op te betalen?
Dit geld komt van mijn rekeningen, dus ik hoef daar toch geen kosten op te betalen?
Helaas, de fiscus ziet dat even anders. Als je onderhands schenkt, dus zonder registratie van de schenking, dan is het best dat je nog drie jaar in leven blijft. Zoniet wordt het geschonken bedrag terug bij uw vermogen geteld, en zijn er dus erfenisrechten op te betalen.bertVW schreef:...Dit geld komt van mijn rekeningen, dus ik hoef daar toch geen kosten op te betalen?
Indien de schenking wel geregistreerd door een notaris, dan worden je 3% schenkingsrechten aangerekend. Maar je mag dan wel binnen de drie jaar overlijden zonder bijkomende kosten !!!
Blijven leven is dus de beste vorm van fiscale optimalisatie hier
Idd, maar voor hoelang nog? Er zijn geruchten dat in de zoektocht naar nieuwe belatingen, men de gratieperiode van drie jaar wil afschaffen voor niet geregistreerde schenkingen.
@Belca2 : ik geef je 100% gelijk hoor. Doe zelf ook maar voor heel beperkte bedragen aan pensioensparen. Alleen ben ik toch graag wat voorzichtiger. De oplossing die je zelf al hebt gegeven lijkt me de beste : een paar andere holdings erbij betrekken.
Ik ben een grote fan van Sofina, maar zelfs daar kun je niet al je eieren leggen vind ik. Een beetje spreiding kan nooit kwaad, losstaand van het feit dat Sofina een topaandeel is.
Ik ben een grote fan van Sofina, maar zelfs daar kun je niet al je eieren leggen vind ik. Een beetje spreiding kan nooit kwaad, losstaand van het feit dat Sofina een topaandeel is.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow