Spaargedrag gezin
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Spaargedrag gezin
Best goed, maar ik zou de focus minder leggen op puur sparen. Wat doe je met je kapitaal?
Oppotten heeft weinig zin. Je moet op zoek naar opportuniteiten om te investeren.
Oppotten heeft weinig zin. Je moet op zoek naar opportuniteiten om te investeren.
-
- Full Member
- Contacteer:
Proficiat met het spaarplan, en inderdaad, dit is voor zo weinig mensen weggelegd.
Maar ik denk, op basis van deze cijfers, dat jullie fantastisch goedkoop leven. Even uitleggen.
Netto inkomen minus hypotheek = 3250 euro.
Onderstaande zullen ze niet gebruiken behalve extra sparen en pensioensparen.
Die 2400 euro sparen voor de kinderen komt misschien van het kindergeld.
€2000 van maaltijdcheques (ruilen we in tegen geld dat we op de spaarrekening zetten)
€4000 werkbonus
€2300 dubbel vakantiegeld
€1650 eindejaarspremie
€1250 eindejaarspremie vrouw
€1450 vakantiegeld vrouw
€3500 teruggave belastingen
€6000 extra sparen (we zetten elks €250 per maand van ons loon opzij)
€1872 pensioensparen (natuurlijk niet liquide op een rekening)
€2400 sparen voor de kinderen in een TAK-23 fonds
Dan kom ik tot het volgende: jaarlijkse inkomen 39000 (3250 x 12) minus extra sparen 6.000 en pensioensparen 1872.
39000-6000-1872=31128 te besteden per jaar. Dat komt neer op een dagkost van ca. 85 euro. Ferm goedkoop eigenlijk met 4 personen.
Ofwel zie ik iets (fantastisch) over het hoofd....
Maar ik denk, op basis van deze cijfers, dat jullie fantastisch goedkoop leven. Even uitleggen.
Netto inkomen minus hypotheek = 3250 euro.
Onderstaande zullen ze niet gebruiken behalve extra sparen en pensioensparen.
Die 2400 euro sparen voor de kinderen komt misschien van het kindergeld.
€2000 van maaltijdcheques (ruilen we in tegen geld dat we op de spaarrekening zetten)
€4000 werkbonus
€2300 dubbel vakantiegeld
€1650 eindejaarspremie
€1250 eindejaarspremie vrouw
€1450 vakantiegeld vrouw
€3500 teruggave belastingen
€6000 extra sparen (we zetten elks €250 per maand van ons loon opzij)
€1872 pensioensparen (natuurlijk niet liquide op een rekening)
€2400 sparen voor de kinderen in een TAK-23 fonds
Dan kom ik tot het volgende: jaarlijkse inkomen 39000 (3250 x 12) minus extra sparen 6.000 en pensioensparen 1872.
39000-6000-1872=31128 te besteden per jaar. Dat komt neer op een dagkost van ca. 85 euro. Ferm goedkoop eigenlijk met 4 personen.
Ofwel zie ik iets (fantastisch) over het hoofd....
Geebee, Ludo zegt niet gezinsinkomen van 16.000€/jaar hé, hij bedoelt daarmee inkomen van 1 persoon in een gezin
Stel u voor: "Hoi, ik ben KBD, momenteel werkzaam in het buitenland, verdien netto zo'n 1 miljoen per maand, afbetalingen heb ik niet en aan lange-termijn-sparen doe ik niet. Weet niet of ik hier in het juiste topic zit maar wil toch graag weten hoeveel ik eigenlijk dien te sparen ( per dag ...). ". Gegarandeerd dat er een pak Spaargidsers hem enkele tips zullen geven.
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Ik zou meteen willen tekenen voor 85 euro per dag zenne ;-). Toegegeven mijn situatie is op dit moment wat harken waar ik kan, maar toen ik een gezin met 4 vormde, kwamen wij ook niet aan 85 euro per dag en we kwamen goed rond.koenciatko schreef: ↑13 maart 2018, 15:46 Dat komt neer op een dagkost van ca. 85 euro. Ferm goedkoop eigenlijk met 4 personen.
1 op 3 belgen kon vorig jaar niet sparen, van degenen die het wel deden kwam het gemiddeld op €326 / maand, een kleine 4 duizend per jaar. de meesten sparen tussen 0 en 500/maand.
Er komt elk jaar wel zo'n bericht in het nieuws...
Er komt elk jaar wel zo'n bericht in het nieuws...
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik heb dit jaar al goedkoop geleefd en veel kunnen sparen. Ik heb dit jaar al welgeteld 2470 euro uitgegeven.
Een hele prestatie dat sparen, in een land waar de supermarkten 13% duurder zijn de de buurlanden, en hier is nog veel meer duurder. Het zal zeker weer de schuld van de sossen zijn. ![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Kris Peeters snapt andermaal de Clooney
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Peeters wil iets doen aan dure supermarktprijzen
Het komt niet eens bij hem op dat de taksfolie van de Belzieke politiekers er voor iets zou kunnen tussenzitten.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Kris Peeters, een man van het volk, die staat echt achter ons.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ik kan inderdaad vrij veel sparen omdat ik bijna al mijn inkopen in het buitenland doe . Dagelijkse boodschappen in de Nederlandse supermarkt , auto in Duitsland, veel online kopen....
Onze situatie is enorm vergelijkbaar met die van jullie.
Wij verdienen wel een pak minder netto per maand, maar moeten langs de andere kant ook minder hypotheek betalen. 3.800€ netto/maand + 507€ maandlast lening.
Extralegale voordelen zijn er bij ons wel niet, dewelke er bij jullie waarschijnlijk wel zijn?
MC zie ik al staan, ook auto/auto's van de firma?
Vrouw werkt ook 4/5e, ook twee kleine kindjes van vergelijkbare leeftijden en geen andere leningen.
Vorig jaar hebben wij 34.000€ kunnen opzij zetten. Dit omdat we gespaard bleven van grote kosten + geen grote kosten hebben gemaakt + tweemaal belastingteruggave hebben gehad + onze pagadders besparen ons enorm veel geld. Reizen met kleine kinderen is een enorm gedoe, dus daar wachten we liefst nog wat mee. Meestal is er eentje ziek zodat je in het weekend niet weg kan, geld spenderen aan dure hobbies is zinloos omdat er geen vrije tijd meer over is. Het grootste deel van vorig jaar was eigenlijk voorbereiden op een bevalling en recupereren van een bevalling + leren samenleven met/genieten van twee kleine kindjes.
Ik vind dat dus eerlijk gezegd wat aan de lage kant.
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
Je weet toch zelf ook dat dit hoog is, mag ik hopen?
Af en toe vraag ik me ook af of we niet teveel sparen, maar onnodig geld uitgeven aan dure zaken maakt me fysiek ongemakkelijk.
(lees als: ik ben gierig.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Nee, hij zegt het niet maar hij vergelijkt die 16000 wel met het gezinsinkomen van de threadstarter ... als je vergelijkt moet je gelijk vergelijken.
-
- Full Member
- Contacteer:
TNTim schreef: ↑13 maart 2018, 21:26Onze situatie is enorm vergelijkbaar met die van jullie.
Wij verdienen wel een pak minder netto per maand, maar moeten langs de andere kant ook minder hypotheek betalen. 3.800€ netto/maand + 507€ maandlast lening.
Extralegale voordelen zijn er bij ons wel niet, dewelke er bij jullie waarschijnlijk wel zijn?
MC zie ik al staan, ook auto/auto's van de firma?
Vrouw werkt ook 4/5e, ook twee kleine kindjes van vergelijkbare leeftijden en geen andere leningen.
Vorig jaar hebben wij 34.000€ kunnen opzij zetten. Dit omdat we gespaard bleven van grote kosten + geen grote kosten hebben gemaakt + tweemaal belastingteruggave hebben gehad + onze pagadders besparen ons enorm veel geld. Reizen met kleine kinderen is een enorm gedoe, dus daar wachten we liefst nog wat mee. Meestal is er eentje ziek zodat je in het weekend niet weg kan, geld spenderen aan dure hobbies is zinloos omdat er geen vrije tijd meer over is. Het grootste deel van vorig jaar was eigenlijk voorbereiden op een bevalling en recupereren van een bevalling + leren samenleven met/genieten van twee kleine kindjes.
Ik vind dat dus eerlijk gezegd wat aan de lage kant.![]()
Je weet toch zelf ook dat dit hoog is, mag ik hopen?
Af en toe vraag ik me ook af of we niet teveel sparen, maar onnodig geld uitgeven aan dure zaken maakt me fysiek ongemakkelijk.
(lees als: ik ben gierig.)
En kunnen jullie ook zo goed leven? Wat is jullie dagkost (gezien op jaarbasis)?
Jouw getallen en die van LW maken me toch een beetje jaloers, maar goed ik gun het jullie. Ik boer ook niet slecht.....