Spaargedrag gezin
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Spaargedrag gezin
Ik vergelijk niet, ik zeg enkel dat er mensen zijn die voor 16.000 euro/jaar gaan werken en niet kunnen sparen, en topic starter spreekt van 13.000 x 2 = 26.000 euro/jaar sparen, en vraagt zich dan af of hij goed bezig is.
Volgens mij wil hij alleen maar stoefen en pochen met zijn inkomen en spaarbedrag.
Als je zoveel kunt sparen en je dan afvraagt of je goed bezig bent, komaan zeg.... of je dat zelf dan niet weet,of leeft die op mars ofzo??? Welke meerwaarde kan het hebben als je zou weten hoeveel andere mensen kunnen sparen?????
Laatst gewijzigd door ludo op 14 maart 2018, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het raar die jullie maaltijdcheques verkopen(?)/inwisselen voor geld. Als gezin gebruik je die toch voor alle supermarktaankopen ![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Ludo,ludo schreef: ↑14 maart 2018, 11:59Ik vergelijk niet, ik zeg enkel dat er mensen zijn die voor 16.000 euro/jaar gaan werken en niet kunnen sparen, en topic starter spreekt van 13.000 x 2 = 26.000 euro/jaar sparen, en vraagt zich dan af of hij goed bezig is.
Volgens mij wil hij alleen maar stoefen en pochen met zijn inkomen en spaarbedrag.
Als je zoveel kunt sparen en je dan afvraagt of je goed bezig bent, komaan zeg.... of je dat zelf dan niet weet,of leeft die op mars ofzo??? Welke meerwaarde kan het hebben als je zou weten hoeveel andere mensen kunnen sparen?????
We leven in "social media"-tijden ... dat wil zeggen dat mensen veel tegen elkaar te zeggen hebben op het kleine schermpje maar in werkelijkheid weinig of niet met elkaar praten ... en al zeker niet over geld.
Ik denk dat de topicstarter ergens wel weet dat hij niet tot de armoezaaiers behoort maar ook niet echt weet of hij al dan niet goed bezig is ... ik heb me jaren geleden diezelfde vraag gesteld ... "hoe doen anderen dat toch ?" ... grote auto, verre reis, dure kleren, ... en ze verdienen niet meer dan ik ... bleek en blijkt dat wij sparen en dat zij uitgeven ... of mijn of hun keuze de goede is weet ik nog altijd niet ... ik vraag het me nog altijd af ...
Kan er mee leven als je omzeggens niet kunt sparen, je die vraag stelt hoe anderen dit doen. Maar in omgekeerd geval, als je 26.000 euro kunt sparen,omzeggens niet aan kwaliteit moet inboeten, dit eigenlijk een beetje een overbodige vraag is of je goed bezig bent,en hoe anderen dit doen. Toch??geebee schreef: ↑14 maart 2018, 12:36Ludo,ludo schreef: ↑14 maart 2018, 11:59
Ik vergelijk niet, ik zeg enkel dat er mensen zijn die voor 16.000 euro/jaar gaan werken en niet kunnen sparen, en topic starter spreekt van 13.000 x 2 = 26.000 euro/jaar sparen, en vraagt zich dan af of hij goed bezig is.
We leven in "social media"-tijden ... dat wil zeggen dat mensen veel tegen elkaar te zeggen hebben op het kleine schermpje maar in werkelijkheid weinig of niet met elkaar praten ... en al zeker niet over geld.
Ik denk dat de topicstarter ergens wel weet dat hij niet tot de armoezaaiers behoort maar ook niet echt weet of hij al dan niet goed bezig is ... ik heb me jaren geleden diezelfde vraag gesteld ... "hoe doen anderen dat toch ?" ... grote auto, verre reis, dure kleren, ... en ze verdienen niet meer dan ik ... bleek en blijkt dat wij sparen en dat zij uitgeven ... of mijn of hun keuze de goede is weet ik nog altijd niet ... ik vraag het me nog altijd af ...
Goed leven heeft voor iedereen een andere definitie.koenciatko schreef: ↑14 maart 2018, 11:27En kunnen jullie ook zo goed leven? Wat is jullie dagkost (gezien op jaarbasis)?
Jouw getallen en die van LW maken me toch een beetje jaloers, maar goed ik gun het jullie. Ik boer ook niet slecht.....
Maar ik vind alleszins dat we goed leven. Minimum wekelijks komt hier biefstuk op tafel, wekelijks ook eens frietkot/pizza/Chinees/pita, rest van de dagen wordt er goed gekookt (of eens vaker takeaway als we lui zijn..
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Wat wij wel doen, en ik vermoed anderen niet, is uitzoeken waar iets het goedkoopst is wanneer we iets kopen.
Ook kopen we vaak tweedehands ipv nieuw, zo hebben we vorig jaar 4 draaistoelen voor onze kindjes in de auto gekocht aan 50€/stuk terwijl een nieuwe +-250€ kost. We hebben twee buggies van Maxi Cosy gekocht voor 300€, nieuw kost één +- 600€.
Wanneer er iets in reclame staat, kopen we het groot in. Vorige week in Colruyt bijv colablikjes 33cl aan 46cent, dan slaan we ineens een voorraad in voor een half jaar.
Als we op restaurant gaan, gaan we vaak s middags omdat lunch meestal de helft of meer goedkoper is, kortingskaarten van het werk worden gebruikt om online zaken te kopen, is het op Ebay (China) goedkoper dan kopen we het daar, ...
Elk jaar hou ik ook eens onze vaste kosten tegen het licht en zoek ik uit of het niet goedkoper kan, lening is fiscaal en qua rentevoet geoptimaliseerd, digicorders zijn aangekocht ipv gehuurd, autoverzekeringen konden twee jaar terug ineens een pak goedkoper als je met een prijs van de concurrentie af komt, ...
Geen idee wat onze dagkost is. Jaarlijks krijgen we +-3.500€ terug van de belastingen, we krijgen maandelijks kindergeld, jaarlijks vakantiegeld en eindejaarspremie, ... Teveel variabelen om echt een dagkost te kunnen berekenen.
Geef anders ook eens jouw getallen?
(post nogal snel op het werk gemaakt, dus scuzi als er (typ)fouten in staan
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Laatst gewijzigd door TNTim op 14 maart 2018, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
TNTim,
Netto hebben jullie per maand 3300 te besteden (3800-507), juist?
Vorig hebben jullie 34.000 kunnen sparen. Je moet mij eens uitleggen hoe jullie dit doen. Want uiteindelijk hebben jullie ca. 6000 te besteden per jaar. (3300x12)-34000.
Het is onmogelijk om met 4 personen daarvan te leven.
Onze dagkost (ook met 4 personen) was in 2017 126.6 euro per dag alles inbegrepen: voeding, kleding, 2 auto's en gerelateerde kosten zoals diesel, verzekering, wegentaks, onderhoud. Verder water, electriciteit, gas, reizen (in ons geval naar mijn schoonfamilie in Slovakije, niet dat we daar op hotel slapen, maar des te meer op restaurants + uiststapjes + aankoop streekproducten), pensioensparen + spaarplan, hypotheek, brandverzekering, internet + mobiel...
Inkomsten lag per dag op 142 euro/dag. Ook alles inbegrepen zijnde 2x wedde, vakantiegeld, eindejaarspremie, kindergeld, teruggave belastingen...
Ik houd dus netjes alles bij anders kan ik me onmogelijk inbeelden dat ik zomaar kan zeggen dat onze dagkost 126.6 was in 2017.
Netto hebben jullie per maand 3300 te besteden (3800-507), juist?
Vorig hebben jullie 34.000 kunnen sparen. Je moet mij eens uitleggen hoe jullie dit doen. Want uiteindelijk hebben jullie ca. 6000 te besteden per jaar. (3300x12)-34000.
Het is onmogelijk om met 4 personen daarvan te leven.
Onze dagkost (ook met 4 personen) was in 2017 126.6 euro per dag alles inbegrepen: voeding, kleding, 2 auto's en gerelateerde kosten zoals diesel, verzekering, wegentaks, onderhoud. Verder water, electriciteit, gas, reizen (in ons geval naar mijn schoonfamilie in Slovakije, niet dat we daar op hotel slapen, maar des te meer op restaurants + uiststapjes + aankoop streekproducten), pensioensparen + spaarplan, hypotheek, brandverzekering, internet + mobiel...
Inkomsten lag per dag op 142 euro/dag. Ook alles inbegrepen zijnde 2x wedde, vakantiegeld, eindejaarspremie, kindergeld, teruggave belastingen...
Ik houd dus netjes alles bij anders kan ik me onmogelijk inbeelden dat ik zomaar kan zeggen dat onze dagkost 126.6 was in 2017.
@koenciatko
Op het eerste zicht tel je de twee belastingteruggaves al niet mee, wat +-7.000€ was.
Het vakantiegeld, eindejaarsbonus enz ook niet. Wat ook toch zeker een 5.000€ zal zijn.
Verder waren er nog een hoop premies ivm geboorte van ons tweede kind, wat ook wel een 1.500€ minstens zal zijn.
Dat is al 13.500€ inkomsten meer. En dan vergeet ik er wss nog wel wat.
Edit: Net een oude thread opgezocht waar onze vaste kosten in staan. Vaste kosten bovenop lening zijn +-600€ per maand. Op jaarbasis +-7.000€.
20.000€ - 7.000€ = 13.000€ vrij te spenderen per jaar. Dat is toch niet ondoenbaar?
Op het eerste zicht tel je de twee belastingteruggaves al niet mee, wat +-7.000€ was.
Het vakantiegeld, eindejaarsbonus enz ook niet. Wat ook toch zeker een 5.000€ zal zijn.
Verder waren er nog een hoop premies ivm geboorte van ons tweede kind, wat ook wel een 1.500€ minstens zal zijn.
Dat is al 13.500€ inkomsten meer. En dan vergeet ik er wss nog wel wat.
Edit: Net een oude thread opgezocht waar onze vaste kosten in staan. Vaste kosten bovenop lening zijn +-600€ per maand. Op jaarbasis +-7.000€.
20.000€ - 7.000€ = 13.000€ vrij te spenderen per jaar. Dat is toch niet ondoenbaar?
Laatst gewijzigd door TNTim op 14 maart 2018, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Maar het volk niet meer achter hem
De altijd spitse Koen Meulenaere: Pieters principle
"CD&V is in vergelijking met de al rampzalige uitslag van vier jaar geleden nog eens 17 procent van zijn al schaarse kiezers kwijt. En dat voor een oppositiepartij, zij het een intragouvernementele, waarvan het boegbeeld letterlijk elke dag op radio en televisie opduikt. Dat begint al heel vroeg in ‘De ochtend’ op Radio 1, waar hij iedere morgen op het ook al dagelijkse anti-Trumppraatje van Narcis Soenens volgt. Dat gaat door in alle tussentijdse journaals op radio en televisie. En dat eindigt ergens diep in de nacht wanneer de allerlaatste klets- en zwetsprogramma’s van de openbare nieuwsdienst eindelijk het licht uitdoen."
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
@LW1234:
Ben je door al deze berichten nu al wat gerustgesteld? Niemand die nl. vindt dat je als gezin slecht bezig bent.
Er rekening mee houdende dat je (of je bank) ook, nog een woning bezit met een geschatte waarde van 500.000 € de mensualiteiten van je lening na vier maanden al 41 € gezakt zijn (dus weer een minderuitgave op een jaar van bijna 500 €), jullie nettoloon in deze periode met 200 € gestegen is op maandbasis (dus 2400€ meer per jaar) en in dezelfde periode jullie je jaarlijks spaarquota hebben kunnen verhogen met 1000 tot 6000 € kan ik alleen maar bijtreden dat jullie uitstekend bezig zijn!
Hangt er natuurlijk van af waar jullie, als jong gezin, jullie spaargeld insteken (want dat werd nergens vermeld?).
As dat alleen maar in een pensioenspaarverzekering is (met welk gegarandeerd rendement?) en op een gewoon spaarboekje zouden jullie over enkele decennia toch wel voor een verrassing kunnen komen te staan en eigenlijk wel niet goed bezig geweest zijn.
Ben je door al deze berichten nu al wat gerustgesteld? Niemand die nl. vindt dat je als gezin slecht bezig bent.
Er rekening mee houdende dat je (of je bank) ook, nog een woning bezit met een geschatte waarde van 500.000 € de mensualiteiten van je lening na vier maanden al 41 € gezakt zijn (dus weer een minderuitgave op een jaar van bijna 500 €), jullie nettoloon in deze periode met 200 € gestegen is op maandbasis (dus 2400€ meer per jaar) en in dezelfde periode jullie je jaarlijks spaarquota hebben kunnen verhogen met 1000 tot 6000 € kan ik alleen maar bijtreden dat jullie uitstekend bezig zijn!
Hangt er natuurlijk van af waar jullie, als jong gezin, jullie spaargeld insteken (want dat werd nergens vermeld?).
As dat alleen maar in een pensioenspaarverzekering is (met welk gegarandeerd rendement?) en op een gewoon spaarboekje zouden jullie over enkele decennia toch wel voor een verrassing kunnen komen te staan en eigenlijk wel niet goed bezig geweest zijn.
Cronos, wat is dan je raad die je kan geven om na een aantal decennia wel te concluderen dat je goed bezig bent geweest?
Hun loon zal ook jaar per jaar stijgen, dus hun spaarhoeveelheid zal ook toenemen hé. Op die manier zal hun spaargeld niet volledig blootgesteld worden aan de inflatie. Ten tweede, wie zegt dat de rentevoeten nog decennialang zullen aanmodderen? Zijn zaken die we niet in de hand hebben, achteraf kunnen we pas concluderen of we goed of minder goed bezig waren![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Hun loon zal ook jaar per jaar stijgen, dus hun spaarhoeveelheid zal ook toenemen hé. Op die manier zal hun spaargeld niet volledig blootgesteld worden aan de inflatie. Ten tweede, wie zegt dat de rentevoeten nog decennialang zullen aanmodderen? Zijn zaken die we niet in de hand hebben, achteraf kunnen we pas concluderen of we goed of minder goed bezig waren
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Man man ... deze topic starter komt even aankondigen dat hij 1300 euro per maand spaart, en vraagt zich meteen maar af of hij goed bezig is.
Als ik zoveel kan sparen zou ik mij afvragen of ik wel genoeg geniet van het leven.
Als ik zoveel kan sparen zou ik mij afvragen of ik wel genoeg geniet van het leven.
TS vraagt nu onze mening.bertVW schreef: ↑14 maart 2018, 19:53 Cronos, wat is dan je raad die je kan geven om na een aantal decennia wel te concluderen dat je goed bezig bent geweest?
Hun loon zal ook jaar per jaar stijgen, dus hun spaarhoeveelheid zal ook toenemen hé. Op die manier zal hun spaargeld niet volledig blootgesteld worden aan de inflatie. Ten tweede, wie zegt dat de rentevoeten nog decennialang zullen aanmodderen? Zijn zaken die we niet in de hand hebben, achteraf kunnen we pas concluderen of we goed of minder goed bezig waren
De hoofdvraag was of hij, na alle positieve commentaren op zijn spaarlust, nu gerustgesteld was.
Het is toch niet te veel gevraagd aan een TS om af en toe deel te nemen aan zijn eigen opgestarte discussie?
Of zijn loon jaar per jaar gaat stijgen, of zijn gezin decennia lang in peis en vree in onverdeeldheid gaat samenblijven, of zijn spaarpotje al die tijd evenredig gaat blijven aangroeien, of zijn pensioensparen later voldoende zal zijn om zijn levensstijl verder te zetten weet ik niet (en hij waarschijnlijk ook niet). Daar is dus nu geen antwoord op te geven.
Mijn antwoord was ook al ondubbelzinnig dat hij nu heel goed bezig is. Andere raad vroeg TS hier niet. Maar, om duidelijker te zijn, verwezenlijkingen uit het verleden en heden zijn geen garantie op de toekomst.
Tussen (hoogte/laagte) rente op een spaarboekje (hoogte/laagte) en inflatie is er toch wel een verband hoor (zie ander draadje hierover).
Staat genieten van het leven gelijk aan geld uitgeven misschien ?
Moet iets geld kosten vooraleer het bijdraagt tot "genieten" "gelukkig zijn" ?
Of denk je dat omdat iets geld kost het automatisch je gemoedstoestand positief beïnvloed ?
Ik word er zowaar filosofisch van ...
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)