Spaargedrag gezin
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Spaargedrag gezin
HugodeHever01 schreef: ↑28 december 2018, 09:59 Ik ben 60 jaar, werk nog altijd voltijds en heb een netto van 2500,- Euro per maand. Daarvan spaar ik 500,- Euro op een Start to Save en 80 Euro op pensioenssparen. Ik leef niet losbandig om het zo te zeggen, maar ook niet superzuinig. Heb eigen huis, auto (zonder afbetaling) en ga met de auto naar het werk, wat per maand wel om en bij de 200 Euro kost. Ik zou best meer willen sparen, maar dan denk ik dat de kwaliteit van het leven niet zo goed meer kan ?
En de dag dat uw wettelijk pensioen start , dan minder kwaliteit ?
1300 a 1400 € netto uw max pensioen
Estate Guru believer.
een afbetaalde woonst, en buiten woonwerk gerekend, verdoe je 1800 per maand. Kris Peeters zou zeggen dat je ... *ahem*
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Als ik nu rond kom met een hypotheek van 1.400 euro, dan zal ik ook wel rondkomen bij m'n pensioen zonder hypotheek.
Waarom iedereen panikeert over lage pensioenen ..?
Waarom iedereen panikeert over lage pensioenen ..?
Wat je moet vergelijken is je huidige uitgaven met hetgaan je gaat kunnen uitgeven wanneer je op pensioen bent.HugodeHever01 schreef: ↑28 december 2018, 09:59 Ik ben 60 jaar, werk nog altijd voltijds en heb een netto van 2500,- Euro per maand. Daarvan spaar ik 500,- Euro op een Start to Save en 80 Euro op pensioenssparen. Ik leef niet losbandig om het zo te zeggen, maar ook niet superzuinig. Heb eigen huis, auto (zonder afbetaling) en ga met de auto naar het werk, wat per maand wel om en bij de 200 Euro kost. Ik zou best meer willen sparen, maar dan denk ik dat de kwaliteit van het leven niet zo goed meer kan ?
Je jaarlijkse uitgaven vandaag zijn ongeveer 24000 per jaar : 12x 1720 + vakantiegeld + eindejaarspremie
- > 2000 per maand
Je hebt ongetwijfeld al op mypension gekeken wat je pensioen zal zijn.
Indien het minder dan 2000 is zal je moeten bijpassen van je spaarpotjes om je uitgaven gelijk te houden: spaarrekening, pensioensparen, ...
Een eerste vuistregel is dat je 1/25ste van je spaarpotje per jaar mag opgebruiken om je pensioen aan te vullen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zo weinig pensioen zal het wel niet zijn. Eigenlijk mag ik mij niet echt zorgen over mijn pensioen, ik ben alleen zowat aan het kijken naar goede spaarmogelijkheden want zoals hier al gezegd is, is Start to Save niet helemaal goed.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja, ik kijk regelmatig op My Pension maar mijn bedrag staat er niet op (in tegenstelling bij collega's die nog veel verder van hun pensioen zijn). Ik heb geïnformeerd bij My Pension en ik kreeg de mededeling dat ik het bedrag ga krijgen als ik de aanvraag gedaan heb. Dus ik moet nog een aantal maanden wachten. Echt wakker lig ik er niet van, maar het zou uiteraard interessant zijn om te weten ivm lange termijn planning.