spaargeld beschermen tegen mezelf
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
spaargeld beschermen tegen mezelf
Hallo,
Ik heb laatste tijd wat stommiteiten begaan. Heb hierdoor beslist om 20000 van mijn 21500 euro aan spaargeld op een medirect ME3 rekening te zetten voorlopig tot ik een betere oplossign heb.
Laten we zeggen dat ik de laatste tijd het geld erdoor jaagde vanwege een lugubere reden die als ik gezond verstand gebruik niet meer zou voorkomen.
Is er eigenlijk buiten die ME3 rekening een oplossing voor impulsief gedrag?
Rekening zou mij ofwel moeten bestraffen wanneer ik het direct afhaal maar zou dus na een bepaalde tijd(bij medirect nu 3 maanden) niet meer mogen bestraffen of blokkeren. Eigenlijk ter preventie.
Of bestaat enkel een rekening van medirect en zijn er geen andere opties?
Alvast bedankt.
Ik heb laatste tijd wat stommiteiten begaan. Heb hierdoor beslist om 20000 van mijn 21500 euro aan spaargeld op een medirect ME3 rekening te zetten voorlopig tot ik een betere oplossign heb.
Laten we zeggen dat ik de laatste tijd het geld erdoor jaagde vanwege een lugubere reden die als ik gezond verstand gebruik niet meer zou voorkomen.
Is er eigenlijk buiten die ME3 rekening een oplossing voor impulsief gedrag?
Rekening zou mij ofwel moeten bestraffen wanneer ik het direct afhaal maar zou dus na een bepaalde tijd(bij medirect nu 3 maanden) niet meer mogen bestraffen of blokkeren. Eigenlijk ter preventie.
Of bestaat enkel een rekening van medirect en zijn er geen andere opties?
Alvast bedankt.
Re: spaargeld beschermen tegen mezelf
Budgetbeheer aanvragen bij het OCMW? Zo moet je alles verantwoorden wat je aankoopt ...
Dan moet je er wel mee overweg kunnen dat iemand anders in uw rekeningen kijkt.
Wat was die lugubere reden?
Dan moet je er wel mee overweg kunnen dat iemand anders in uw rekeningen kijkt.
Wat was die lugubere reden?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Boon
valt te zien hoe lang je het geld kan missen en welk risico je wilt nemen?
tak 21? termijnrekening? lange termijnsparen (fiscaal voordeel) ? pensioensparen (fiscaal voordeel)? ...?
Jammer genoeg zijn de interesten best wel laag.
Ja en zeg ons eens wat de lugubere redenen zijn?
valt te zien hoe lang je het geld kan missen en welk risico je wilt nemen?
tak 21? termijnrekening? lange termijnsparen (fiscaal voordeel) ? pensioensparen (fiscaal voordeel)? ...?
Jammer genoeg zijn de interesten best wel laag.
Ja en zeg ons eens wat de lugubere redenen zijn?

Pensioensparen doe ik al.
De lugubure reden is een vertrouwenszaak die verkeerd is afgelopen. Stom geweest door niets op papier te laten zetten + kende adres van deze persoon niet meer. Sowieso heb ik hier al de nodige stappen voor ondernomen.
Budgetbeheer vind ik in feite erg extreem want buiten zo een zaken kan ik men geld goed beheren en weet ik wat buiten gaat en binnenkomt.
Ik zit nu in men jonge jaren en momenteel is alles aangekocht wat ik moet hebben. dus tenzij ik mijn werk verlies(wat ik dan wel kan counteren door een iets grotere buffer op men spaarekeneing tov de 1500 nu)is er eigenlijk geen reden om niet voor een lange termijn product te gaan. De vraag is alleen hoe lang want ik ben nog maar 23 dus alles kan veranderen.
De lugubure reden is een vertrouwenszaak die verkeerd is afgelopen. Stom geweest door niets op papier te laten zetten + kende adres van deze persoon niet meer. Sowieso heb ik hier al de nodige stappen voor ondernomen.
Budgetbeheer vind ik in feite erg extreem want buiten zo een zaken kan ik men geld goed beheren en weet ik wat buiten gaat en binnenkomt.
Ik zit nu in men jonge jaren en momenteel is alles aangekocht wat ik moet hebben. dus tenzij ik mijn werk verlies(wat ik dan wel kan counteren door een iets grotere buffer op men spaarekeneing tov de 1500 nu)is er eigenlijk geen reden om niet voor een lange termijn product te gaan. De vraag is alleen hoe lang want ik ben nog maar 23 dus alles kan veranderen.
Bij een tak-21 zet je het voor minimaal 8 jaar vast, en wordt je financieel heel zwaar gestraft (ik dacht 30%) indien je het toch vroeger opvraagt. Dat lijkt me geen optie.
Bij een Me3 zit je volgens mij wel goed. Weet ook dat die 3 maanden elke dag opnieuw beginnen, zolang je niets opvraagt. Het is niet omdat je je geld erop zet, dat het sowieso na 3 maanden beschikbaar komt. Je moet eerst bedrag x opvragen, en 3 maanden later heb je het ter beschikking. En dat moet niet het volledige bedrag zijn. Dat kan ook met kleine bedragen.
Wat je ook kan doen, is een deel geld, wat je heel zeker niet nodig hebt, op het MeDirect Fidelity Sparen zetten. Je centen moeten daar eigenlijk meer dan een jaar opstaan, vooraleer het pas echt begint te renderen. Een reden om er zeker vanaf te blijven ! Deze rekening geeft maar 0,05% intrest, maar wel 0,80% getrouwheidspremie. Dus een echte "spaar"-rekening voor de lange termijn.
Heb je iemand dat je goed kan vertrouwen? Veel banken geven je een kaart om toegang te krijgen tot hun beveiligde zone. Geef de kaart aan iemand anders terwijl jij de PIN bij houdt. Verduidelijk waarom je dit liever zo hebt zodat die persoon kritisch kan zijn als je graag een grote uitgave wilt doen.
Wil je je geld, dan moet je bij die persoon langs. Die persoon kan op zijn beurt er niet aan omdat die niet over de PIN beschikt van de kaart.
Uiteraard de MeDirect setup is natuurlijk ook doeltreffend, maar dan met het risico dat als je het echt nodig hebt dat je er niet meteen aan kan geraken. Weet ook dat je bij MeDirect er geld op kan zetten en ook meteen de aanvraag kan doen om het terug te halen (ookal weet je nog niet of je het nodig zal hebben). Heb je het dan toch niet nodig op dat moment, dan zet je het gewoon terug op de rekening (vergeet dit natuurlijk niet want anders krijg je er geen interest op).
Wil je je geld, dan moet je bij die persoon langs. Die persoon kan op zijn beurt er niet aan omdat die niet over de PIN beschikt van de kaart.
Uiteraard de MeDirect setup is natuurlijk ook doeltreffend, maar dan met het risico dat als je het echt nodig hebt dat je er niet meteen aan kan geraken. Weet ook dat je bij MeDirect er geld op kan zetten en ook meteen de aanvraag kan doen om het terug te halen (ookal weet je nog niet of je het nodig zal hebben). Heb je het dan toch niet nodig op dat moment, dan zet je het gewoon terug op de rekening (vergeet dit natuurlijk niet want anders krijg je er geen interest op).
Kasbon of termijnrekening. Kan je altijd verzilveren, maar er zijn kosten aan verbonden als je vroegtijdig opvraagt.
Maar in feite als ik het vraag bij de bank in geval van werkloosheid dat ik eraan kan is er in feite niets aan de hand?
Ja ik ga kosten betalen maar als ik het zo kan oplossen ga ik het geld mss sneller hebben dan via me3 rekeningen.
Het enige dat je moet hebben is discipline en discipline...
Als je dat niet hebt zal je voor jezelf altijd wel een goede en gegronde reden bedenken/verzinnen om het geld van je spaar of andere rekening af te halen.
Als je dat niet hebt zal je voor jezelf altijd wel een goede en gegronde reden bedenken/verzinnen om het geld van je spaar of andere rekening af te halen.
Is het niet mogelijk om bij een bank naar keuze een gewone spaarrekening te open en de overschrijvingslimiet per dag zeer laag te leggen (ik zeg maar iets: 100 euro)?
Als je dan de behoefte voelt om een 'domme' grote uitgave te doen, ben je bij wijze van spreken drie maanden bezig om het geld naar je zichtrekening te krijgen. Tijd genoeg om tot bezinning te komen zou ik denken? En als je ooit je werk verliest of iets dergelijks: met 100 euro per dag kun je je wel redden zou ik denken.
Niet zeker of dat kan, maar lijkt me wel iets dat banken zouden kunnen aanbieden (kost hen niets en het is een nuttige dienst voor mensen die het moeilijk hebben met budgetbeheer).
Als je dan de behoefte voelt om een 'domme' grote uitgave te doen, ben je bij wijze van spreken drie maanden bezig om het geld naar je zichtrekening te krijgen. Tijd genoeg om tot bezinning te komen zou ik denken? En als je ooit je werk verliest of iets dergelijks: met 100 euro per dag kun je je wel redden zou ik denken.
Niet zeker of dat kan, maar lijkt me wel iets dat banken zouden kunnen aanbieden (kost hen niets en het is een nuttige dienst voor mensen die het moeilijk hebben met budgetbeheer).
Een spaarrekening bied deze optie niet.
Je kan wel een termijnrekening afsluiten voor de tijd dat je zelf kiest 1 - 2 - 3 -6 - 9 maand. enz.
Als je termijnrekening neemt van 1 maand met automatische verlenging met steeds 1 maand Bv. kan je op 30 dagen steeds aan je geld als het nodig moest zijn., en moet je niet telkens naar de bank om te verlengen als je het niet nodig moest hebben.
Je kan wel een termijnrekening afsluiten voor de tijd dat je zelf kiest 1 - 2 - 3 -6 - 9 maand. enz.
Als je termijnrekening neemt van 1 maand met automatische verlenging met steeds 1 maand Bv. kan je op 30 dagen steeds aan je geld als het nodig moest zijn., en moet je niet telkens naar de bank om te verlengen als je het niet nodig moest hebben.
Impulsief gedrag is een vreemd fenomeen dat ik dikwijls zie in mensen, niet alleen met geld. Ik heb het nooit goed kunnen plaatsen en begrijp het ook niet echt dus kan er verder weinig van zeggen. Ik heb wel ooit in een boek gelezen dat er tussen impuls en respons een ruimte zit en dat je zelf kan kiezen hoe je die ruimte invult. Titel ben ik natuurlijk vergeten, wat had je gedacht. Maar het staat hier tussen de andere boeken. Ga straks eens kijken of ik me kan herinneren welk als ik het vast heb.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
De mysteries van het leven of van het brein toch. Komt het gewoon uit de lucht gevallen in dat verroest verstand hier. The Seven Habits of Highly Effective People was het. En effe gegoogled, van Stephen Covey.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Newbie
Gaat vaak gepaard met opportuniteit, eentje die te mooi is om waar te zijn.GreenDean schreef: ↑14 juni 2019, 17:39 Impulsief gedrag is een vreemd fenomeen dat ik dikwijls zie in mensen, niet alleen met geld. Ik heb het nooit goed kunnen plaatsen en begrijp het ook niet echt dus kan er verder weinig van zeggen. Ik heb wel ooit in een boek gelezen dat er tussen impuls en respons een ruimte zit en dat je zelf kan kiezen hoe je die ruimte invult. Titel ben ik natuurlijk vergeten, wat had je gedacht. Maar het staat hier tussen de andere boeken. Ga straks eens kijken of ik me kan herinneren welk als ik het vast heb.