Spaargeld weg door fraude
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Spaargeld weg door fraude
De Paul, een echte zelfstandige! 

Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 

Re: Spaargeld weg door fraude
Staat wel een limiet op zou anders te eenvoudig zijn.
Alle dagen een paar orders voor 1 €. ( heen en terug )
Alle dagen een paar orders voor 1 €. ( heen en terug )
Estate Guru believer.
Re: Spaargeld weg door fraude
Met de invoering van SEPA is enkel naam en rekeningnummer verplicht bij SEPA verrichtingen.
Het kan zijn dat sommige banken additionele gegevens vragen afhankelijk van bedrag maar eigenlijk is het niet verplicht.
Betalingen die geen SEPA zijn vereisen ook een BIC.
Er zijn echter maar weinig landen die een controle uitvoeren op de combinatie van naam en rekeningnummer. China is er zo eentje van.
In Nederland heeft Rabobank iets gemaakt om gebruikers te waarschuwen bij betalingen waarbij beide niet overeen komen https://www.rabobank.nl/particulieren/o ... naamcheck/
Re: Spaargeld weg door fraude
Zelfs als de naam niet juist is, krijg je zoals ik al eerder zei een melding.. maar je kunt alsnog de betaling uitvoeren, het is dan de klant zijn verantwoordelijkheid,en niet die van de bank..
Als de naam niet bij het rekeningnummer hoort: je krijgt een melding.
Misschien is het rekeningnummer opgezegd, heb je de verkeerde naam ingevoerd of is er sprake van fraude.
Je kunt gewoon geld overmaken, maar vraag liever eerst de juiste naam na bij de ontvanger.
Het zou zonde zijn als je geld niet bij de juiste persoon aankomt.
Als de naam niet bij het rekeningnummer hoort: je krijgt een melding.
Misschien is het rekeningnummer opgezegd, heb je de verkeerde naam ingevoerd of is er sprake van fraude.
Je kunt gewoon geld overmaken, maar vraag liever eerst de juiste naam na bij de ontvanger.
Het zou zonde zijn als je geld niet bij de juiste persoon aankomt.
Re: Spaargeld weg door fraude
De malafiede rekenening waar de 45.000 euro in zijn geheel (van spaar naar zicht naar onbekende rek.) is op overgeschreven, staat op naam van een Pools bedrijf (hoewel rekening in Malta). Het is een fake bedrijfje met 1 werknemer,etc... Ik heb dit kunnen googelen.
Mijn ouders hebben gezien dat het geld weg was nog binnen de 24 u. Het gebeurde dinsdagnamiddag en woensdagochtend daarop gemeld aan bank. Daarom dat er nog hoop was dat de bank te betalen heeft kunnen stoppen...
Ik zou willen dat het verhaal niet waar zou zijn, maar jammer genoeg is dit realiteit voor ons.
In ieder geval vindt ik het fijn dat er mensen actief reageren en mee denken. Ik moet ook zeggen dat ik dit profiel heb aangemaakt om lotgenoten te vinden en advies op te doen.
Mijn ouders hebben gezien dat het geld weg was nog binnen de 24 u. Het gebeurde dinsdagnamiddag en woensdagochtend daarop gemeld aan bank. Daarom dat er nog hoop was dat de bank te betalen heeft kunnen stoppen...
Ik zou willen dat het verhaal niet waar zou zijn, maar jammer genoeg is dit realiteit voor ons.
In ieder geval vindt ik het fijn dat er mensen actief reageren en mee denken. Ik moet ook zeggen dat ik dit profiel heb aangemaakt om lotgenoten te vinden en advies op te doen.
Re: Spaargeld weg door fraude
Wat ik goed vind bij Keytade, is dat je altijd een email krijgt wanneer je een transactie doet vanuit één van de rekeningen. Ik weet zo van buiten niet vanaf welk bepaald bedrag dit is of dat er een limiet is. Het gaat hier dan wel om een internetbank maar het geeft een veilig gevoel omdat je ook niet iedere dag al je bankuitreksels gaat controleren.Bij grootbanken weet ik het niet...zeker niet bij Belfius waar, zoals al vermeld, je tot 25.000 euro kan overmaken per week. Maar je krijgt geen e-mail.
Eigenlijk zou dit vanaf een bepaald bedrag altijd moeten.
In dit geval werd het nog dezelfde dag per toeval ontdekt en dan nog heeft men het niet kunnen tegenhouden.
Eigenlijk zou dit vanaf een bepaald bedrag altijd moeten.
In dit geval werd het nog dezelfde dag per toeval ontdekt en dan nog heeft men het niet kunnen tegenhouden.
Re: Spaargeld weg door fraude
Goede service bij Keytrade! Denken een beetje mee in functie van de klant.
Re: Spaargeld weg door fraude
Voor alle duidelijkheid en voor de zekerheid waarop we reageren:Sarah_P schreef: ↑18 mei 2020, 10:56 Mijn ouders hebben gezien dat het geld weg was nog binnen de 24 u. Het gebeurde dinsdagnamiddag en woensdagochtend daarop gemeld aan bank. Daarom dat er nog hoop was dat de bank te betalen heeft kunnen stoppen...
Ik zou willen dat het verhaal niet waar zou zijn, maar jammer genoeg is dit realiteit voor ons.
Er is in één beweging 45.000 € van de spaarrekening van je ouders naar hun zichtrekening overgemaakt en vervolgens 45.000 euro overgemaakt naar een Maltese zichtrekening waarachter een Pools eenmansbedrijf zit?
En dat zonder dat je ouders telefonisch, per mail, of op een andere wijze zijn gecontacteerd en dan gegevens hebben doorgegeven van hun bankrekening of op een link hebben geklikt en andere acties op aanwijzing van een derde hebben uitgevoerd.
In dat geval is de online site voor bankverrichtingen van de bank zelf rechtstreeks gehackt en treffen je ouders geen enkele schuld want ze hebben geen enkele actie uitgevoerd waarbij ze een fout hebben gemaakt. Integendeel ze hebben zelf de fout ontdekt voor de beveiligingssystemen van de bank hebben ingegrepen of iets hadden opgemerkt.
In dat geval heeft de bank ook geen enkele keuze dan het lek te dichten en je ouders onmiddellijk te vergoeden.
Re: Spaargeld weg door fraude
En wat zou dat oplossen?
Zover ik de uitleg van TS begrepen heb werd de transactie uitgevoerd door de rekening te hacken zonder enige actie van de rekeninghouder. Als een hacker er in slaagt zo iets voor elkaar te krijgen zal het ook wel een koud kunstje zijn om die overschrijving dan te laten doorgaan zonder een mail te versturen naar de klant. En gezien deze dan niet op de hoogte is kan hij ook niet reageren. En in dit geval werd het zelfs zonder mail binnen de 24 uur door de klant opgemerkt. Als je iedere dag meermaals je mails kan nakijken kan je even goed je bankrekening nakijken.
Ik zou het net gevaarlijker vinden dat er na iedere bankverrichting gewoon een mail in mijn inbox kwam waar ik dan nog eens op moest klikken om te transactie te bevestigen. Als er nu iets onveilig en gemakkelijk toegankelijk is bij Jan Publiek is het wel de mailbox.
Ik gebruik al tientallen jaren online banking bij verschillende banken. Nog nooit werd er een bedrag onrechtmatig overgeschreven van mijn zichtrekeningen naar een voor mij onbedoelde bestemmeling.
Uiteraard ken ik ook het bestaan van phishing. Maar een overschrijving zonder enige tussenkomst van de klant lijkt me toch redelijk zeldzaam en zonder enige twijfel de volle verantwoordelijkheid van de bank.
Moest ik dit voorhebben bij een grote normale bank en de bank zou ook maar een beetje moeilijk doen om me zo vlug mogelijk te vergoeden en schadeloos te stellen zou ik dit zo vlug mogelijk aan de grote klok hangen. De kans is groot, als ik gelijk heb, dat de bank dan hun onlinebanking kan opdoeken bij gebrek aan vertrouwen van hun cliënteel.
Toch benieuwd bij welke bank dit gebeurd is.
Als dat een bank is waar ik ook klant ben stuur ik ze direct een mail met een verwijzing naar Spaargids.be met de vraag of mijn geld nog wel veilig bij hen is en waarom ik geen bericht kreeg dat hun onlinebanking het voorwerp was van een hacking waarbij geld van een spaar- en zichtrekening kan overgeschreven worden naar het buitenland zonder enige actie vanwege de rekeninghouder.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 18 mei 2020, 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Spaargeld weg door fraude
als ze de bank zouden gehackt hebben, waarom hebben die kakkers dan maar één overschrijving gedaan.
Ik zou dan zoveel mogelijk overschrijvingen doen
Ik zou dan zoveel mogelijk overschrijvingen doen
Re: Spaargeld weg door fraude
Inderdaad, zij hebben hebben enkel contact met familie en vrienden gehad via telefoon en berichtjes. Ook reageert mijn moeder niet op mails, ze heeft zelfs geen social media. De emails die al eens worden verstuurd of behandeld worden zijn die van mijn vader zijn account maar nogmaals wij hebben niets maar ook niets verdacht terug gevonden. Er waren ook 4 online aankopen geweest sind januari 2020 (de laatste 1 maand voordat het geld verdween) en deze werden allemaal veilig bevonden.Jefdewit schreef: ↑18 mei 2020, 12:36Voor alle duidelijkheid en voor de zekerheid waarop we reageren:Sarah_P schreef: ↑18 mei 2020, 10:56 Mijn ouders hebben gezien dat het geld weg was nog binnen de 24 u. Het gebeurde dinsdagnamiddag en woensdagochtend daarop gemeld aan bank. Daarom dat er nog hoop was dat de bank te betalen heeft kunnen stoppen...
Ik zou willen dat het verhaal niet waar zou zijn, maar jammer genoeg is dit realiteit voor ons.
Er is in één beweging 45.000 € van de spaarrekening van je ouders naar hun zichtrekening overgemaakt en vervolgens 45.000 euro overgemaakt naar een Maltese zichtrekening waarachter een Pools eenmansbedrijf zit?
En dat zonder dat je ouders telefonisch, per mail, of op een andere wijze zijn gecontacteerd en dan gegevens hebben doorgegeven van hun bankrekening of op een link hebben geklikt en andere acties op aanwijzing van een derde hebben uitgevoerd.
In dat geval is de online site voor bankverrichtingen van de bank zelf rechtstreeks gehackt en treffen je ouders geen enkele schuld want ze hebben geen enkele actie uitgevoerd waarbij ze een fout hebben gemaakt. Integendeel ze hebben zelf de fout ontdekt voor de beveiligingssystemen van de bank hebben ingegrepen of iets hadden opgemerkt.
In dat geval heeft de bank ook geen enkele keuze dan het lek te dichten en je ouders onmiddellijk te vergoeden.
Nogmaals het is ons een raadsel. In het begin dacht ik ook dat mijn ouders wel op iets hadden moeten drukken en vond ik de schuld bij de bank leggen eerder iets voor complotdenkers... Nu dat wij geen antwoorden krijgen, begint het voor mij wel verdacht te worden.
Re: Spaargeld weg door fraude
Weinig kennis van internet, noch van sociale media, maar wel kennis van online aankopen?Sarah_P schreef: ↑18 mei 2020, 13:21 Ook reageert mijn moeder niet op mails, ze heeft zelfs geen social media. De emails die al eens worden verstuurd of behandeld worden zijn die van mijn vader zijn account maar nogmaals wij hebben niets maar ook niets verdacht terug gevonden. Er waren ook 4 online aankopen geweest sind januari 2020 (de laatste 1 maand voordat het geld verdween) en deze werden allemaal veilig bevonden.
Nogmaals het is ons een raadsel. In het begin dacht ik ook dat mijn ouders wel op iets hadden moeten drukken en vond ik de schuld bij de bank leggen eerder iets voor complotdenkers... Nu dat wij geen antwoorden krijgen, begint het voor mij wel verdacht te worden.
Zoek de fout...
Sorry dat ik advocaat van de duivel speel, maar wat hier beweert wordt dat de bank gehackt of mee in het complot zit

Een greep uit de verhalen van enkele van mijn oudere buren:
- Ja maar die advertentie op Facebook zag er echt uit! Een gsm voor 1 euro, van de Lidl of den Aldi.
- Ik heb geen bank codes ingegeven, enkel maar mijn adres, mijn geboortedatum, mijn bankrekeningnummer en dan ging het verder op mijn eigen bank website waar ik ingelogd heb.
- Ik heb enkel maar mijn creditcard moeten ingeven, ik heb geen bankcodes moeten ingeven.
- Ja maar, het e-mail adres was van iemand dat ik ken, kijk maar...
Anyway, aan de TS: check toch maar eens heel goed wat uw ouders gedaan hebben.
Re: Spaargeld weg door fraude
Inderdaad Paul. Wat ik vreemd vond is dat die 45.000 euro van spaar naar zicht in in 1 bedrag werd gestort. Er stond ook ongeveer tussen de 2000 a 3000 euro op die zichtrekening op dat moment en die hebben ze er NIET afgehaald...
Ok goed dat ze ook niet dat geld vd zichtrekening hebben gehaald maar dat maakt heel deze zaak gewoon nog vreemder!
Nogmaals de scans van de virusscanner en anti hacking programma's hebben niets op die pc gevonden...
Re: Spaargeld weg door fraude
Als je grootbank niet antwoord op jullie vragen en duidelijk in de fout gaat is er toch geen enkele reden meer om ze hier niet te vernoemen? Fouten zijn er om recht te zetten. Maar als je grootbank weigert zijn fout toe te geven, weigert je te vergoeden en zelfs niet woord staat kan je maar beter deze bank delen met je Spaargidsgenoten. Dan kunnen wij ook de nodige lessen trekken en eventueel de bank hierover aanspreken. Als we ook klant zijn bij die bank kunnen we op basis van jouw ervaringen onze online account opzeggen of minstens tijdelijk laten opschorten.
Of zoals DNE2018 al suggereert, eerst je ouders eens goed doorlichten.
Je hebt de bank toch al in gebreke gesteld?
Heb je al contact gehad met de hoofdzetel van de bank of alleen met je lokale kantoorhouder?
Krijg je een opvolging van de stand van het onderzoek van de recherche-eenheid die met het onderzoek is belast?
Attest ontvangen van "verklaring benadeelde persoon"?
Is er een gerechtelijk onderzoek opgestart?
Zoniet zou ik voor een nadeel van 45.000 € toch overwegen rechtstreeks klacht neer te leggen bij de onderzoeksrechter en je burgerlijke partij te stellen zodat je of jouw raadsman inzage krijgt in het dossier.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 18 mei 2020, 14:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Spaargeld weg door fraude
"Wat ik vreemd vond is dat die 45.000 euro van spaar naar zicht in in 1 bedrag werd gestort"
Dat vind ik niet vreemd, tussen eigen rekeningen zal al zeker geen lage overschrijvingslimiet gelden, en blijkbaar voor een overschrijving naar een andere rekening ook al niet ( althans niet bij die bank )
Dat vind ik niet vreemd, tussen eigen rekeningen zal al zeker geen lage overschrijvingslimiet gelden, en blijkbaar voor een overschrijving naar een andere rekening ook al niet ( althans niet bij die bank )